OVer je treinreiservaringen in april 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Wubbo »

Bij Maarn Goederen aan de kant gaan heeft niet zo veel zin, met dat 40 km/h wissel daar kun je net zo goed doorrammelen naar De Haar waar je toch al aftakt. Levert alleen maar extra vertraging op voor die Sprinter, terwijl je er met de IC niet zo veel aan hebt.

Dan wissel bij Harmelen is inderdaad nog niet terug. Wanneer die wel terugkomt is nog niet bekend, kanshebber is het Pinksterweekend maar dat is nog lang niet zeker.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Bij Maarn Goederen aan de kant gaan heeft niet zo veel zin, met dat 40 km/h wissel daar kun je net zo goed doorrammelen naar De Haar waar je toch al aftakt. Levert alleen maar extra vertraging op voor die Sprinter, terwijl je er met de IC niet zo veel aan hebt.
Nou, wel. Die sprinter is toch al te laat, de IC had op tijd kunnen zijn... :| Dat 40 km wissel kun je wel upgraden naar 80 of zo lijkt me. Toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Suus »

In het Pinksterweekend gaat toch ook Gouda Goverwelle - Woerden eruit om een duiker te vervangen?

Verder viel ook mij de lichte chaos vanochtend in Utrecht op. In Alphen een zwaar vertraagde s8800 richting Leiden, waardoor de s19500 ook vertraging zou oplopen. Die ellende ken ik, dus daarna maar in de s8800 richting Utrecht gegaan. Flink aantal omroepen met soms grote vertragingen (20 minuten voor een s500 richting Groningen bijvoorbeeld).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Daniel »

Hmm, die vertraagde s500 naar Groningen is juist weer vreemd: zover ik de situatie in alle vroegte overzag regende het vooral vertragingen ri. Gvc / Rtd en niet zo zeer de andere kant op. De t12723 was bijvoorbeeld weliswaar wat kort, maar reed keurig op tijd.
Kan natuurlijk zijn dat al die vertraagde treinen hun kering niet gehaald hebben, maar er zaten er toch ook genoeg met een redelijk beperkte plus bij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Vinny »

Dat 40 km wissel kun je wel upgraden naar 80 of zo lijkt me. Toch?
Wissels in afleidende stand geschikt maken voor 80 km/h betekent het toepassen van z.g.n. hogesnelheidswissels. Een recept voor ellende. Of te wel: mijn voorkeur heeft het niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Wubbo »

Waarom is een hogesnelheidswissel een recept voor ellende?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Fles »

waarom is 80 km/h "hoge snelheid"?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Daniel »

- omstreeks 17.22 uur kwam DDAR 7436 binnen op spoor 4 te Gouda, waar het ding overigens maar net paste. Geen idee wat dat was: de t4058 was me bij Goverwelle al gekruist en de t4060 deed dat gewoon zoals normaal op Rotterdam Alexander. De displays van het stammetje stonden op "Rotterdam Centraal" maar op de Actuele Vertrektijden was niets die kant op met een spoorwijziging te zien en ook het materieel voor de s9700 stond gewoon op Goverwelle.
- op Rotterdam Centraal stond stel 9588, dat eerder vandaag een aanrijding had bij Barendrecht, bij te komen van de schrik in de tuin
- de t1958 werd gereden door een losse ICM-IV i.p.v. ICRm
- de t1965 werd gereden door een losse IRM-VI i.p.v. ICRm
- de t14160 werd gereden door Plan V 902 i.p.v. een SGMm-II
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Suus »

Er keert regelmatig een DD-AR op spoor 4 in Gouda, meestal met meerdere machinisten in de cabine. Zou iets met materieelkennis kunnen zijn, of ze willen de trein omkeren (dat heet toch driehoeken?). In de meeste gevallen komt de trein uit Den Haag (komt van de brug af op het middenspoor). Er staat ook regelmatig een werktrein op spoor 4 in Gouda, maar meestal staan die de spoortjes naast/achter de loods.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Er keert regelmatig een DD-AR op spoor 4 in Gouda, meestal met meerdere machinisten in de cabine. Zou iets met materieelkennis kunnen zijn, of ze willen de trein omkeren (dat heet toch driehoeken?).
Dat heet 'kopmaken' :)
Driehoeken is het 'omdraaien' van de gehele trein op zich: de volgorde van de rijtuigen of de bakken blijft hetzelfde, maar het rijtuig of de bak die eerst aan de (bijvoorbeeld) oostelijke kant stond, staat dan na het driehoeken aan de westelijke kant. Driehoeken kan onder andere plaatsvinden wanneer de positie van eerste klasbakken veranderd moet worden of wanneer een locomotief maar vanuit één cabine bediend kan worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Fles »

Chauf21 schreef:Driehoeken kan onder andere plaatsvinden wanneer de positie van eerste klasbakken veranderd moet worden
Mja, maar dan net andersom ;)

Het veranderen van de positie van de eersteklas bakken kan onder andere plaatsvinden wanneer er gedriehoekt moet worden :idea:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Daniel »

Echt driehoeken kan natuurlijk nooit met een loc/treinstel dat je maar aan één kant kunt bedienen, tenzij je 'm sleept. Je moet dan immers kopmaken :wink:
Lijkt me dat het in de situatie die Bee beschrijft ook om kopmaken als onderdeel van het driehoeken gaat. De combinatie van bestemming op Rotterdam Centraal en een trein die uit Den Haag komt levert immers een gedriehoekte trein op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door dennistd »

Nouja, van Ede-Wageningen via Utrecht en Amersfoort weer naar Ede-Wageningen hoef je geen kop voor te maken, maar toch is het stel dan gedriehoekt :P
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Marc »

Vanmiddag liep de HC een serviceronde door de trein om vragen te beantwoorden van reizigers. Een reiziger kwam met een mooie vraag: "Heeft u ook koffie?" :mrgreen:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Fles »

dennistd schreef:Nouja, van Ede-Wageningen via Utrecht en Amersfoort weer naar Ede-Wageningen hoef je geen kop voor te maken, maar toch is het stel dan gedriehoekt :P

Dat heet gekeerlust dan :P
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door MdJ »

Fles schreef:
MdJ schreef:En ook Mark en ondergetekende kunnen erover meepraten dat SGMm 'intercity' kan zeggen. :mrgreen:
Ik wist niet dat die dingen konden praten joh :shock: :shock:

Achterkleinzoon van Thomas the Tank Engine soms? :lol:
Dubbel check (van het zeggen van 'Intercity') vandaag in de s2000 / s8800 .
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Vinny »

Fles schreef:waarom is 80 km/h "hoge snelheid"?
Voor wissels in afbuigende stand wel ja.
Wikipedia schreef:De hoekverhouding van een wissel bepaalt de snelheid waarmee het in de afbuigende stand bereden mag worden. In de rechtdoorgaande stand is de snelheid over het algemeen begrensd tot de plaatselijke snelheid. Veel voorkomende wisselverhoudingen in Nederland zijn de 1:9, 1:12 en 1:15. Dit is de tangens van de wisselhoek. Voor hogere snelheden worden wissels met een nog kleinere hoek toegepast: 1:34,7 en 1:39. Van deze laatste liggen er momenteel drie in Nederland, alle zijn onderdeel van de Utrechtboog. Het 1:9-wissel is een wissel met scherpe boog (195 m). Dit wissel mag maximaal met 40 km/h bereden worden. 1:9-wissels komen veel voor op stationsemplacementen. Het 1:34,7-wissel heeft een minder scherpe boog voor het afbuigende spoor. De maximale snelheid op zo'n wissel in afbuigende richting bedraagt 140 km/h.

Er zijn ook hogesnelheidswissels met op het afbuigende spoor een maximum snelheid tot 220 km/h.

Wissels met een hoek van 1:34,7 en kleiner hebben een bewegend puntstuk waardoor overrijden zonder onderbrekingen in het spoor gebeurt. Het beweegbare puntstuk heeft het nadeel dat er bij openrijden grote schade ontstaat. Dat houdt in dat het puntstuk met de punt mee wordt bereden terwijl het wissel in de verkeerde stand staat. Ook bij andere wissels is openrijden niet toegestaan, maar de schade valt dan meestal wel mee.
Wissels van 1:34,7 hebben in afbuigende stand een maximumsnelheid van 80 km/h. Het bewegende puntstuk is dus de bron van de ellende. Ook hebben dit soort wissels vaak meerdere stellers wat het geheel nog eens extra storingsgevoelig maakt. Daarnaast zijn de wissels ook nog eens duurder, zodat een redundantie vaak ontbreekt. Op grote emplacementen, zoals op A'dam Centraal, kun je vaak om gestoorde wissels heen rijden, meestal wordt het probleem dan omzeild door wissels in één bepaalde richting vast te leggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door tsov »

Vandaag voor de zoveelste keer dat ik bij m'n ouders vandaan kom in DDM gezeten 8-) Overigens ook een leuke omroep bij het binnenrijden van Asd: "Amsterdam Centraal. Deze trein rijdt níet verder, dus u kunt beter uit- of overstappen" :P
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Caspar »

Heerlijke avond voor reizigers naar Utrecht vanavond :( Was weer lekker zooitje. Dan weer wel naar Utrecht rijden, dan weer niet. Volgens mij was het gewoon een negatief reisadvies, ik heb namelijk totaal geen reisadvies kunnen horen, alleen dat er geen treinen reden, vertraging meer dan 60 minuten. Eerste trein vanuit Amsterdam naar Utrecht was om 22.20 (een stoptrein), na 3 uur niets gereden te hebben daar. Daarna om 23.15 een intercity. Schiphol- Utrecht na 19uur helemaal niets meer tot einde dienst.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Justin »

MdJ schreef:Dubbel check (van het zeggen van 'Intercity') vandaag in de s2000 / s8800 .
En ik ook! :P. Was stomverbaasd toen ik het op 19a zag staan, toen ik met de s6000 binnenkwam op 19b op Ut vanmiddag.

Overigens enorme bende op Ut... Heb al heel kwakverhaal gezet op Somda, maar in een notendop mijn ervaringen van vandaag:

-Aankomst om 9:55 op Zwd met de bus. Ik wil trein t5033 naar Ddr en dan de t2128 naar Asd nemen. Lukt al gauw niet, om 10:02 komt de melding binnen dat er een aanrijding met een persoon is te Brd. Trein t5033 zal nooit Zwd bereiken. Ik neem hierdoor de bus naar Ddr (reed met -8!), en stap in de s32500. Het is daar op Ddr inmiddels een gezellige boel. Op Ddr een rangerende t1928 gezien, bestaande uit 4 V's. Uiteraard kan ik de Qliner pakken, maar k heb op dat moment geen haast. Wel heb ik diverse reizigers van informatie voorzien en ook een oude dame laten bellen naar haar zus.

De rest van de dag ging wel lekker, tot die ene avond...

-Aankomst om 20:10 in Ut vanuit de binnenstad: ik lees op NS mobiel en de ARGOS borden stroomstoring aan noordzijde: Ut-Wd/Bkl/Uto geen treinverkeer. Zuidzuide liet ook te wensen over.
-Slechte communicatie: in de helft van de gevallen een omroep van de treinen die wél reden. Resulteerde soms in vrij mager bezette reizigerstreinen (met name richting Ht). Men mag dankbaar zijn dat dit gebeuren ná de avondspits is gebeurd, anders zat je echt met de gebakken peren. Reizigers die in de stationshal wachtten voor meer informatie wisten dus niet dat sommige treinen wél reden. Ik heb slechts 6 treinen zien vertrekken tussen 20:15 en 21:26: een ingelegde trein naar Es (5xICM), een ingelegde s3000 naar Hdr, twee treinen naar de richting Ah en 2 in de s16000. Dat was wel het wel zo'n beetje.
-MCN en HC wisten soms minder dan de reizigers. Er werd wel gereden, maar geen idee hoe laat, en in mijn geval met de t16079 welk deel naar Tl en welk deel naar Ht ging.
-Te Gdm een 800 (2x VIRM-VI) die daar halteerde en uiteindelijk werd opgeheven. Erg jammer, had sinds 21:35 geen stoptrein meer richting Ut zien gaan eigenlijk. De t32578 was leeg toen ik vertrok (=ik + 2-3 andere personen, excl. mcn en hc). Raar dat er geen advies voor de richting Ddr-Rtd-Gvc is afgegeven om via de MWL-lijn te gaan. Naar Utrecht zou zeker nog een tijd duren.

Nog andere puntjes:
-In navolging van een eerder aanrijding te Brd was dit mijn tweede calamiteit van de dag. Ik was nog verbaasd dat ik nog vrij vrolijk de dag afsloot.
-Beide calamiteiten zorgden ervoor dat er flink wat omlopen anders waren dan gebruikelijk.... Maar dat is een kleinigheidje.
-Lang leve 1e klas nieuwe IRM... stopcontacten onder elke twee/vierzitter en natuurlijk de MWL-GTW. Zonder deze mats zou mijn telefoon allang de geest hebben gegeven, maar nu heb ik hem elke keer kunnen opladen. Hulde :)!.
-Ochtendgymnastieken in een trein is eigenlijk een must ;). Zo ook push-ups en handstanden uitvoeren op Cas ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Wubbo »

Wikipedia via Vinny schreef:Het 1:34,7-wissel heeft een minder scherpe boog voor het afbuigende spoor. De maximale snelheid op zo'n wissel in afbuigende richting bedraagt 140 km/h.
Vinny schreef:Wissels van 1:34,7 hebben in afbuigende stand een maximumsnelheid van 80 km/h.
Wat is het nou?

Ik zit even te Googlen maar gebruik vast de verkeerde zoektermen, maar is 1:9 niet voor 40, 1:12 voor 60 en 1:15 voor 80? 80 km/h wissels zijn in ieder geval overal in gebruik, ook op heel veel emplacementen. Aanwezigheid van reserve-onderdelen mag daarbij dus niet zo'n groot probleem zijn als bij 1:34,7 (zo'n ding mist ook nog bij Harmelen...).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Fles »

iig lekker ambachtelijk geklungel vanochtend in Ut:

SLT geparkeerd op 14b. Wat moest dat ding daar??

En verder: Sprintertje Rhn +6
IC Nm +6, wat in de wisselstraat nog even +10 werd, want jah, je slachtoffert zo'n trein natuurlijk wel EN aan het sprintertje EN aan de ICE :x
IC Ehv +8. Want oh ja, even dat SLTtje wegslepen. Staat daar toch niet zo heel handig. :?

Maar goed, het zal wel weer "de beste optie in de gegeven omstandigheden" geweest zijn of zo.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Wissels van 1:34,7 hebben in afbuigende stand een maximumsnelheid van 80 km/h. Het bewegende puntstuk is dus de bron van de ellende. Ook hebben dit soort wissels vaak meerdere stellers wat het geheel nog eens extra storingsgevoelig maakt. Daarnaast zijn de wissels ook nog eens duurder, zodat een redundantie vaak ontbreekt. Op grote emplacementen, zoals op A'dam Centraal, kun je vaak om gestoorde wissels heen rijden, meestal wordt het probleem dan omzeild door wissels in één bepaalde richting vast te leggen.
Ah, dat is het probleem dus: die dingen zijn te duur.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Fles »

Vinny schreef: Er zijn ook hogesnelheidswissels met op het afbuigende spoor een maximum snelheid tot 220 km/h.
Wissels voor dergelijke snelheden hebben helemaal geen afbuigend spoor, die zijn in een soort Y-vorm gebouwd, zodat de afbuiging door beide sporen gedeeld wordt.
Daarnaast zijn de wissels ook nog eens duurder, zodat een redundantie vaak ontbreekt.
Mag ik daaruit opmaken dat daar bij (laten we maar even zeggen) "lagesnelheidswissels" dan wel sprake van is? En wat moet ik me daar dan bij voorstellen? :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Daniel »

Fles schreef:SLT geparkeerd op 14b. Wat moest dat ding daar??
Gezien de tijd moest 'ie daar defect staan te wezen :P De t9812 is vanmorgen bij Vleuten gestrand aldus Somda en het duo SLT-IV's (2404+2402) dat die trein reed stond om 7.30 op spoor 1 in Woerden geparkeerd (overigens was het gisteren precies hetzelfde liedje, gaat lekker met dat SLT). Kennelijk was het toen jij 'm zag inmiddels naar Utrecht afgevoerd.

Als gevolg van die defecte trein een opmerkelijke situatie bij Gouda waar de t2014, t12716, t1716, t2016, t2816 en een leeg setje ICM op blokafstand achter elkaar doorkwamen!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten