Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door JWM »

Goede sier maken bij de Staatssecretaris? *Kijk we hebben zelfs flyers gemaakt*
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Wat weerhoudt de NS eigenlijk ervan om de geplande materieelinzet en gemiddelde bezetting te publiceren zodat reizigers hun planning hierop beter kunnen afstemmen? Men biedt wel de actuele materieelinzet al aan, en men heeft wel vage drukteindicatoren gebruikt in de reisplanner maar de echte cijfers houden ze intern, en worden nu in beperkte schaal gebruikt voor deze foldertjes. Maar waarom niet zo'n foldertje voor elk traject voor de gehele spits? Als je de gegevens hebt kun je dat vrijwel automatisch genereren. Of is men bang dat een slimme programmeur een scriptje maakt die de reizigersaantallen vergelijkt met de materieelinzet en daar gegevens van gaat publiceren waarover vervolgens politici kamervragen gaan stellen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

Voor zover ik weet is NS volgens de HRN-concessie niet verplicht om deze cijfers te publiceren. De concurrentie doet dit ook niet graag maar is daartoe gedwongen door de opdrachtgever (lees: aanbestedende overheid). Lijkt mij als Het Rijk deze eis gewoon in haar bestek zet, de NS deze gegevens ook openbaar zal maken.
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Durashift »

Bemined schreef:Wat weerhoudt de NS eigenlijk ervan om de geplande materieelinzet en gemiddelde bezetting te publiceren zodat reizigers hun planning hierop beter kunnen afstemmen? (..)
Wat heeft de 'gemiddelde reiziger' daar nu aan? Weet die wel het verschil tussen VIRM en ICm? Is dat noodzakelijk om te weten?
Daarbij, heb je dan als reiziger de zekerheid dat de geplande inzet ook de daadwerkelijke inzet wordt?
Volgens mij niet.

Ik vraag mij ook af.. of een reiziger de reis uitstelt of anders plant omdat er met ICM gereden wordt in plaats van VIRM?
Nee, denk ik, de reiziger wil gewoon de trein hebben die hem of haar de beste aansluiting of reistijd geeft tussen 2 plaatsen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Geert »

Bemined schreef:Wat weerhoudt de NS eigenlijk ervan om de geplande materieelinzet en gemiddelde bezetting te publiceren zodat reizigers hun planning hierop beter kunnen afstemmen? Men biedt wel de actuele materieelinzet al aan, en men heeft wel vage drukteindicatoren gebruikt in de reisplanner maar de echte cijfers houden ze intern, en worden nu in beperkte schaal gebruikt voor deze foldertjes. Maar waarom niet zo'n foldertje voor elk traject voor de gehele spits? Als je de gegevens hebt kun je dat vrijwel automatisch genereren. Of is men bang dat een slimme programmeur een scriptje maakt die de reizigersaantallen vergelijkt met de materieelinzet en daar gegevens van gaat publiceren waarover vervolgens politici kamervragen gaan stellen?
Zeker nu NS het voornemen heeft om minder commercieel te doen en zich meer op de reiziger te richten zou je verwachten dat de gevoeligheid van dergelijke informatie wat minder zwaar tilt. Alsof zo'n foldertje ook maar één reiziger een andere trein laat nemen...
Durashift schreef:Wat heeft de 'gemiddelde reiziger' daar nu aan? Weet die wel het verschil tussen VIRM en ICm? Is dat noodzakelijk om te weten?
Daarbij, heb je dan als reiziger de zekerheid dat de geplande inzet ook de daadwerkelijke inzet wordt?
Volgens mij niet.
12 bakken VIRM of een ICM-III'tje maakt nogal verschil qua capaciteit, alleen al daarom is het handig te weten wat er gepland wordt (en daaruit ook af te leiden welke treinen met minder capciteit dan wenselijk rijden). En die informatie is beschikbaar, dus waarom niet?

Overigens kan de geplande inzet ook zeer handig zijn voor sprintertrajecten waar SLT gemengd rijdt met andere series (ivm WC).
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Durashift »

Geert schreef:(..)
Durashift schreef:Wat heeft de 'gemiddelde reiziger' daar nu aan? Weet die wel het verschil tussen VIRM en ICm? Is dat noodzakelijk om te weten?
Daarbij, heb je dan als reiziger de zekerheid dat de geplande inzet ook de daadwerkelijke inzet wordt?
Volgens mij niet.
12 bakken VIRM of een ICM-III'tje maakt nogal verschil qua capaciteit, alleen al daarom is het handig te weten wat er gepland wordt (en daaruit ook af te leiden welke treinen met minder capciteit dan wenselijk rijden). En die informatie is beschikbaar, dus waarom niet?

Overigens kan de geplande inzet ook zeer handig zijn voor sprintertrajecten waar SLT gemengd rijdt met andere series (ivm WC).
Het verschil tussen VIRM en ICM is hier, op het forum, wel duidelijk bekend. Maar is dat ook bij de reiziger, de grote gemene deler?
Ik schat in van niet.

Nu je over toilet begint.. het zou wel voor de 'rolstoel' reiziger wel handig kunnen zijn. Ik zag vorige week op Nijmegen station een dame in een scootmobiel op het perron. Ze parkeerde voor een SLT en ging haar aziatische wokmaaltijd oppeuzelen. Toen dacht ik wel ff van.. Tja, wel makkelijk dat SLT gelijkvloers is, kan je zo inrijden met de scootmobiel. Moet je inderdaad de zekerheid hebben dat je met dat materieel ook weer thuis kan komen..

Maar goed, dan nog heb je dan niks aan gepland materieel dat in werkelijkheid anders ingezet blijkt te zijn, naar mijn mening.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door reisthijs »

Durashift schreef:Wat heeft de 'gemiddelde reiziger' daar nu aan? Weet die wel het verschil tussen VIRM en ICm? Is dat noodzakelijk om te weten?
Natuurlijk is het niet noodzakelijk dat de reiziger spoorwegjargon kent.
In plaats van denken in bakken en materieeltypen kan je ook gewoon het geplande aantal zitplaatsen vermelden. Dat snapt iedereen.

En afwijkingen van de geplande inzet kan je gewoon in de actuele reisinformatie laten zien.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hendrik »

Vaste reizigers weten wellicht niet de benamingen voor de verschillende treintypen, maar dat neemt niet weg dat ze vaak wel voorkeur hebben voor een bepaald type. Ik ken genoeg mensen die graag op een specifiek tijdstip de trein nemen, omdat dan doorgaans materieel wordt ingezet dat ze prettiger vinden. Hetzelfde geldt voor het aantal bakken: men zal het precieze aantal niet weten, maar men weet echt wel wanneer er een kortere en wanneer er een langere trein wordt ingezet. Moet je maar eens zien hoeveel er over het perron gerend wordt als de trein een keer de helft korter is dan gebruikelijk...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mikos »

In de spits (ochtend en avond) hebben wij als ons materieel landelijk ingezet maar komen wij nog materieel tekort. Wij hadden ook graag de trein van 17.20 uur van ICM 10 naar ICM 12 gebracht maar dat is niet mogelijk zonder een andere trein tekort te doen. In de middagspits is het in sommige treinen tussen Utrecht en Amersfoort druk tot heel erg druk. Daarnaast stappen de meeste reizigers voor Amersfoort allemaal voorin omdat de roltrappen van de uitgang van Amersfoort aan de voorzijde van de trein bevinden.

Wanneer wij alleen al de reizigers voor Amersfoort naar de treinen van .06 en .36 kunnen bewegen/verdelen helpt dat al genoeg voor de treinen van .20 en .50. om meer ruimte te bieden voor de overige reizigers. Verder is de trein van 17.06 wel druk maar heeft nog zitplaatsen over in tegenstelling tot de trein van 17.20, staplaatsen.

Verder bieden alle Sprinters tussen Utrecht en Amersfoort grote kans op een zitplaats, de Sprinter vult zicht vooral vanaf Amersfoort richting Harderwijk.
alus een interne reactie op mijn vragen over de verspreide flyer.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Durashift schreef:Wat heeft de 'gemiddelde reiziger' daar nu aan? Weet die wel het verschil tussen VIRM en ICm? Is dat noodzakelijk om te weten?
Daarbij, heb je dan als reiziger de zekerheid dat de geplande inzet ook de daadwerkelijke inzet wordt?
Reizigers zien zelden de ruwe data, maar zien wat hun favoriete website en/of app ervan maakt. En daarnaast gaat het ook niet zo zeer om het type trein (hoewel lengte erg handig kan zijn als een station meerdere uitgangen heeft), maar om de gemiddelde bezettingsgraad van de trein. Als de NS alle treinen op de gewenste lengte rijdt zou dat niet nodig zijn natuurlijk, maar de NS geeft zelf aan dit niet te kunnen en dan is aangeven waar er nog wel plek is een goed alternatief. En mijn eigen ervaring is dat de materieelplanning over het algemeen goed gevolgd wordt, en als het afwijkt dat vaak slechts een of twee bakken is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Ah, daar hebben we die dooddoener van NS weer die gewoon voor geen meter klopt. Nee, reizigers naar Amersfoort stappen niet vooraan in omdat daar de roltrap zit. Reizigers met alle mogelijke bestemmingen zitten daar omdat de A fase in Utrecht meer toegangen heeft. Ze staan ook altijd goed verspreid, maar doordat NS weigert de blauwe lamp te gebruiken is het volstrekt onvoorspelbaar waar de trein tot stilstand komt en gaat een massa keurig verspreide reizigers noodgedwongen de trein achterna. Dat bevordert de spreiding niet uiteraard, ik wordt na vijf jaar nog geregeld verrast.
Het bewijs is de tijd dat er wel met de blauwe lamp gewerkt werd en de voorkant op puntje perron stond. Toen was het voorin juist heerlijk rustig.

Stuur dat maar eens intern terug Mikos.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mikos »

U vraagt, wij draaien. Maar ik ga er de volgende keer wel geld voor vragen, hoor :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Aking »

Krijg je niet al betaald dan? :o
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mikos »

Allemaal hobby, joh...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door JWM »

Zag ik Mikos nou net in Utrecht met een blauwe zaklamp zwaaien :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Hainje »

JWM schreef:Zag ik Mikos nou net in Utrecht met een blauwe zaklamp zwaaien :')
Dat was waarschijnlijk een dwaallicht.
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mikos »

Nah, ben nog niet in Utrecht geweest vandaag (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:U vraagt, wij draaien.
Super :pos:

Nog 'n leuke toevoeging voor hier trouwens die de onzinnigheid van de stelling van NS wel een beetje aantoont. Ik kom geregeld pas het perron op als de trein er al staat en zie de reizigers dan juist t.h.v. de trappen uit de hal al op de balkons staan (dat blijft nu eenmaal het drukste punt). Zelf loop ik dan juist naar voren, want daar is in tegenstelling tot wat NS stelt eigenlijk altijd nog wel een zitplekje te vinden.
Naar achteren lopen is inderdaad ook een optie, maar dat doe ik voornamelijk in de gevallen dat er een kortere trein rijdt dan gepland. Door het ver doorrijden is immers juist in die gevallen het gedrang vooraan het grootst. Werkte vanmiddag met de verstoorde treindienst ook weer uitstekend.
Met twaalf bakken IRM is dat alleen niet echt aantrekkelijk, dan ben ik net zo lang over het perron aan het wandelen als van het station naar huis :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door waldo79 »

In Leiden vanmiddag ook, een bomvolle VIRM-VI, 8701 verzorgde het vervoer naar Utrecht, maar in de 2 voorste bakken bleken nog een stuk of 10 zitplaatsen te vinden. De 2 voorste bakken bevinden zich het verst van de trappen. De achterste 3 bakken waren nokkievol (A)
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door wouter15 »

Eerste NS bussen kunnen nog niet naar Amsterdam Zuid

21 februari 2016

NS start vanaf maandag (22 februari) met een busdienst Castricum - Krommenie-Assendelft - Amsterdam Sloterdijk. De bussen moeten de volle treinen ontlasten. Treinreizigers kunnen voor slechts 1 euro de bussen gebruiken. NS had eerder Amsterdam Zuid als eindbestemming in gedachte, maar dat gaat vooralsnog niet door.


De bussen doen er fors langer over dan de trein. Tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk hebben de bussen een geplande reistijd van 1 uur en 10 minuten. Ter vergelijking: de trein doet daar slechts 22 minuten over. De bussen rijden vanaf 7:00 uur tot en met 8:30 uur ieder half uur vanuit Castricum via Krommenie-Assendelft naar Amsterdam Sloterdijk. In de middagspits rijden de bussen in omgekeerde richting. Dan vertrekt de eerste bus om 15:55 uur en de laatste om 17:25 uur. Lees verder
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Dus eerst kort men de sprinter van Krommenie-Assendelft naar Amsterdam Centraal van 8:31 in van 7 naar 6 bakken SGM, en dan laat men om 8:30 een bus rijden die er 20 minuten langer over doet? Ik weet niet wat voor bussen men in gedachte heeft, maar als het gewone streekbussen of touringcars zijn zit je op zo'n 50 man, verdeeld over twee stations, afkomstig van treinen die elk kwartier rijden. Dat ga je toch niet merken in die treinen, dat komt neer op hooguit een persoon per balkon minder.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Mikos »

Okay, dan doen we het niet. Ik zal de bussen afzeggen! :pos:
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Moet dat nou weer zo? Je mag ook nergens meer kritisch of sceptisch over zijn hier. Erg jammer dit. :neg:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Z2N »

Waarom zou je? NS zal niet voor niets 'even een bakje wegsnoepen', daar zit een doordachte keuze achter, gebaseerd op het complete netwerk, alternatieve verbindingen voor drukke routes, omlopen, etc. Kritisch zijn mag, mits je het onderbouwt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door mijack1985 »

Moet dat nou weer zo. Je schiet het plan bij voorbaat al af. Je weet niet wat die €1,- actie doet bij reizigers. Je moet in ieder geval geen haast hebben, wil je de bus pakken.

En qua rijtijd kan het wel kloppen. Heb in december al proef gereden (toen nog naar Zuid). Vertrek was 07.37 uit Castricum. Aankomst ruim 2 uur later, dus op zich wel slim dat ze tot Sloterdijk rijden. Helaas is op de route nergens een vluchtstrook of busbaan waar je gebruik van kan maken (pas vanaf knooppunt Zaandam eventueel mocht er ontheffing voor komen).
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten