Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

Het nieuwe plan van een gestrekte lijn met een keerpunt bij 't Vliet lijkt me ook niet erg efficiënt, omdat het vervoer van/naar Leusden volgens mij nogal verspitst is (waar niet eigenlijk...). Dat betekent dus 8 lege bussen per uur in de tegenspitsrichting door Leusden. Mede door de opzet van de plaats zijn twee tegen-elkaar-in-rijdende ringlijnen volgens mij beter. Ik zou dus zeggen: de routes van lijn 77 en 78 combineren tot een ringlijn in twee richtingen en deze ieder vier keer per uur laten rijden. Dat heb je én snelle verbindingen én een hoge frequentie (voor wie een klein ommetje niet erg vindt).
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

in de huidige situatie rijden er ook 8 lege bussen per uur in de tegenspitsrichting echter is de spreiding nog slechter dus zijn de bussen minder aantrekkelijk. Een ringlijn in twee richtingen is mooi, maar dan krijg je of 2 bussen die vlak achter elkaar rijden (en dus toch maar een effectieve kwartiersdienst) of vanuit een richting van de ringlijn geen aansluiting op de treinen.
Ik heb het trouwens nog even gekeken op google maps en ik ben geen plekken in Leusden tegengekomen van waaruit het langer dan 5 minuten fietsen is naar een bushalte.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Google Maps zegt niet zoveel, de praktijk is gewoon anders. Trouwens, met die 8 bussen per uur zoals Syntus ze nu wil gaan aanbieden krijg je precies dezelfde aansluitingen als met twee afwisselend rijdende tegengestelde ringlijnen die beide 4x/uur gaan.
Ik zie ook heel het probleem van de treinaansluitingen niet: de IC's uit Utrecht komen rond .05/.20/.35/.50 aan, de ICs uit Apeldoorn/Zwolle rond .08/.23/.38/.53 en de Sprinters ([serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] en [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie]) rond .15/.45. Daar kan je met een frequentie van 8x/uur juist optimaal op aansluiten terwijl dat met de huidige achter elkaar aan rijdende kwartiersdiensten niet echt gaat lukken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:Daar kan je met een frequentie van 8x/uur juist optimaal op aansluiten terwijl dat met de huidige achter elkaar aan rijdende kwartiersdiensten niet echt gaat lukken.
Heb je het tegen mij? Dat was precies het punt wat ik in vorige post probeerde duidelijk te maken.

Leg dan uit hoe het in de praktijk anders is, ik zie namelijk zat verticale fietspaden lopen. Kan je concrete voorbeelden noemen van die knippen?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Ja ik had het tegen jou, ik las in je reactie namelijk dat om en om rijdende tegengestelde ringlijnen juist geen goede aansluitingen zouden bieden.

De paden die je op GoogleMaps ziet lopen zijn sowieso niet allemaal fietspaden, zitten ook voetpaden tussen. Maar in het midden van de buurt die tussen de Noorderinslag en de Burg. van der Postlaan ligt heb je wel een hoofdfietspad lopen in de oost-west richting maar zijn de zijtakjes waar ze op de woonstraten aansluiten voorzien van hekjes. Helaas zitten ze daardoor ook niet in het bereik van de Streetview beelden dus ik kan het niet makkelijk even laten zien.
Ook is de kaart niet 100% betrouwbaar. Zo zou hier een aansluiting op een fietspad moeten zitten volgens de kaart, zie jij 'm? Ik niet :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ja, en dat is toch ook zo? je krijgt dan of dat de ritten die met de klok mee gaan aansluiting krijgen op bepaalde treinen en tegen de klok in niet (of andersom) of bussen die vlak achter elkaar rijden. In dat opzicht is een doorgaande lijn met eventuele eindlus (in een richting) handiger.

Misschien moet ik inderdaad zelf eens daar gaan kijken, kom regelmatig in Amersfoort maar nooit in Leusden (maarja, wat is daar te beleven :P)
De streetview beelden zijn natuurlijk wel uit 2014 ;)
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Durashift »

Google maps heeft het met de straat waarin ik woon ook fout. Die zou doorgaand moeten zijn.. is dat niet.
Soms weleens auto's die onverrichter zaken moeten keren. :?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Eind april is de dienstregeling bekend
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Waar gaat Syntus eigenlijk met elektrische bussen rijden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door busfanNL »

Op de buurtbuslijnen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Lijn 526 gaat elektrisch rijden, en er komen 2 elektrische bussen in Amersfoort op een nog onbekende lijn
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

http://m.ad.nl/ad/m/nl/31848/Amersfoort ... arkt.dhtml
Amersfoort weet ook niet wat ze willen :')
Ik heb geen onderschrift
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Jurre »

sirvinniei schreef:Lijn 526 gaat elektrisch rijden, en er komen 2 elektrische bussen in Amersfoort op een nog onbekende lijn
Lijn 1 of 19? Die rijden al in een gesloten omloop en kunnen het beide af met twee bussen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

@sirvinnei: Het zijn slechts de bewoners op de Zuidsingel die de bus daar weg wilden en met een petitie bezig waren voordat Syntus met z'n plannen kwam.
De politiek had daar nog weinig mee te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik vind het ouderen argument trouwens wel destructief voor snel en relatief rendabel openbaar vervoer.
Is die route over de varkensmarkt trouwens echt zo vertragingsgevoelig?
Ik heb geen onderschrift
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door NG²7²™ »

sirvinniei schreef:Lijn 526 gaat elektrisch rijden, en er komen 2 elektrische bussen in Amersfoort op een nog onbekende lijn
In Amersfoort komen twee hybrides te rijden volgens de eerder gepubliceerde berichten.
Groeten,
Nick
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Ik vind het ouderen argument trouwens wel destructief voor snel en relatief rendabel openbaar vervoer.
Is die route over de varkensmarkt trouwens echt zo vertragingsgevoelig?
Hij is vooral verstoringsgevoelig. Er hoeft maar ergens iets staan te lossen of je kunt er al niet langs omdat het er vrij smal is.
Voor de ouderen lijkt de halte aan de Stadsring mij trouwens juist aantrekkelijker omdat die verhoogd is. En lopen naar de ring moeten ze toch al kunnen halen, want daar stappen ze notabene ook uit :wink:
Eigenlijk kregen de ouderen uit Liendert, Rustenburg en Schothorst juist een soort van voorkeursbehandeling. Immers, ouderen aan bv. lijn 1 (daar zitten nogal wat bejaardenhuizen langs) moeten vanaf het Stadhuis lopen. Da's zelfs nog verder van het centrum als de haltes Centrum en De Kei waar 5 en 6 gaan stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Nope, Amersfoort elektrisch en Woerden hybride
http://www.ovmagazine.nl/2016/01/mijdre ... tbus-1905/
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

Voor wat hoort wat:

Leusden krijgt 8x per uur een bus. Dat was eerst een zogezegd, zogehoord 2/13 regeling.
Maar daarvoor wordt er wel een deel van de huidige route neit gereden

Scherpenzeel verliest lijn 83, maar Veenendaal krijgt lijn 83 wel Zaterdag.

Vragen:

Waarom beginnen lijn 80 en 280 in Rhenen in plaats van Wageningen. Daar is een busstation en als ze op Arriva moeten rekenen, kan je zo geen verbinding verwachten van hun aangezien ze alles opheffen. Lijn 50 kan ook niet alles aan.

Wat vulde lijn 83 eerder dan aan op de route Veenendaal- Amersfoort. Het reed wel een (waarschijnlijk slechte)kwartierdienst met lijn 80, maar met 6 passagiers gemiddeld per rit, is het geen publiekstrekker.
Waarom krijgt lijn 80 dan geen extra rit per uur in plaats van lijn 83.

Ik snap de hele X80 en 80 niet.
Wat ik beter vond, is dat lijn X80 2x per uur rijdt en 80 1x per uur doordeweeks.
Dan ben je ook gelijk van het gezeur van 83 af. Of je degradeert lijn 83 tot spitslijn.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had de volgende keuzes gemaakt als ik naar de capaciteit van de verbindingen kijk:
Lijn 80 Amersfoort - Veenendaal: 4x/uur spits, 2x/uur dal en avond
Lijn 80 Veenendaal - Wageningen: 2x/uur spits, 1x/uur dal en avond
Lijn 280 Amersfoort - Veenendaal: 2x/uur spitsrichting tijdens spitsuren

Lijn 82 Doorn - Amersfoort: 2x/uur overdag, 1x/uur avonduren (Wijk bij Duurstede optioneel voor eindhalte.)

Lijn 50 Amerongen - Utrecht: 4x/uur overdag, 2x/uur avonduren
Lijn 50 Amerongen - Veenendaal: 2x/uur spits, overig 1x/uur
Lijn 50 Amerongen - Wageningen: 2x/uur overdag, 1x/uur avonduren.

Lijn 17 als tweerichtingsringlijn als combinatie van huidige lijnen Leusden - Amersfoort. Elke richting 4x/uur.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

2/13 regeling?

280 rijdt maar tot Veenendaal, niet verder naar Rhenen, en de reden dat de 80 is ingekort is omdat het doortrekken naar Wageningen weinig toegevoegde waarden heeft. Waarschijnlijk gaan de meeste reizigers richting de campus in wageningen, voor Veenendaal heb je de reismogelijkheid 85>84 die ongeveer even snel is als de huidige 80>84 en voor WSR is momenteel op de trein stappen en in Ede op de valleilijn stappen al sneller. Hou je eigenlijk alleen Rhenen over die waarschijnlijk voldoende heeft aan lijn 50.

Een combinatie van een halfuursdienst en een uursdienst is voor reizigers heel onduidelijk in het dal, daarom vind ik een paar extra spitsritten naar Scherpenzeel voldoende. Spitsritten op het hele traject Veenendaal-Amersfoort lijken me omlooptechnisch onhandig.
De 83 in Veenendaal heeft genoeg reizigers om het bestaan als stadsbus te rechtvaardigen. Die extra zaterdagritten vind ook meer dan rechtvaardig (Het aantal reizigers is vergelijkbaar met de stadsdienst van Woerden maar deze rijdt wel gewoon 7 dagen per week tot 's avonds laat)
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

http://nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/geen- ... wijk-98577
Niet veel nieuwe informatie. Behalve dat de snelbus tussen Veenendaal en Amersfoort een halte in maarsbergen krijgt.
Ik vraag mee trouwens af of lijn 50 een mooie tien minuten dienst krijgt in de spits. Dat zaak namelijk betekenen dat of dat hij buiten de spits een 10/20 minuten dienst krijgt of dat de tak naar Wageningen of Veenendaal 5 minuten moet verschuiven en sommige aansluitingen mogelijk niet meer worden gehaald.
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

http://tinyurl.com/zxjpy4z
-575 gaat in aanvulling op 75 rijden, niet in plaats van
-de recreatielijn tussen Driebergen Zeist, Austerlitz en het henschotermeer heeft het lijnnummer 382. Ik vraag me a. Hoe het met de frequenties zit; 381 en 382 samen tussen driebergen en Austerlitz lijkt me een beetje teveel van het goede
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zugführer »

Bij de verbeteringen, vraag 7, staat verder nog dat het noordelijke deel van de Traaij ontsloten gaat worden. Dat duidt er dus inderdaad op dat lijn 381 via de Traaij gaat rijden.
Zoals al eerder geopperd lijkt het me logischer dat lijn 381 door gaat rijden naar Henschotermeer, maar in de zomermaanden met het gedeelte naar Driebergen-Zeist - Austerlitz - Henschotermeer dan als lijnnummer 382? Is maar een idee ;)
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

56 doet traaij toch ook aan?
Dat leek mij dus ook logischer, maar 382 lijkt me geen verlenging van 381 als er specifiek staat dat 381 in de vakanties ook in de weekenden rijdt.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten