Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door michiel71 »

Ezra schreef: Uitzonderingen bevestigen vaak de regel: tussen Den Bosch en Rosmalen worden op dit moment al NS- bussen ingezet om de drukte in de treinen in de spits op dat traject te verminderen.
Waarom is Arriva niet gevraagd om voor deze stadslijn (lijn 3) express-bussen in te zetten tussen Rosmalen en Den Bosch CS?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Statler Rail »

Littlebusdriver schreef:
Statler Rail schreef:Zomaar zonder een concessie een nieuwe buslijn starten is in Nederland verboden (artikel 21 WP2000
Dat is toch exact wat Flixbus doet?
Nee, dat is het niet. FlixBus vraagt daarvoor juist formeel toestemming aan, waarna door de concessieverleners en het Ministerie van IenM wordt beoordeeld of deze toestemming verleend kan worden.
Littlebusdriver schreef:Terwijl NS en streekvervoerders ook op incourante tijden (moeten) rijden is het Flixbus die enkel de krenten uit de pap vist. Dat zal dan juridisch gezien allemaal mogen, netjes is het niet. Zeker niet om zo af te geven op de NS. Zo lijkt Flixbus snel de Aldi onder de vervoerders te gaan worden.
FlixBus rijdt ook op incourante tijden. Om 6:30 uur uit Den Bosch naar Rotterdam zitten er echt niet veel mensen in de bus.

En FlixBus betaalt daar zélf voor, terwijl die streekvervoerders daar gewoon met belastinggeld voor betaald worden door de provincies. Die streekvervoerders maken dankzij de subsidies onder de streep gewoon winst op het stads- en streekvervoer.

En NS wordt voor de onrendabele ritten eigenlijk indirect betaald, doordat ze die onrendabele ritten financieren met het geld dat verdiend wordt op de winstgevende intercityverbindingen. Zonder die onrendabele ritten zou NS meer geld kunnen betalen voor de HRN-concessie. Dit is wat men wel "kruissubsidie" noemt: officieel geen subsidie, maar feitelijk wel omdat het ten koste gaat van een bedrag dat anders aan de overheid betaald zou worden.

Dus wat FlixBus doet is juridisch de "koninklijke weg" en juist heel erg netjes. Ook de chauffeur wordt gewoon volgens de CAO 6/6e uitbetaald. Wat niet netjes is zijn verkapte lijndiensten zoals de Airportbussen van Amsterdam naar Eindhoven Airport, die zogenaamd als "besloten vervoer" rijden, waardoor ze de OV-CAO kunnen omzeilen en de chauffeurs maar 5/6e uitbetalen. Aangezien FlixBus zich juist wél aan de regels houdt en accepteert om de eerste maanden met verlies te draaien, is hier uit de OV-sector weinig weerstand tegen. Zelfs NS is positief over FlixBus.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Globetrotter »

michiel71 schreef:
Ezra schreef: Uitzonderingen bevestigen vaak de regel: tussen Den Bosch en Rosmalen worden op dit moment al NS- bussen ingezet om de drukte in de treinen in de spits op dat traject te verminderen.
Waarom is Arriva niet gevraagd om voor deze stadslijn (lijn 3) express-bussen in te zetten tussen Rosmalen en Den Bosch CS?
Daar zijn natuurlijk verschillende redenen voor te geven. Alleen al het type buslijn: Ik ken de situatie daar niet, maar kan me voorstellen dat stadsbuslijn 3 ontsluitend, waar de NS- bus verbindend is. Daarnaast zal er een mogelijk capaciteitsprobleem ontstaan als er doorgaande reizigers van een stadsbus gebruik gaan maken.
Ook de reistijd tussen beide NS- stations zal aanzienlijk hoger zijn dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van de rechtstreekse bus.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Geert »

Statler Rail schreef:En NS wordt voor de onrendabele ritten eigenlijk indirect betaald, doordat ze die onrendabele ritten financieren met het geld dat verdiend wordt op de winstgevende intercityverbindingen.
Maar dat is bij Flixbus toch uiteindelijk niet anders. Daar kun je ook verliesritten wegstrepen tegen ritten waarop wel winst wordt gemaakt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Wubbo »

michiel71 schreef:
Ezra schreef: Uitzonderingen bevestigen vaak de regel: tussen Den Bosch en Rosmalen worden op dit moment al NS- bussen ingezet om de drukte in de treinen in de spits op dat traject te verminderen.
Waarom is Arriva niet gevraagd om voor deze stadslijn (lijn 3) express-bussen in te zetten tussen Rosmalen en Den Bosch CS?
Waaruit maak je op dat Arriva niet gevraagd is?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Z2N »

Waarom zou NS gaan vragen bij de concurrent of zij kunnen helpen, als ze het zelf ook kunnen regelen? (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Globetrotter »

Op ovmagazine.nl is een kort artikel over de verbinding Amersfoort- De Uithof te vinden. Omdat inloggen vereist is, vertel ik alleen de hoofdlijnen:

Het komt er in het kort op neer dat de provincie, die opdrachtgever is voor zowel de Regio Utrecht als de Provincie Utrecht- concessie verantwoordelijk is, het voor zowel de NS (treinaanvullend vervoer) als Syntus (toekomstig vervoerder provincie Utrecht) verbiedt om een rechtstreekse verbinding tussen Amersfoort en De Uithof aan te bieden. 252 wordt op dit moment gedoogd. Volgens een woordvoerster zou een rechtstreekse lijn te veel treinreizigers de bus injagen.
link
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Hehe, niet de bus in jagen natuurlijk maar de bus in trekken. De spitslijnen die niet via het station rijden gaan niet voor niks al jaren steeds in frequentie omhoog (en stoppen trouwens voor wie echt wil nog best dicht bij het station, immers zal er amper een treinreiziger zijn die op het station woont).
Zelfs nu zijn die bussen al aantrekkelijk, en ook voor meer relaties dan alleen naar De Uithof trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de concessiehouder van de Provincie Utrecht die buslijn niet mag aanbieden. Het is toch zeker niet verboden om buslijnen parallel aan een treinverbinding te laten lopen. Dus ook niet om met de trein te concurreren. Alleen is de bus in de meeste gevallen geen goed alternatief (Amsterdam-Purmerend als positieve uitzondering).

Dat NS de bussen naar de Uithof niet mag aanbieden snap ik dan weer wel. Dat is een duidelijke inbreuk op de concessie en het zou de concessie minder aantrekkelijk kunnen maken voor andere vervoerders (en dus duurder voor de provincie).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

In verband met de tekorten aan materieel en overvolle treinen heeft NS nu aan hun vaste klanten een documentje met wat tips en cijfertjes gestuurd. Zo ontving ik die voor Utrecht - Amersfoort (zie hier), die ik echter maar met een hele grote korrel zout neem...

Zo adviseert NS om de trein van .06 te nemen als je niet verder dan Amersfoort hoeft, omdat die minder druk zou zijn. Ironisch genoeg adviseert NS mij daarmee dus om i.p.v. de trein op plaats 6 qua drukte (die van 16.50 uur) de trein op plaats 3 qua drukte (die van 17.06 uur) te nemen :lol: Iets zegt me dat dat juist een averechts effect gaat hebben, want de praktijkervaring bevestigd inderdaad dat die trein behoorlijk drukker is dan degene die ik het vaakst neem.
Overigens valt me ook de vermelde drukte in de trein van 16.36 uur op want die ervaar ik juist als rustiger dan degene van een kwartier later (maar die heb ik wel veel minder vaak).

En tja, die van 17.20 uur verbaast me nou helemaal niks. Dat ligt echt aan NS en niet aan de reizigers, want op de piek van de spits rijdt er opeens een treintje van 10 bakken ICM tussen de 10-12 bakken VIRM door.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door BR628 »

Tevens niet echt handig gekozen tekeningetjes van een IC en een sprinter. Want de Sprinter op Ut-Amf-Zl wordt juist met DDZ gereden dat als IC in dat document is weergegeven. Lijkt erop alsof een of andere communicatiemiep dit bedacht heeft en het niet heeft laten controleren door een vervoersdeskundige.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Durashift »

BR628 schreef:Tevens niet echt handig gekozen tekeningetjes van een IC en een sprinter. Want de Sprinter op Ut-Amf-Zl wordt juist met DDZ gereden dat als IC in dat document is weergegeven. Lijkt erop alsof een of andere communicatiemiep dit bedacht heeft en het niet heeft laten controleren door een vervoersdeskundige.
Nou, denk dat het wel erg 'groots' wordt indien dat detail ook gepersonaliseerd moet worden.
Het beeld klopt wel, de kleurstelling komt overeen met de 2 smaken die NS (grotendeels) kent. IC & Sprinter.
Daarbij, de gemoderniseerde VIRM krijgt van buiten het DDZ kleurschema volgens mij.

Wat ik dan weer niet helemaal begrijp, uit het advies, is wel hét benoemen dat de Sprinter meer kans op zitplaats biedt.. maar daarover geen aantallen (het 'capaciteits balkje) weergeeft. Hoe weet je dan of de Sprinter daadwerkelijk meer zitplaats biedt?

Zoals jij aangeeft, die wordt met DDZ materieel gereden en gaat door naar Zwolle.. wat best wel wat reizigers op de been brengt. Als dan op pagina 2 geschreven wordt dat de treinen NA Amersfoort veelal drukker zijn dan die TOT Amersfoort... zou ik mijn vraagtekens zetten bij de grotere kans op een zitplaats in die betreffende Sprinter.

Ik heb een jaar of 2 geleden die DDZ weleens in de Spits gebruikt vanaf Amersfoort.. kan mij niet herinneren dat die toen al zo rustig was.. Wel minder opeengepakt dan in de ICm ..
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:En tja, die van 17.20 uur verbaast me nou helemaal niks. Dat ligt echt aan NS en niet aan de reizigers, want op de piek van de spits rijdt er opeens een treintje van 10 bakken ICM tussen de 10-12 bakken VIRM door.
En die dan 17:50 is ook enkele wijzigingsbladen terug va 10 naar 9 bakken ICM ingekort. Maar je mag blij zijn dat de 12561 (die van 17:20) tegenwoordig dagelijks ICM10 had, voorheen was dat alleen op maandag en de overige dagen ICM9. En nog eerder heeft deze zelfs met ICM8 gereden, dat zal helemaal dolle pret geweest zijn dan tussen Utrecht en Amersfoort. De trein van 16:20 staat dan weer helemaal niet vermeld, die werd vorig jaar opeens uit het niets verlengd tot ICM12, om dit jaar weer ingekort te worden tot ICM10. Af en toe vraag ik me af hoe betrouwbaar die gegevens van de NS zijn, gezien men elke twee maanden weer loopt te schuiven met de materieelinzet.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mikos »

Mooi om te zien dat er meteen getwijfeld wordt aan de 'betrouwbaarheid van de cijfers van NS', terwijl het gewoon een kwestie is van materieel zo optimaal mogelijk inzetten. Dat die treinen druk zijn, is een gegeven, maar er zijn meer treinen die druk zijn. Stel je voor dat een andere trein, ik noem een 3500 waar ook ICM in rijdt, ook te kort is, maar onderweg zelfs reizigers achter moet laten, dan heeft zo'n trein meer prioriteit dan een trein die 'gewoon druk' is.

Het is niet de makkelijkste taak om iedereen tevreden te maken, zeker niet met de beperkingen die er bij komen kijken zoals werkzaamheden in Utrecht. Dat heeft echter niets met betrouwbaarheid van de cijfers te maken, maar met de mogelijkheden en beperkingen die je hebt. Ik zal niet zeggen dat alles altijd goed gaat, maar er worden soms harde woorden geroepen hier...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

Ach ja Mikos, iets met stuurlui en een wal hé?! :P
🍉
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Mikos schreef:Mooi om te zien dat er meteen getwijfeld wordt aan de 'betrouwbaarheid van de cijfers van NS', terwijl het gewoon een kwestie is van materieel zo optimaal mogelijk inzetten.
Misschien eens goed lezen wat er geschreven wordt in plaats van gelijk te gaan stampvoeten. Het ging niet over dat niet alle treinen optimaal gepland zijn, maar over het feit dat elke twee maanden de planning verandert. De een na drukste trein in dit rijtje heeft de afgelopen jaren zo ongeveer elke mogelijke samenstelling gehad, ICM7, ICM8, ICM9, ICM10, ik heb alles voorbij zien komen als geplande inzet in de verschillende wijzigingsbladen. Ook zonder verandering in vervoersvraag of andere beschikbaarheid van materieel wisselt men regelmatig de inzet, om het vervolgens enkele maanden later weer terug te draaien.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

In het OV is dan ook geen dag hetzelfde. Weet jij veel wat er allemaal achter schuil gaat.
🍉
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Wat heeft dat met de planning te maken?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

Dat er in periode x andere factoren meespelen welke het materieelinzet bepalen dan in periode y. Wat hier vaak gebeurt (maar ook door de doorsnee reiziger) is dat er naar één of twee ritjes wordt gekeken en op basis daarvan wordt dan een oordeel geveld over het hele proces. Zo eenvoudig ligt het gewoonweg niet, er worden bij de materieelplanning afwegingen gemaakt waarvan wij simpelweg geen weet hebben.
🍉
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Je weet werkelijk niet waar je over praat. Het is ook wel heel erg makkelijk om alle kritiek weg te kunnen wuiven zonder enig argument door simpelweg te stellen dat het te ingewikkeld is voor een buitenstaander om te begrijpen. En vervolgens doe je zelf precies hetzelfde, door zonder te weten met welke kennis de reacties hier tot stand gekomen zijn een conclusie te trekken dat het wel op één of twee ritjes geoordeeld wordt :N
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mikos »

De vervoersvraag wisselt iedere dag, dus wees blij dat er wijzigingsbladen zijn om verschuivingen op te vangen; anders rijdt een trein een groot deel van het jaar te groot of juist te klein. Het is op dat trajectdeel misschien een van de drukste treinen, maar als er elders meer prioriteiten gesteld moeten worden, dan gaan doe natuurlijk voor. De ene keer resulteert dat in een bak meer bij de ene trein, de andere keer een bak minder bij diezelfde trein. Dat lijkt misschien niet altijd even logisch, maar dat zal het in de meeste gevallen wel zijn.

Zoiets als DDZ in de [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie], dat lijkt natuurlijk nergens naar, maar als er net 3 stellen over zijn, heb je weer een treinserie compleet. En kom je niet bij verstoringen in de situatie terecht dat je twee stellen niet kunt combineren, want er staan een DDZ en een SGM tegenover elkaar. Zomaar een voorbeeldje...
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

De wijzigingsbladen zijn juist per definitie ongeschikt om dagelijkse schommelingen in de vervoersvraag op te vangen, aangezien de doorlooptijd van het proces van telcijfers tot materieelinzet tot ingang wijzigingsblad hiervoor te lang is. Dergelijke zaken worden daarom ook op dagplan niveau geregeld, en het is niet ongebruikelijk dat een trein die in een wijzigingsblad ingekort is nog voor de ingangsdatum van dat wijzigingsblad via het dagplan alsnog weer verlengd wordt. Zo is dat ook met de 12561 gedaan (de trein waar het hier over ging in het foldertje) toen die opeens van VIRM8 naar ICM8 ging in een wijzigingsblad. Daar werd toen in het dagplan ICM10 van gemaakt, tot men enkele maanden later in een nieuw wijzigingsblad de fout hersteld had.

Het DDZ in de [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] is een van de slechtste voorbeelden die je kunt geven. Er zijn genoeg series waar het geen enkel probleem is dat er gemixte materieelsoorten rijden doordat er toch amper gesplitst en gecombineerd wordt. In de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] rijdt men nu sowieso al met een mix van SLT en SGM, dat kan net zo goed een mix van SGM en DDZ worden zonder dat je iets aan flexibiliteit verliest. Natuurlijk is het gewenst om een materieelsoort in te zetten per treinserie, maar dat kan nou eenmaal niet met het beschikbare materieel. Het aantal treinen dat splitst of combineert is ook niet zo groot dat daar niet omheen valt te werken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

Bemined schreef:Je weet werkelijk niet waar je over praat. Het is ook wel heel erg makkelijk om alle kritiek weg te kunnen wuiven zonder enig argument door simpelweg te stellen dat het te ingewikkeld is voor een buitenstaander om te begrijpen. En vervolgens doe je zelf precies hetzelfde, door zonder te weten met welke kennis de reacties hier tot stand gekomen zijn een conclusie te trekken dat het wel op één of twee ritjes geoordeeld wordt :N
Met twee ritjes bedoel ik natuurlijk niet twee ritjes op één en dezelfde dag, maar twee ritten elke dag over een jaar heen. Dus bijvoorbeeld de situatie op rit 3544 en rit 3513 (ik noem maar iets) en dat een heel jaar door. Dus misschien past wat ik zeg niet in jouw straatje en dat ik daarom dan niet weet waar ik over praat, dat kan natuurlijk ook. ;)
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Het is niet de makkelijkste taak om iedereen tevreden te maken, zeker niet met de beperkingen die er bij komen kijken zoals werkzaamheden in Utrecht.
Ondanks die beperkingen is het echter wel een kunst de reiziger in zo'n speciale flyer tenminste wel correct te informeren. Immers kan je op z'n minst tips geven die ook overeenkomen met wat er uit de grafiekjes blijkt.
Nu stuurt men immers vooral de reizigers naar Amersfoort richting andere treinen, maar dat heeft eigenlijk pas laat in de spits echt effect als je de grafiekjes ziet. Als de reizigers in de vroege spits zich gaan verplaatsen dan levert dat, uitgaand van het staafdiagram, juist vooral een verplaatsing van het probleem op.

Wat me daarbij op zich ook verbaast is dat men niet veel intensiever reizigers richting Deventer naar de treinen van 17.36 en 18.06 uur stuurt. Die zijn, door de noodgedwongen vrij grote samenstellingen, juist buitengewoon rustig voor spitstreinen blijkt uit het diagram en hun reis kan nog een overstap minder opleveren ook.
Want als er één ding is dat duidelijk blijkt dan is het dat de problemen vooral in treinen richting Zwolle zitten. Op zich niet gek gezien er daar maar twee per uur heen rijden, terwijl er tot Amersfoort in die treinen ook zeer significante hoeveelheden reizigers zitten die op de [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] overstappen. Juist dat zijn de reizigers die je de extra beschikbare ruimte in de (1)1700 kunt laten opvullen. En verleiden met een overstap minder (die in de spits ook vaak zat mis gaat) lijkt me veel makkelijker eerlijk gezegd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mikos »

Dat ben ik met je eens; wat precies de bedoeling is met de getoonde flyer is mij ook niet helemaal duidelijk. Ik zal dat intern eens navragen...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten