Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Die extra treinparen in de spits zou je wellicht kunnen integreren met de sneltrein Roosendaal-Brussel, zodat die 2x per spits doorgetrokken wordt naar Den Haag om het goedkoper te maken, dus:

1x Intercity Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C - Breda - Noorderkempen - Antwerpen-C - Mechelen - Brussel-Noord, -Centraal, -Midi/Zuid
(kan evt. altijd ook nog stoppen op Sloterdijk en/of Rotterdam Blaak)
1x Intercity (Den Haag C - HS - Delft - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht -) Roosendaal - Essen - Antwerpen-Luchtbal, -Centraal - Mechelen - Zaventem - Brussel-N/-C/-Z
(in de spits enkele ritten van/naar Den Haag)
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door sneltram »

Dat is zeker een mooie oplossing, maar dan moet er wel voldoende materieel zijn. Het Belgische materieel dat nu in de IC tot Essen rijdt, mag Nederland niet in en NS heeft niet voldoende materieel om die extra treindienst de hele dag uit te voeren. Een p-trein met een oude varkensneus zou kunnen, maar niet verder dan Roosendaal vanwege het ontbrekende ATB.
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door renevisscher »

Een opzet voor de Benelux en HSL zoals ik hem zou voorstellen:
- Benelux/AmRo Shuttle: Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C (Crossplatform IC Direct Den Haag <> Eindhoven), Antwerpen - <..> - Brussel Zuid
(1x/uur Verlenging van de AmRo Shuttle naar Brussel)
- IC Direct: Den Haag C, Delft, Rotterdam C (Crossplatform met Benelux/AmRo), Breda, Tilburg, Eindhoven
(2x/uur)
- IC Direct: Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C, Breda
(2x/uur, in kwartiers ligging met Benelux en IC direct Eindhoven)
- IC NMBS: Lille Flandres, Kortrijk, Gent, Antwerpen C (andere halfuur als Benelux), Noorderkempen, Breda (Crossplatform op IC Direct naar Amsterdam C)
(1x/uur, is vanwege rijden in Frankrijk toch al een separate materieelpoule, welke wellicht hiervoor kan worden aangepast)

Mogelijk kan voor Roosendaal gekeken worden naar een andere IC serie welke nu als eindpunt Antwerpen heeft, en zou kunnen worden doorgetrokken als extra intercity op dit traject.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door SLToilet »

renevisscher schreef:Een opzet voor de Benelux en HSL zoals ik hem zou voorstellen:
- Benelux/AmRo Shuttle: Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C (Crossplatform IC Direct Den Haag <> Eindhoven), Antwerpen - <..> - Brussel Zuid
(1x/uur Verlenging van de AmRo Shuttle naar Brussel)
- IC Direct: Den Haag C, Delft, Rotterdam C (Crossplatform met Benelux/AmRo), Breda, Tilburg, Eindhoven
(2x/uur)
- IC Direct: Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C, Breda
(2x/uur, in kwartiers ligging met Benelux en IC direct Eindhoven)
- IC NMBS: Lille Flandres, Kortrijk, Gent, Antwerpen C (andere halfuur als Benelux), Noorderkempen, Breda (Crossplatform op IC Direct naar Amsterdam C)
(1x/uur, is vanwege rijden in Frankrijk toch al een separate materieelpoule, welke wellicht hiervoor kan worden aangepast)

Mogelijk kan voor Roosendaal gekeken worden naar een andere IC serie welke nu als eindpunt Antwerpen heeft, en zou kunnen worden doorgetrokken als extra intercity op dit traject.
Dat idee van een IC Lille-Breda (met stops in de genoemde Belgische stations) had ik al weleens ergens bedacht voor een utopisch ideaalbeeld, waarbij hij over een nieuw aan te leggen spoorlijn non-stop verder naar Utrecht reed. Dat is natuurlijk heel ver dromen, maar ik zie wel wat in verdere achterlandverbindingen achter Breda of in dit geval Antwerpen die aansluiten op het bestaande netwerk. Dit zorgt natuurlijk voor een veel aantrekkelijker product.

Het enige probleem is dat ik niet zou weten welk (Belgisch?) treinmaterieel tegen minimale kosten kan worden omgebouwd. Zoiets als een varkensneus is namelijk te langzaam en een M6 past niet, geen enkele trein op de Benelux en Thalys na kan overweg met ATB...

Of hoe gebeurt dat eigenlijk (de beveiliging) ten zuiden van Maastricht tot aan Randwyck en welk materieel dat daar ooit heeft gereden kan overweg met 25Kv+ERTMS?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Ik ben bang dat ideeën voor meer IC-verbindingen tussen NL en B zullen moeten wachten tot er een versie van ICNG of M7 komt die geschikt is voor rijden in beide landen.
SLToilet schreef:Of hoe gebeurt dat eigenlijk (de beveiliging) ten zuiden van Maastricht tot aan Randwyck en welk materieel dat daar ooit heeft gereden kan overweg met 25Kv+ERTMS?
Belgische treinen rijden de laatste stukjes naar Maastricht en Roosendaal op halve kracht en zonder ATB. Voor die stukjes is een uitzondering gemaakt, voor een beperkt aantal materieeltypen, omdat het gewoon de simpelste oplossing is. En nee, niets van dat materieel kan overweg met 25Kv+ERTMS.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Moshi »

SuperGhost schreef:Die extra treinparen in de spits zou je wellicht kunnen integreren met de sneltrein Roosendaal-Brussel, zodat die 2x per spits doorgetrokken wordt naar Den Haag om het goedkoper te maken, dus:

1x Intercity Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C - Breda - Noorderkempen - Antwerpen-C - Mechelen - Brussel-Noord, -Centraal, -Midi/Zuid
(kan evt. altijd ook nog stoppen op Sloterdijk en/of Rotterdam Blaak)
1x Intercity (Den Haag C - HS - Delft - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht -) Roosendaal - Essen - Antwerpen-Luchtbal, -Centraal - Mechelen - Zaventem - Brussel-N/-C/-Z
(in de spits enkele ritten van/naar Den Haag)
Dat is ook de oplossing van LOCOV, op de verlenging naar Den Haag na. En dat is niet zonder reden, elke uitgebreidere optie is voor 2017 niet haalbaar.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Klopt, maar ik reageerde op het idee van sneltram voor een extra spitstrein Den Haag-Brussel. Ik opperde alleen om deze dan als verlenging van Roosendaal-Brussel te laten opnemen, zodat je én beide routes bediend én hem kan integreren met de Belgische IC en daardoor goedkoper maakt.

Ik denk ook dat (vrijwel) elke duurdere variant niet rendabel is, dus je niet meer hoeft te verwachten dan dat, zelfs als de ICNG er is.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Moshi »

De NS verwacht ondertussen ook dat het advies van LOCOV wordt uitgevoerd:
Vanaf 2017 gaat de IC Brussel via de HSL en Breda rijden, zodat de reistijd van en naar Brussel aanzienlijk korter wordt.
http://www.nsjaarverslag.nl/FbContent.a ... erslag.pdf (pagina 83)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Er staat niet bij dat ze het hele traject bedoelen. Ik neem aan dat ze (voorlopig) daarmee bedoelen de HSL tussen Rotterdam en Antwerpen.

Overigens: gaan Antwerpen-Centraal en Brussel-Centraal geschrapt worden? Er staat voor volgend jaar dat er in België gestopt wordt op Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Nationale Luchthaven en Brussel-Noord. Ik mis dus die twee 'Centraal'-stations.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Moshi »

SuperGhost schreef:Er staat niet bij dat ze het hele traject bedoelen. Ik neem aan dat ze (voorlopig) daarmee bedoelen de HSL tussen Rotterdam en Antwerpen.

Overigens: gaan Antwerpen-Centraal en Brussel-Centraal geschrapt worden? Er staat voor volgend jaar dat er in België gestopt wordt op Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Nationale Luchthaven en Brussel-Noord. Ik mis dus die twee 'Centraal'-stations.
Dat staat er inderdaad niet bij, maar anders kom je nooit op die 'aanzienlijke kortere' reistijd.

Denk niet dat ze Antwerpen en Brussel Centraal gaan schrappen :)
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Widejo »

waldo79 schreef:Roosendaal - Antwerpen duurt nu zo'n 28 minuten en Breda - Antwerpen naar verwachting zo'n 25 minuten. Vanuit het oosten en zuidoosten is het een verbetering en vanuit Zeeland en West-Brabant een verslechtering.
Een oplossing is het koppelen van de Zeeuwse Lijn op Breda. Extra sprinters tussen Vlissingen en Breda, IC's Lelystad - Vlissingen vanaf Roosendaal alleen nog Bergen op Zoom, Goes en Middelburg en de IC (Charleroi?) - Brussel - Essen doortrekken naar Roosendaal. Benelux over Breda zoals voorgesteld door de NS.

Dordrecht overal weglaten, dat heilige huisje word toch prima bediend?
Laatst gewijzigd door Widejo op ma 29 feb 2016, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Jef400 »

Verlies je die resttijd weer om vanuit Roosendaal op Breda te komen met de overstap. Ik blijf toch pleiten voor een doortrekking van de IC-trein uit Essen naar Roosendaal 1x/u zodat je een snelle en een slome verbinding hebt met Antwerpen vanuit Zeeland.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door ArrivaBas »

Widejo schreef:
waldo79 schreef:Roosendaal - Antwerpen duurt nu zo'n 28 minuten en Breda - Antwerpen naar verwachting zo'n 25 minuten. Vanuit het oosten en zuidoosten is het een verbetering en vanuit Zeeland en West-Brabant een verslechtering.
Een oplossing is het koppelen van de Zeeuwse Lijn op Breda. Extra sprinters tussen Vlissingen en Breda, IC's Lelystad - Vlissingen vanaf Roosendaal alleen nog Bergen op Zoom, Goes en Middelburg en de IC (Charleroi?) - Brussel - Essen doortrekken naar Roosendaal. Benelux over Breda zoals voorgesteld door de NS.

Dordrecht overal weglaten, dat heilige huisje word toch prima bediend?
Dordrecht jankt nu al om het schrappen van de stop van de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] aldaar vanaf december :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Widejo »

Heel Zuidwest-Nederland en Zuid-Limburg gaan janken van de voorgenomen dienstregeling. Nog meer redenen om in de auto te stappen alleen maar om de HSL-lijn winstgevend te maken.

EDIT: 1. De gehele planning voor de dienstregeling 2017 verdient wel een discussie-topic moet ik zeggen.
2. Waarom die geplande IC Lelystad Centrum - Dordrecht dan niet door tot Breda?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Is dit niet het gevolg van een politiek eisenpakket qua lijnvoering?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Widejo schreef:1. De gehele planning voor de dienstregeling 2017 verdient wel een discussie-topic moet ik zeggen.
viewtopic.php?f=32&t=12386

Veel plezier.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Ik had het al eerder gepost, maar er nog niet echt een reactive op gehad, dus hier nogmaals mijn suggestive voor het behoud van een IC Roosendaal - Antwerpen als de Benelux over de HSL gaat rijden:
Bee schreef: Een andere doorkoppeling maken in Antwerpen is waarschijnlijk interessanter en het meest eenvoudig. Maar daarvan is weer de vraag of dat wenselijk is.
Dat lijkt mij ook de handigste oplossing.
Als je de Intercity vanuit Roosendaal met de 700 of 1800 combineert, ontstaat er daarnaast een directe verbinding Roosendaal - Gent die mogelijk nog wat reizigers zal trekken.
Mijn voorkeur heeft overigens de tweede serie (mits deze serie volledig met MS08 of MS96 gaat rijden en dat wordt toegelaten in Nederland), omdat dan ook Brugge en Oostende rechtstreeks verbonden worden.

Een andere interessante mogelijkheid is een koppeling met de 2600. Hiermee worden de huidige verbindingen grotendeels gehandhaafd en wordt daarnaast een verbinding met Leuven toegevoegd. Verder rijdt deze serie momenteel met MS80 en dat materieel is al toegelaten in Nederland.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Widejo »

Treinseries 1800 en 2600 zijn zeker interessant! Bij beide blijft er een snelle verbinding Roosendaal-Antwerpen en voegt bestemming Gent/Brugge ook voor reizigers vanuit Zeeland een goed alternatief voor de bestaande busverbindingen. In de nieuwe opzet voor de Benelux, bleef Brussel-Nationaal-Luchthaven een vraagstuk? Het is voor de ontwikkeling van Zaventem natuurlijk wel een "pro" als er een goede verbinding is met Noord-Brabant.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Eerlijk gezegd zal er vanuit een groot deel van Nederland geen behoefte zijn aan een omweg via Zaventem, alleen Zeeland en Brabant hebben eventueel baat bij een stop daar. Wat mij betreft kan de IC vanuit Roosendaal dan ook beter naar Zaventem rijden, de IC vanuit Breda/HSL kan dan direct van Mechelen naar Brussel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Widejo schreef:In de nieuwe opzet voor de Benelux, bleef Brussel-Nationaal-Luchthaven een vraagstuk?
Voor de NMBS is dat geen vraagstuk.
Meltrain schreef:de Intercity vanuit Roosendaal
Z2N schreef:de IC vanuit Roosendaal
Welke IC vanuit Roosendaal? De Belgen hebben geen zin in een extra grensoverschrijdende IC, dat is nu net het hele probleem...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Het praktische problem is toch juist dat het nu ingezette materieel in de IC Essen - Antwerpen (- Brussel - Charleroi) (namelijk M6) buiten profiel is in Nederland, waardoor deze IC niet verlengd kan worden naar Roosendaal?
Ik heb nergens gelezen dat de NMBS geen zin heft in een extra vervangende grensoverschrijdende IC.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Noem het wat je wilt maar als je 16 IC's Breda-Antwerpen én 16 IC's Roosendaal-Antwerpen wilt laten rijden tel ik er toch echt 16 meer dan nu.

Ik heb wel ergens gelezen dat ze geen extra internationale IC willen omdat het concurrentie zou zijn voor de Benelux. Dat speelt al jaren.

De NMBS moet bezuinigen, en ze willen daarom vooral niet meer treinkilometers maken. Elke extra trein die gaat rijden wordt gecompenseerd door ergens anders ritten te schrappen.
Door de Benelux via de luchthaven te sturen, in het pad van een IR-trein, konden ze daar binnenlandse ritten schrappen. Benelux via Breda heeft een soortgelijk effect, de pendeltrein naar Noorderkempen is dan niet meer nodig.

Inderdaad stuit het doortrekken van de IC Charleroi-Essen op praktische bezwaren, maar dit idee was dus bedacht omdat het nauwelijks extra kilometers kost. Jouw voorstel is om een trein helemaal vanaf Antwerpen naar Roosendaal door te trekken, dat zijn veel meer kilometers.
Er van uitgaande dat de IC Charleroi-Essen in geen geval gaat verdwijnen want die gaat naar Brussel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Widejo »

In hoeverre kan de NS sturen op het verlengen van deze IC Essen-Charleroi tot Roosendaal en daarmee zinspelen op een wijziging van materieel?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Niet, NS kan het lief vragen, maar NMBS zal gek zijn als zij ander materieel in gaan zetten op de IC Essen - Brussel, die is te druk voor enkeldeksmaterieel. Als Nederland zo graag een doorgetrokken IC wil, kan dat alleen door het Nederlandse spoor aan te passen, en dan specifiek de situatie rond het viaduct van de A58 in Roosendaal (die te laag is voor M6-materieel).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alternatieven voor de Benelux in dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef: Er van uitgaande dat de IC Charleroi-Essen in geen geval gaat verdwijnen want die gaat naar Brussel.
In mijn plannen wordt de IC Charleroi - Essen inderdaad ingekort tot Antwerpen en wordt dus tussen Antwerpen en Essen vervangen door een nieuwe IC die wél kan doorrijden naar Roosendaal. Ik ken het gebruik van die IC tussen Antwerpen en Essen niet, maar ik vraag me af of een M6 echt wel nodig is daar.
Z2N schreef:Niet, NS kan het lief vragen, maar NMBS zal gek zijn als zij ander materieel in gaan zetten op de IC Essen - Brussel, die is te druk voor enkeldeksmaterieel.
Tussen Antwerpen en Charleroi moet inderdaad M6 blijven rijden, maar is het ook nodig om dubbeldeksmaterieel in te zetten tussen Essen en Antwerpen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten