Bussen over de vluchtstrook

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Statler Rail »

In het kader van snelwegbussen, Flixbussen en allerlei regionale HOV-formules ben ik eigenlijk wel benieuwd wáár in Nederland bussen bij file over de vluchtstrook mogen rijden. Bussen mogen alleen over de vluchtstrook rijden wanneer deze een ontheffing hebben en de vluchtstrook daar voor ingericht is. Dat betekent bijvoorbeeld ieder kilometer van die mega-borden "BIJ FILE BUS OP VLUCHTSTROOK".

Maar op welke trajecten is dit toegestaan? Ik weet voorbeelden op de A27 en rond Groningen, maar waar allemaal precies?
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door busfanNL »

Eentje weet ik wel. Lijn 150 van Almere naar Utrecht.
Libra
Berichten: 13
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 20:37

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Libra »

A12 Zoetermeer - Nootdorp v.v.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Hendrik »

Twee trajecten die ik dagelijks tegenkom:
- A29 ri. het Zuiden, gedeelte tussen bushalte Numansdorp A29 en de Haringvlietbrug.
- Verbindingsweg tussen A29 en de Vaanweg in Rotterdam.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door MdJ »

A1 tussen Barneveld en knp Hoevelaken meen ik. [daar rijden op en paar scholierenlijnen geen bussen, maar goed..)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door ArrivaBas »

MdJ schreef:A1 tussen Barneveld en knp Hoevelaken meen ik. [daar rijden op en paar scholierenlijnen geen bussen, maar goed..)
Ik kan dat voor je checken, ik kom daar over 2 weken langs.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Daniel »

Op knooppunt Oudenrijn mag de bus in de boog A2>A12 ook over de vluchtstrook.
En ik twijfel nu even over de A28 tussen Amersfoort Zuid en Utrecht maar volgens mij mocht het op delen daarvan ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Hainje »

Lijkt mij dat je dit gewoon bij Rijkswaterstaat op kunt vragen. Dan heb je in ieder geval alle correcte gegevens.
🍉
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Skinkie »

Grote kans dat het in de dataset Weggeg van RWS staat.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door huibf »

A270 tussen afrit Nuenen en afrit busbaan Nuenen. Tussen afrit busbaan Nuenen en einde snelweg ligt een reguliere busbaan.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef: En ik twijfel nu even over de A28 tussen Amersfoort Zuid en Utrecht maar volgens mij mocht het op delen daarvan ook.
Sinds de oplevering van de wegverbreding in 2012 komt het niet meer voor.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door SLToilet »

Ik heb in een periode bij RWS weleens wat onderzocht op de A/N44 ten zuiden van Leiden, waarbij dus ook (weliswaar korte) vluchtstroken aan bod kwamen. Helaas kan ik hier niet veel over kwijt behalve dat het OV hier een eigen strook naast de snelweg heeft en ook niet gebruikmaakt van de vluchtstroken.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Statler Rail »

Dank voor jullie reacties. Dat is toch het voordeel van dit forum: hier is heel veel kennis van verschillende regio´s aanwezig.

Bij Rijkswaterstaat is het probleem dat bussen op de vluchtstrook onder de verschillende regionale directies vallen. Dus er is niet echt één aanspreekpunt waar je met dit soort vragen terecht kan. Om nog maar te zwijgen over de tijd die je kwijt bent om een persoon aan de lijn te krijgen die écht weet waar ie het over heeft. Na twee weken bellen en mailen weet ik nog steeds bijna niks, terwijl op dit forum al in een halve dag een aardig lijstje heb... :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Suus »

A9 tussen de busafrit Schiphol-Noord en Amstelveen-Centrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Durashift »

Bee schreef:A9 tussen de busafrit Schiphol-Noord en Amstelveen-Centrum.
Klopt, het tankstation (de Tango tegenwoordig, vroeger Q8) kent er zelfs een verkeerslicht voor.. omdat je anders pardoes de invoegstrook oprijdt als de bus over de vluchtstrook aankomt.. erg onoverzichtelijk daar.

De Shell, na Breukelen, op de A2 heeft ook nog zo'n speciale lus voor hulpdiensten en de lijbus. Tegenwoordig, met de 5 banen, niet altijd meer nodig..

De A1 tussen Barneveld en Hoevelaken kent, volgens mij, geen ontheffing. Zou ook niet weten welke bussen daar moeten komen, want rijdt allemaal binnendoor via Terschuur.. Dan kom je ook directer uit bij de scholen in Hoevelaken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Hainje »

Statler Rail schreef:Dank voor jullie reacties. Dat is toch het voordeel van dit forum: hier is heel veel kennis van verschillende regio´s aanwezig.

Bij Rijkswaterstaat is het probleem dat bussen op de vluchtstrook onder de verschillende regionale directies vallen. Dus er is niet echt één aanspreekpunt waar je met dit soort vragen terecht kan. Om nog maar te zwijgen over de tijd die je kwijt bent om een persoon aan de lijn te krijgen die écht weet waar ie het over heeft. Na twee weken bellen en mailen weet ik nog steeds bijna niks, terwijl op dit forum al in een halve dag een aardig lijstje heb... :lol:
Ik wil anders wel een paar daagjes alle snelwegen afrijden waar een busroute loopt en dan gaan inventariseren waar de bus precies over de vluchtstrook mag rijden. Afbeelding Wil ik wel één persoon (bij voorkeur uit eigen vriendenkring) mee kunnen nemen voor op de bijrijdersstoel, kan ik (hoofdzakelijk) op de weg letten en de bijrijder (hoofdzakelijk) op de stroken en de aantekeningen maken.
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Durashift »

Monteer een dashcam, heb je geen bijrijder nodig maar een goede video editor :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Hainje »

Moet ik wel weer zo'n ding kopen. Denk dat het dan goedkoper is om twee mensen in te huren dan ééntje met een dashcam en de uren die deze moet maken om de filmpjes na te kijken om daarna alsnog de gegevens op te schrijven. :P
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Ardan »

Durashift schreef:De Shell, na Breukelen, op de A2 heeft ook nog zo'n speciale lus voor hulpdiensten en de lijbus. Tegenwoordig, met de 5 banen, niet altijd meer nodig..
Afrit Aalsmeer op de A9 (halfklaverblad) heeft ook zo'n verbindingsboog speciaal voor de bus tussen de af- en oprit.
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Klaasje »

Tussen Naarden/Almere en Amsterdam Watergraafsmeer is het nodige aanwezig maar dat loopt ook voor een deel over en parallelweg. Daarnaast veranderd daar momenteel constant het een en ander aangezien de wegen worden omgebouwd. In het tracebesluit kan je de eindsituatie wel vinden.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Littlebusdriver »

MdJ schreef:A1 tussen Barneveld en knp Hoevelaken meen ik. [daar rijden op en paar scholierenlijnen geen bussen, maar goed..)
Klopt, alleen in de richting Barneveld -> Amersfoort, andere kant op is een spitsstrook en geen vluchtstrook.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Littlebusdriver »

Daniel schreef:En ik twijfel nu even over de A28 tussen Amersfoort Zuid en Utrecht maar volgens mij mocht het op delen daarvan ook.
Op de A28 mag het zeker, in elk geval de lijnen 276, 296 en 299, beide richtingen tussen Amersfoort Zuid/Leusden en afrit Uithof/UMCU.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Bussen over de vluchtstrook

Bericht door Littlebusdriver »

A27 tussen oprit Werkendam en de brug bij Gorinchem mag het ook, is te zien op Google Streetview beelden van september 2015. Jaren geleden was er gedoe omdat de buurtbussen daar ook over de vluchtstrook reden; voor de OV-wetten is een buurtbus een bus, voor de wegenverkeerswet een auto. De vergunningen waren niet helemaal goed geregeld door de BBA en dus werd er 2 of 3 keer per uur een boete geschreven. Later is dit allemaal weer rechtgebreid en konden de buurtbussen net als het andere OV netjes over de vluchtstrook.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten