Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Karl »

waldo79 schreef:Mag ik erop wijzen dat koppelverkoop vliegticket en treinkaartje niet is toegestaan :|
Maar dat mag toch wel als je ook alleen het vliegticket of alleen het treinticket kan kopen?
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door waldo79 »

Het is meer een kwestie van verkooptechniek dan dat het daadwerkelijk problemen oplevert. Je moet de klant keuzevrijheid overlaten, maar je mag natuurlijk die combi met het treinkaartje wel promoten :lol:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Jurjen »

waldo79 schreef:Mag ik erop wijzen dat koppelverkoop vliegticket en treinkaartje niet is toegestaan :|
Dergelijke dingen zitten niet zo zwart-wit in elkaar. Je kan immers een pakket verkopen, waar de treinreis bij in zit, die dan slechts 1 euro duurder is als het pakket zonder, o.i.d.
De prijzen van de taxi's naar Schiphol: toets maar iets in van Schipholtaxi op Google en ontdek :wink:
256 euro voor Enschede-Schiphol... ;-)
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door waldo79 »

^^Ik heb mijn stelling al wat genuanceerd :)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Mikos »

Als voormalig medewerker van Schiphol wil ik ook nog wel even reageren.

Als die trein om 3 uur pas aankomt voor de chartervluchten, dan is men al rijkelijk laat. Klinkt vreemd? Nee hoor, de vroege charters vertrekken tussen 5 en half zeven. Dus dan is 3 uur toch mooi op tijd? Wel eens in de rij gestaan voor de incheckbalies midden in de nacht? Vanaf half twee is het er stervensdruk. En dan is het flink doorwerken voor het incheckende personeel om iedereen op tijd voor de vluchten van 5 uur ingecheckt te hebben.
Ik hoor het tegenargument van het online inchecken nu al, maar ook dat mag geen baat hebben 's nachts; Daar waar men alleen bagage af hoeft te geven, staat men net zo lang in de rij.
Geen slecht woord over Schiphol overigens; als men vanaf een andere luchthaven wil vertrekken om dit en om dat, moet men dat lekker doen: Schiphol heeft de zaken gewoon goed voor elkaar voor wat betreft mogelijkheden die legio zijn en die je op een kleinere luchthaven nog maar af moet wachten. Mensen zelf maken vooral de verkeerde beslissingen door veel te laat aan te komen... Maarja, dat is natuurlijk een beetje een gekleurde mening.

Als medewerker van NS wil ik ook nog wel even reageren.

Ik heb de plannen rondom dit project gelezen, ook interne informatie is mij deels bekend, en op zich moet dit goed te doen zijn. Kijk maar eens naar de laatste trein naar Schiphol vanuit het noord-oosten; de 784 (DRGL 08) zit altijd lekker vol gedurende de zomer met mensen die om 1 uur op Schiphol willen zijn om tussen 5 en 6.30 uur te kunnen vertrekken. Een wat latere trein lijkt mij dan op zich best rendabel te krijgen, als je vooraf toch al wel weet hoeveel reizigers er mee gaan. Je kunt dan immers je treinaanbod daarop aanpassen!

Grootste issue lijkt me dan ook, beide meningen van mijzelf opgeteld, dat de trein vooral te laat die kant op gaat, om op tijd voor de vroegste charter (en dan noem ik Transavia -de grootste vakantievervoerder van Nederland-, een ArkeFly) op Schiphol te kunnen zijn, zonder te hoeven stressen dat er nog in de rij gestaan moet worden.
Voor de overige, vroege vluchten, zoals naar Londen, Lissabon en vroege vluchten van de KLM (vanaf 7 uur begint de rest zo'n beetje namelijk) is het een heel goed alternatief voor de auto, maarja, dat zijn eigenlijk geen charters... :wink:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Chauf21 »

Mikos schreef:Als voormalig medewerker van Schiphol wil ik ook nog wel even reageren.

Als die trein om 3 uur pas aankomt voor de chartervluchten, dan is men al rijkelijk laat. Klinkt vreemd? Nee hoor, de vroege charters vertrekken tussen 5 en half zeven. Dus dan is 3 uur toch mooi op tijd? Wel eens in de rij gestaan voor de incheckbalies midden in de nacht? Vanaf half twee is het er stervensdruk. En dan is het flink doorwerken voor het incheckende personeel om iedereen op tijd voor de vluchten van 5 uur ingecheckt te hebben.

[&]

Grootste issue lijkt me dan ook, beide meningen van mijzelf opgeteld, dat de trein vooral te laat die kant op gaat, om op tijd voor de vroegste charter (en dan noem ik Transavia -de grootste vakantievervoerder van Nederland-, een ArkeFly) op Schiphol te kunnen zijn, zonder te hoeven stressen dat er nog in de rij gestaan moet worden.
Voor de overige, vroege vluchten, zoals naar Londen, Lissabon en vroege vluchten van de KLM (vanaf 7 uur begint de rest zo'n beetje namelijk) is het een heel goed alternatief voor de auto, maarja, dat zijn eigenlijk geen charters... :wink:
Als je stelt dat er om half 2 al grote drukte is, maakt het natuurlijk helemaal niets uit dat de trein pas om half 3 aankomt. De laatste reguliere verbinding uit het oosten arriveert om 0.45 (of om 0.09 zonder overstappen). Dat is slechts driekwartier eerder dan de door jouw genoemde drukte. Het maakt dan niets uit of de ingelegde trein pas om half 3 arriveert. De drukte bij de incheckbalies is er immers toch al en het is maar de vraag of het wenselijk is om rond die tijd (half 2) nóg meer passagiers op te vangen (met een dus nóg grotere drukte). Juist het spreiden kan de drukte verminderen :idea: Alleen een trein die ruim voor half 2 aankomt, kan daaraan voldoen, maar daar volstaan de reguliere verbindingen nog voor.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door playertwo »

Iemand die gaat vliegen naar een zonvakantie heeft over het algemeen bagage bij zich, en die zit niet te wachten op een overstap :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Geert »

Mikos schreef:(...) Nee hoor, de vroege charters vertrekken tussen 5 en half zeven. Dus dan is 3 uur toch mooi op tijd? Wel eens in de rij gestaan voor de incheckbalies midden in de nacht? Vanaf half twee is het er stervensdruk. En dan is het flink doorwerken voor het incheckende personeel om iedereen op tijd voor de vluchten van 5 uur ingecheckt te hebben.
Ik hoor het tegenargument van het online inchecken nu al, maar ook dat mag geen baat hebben 's nachts; Daar waar men alleen bagage af hoeft te geven, staat men net zo lang in de rij.
Geen slecht woord over Schiphol overigens; als men vanaf een andere luchthaven wil vertrekken om dit en om dat, moet men dat lekker doen: Schiphol heeft de zaken gewoon goed voor elkaar voor wat betreft mogelijkheden die legio zijn en die je op een kleinere luchthaven nog maar af moet wachten. Mensen zelf maken vooral de verkeerde beslissingen door veel te laat aan te komen... (...)
Het kan aan mij liggen hoor, maar
- wordt er dan te weinig personeel ingezet
- of wordt er genoeg personeel ingezet maar is er te weinig capaciteit voor al die reizigers?

En Schiphol zal best zijn zaakjes op orde hebben, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niets te verbeteren valt ;-)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Mikos »

Laat ik voorop stellen dat Schiphol zeker niet perfect is en absoluut zaken heeft die te verbeteren zijn.

Als reactie op Geert:
of wordt er genoeg personeel ingezet maar is er te weinig capaciteit voor al die reizigers?
Dit is het geval. Je moet je voorstellen dat er op één balierij 9 posities zijn die gebruikt worden 's nachts. Je hebt dan de tiende positie die gebruikt wordt als Assistentie Balie, voor reizigers die per rolstoel naar het vliegtuig willen gaan of andere (lichamelijke) problemen hebben. Dan is er de elfde positie die gebruikt wordt voor Halcoördinator van de afhandelaar. Zo werd voor mijn afdeling zo'n rij ingezet, plus nog 2 complete balierijen. Dat staat gelijk aan ongeveer 25 mensen, plus 1 op de AssBa en 1 op de Halco-positie. Afhankelijk van de drukte en het seizoensmoment (bovengenoemde is gedurende de zomermaanden) is er dan ook nog een vierde balierij, waar ook altijd nog een man of 6 zit. Komt neer op ongeveer rond de 30 personen die tegelijkertijd aan het inchecken zijn.

Vergeet niet dat ook een luchtvaartmaatschappij (dan wel de afhandelaar) ook winst wil halen en zijn personeel zo efficiënt mogelijk in wil zetten. Voor meer personeel is gewoonweg geen geld beschikbaar (of gesteld, dat weet ik niet). Met dit personeelsaanbod moet je het doen (nachtpremie, extra uitbetalen, etc.). Dus in dat opzicht zal het niet beter worden.

Dan in reactie op Chauf21:

Juist als reiziger wil ik op tijd op Schiphol zijn, omdat er overal te kennen wordt gegeven dat je zo tussen de 3 en 3.5 uur voor vertrektijd op Schiphol aanwezig moet zijn. Dat lijkt misschien enorm lang (is het uiteindelijk ook), maar dat is ook niet voor niets (lange wachtrijen, etc.). Dat is ook de reden dat veel mensen tussen half twee en twee uur per auto op Schiphol aankomen (vluchten vertrekken vanaf 5 uur, met uitschieters naar 04.30 uur). Als ik NS was, had ik die trein een uur eerder ingelegd. Zekerheid dat je een grotere reikwijdte krijgt aan passagiers die met de trein gaan (rechtstreeks, niet hoeven rijden, geen benzinekosten), en daarmee de zekerheid dat ze niet alsnog de auto nemen, want 5 uur min drie is nog altijd 2 uur en er zullen er genoeg zijn die daardoor die trein niet willen nemen.
Het verschil tussen half 2 en half drie lijkt misschien niet groot, maar juist om half drie staat de vertrekhal helemaal vol. Enne, hoe verder je vooraan staat, hoe eerder je vakantie begint :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Ruben »

Mikos schreef:Enne, hoe verder je vooraan staat, hoe eerder je vakantie begint :)
Hoe eerder de ellende van het wachten achter de douane waar alles gesloten is begint, zul je bedoelen.

Ik heb geloof ik slechts 1x 's nachts gevlogen vanaf Schiphol en dat was nog net voor het zomerseizoen begon, in juni. Weet dus niet exact hoe het er aan toe gaat, maar ik kan me qua algemene waiting line model theorie wel voorstellen, dat het niet uitmaakt of die trein om 2 dan wel 3 uur aankomt. Die trein gaat handig zijn voor de mensen die nu met een taxi heen gaan, of gebracht worden. Die trein gaat echter niet veranderen dat om half 2 de eerste mensen binnen komen en zelfs niet dat er wachtrijen gaan ontstaan om die tijd. De hoeveelheid reizigers die niet per trein reizen is daarvoor te groot, er zal nog steeds een te groot aanbod van incheckers zijn op elk tijdstip, om rijvorming uit te sluiten. Als je dan uitgaat van het feit dat de capaciteit telkens niet afdoende is om rijvorming te voorkomen, heb je dus nooit overcapaciteit in je balies of medewerkers. Het maakt daarom ook niet uit dat die trein niet om 2 uur aankomt, maar om 3 uur. Het zorgt juist voor een gespreider aanbod van incheckers, in plaats van dat iedereen om 2 uur in een rij gaat staan, die vervolgens 2x zo lang is (bij wijze van).

Schiphol / de carrier zal moeten zorgen voor genoeg capaciteit tussen 2 uur voor vertrek en sluiting van de balie, om het aantal reizigers in te kunnen checken dat daadwerkelijk mee zal vliegen. Een aankomst van 3 uur van een trein met pakweg 200 mensen zal in dat eisenpakket weinig veranderen. Het is daarom onredelijk dat men je meer dan 2 uur in een rij laat staan waardoor je ook nog eens niet met je vlucht mee kan. Als dat wel de bedoeling is, kunnen we beter inchecken in de Efteling vanwege de uitmuntende wachtrijvoorzieningen. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Mikos »

De trein hoeft dan ook niet te veranderen dat er rijen zijn en hoelang ze zijn. Het gaat hier meer om het treinverhaal. In mijn ogen maak je de trein al een stuk rendabeler door die trein aan te laten sluiten op de gemiddelde wachttijden die er zijn. En ik kan me voorstellen dat je als reiziger toch echt op tijd op Schiphol wilt zijn.

Ik snap wel wat je bedoelt, hoor, wat betreft het aanbod van reizigers en hoe laat ze binnenkomen en dat dat voor Schiphol uiteindelijk niks uitmaakt, maar ik als reiziger ben graag op tijd op Schiphol. :P
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Ruben »

Voor de mensen die echt op tijd willen zijn, blijft de laatste trein van de dag de beste optie. Aankomst kwart voor 1, slechts 3 kwartier voordat de eerste stressers aankomen per auto. Dan ben je zeker weten op tijd! 2,5 uur na vertrek van deze trein heb je dan de nachttrein, een leuker alternatief dan 1,5 uur erachteraan vind ik.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Chauf21 »

playertwo schreef:Iemand die gaat vliegen naar een zonvakantie heeft over het algemeen bagage bij zich, en die zit niet te wachten op een overstap :mrgreen:
Mikos schreef:Ik snap wel wat je bedoelt, hoor, wat betreft het aanbod van reizigers en hoe laat ze binnenkomen en dat dat voor Schiphol uiteindelijk niks uitmaakt, maar ik als reiziger ben graag op tijd op Schiphol. :P
Als je als reiziger gemakkelijk wilt reizen en daarbij ook nog ruim op tijd wilt zijn, dan volstaat de verbinding die om 0.09 uur op Schiphol aankomt: ruim voor vertrek en ruim voor de drukte.

Die extra ingelegde nachttrein kan dan beter pas ná die drukte binnenkomen, dat drukt de lengte van de wachtrijen. Als die trein om 3.00 uur aankomt en het eerste vliegtuig niet voor 4.30 uur vertrekt (volgens de vertrektijden op Schiphol vertrekt slechts een enkel vliegtuig voor 5.00 uur) is dat een prima aansluiting.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door playertwo »

En jij bent meer dan 4 uur voor vertrek van je vliegtuig op het vliegveld? Mensen hebben meer te doen op een dag.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Chauf21 »

Er wordt hier gesteld dat het niet wenselijk is als mensen "te laat" (lees: minder dan twee uur van tevoren) op Schiphol aankomen. Het piekmoment ligt (naar het schijnt) daar iets voor, waardoor het niet wenselijk is op dat moment nóg meer reizigers op Schiphol te laten arriveren. Het piekmoment, rond half 2, ligt drie uur voor vertrektijd van de vliegtuigen. Mensen die zich dus niet willen haasten en relaxt willen reizen, hebben dan de uitgelezen verbinding die vóór de drukte arriveert. Er zijn/ik ken genoeg mensen (voor wie de vakantie heel bijzonder is) die dat wachten voor lief nemen.

Als je stelt dat mensen hun wachttijd graag willen minimaliseren, leidt dat automatisch tot een extra ingelegde trein die niet voor twee uur op Schiphol aankomt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Mikos »

Laat ik nog even nuanceren dat het piekmoment juist niet op half twee ligt..! Vanaf half twee wordt het druk in de vertrekhal, met het piekmoment tussen drie en vier uur (mensen die voor de eerste vluchten op het laatste moment nog aan komen zetten, en nieuwe mensen voor de vluchten die rond zes of zeven uur vertrekken staan dan tegelijkertijd dwars door elkaar). Vanaf ongeveer drie uur is er gedurende de drukke zomermaanden eigenlijk een constante rij, die niet eerder ophoudt dan om een uur of zes. :?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Nachttrein rijdt straks zes keer per week

Bericht door Ruben »

Nachttrein rijdt straks zes keer per week
Geplaatst op: maandag 27 april 2009 om 19:56
Laatst bijgewerkt: maandag 27 april 2009 om 20:23

DEVENTER - De nachttrein, die vanaf 29 juni tussen Enschede en Schiphol gaat rijden, rijdt zes keer per week. Alleen in de nacht van zondag op maandag rijdt de trein niet. Het gaat om een proef van twee maanden.Als blijkt dat er voldoende belangstelling is voor de trein, neemt de NS deze op in een definitieve dienstregeling.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Fles »

Kijk kijk kijk dat zal me effe wat worden. Een nachttrein in Dv 8-)

Dat wordt dus zo'n beetje dagen die beginnen met

4:59 Dv
5:45 x 5:56 Es (immers, 3:30 vertrek uit Shl en reistijd 2:15 conform de heenweg)
6:07 x 6:20 Gronau
7:14 Münster (Westf) Hbf

Nog voordat de dag ook maar begonnen is al in Münster zitten :pos:

Ik heb er nu al zin in :mrgreen:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Ruben »

Jij hebt de rest van dit topic meegekregen?
Besloten vervoer voor de reisbureaus, alleen voor Schipholtransport... :-(
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Suus »

Zover ik heb begrepen gaat dat niet meer door. Volgens het NRC zijn de kaartjes voor de trein gewoon te koop bij de kaartautomaat, en de NS zegt onder andere in het artikel van de De Stentor dat iedereen er van kan profiteren.

Het zou ook niet eerlijk zijn dat een trein betaald met overheidsgelden (de gemeente Enschede betaalt mee) alleen voor schipholgangers zou zijn, overheidsgelden worden in de meeste gevallen zo besteed dat er zo veel mogelijk mensen van profiteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:Jij hebt de rest van dit topic meegekregen?
Besloten vervoer voor de reisbureaus, alleen voor Schipholtransport... :-(
Lekker bezig dan, een haalbaarheidsproef gaan houden en op voorhand een groot deel van je potentiële klantenkring uitsluiten :shock:

Ik geloof er niks van ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Geert »

Dat was toch echt het plan.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Thijs »

Ik interpreteer het juist dat het nu dus toch open vervoer wordt, zoals in het artikel ook staat. Blijkbaar is men van het plan afgeweken. En terecht: als er toch al een trein rijdt, waarom zou je dan potentiële reizigers buiten laten?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Geert »

Precies, kennelijk is men daar nu toch achter gekomen. Goede zaak :)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door JWM »

Zomernachttrein Enschede - Schiphol succesvol
Uitgegeven: 27 juli 2009 18:19
Laatst gewijzigd: 27 juli 2009 18:17


ENSCHEDE - De nachttrein tussen Enschede en Schiphol, die in de zomerperiode rijdt, is een succes. Wekelijks maken ruim duizend reizigers gebruik van de dienst, zei een woordvoerster van de NS maandag.

Volgens de woordvoerster zitten er elke rit 150 tot tweehonderd mensen in de trein. ''De dienst lijkt goed in te springen op het gat dat er is tussen de laatste en de vroegste trein.''

Lees verder
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten