Materieeltekort dreigt bij NS
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De huilkaart spelen terwijl Mikos jij jezelf nog je pleziertje gunt Bemined. Het afschaffen van de bus. Want het zou toch niet helpen. Forumhumor
Over de bussen. Je hebt zoveel verschillend materieel. In een gelede bus kunnen ook ruim 100 man. Daarnaast is de Noordhollandse bus vooral bedoeld om vervoer tussen de kernen op te vangen. Tussen de Kennemerland, de Zaanstreek en de kantoren op Sloterdijk. Ik denk dat je daar al aardig wat man weg kunt halen.
Over de bussen. Je hebt zoveel verschillend materieel. In een gelede bus kunnen ook ruim 100 man. Daarnaast is de Noordhollandse bus vooral bedoeld om vervoer tussen de kernen op te vangen. Tussen de Kennemerland, de Zaanstreek en de kantoren op Sloterdijk. Ik denk dat je daar al aardig wat man weg kunt halen.
Laatst gewijzigd door Jef400 op zo 21 feb 2016, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Heb je daar ook een onderbouwing voor, of is dat gewoon een aanname die je nu maakt?Z2N schreef:NS zal niet voor niets 'even een bakje wegsnoepen', daar zit een doordachte keuze achter, gebaseerd op het complete netwerk, alternatieve verbindingen voor drukke routes, omlopen, etc.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Natuurlijk mag je sceptisch zijn, kritisch ook. Maar je begint zelf: NS haalt niet voor de lol die zevende bak bij die trein weg. Vervolgens zetten ze bij wijze van proef een aantal bussen in (ik heb geen aantallen gezien in het artikel, dus het aantal bestaat uit aannames) en het eerste dat jij roept, is "Daar gaan ze in de trein toch niks van merken."
Dan vraag je er ook om. Als je zou zeggen: ik ben benieuwd of het een oplossing is, maar ik vraag het me af, dan is dat een stuk opbouwender. Ik ben namelijk erg benieuwd of het gaat aan slaan, buiten de lage reiskosten en de langere reistijd, want als jou dat een half uur gegarandeerd staan scheelt...
Dan vraag je er ook om. Als je zou zeggen: ik ben benieuwd of het een oplossing is, maar ik vraag het me af, dan is dat een stuk opbouwender. Ik ben namelijk erg benieuwd of het gaat aan slaan, buiten de lage reiskosten en de langere reistijd, want als jou dat een half uur gegarandeerd staan scheelt...
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik vraag me echt af of het gaat werken zo. In eerste instantie was er sprake van het bieden van rechtstreekse verbindingen die normaal niet geboden worden, dan heb je (naast de kosten) nog het voordeel van niet hoeven overstappen. Nu bied je alleen een verbinding die goedkoper maar langzamer is dan de trein, en waarbij je zeker geen overstap minder hebt (hoogstens een meer). Dan valt er dus een voordeel weg. Dat lijkt me niet helpen bij het laten slagen van de proef.
Ik zie de bussen voor NS-personeel tussen Utrecht en Den Bosch wel eens rijden. Meer dan 2 reizigers heb ik er nog niet in gezien.
Ik zie de bussen voor NS-personeel tussen Utrecht en Den Bosch wel eens rijden. Meer dan 2 reizigers heb ik er nog niet in gezien.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Het aantal bussen is geen aanname, de dienstregeling staat er namelijk gewoon bij. Als de bussen elk kwartier of nog vaker hadden gereden had ik het nog wel een kans durven geven, maar de bussen rijden half zo vaak als de trein, en doen er ook nog eens enorm lang over. De laatste bus 's ochtends slaat helemaal nergens op, met die extra reistijd kan je net zo goed de eerste trein nadat de spitsdrukte voorbij is nemen en alsnog eerder op je bestemming zijn.Mikos schreef:ik heb geen aantallen gezien in het artikel, dus het aantal bestaat uit aannames
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Die bussen zijn geen succes, dat klopt, die hebben iets te veel last van de files op de A2, waardoor de reistijd in sommige gevallen oploopt tot 2x zo lang. Afgezien daarvan zijn ze alleen bestemd voor personeel, dat maakt ze natuurlijk sowieso weinig succesvol.Wubbo schreef:Ik zie de bussen voor NS-personeel tussen Utrecht en Den Bosch wel eens rijden. Meer dan 2 reizigers heb ik er nog niet in gezien.
Maar 2 bussen van 50 personen of 1 zo'n bus is natuurlijk wel een verschilBemined schreef:Het aantal bussen is geen aanname, de dienstregeling staat er namelijk gewoon bij.Mikos schreef:ik heb geen aantallen gezien in het artikel, dus het aantal bestaat uit aannames
Wat het vooral is: als je het niet probeert, weet je de uitkomst ook niet. En volgens mij is het gewoon de bedoeling om te kijken of het, naast de volle treinen, een alternatief kan zijn, binnen de beperkingen die concessies met zich meebrengen. Dat kun je meteen neersabelen, maar wie niet waagt...
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Een bus is nooit sneller, zeker niet in de spits. Reizigers geven dus de voorkeur aan de trein en willen pas met de bus mee op het moment dat de treinen zo vol zijn dat het echt Japans aanduwen is. Dan geef je reizigers dus een alternatief, maar die overvolle treinen los je er nooit mee op. De prijsprikkel kan natuurlijk werken, maar de meeste spitsreizigers hebben een door de werkgever betaalde maand/jaarkaart of een SOV.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Twee bussen tegelijk zou kunnen, maar logisch is anders, dan kan je beter een kwartierdienst aanbieden. En zeker die bussen die buiten de spits rijden zie ik de logica niet van. Het argument 'wie niet waagt' is een beetje slap, dit is zo'n duurzaam argument dat je onbeperkt kunt hergebruiken, maar voor het houden van een proef is natuurlijk wel een reëel plan nodig.Mikos schreef:Maar 2 bussen van 50 personen of 1 zo'n bus is natuurlijk wel een verschil
En van de NS is gevraagd om alles uit de kast te halen. In de piek van de spits wordt het misschien lastig even wat materieel te regelen, maar aan de randen van de spits is zeker nog wel wat te verzinnen. Denk aan het materieel van de 3400 en 15400 dat dan staat te niksen. Denk aan het treinstel van de museumpendel dat 's ochtends als het spoorwegmuseum nog gesloten is staat te niksen. Denk aan het materieel van de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] dat al midden in de ochtendspits afgetrapt wordt in Amsterdam. Genoeg mogelijkheden om aan de randen van de spits de treindienst te versterken als je maximale creativiteit goede samenwerking met ProRail inzet, en dan kunnen deze bussen echt in de piek van de spits ingezet worden in een hogere frequentie waarmee ze wel nut hebben.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Lijkt mij nu al te gebeuren
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De NS moet wel. En dat materieeltekort is gewoon een papieren kwestie. Men moet gewoon het materieel wat beschikbaar is effectiever inzetten.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Pas maar op, dadelijk gaat iemand nog beweren dat het DDZ in de [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] efficiënt is :DKM46 schreef:Men moet gewoon het materieel wat beschikbaar is effectiever inzetten.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Op sommige (drukke) tijden schijnt het effectief te zijn.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Mag hopen dat je dat als sarcasme laat uitdrukken.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Personeel? Mogen studenten niet mee?Mikos schreef: Die bussen zijn geen succes, dat klopt, die hebben iets te veel last van de files op de A2, waardoor de reistijd in sommige gevallen oploopt tot 2x zo lang. Afgezien daarvan zijn ze alleen bestemd voor personeel, dat maakt ze natuurlijk sowieso weinig succesvol.
Maar is deze oplossing niet gewoon een soort teken van de NS van 'we proberen er alles aan te doen.' Wanneer ze niets doen, krijgen ze helemaal een bak kritiek over zich heen.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wat ook zou helpen is als het materieel beter wordt onderhouden/er beter mee om wordt gegaan. Het combineren van DDZ in Utrecht in de 5600 (sprinter Utrecht-Zwolle) gaat bijvoorbeeld heel vaak mis; vorige week op, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag in één specifieke rit. Daarnaast vallen treinen in deze serie vaak uit omdat de deuren bijvoorbeeld niet willen sluiten of er tijdens de rit iets mis gaat. Hierdoor ontstaat er vertraging, uitval en dus drukte in de volgende treinen. Als je hier kijkt gaat er elke dag wel minstens één trein ergens op het Nederlandse net kapot. Daarbij moet wel gezegd worden dat dit natuurlijk niet altijd NS-treinen zijn. Een kapotte goederentreinen kan echter ook voor overvolle NS-treinen zorgen als een baanvak gestremd is. Kortom, beter onderhoud aan materieel van alle vervoerders zou al flink helpen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ook weer een geniale bijdrage, soms gaan dingen gewoon stuk hoe goed het onderhoud ook is.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Weinig animo voor spitsbus als alternatief voor drukke trein
Voor bijna alle reizigers op het station van Castricum was de keuze niet moeilijk. Op een enkeling na gingen de passagiers zoals altijd met de trein naar Amsterdam.
Zoals op veel trajecten puilen de treinen van Castricum naar Amsterdam-Sloterdijk vaak uit. Bij wijze van proef zet de NS hier vanaf vandaag in de ochtend- en avondspits bussen in. Reizigers die geen zin hebben om in een volle trein te staan, hebben zo een alternatief.
Maar de bussen blijven op de eerste ochtend vrijwel leeg. Veel reden om voor het alternatieve vervoer te kiezen hebben de reizigers dan ook niet, want het is deze ochtend helemaal niet druk. "Er is genoeg plek in de trein en in de dubbeldekkers hoeven passagiers niet op de trappen te zitten", zegt verslaggever Roel Pauw.
Om het alternatieve vervoer extra aantrekkelijk te maken, kost het maar 1 euro om met de bus van Castricum naar Sloterdijk te reizen tegen 4,80 euro met de trein. Daar staat tegenover dat de reis met de bus 70 minuten duurt, de trein doet er 20 minuten over.
"Het is helemaal niets voor mij", zegt een forens. "Bijna een uur later op mijn werk aankomen kan niet. De NS moet echt met iets beters komen."
Onwel
Een passagier die op het station Krommenie-Assendelft instapt, wil de bus wel eens uitproberen. Ze heeft genoeg van de volle treinen. "Het lijkt wel veevervoer. Ik zie wel eens mensen eerder uitstappen omdat ze onwel zijn geworden."
De inzet van de spitsbussen tussen Castricum en Amsterdam is een proef die in elk geval tot mei duurt. De NS kijkt of de bussen ook nog op andere drukke trajecten ingezet kunnen worden, zoals in Utrecht en Brabant.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Maar je moet wel als bepaalde zwartkijkers alles bij voorbaat al neersabelen. Maar ik ken er wel meer, hoor: Als je niks doet, is het ook niet goed.Bemined schreef:Het argument 'wie niet waagt' is een beetje slap
Ja, personeel. Nee, geen studenten, want die werken niet voor NS.Ezra schreef:Personeel? Mogen studenten niet mee?
DDZ koppelt inderdaad niet heel makkelijk; dat deed het vroeger als DD-AR ook al niet. Maar dat heeft helemaal niets met onderhoud te maken. Een defecte deur ook niet. Geloof mij; treinen worden in de regel zo goed als mogelijk onderhouden, daarbij worden prioriteiten gesteld. Bewegende onderdelen worden daarbij vaker onderhouden dan niet-bewegende onderdelen, want bewegende onderdelen (zoals een deur) gaan nu eenmaal vaker defect. Maar nogmaals; met onderhoud plegen heeft een defecte trein vaak weinig te maken...Reiziger Delft schreef:Het combineren van DDZ in Utrecht in de 5600 (sprinter Utrecht-Zwolle) gaat bijvoorbeeld heel vaak mis
En wat het artikel betreft: Beetje makkelijk artikel op de eerste dag. Probeer het volgende week nog eens Ik ben in ieder geval benieuwd!
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik hoop dat de informatie op de betreffende stations duidelijker is dan wat ik op internet kan vinden, want de vertrektijden van de bus krijg ik met geen mogelijkheid als optie uit de reisplanner en ook de e-tickets voor 1 euro lijken onvindbaar.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Zelf denk ik dat de middagritten wel wat drukker zullen zijn. In de ochtend zijn de meeste reizigers (student/ werknemer) toch wat meer gebonden aan tijden. En in de middag/avond is dat wat meer gespreid heb ik het idee.
Dus voor €1,- naar huis, maar wel langer onderweg klinkt toch beter dan 's ochtends eerder opstaan voor die ene euro. (Kreeg je ook nog een compensatie bon erbij?)
Dus voor €1,- naar huis, maar wel langer onderweg klinkt toch beter dan 's ochtends eerder opstaan voor die ene euro. (Kreeg je ook nog een compensatie bon erbij?)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wel briljant om zoiets in de vakantie te starten. En de woordvoerder op tv te laten zeggen "ik heb begrepen dat het vandaag rustiger is in de trein". Tsja ...
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ja er worden consumptiebonnen uitgedeeld.mijack1985 schreef:Kreeg je ook nog een compensatie bon erbij?
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Hier is het nog geen vakantie hoor (althans in Noord Holland). Basis- en voortgezet onderwijs hebben pas de 27e vakantie
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Is studieov geldig in die bussen? Mocht dat niet het geval zijn mis je dus al een grote doelgroep.mijack1985 schreef:Zelf denk ik dat de middagritten wel wat drukker zullen zijn. In de ochtend zijn de meeste reizigers (student/ werknemer) toch wat meer gebonden aan tijden. En in de middag/avond is dat wat meer gespreid heb ik het idee.
Dus voor €1,- naar huis, maar wel langer onderweg klinkt toch beter dan 's ochtends eerder opstaan voor die ene euro. (Kreeg je ook nog een compensatie bon erbij?)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 199 gasten