Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Michael »

Ezra schreef:Is er een specifieke datum bekend waarop de 1104 (de Capacity L) gaat rijden?
Houd www.ovzoeker.nl/#C1104 in de gaten zou ik zeggen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Mike schreef:Niet te vergeten dat deze bus enkel is om te testen voor de lengte. Deze bus is niet van Connexxion. Ik denk ook persoonlijk niet dat de voorkeur van Connexxion uit zal gaan naar 5 deuren.

Zou dus kunnen dat het comfort niet gelijk is aan de andere ZTG(300/310/346/356) bussen.
Die derde deur in het midden van de voorkant oogt echt heel raar. Vind het ook typisch dat de eerste twee deuren lager zijn dan de rest.

Afbeelding
Vanaf Google

Deze heeft trouwens maar vier deuren. Lijkt een beetje alsof die middelste deur er later provisorisch is bij gezet.

Afbeelding
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Vandaag zag ik hem rijden voor instructie op lijn 310.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Michael »

n-evo schreef:Die derde deur in het midden van de voorkant oogt echt heel raar. Vind het ook typisch dat de eerste twee deuren lager zijn dan de rest.

Afbeelding
Vanaf Google
Die middelste deur kan alleen maar een deur zijn die naar binnen opent omdat als dat een schuifdeur zou zijn het conflicteert met de schuifdeur ernaast.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door NG²7²™ »

De effectieve hoogte van zo'n 'lage' en 'hoge' deur verschilt niet, bij deuren die naar buiten open gaan zit boven de doorgang alle mechaniek weg gewerkt waardoor o.a. geleide stangen niet in het interieur zitten.
Groeten,
Nick
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Michael schreef:Die middelste deur kan alleen maar een deur zijn die naar binnen opent omdat als dat een schuifdeur zou zijn het conflicteert met de schuifdeur ernaast.
Ach so. Nu zie ik inderdaad dat die eerste 2 klapdeuren zijn i.p.v. schuifdeuren.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dylanwild94 »

Gisteren gehoord van een chauffeur dat de capacity waarschijnlijk half maart de dienst op gaat. En voorlopig nog instructie rijdt.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Het concept PVE voor de consessie 2018-2028 ligt nog altijd ter inzage bij de Stadregio, dus als je zin hebt om je door 90 pagina’s heen te worstelen en een reactie aan de Stadregio te sturen: het kan nog.

Voor diegenen die er wat minder zin in hebben. Ik heb het eens wat gedetailleerder bekeken en het volgende valt me op:

R-Net en ander kernnetlijnen
De vervoerder is heel vrij om routes voor R-net te bepalen. Eigenlijk mag je allerlei trajectdelen aan elkaar plakken zoals je zelf maar wil, mits alle knooppunten met één overstap onderling bereikbaar blijven. Dat houdt dus in dat de 300 weer via Oranjebaan mag. Sterker nog. Er staat: “Voor de verbinding tussen Amstelveen Busstation en Amsterdam Bijlmer Arena via de Ouderkerkerlaan geldt dat de bediening op zaterdag en zondag niet vereist is.” Kortom, de 300 moet eigenlijk wel weer terug naar de Oranjebaan.

De verbinding Amstelveen – Aalsmeer (verplicht via Sacharovlaan / Poortwachter) mag niet via het terrein van de bloemenveiling. Lijn 171 voldoet niet aan de eis, want die gaat niet via Sacharovlaan / Poortwachter.

De 300 en eigenlijk alle R-Net lijnen krijgen veel minder strenge eisen wat betreft minimumbediening. Alle R-net lijnen hebben dezelfde eis. Opmerkelijk: voor de 170 / 172 tussen Amstelveen en Uithoorn / Aalsmeer (of diens opvolgers) zijn de spitseisen zelfs nog minder, namelijk 15 minuten interval (dit wordt expliciet zo gemeld).

Noord-Zuidlijn
Geen enkele daglijn meer tussen Elandsgracht en Amsterdam CS. Helft van de 170 bundel moet afbuigen naar station Zuid (expliciet deze verdeling).

Schipholnet
Het huidige Schiphol Sternet is ingehaald door R-Net, dus komt er waarschijnlijk een nieuwe opzet genaamd Schipholnet (werknaam), met wellicht meer besloten vervoer. Hoe en wat is nog niet duidelijk, maar het hangt af van hoe zeer Schiphol bereid is de portemonnee te trekken. Opmerkelijk is de eis voor een verbinding tussen Schiphol Noord en Poortwachter / Sacharovlaan. Lijn 199 voldoet er nu niet aan. Die rijdt via Brink en Westwijk.

In de spits moet er een echte ringlijn op Schiphol komen. Daarbuiten is de huidige situatie voldoende. In de praktijk denk ik dat de 193 opgeheven wordt. Lijn 287 wordt een ring in de spits en er pendelt besloten vervoer tussen het Stationsplein en Zuideinde.

De dunnen lijnen
Alles wat nu OV heeft, moet dit houden (gebied categorie C) en wel op werkdagen overdag en zaterdag overdag. Dat betekent bijvoorbeeld dat Nes a/d Amstel weer op zaterdag een verbinding krijgt. Voor het lusje van de 171 in Ouderkerk wordt wel een uitzondering gemaakt, zodat die niet op zaterdag gereden hoeft te worden. Het is wel zo dat er in plaats van een reguliere bus ook een belbus kan komen (ook op werkdagen). Dus Nes a/d Amstel zou bijvoorbeeld hun bus kunnen kwijtraken ten faveure van een belbus, lijntaxi, noem het maar.

Ook de uitzondering voor Vijfhuizen (alleen 300 en verder niets) blijft bestaan.

Nachtlijnen
Nachtbus N97 moet vanaf Amsterdam CS. N30, N97 en 196 elke nacht. N70 bundel alleen op uitgaansavonden (donderdag tot en met zaterdagnacht).

In de nieuwjaarsnacht en voor én na Koningsdag verplicht nachtbussen. Dat is nu niet zo.

Bonus/malus
Opmerkelijk is dat bij hoogfrequente lijnen niet wordt afgerekend op punctualiteit, maar op regelmatigheid van het interval.

Service
Er moet een loket komen op Busstation Amstelveen.

Naamgeving
De naam Amsterdam Airport Express blijft gegarandeerd. Vervoerder moet voorstellen doen voor nieuwe haltenamen zoals Bloemenveiling Aalsmeer i.p.v Flora Holland.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Mike »

Vanaf vandaag rijdt de 1104 in de dienst op de 310
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Globetrotter »

sneltram schreef:
De dunnen lijnen
Alles wat nu OV heeft, moet dit houden (gebied categorie C) en wel op werkdagen overdag en zaterdag overdag. Dat betekent bijvoorbeeld dat Nes a/d Amstel weer op zaterdag een verbinding krijgt. Voor het lusje van de 171 in Ouderkerk wordt wel een uitzondering gemaakt, zodat die niet op zaterdag gereden hoeft te worden. Het is wel zo dat er in plaats van een reguliere bus ook een belbus kan komen (ook op werkdagen). Dus Nes a/d Amstel zou bijvoorbeeld hun bus kunnen kwijtraken ten faveure van een belbus, lijntaxi, noem het maar.
Goed bezig! Die indeling in gebiedscategorieen, is dat een onderscheid dat voor deze concessie is gemaakt of is dat een landelijke richtlijn?
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Dat is voor deze concessie zo gemaakt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Geen slechte voorstellen. Bij de bediening van de bloemenveiling vind ik het gek dat de huidige verplichting klaarblijkelijk zonder vervanging geschrapt wordt. Wat me aan het schrappen van de lijnbundel Leidseplein - Amsterdam Centraal opvalt is dat het GVB niet extra vervoer hoeft ye bieden. Als ze het tramnet ook aanpassen vrees ik daar capaciteitsproblemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

De bloemenveiling moet wel voldoen aan bedieningseis A op basis van werkgelegenheid. Het nieuwe Aalsmeerse busstation (de dichtsbijzijnde HOV halte) dekt niet alle haltes op het veilingterein, dus er moet een bus over de veiling blijven rijden. Dat kan bijvoorbeeld een doorgetrokken 198 zijn of 171.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door mb90 »

Mike schreef:Vanaf vandaag rijdt de 1104 in de dienst op de 310
Vandaag had ik een werkje bij Schiphol Noord en dus was de pauze een ideaal moment om de 1104 te spotten op de 310.

Hier eerst opweg naar Amsterdam Zuid:
Afbeelding

En dan wachtend bij het busstation om verder te rijden naar Nieuw-Vennep:
Afbeelding
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Ik wou net vragen of iemand 'm al gespot had in dienst!

Vind het wel een mooie bak. :pos:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

n-evo schreef: (..)

Vind het wel een mooie bak. :pos:
Ja, ik ook. Stoer, kloek uiterlijk. :pos:

De 2e as op het gelde deel doet voor het (mijn) oog een hoop. Lijkt wel of de achterzijde stevig op de 'poten' staat en niet 'hangt' zoals ik vaak een gelede in mijn herinnering heb.

Staat deze bus, in zijn geheel, ook wat hoger tov het wegdek? Of lijkt dit zo op de foto's?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Yup, ik snap wat je bedoeld. Het achterstuk staat strak horizontaal i.p.v. naar boven of achteren te hellen. Zal inderdaad wel komen omdat er 2assen zijn i.p.v. 1'tje.

Wat jij benoemt vond ik altijd al lelijk bij die dubbelgelede bussen in Utrecht. Daar heb je dus twee secties die in een soort dakje of dalletje staan en golven sterk op en neer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

'Reizigers uit Uithoorn hoeven niet meer via Plaza te reizen.' Nee, de directe buslijn was al opgeheven...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Reactienota op de inspraak van het concept PvE is beschikbaar op:

http://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site= ... &year=2016

Opvallende dingen:
-OV in AML moet op oudjaarsavond inderdaad door tot 23:00
-Er moet een kaartje komen dat je in de bus koopt en dat ook na overstappen geldig blijft
-Lijn 300 mag echt weer via de Oranjebaan

En verder een hoop gezeur over hetzelfde, inclusief een heel verhaal over bedienen van verzorgingstehuizen en transititie naar elektisch vervoer.

Vind het wel jammer dat ze mijn suggestie niet hebben overgenomen om een extra uitloper door Buitenveldert richting Rai / Amstel op te nemen. Had er wel brood ingezien na opheffen lijn 51.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Mij valt vooral op dat er geen vragen zijn gesteld door Arriva, Syntus, EBS of een andere nieuwkomer. Alleen Connexxion, Qbuzz en GVB hebben reacties ingestuurd, maar die laatste vervoerder zal vanwege de beschermde thuismarkt niet inschrijven natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

sneltram schreef:Reactienota op de inspraak van het concept PvE is beschikbaar op:

http://ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site= ... &year=2016
Link werkt bij bij mij niet in Edge, Chrome, Firefox. Misschien een andere link?
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Wel in Internet Explorer.

Dit is Amsterdam weet je toch. *O*

Het is niet alsof de Stadsregio deze website voor veel geld zeer recent heeft laten maken. :X
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dank sneltram!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten