Materieeltekort dreigt bij NS
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik heb liever dat ik een keer extra overstap, maar dat ik kan zitten, dan dat ik de halve rit mag staan in een te drukke trein. De meeste reizigers zullen er waarschijnlijk weinig problemen mee hebben.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] zit al wat ruimer in de rijtijd aangezien overdag Hlo wordt overgeslagen maar men toch dezelfde reistijd aanhoudt. Kort keren zal sowieso alleen in de spits nut hebben, overdag is er materieel genoeg. En misschien verbaast het je, maar 's ochtends vroeg keert men nu ook al kort in Den Helder, 's ochtends rijdt trein 3012 met twee stellen naar Hdr, waarbij het achterste stel daar afgekoppeld wordt (binnen die 8 minuten) en als 3031 keert, het andere stel blijft achter tot de 3035. Trein 3014 keert ook kort op trein 3033, en pas vanaf de 3016 wordt er lang gekeerd in Den Helder. Dus eigenlijk hoeft men het slechts met twee treinen uit te stellen en pas vanaf de 3020 lang te gaan keren om een stel vrij te spelen hier in de ochtendspits.
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Als je niet je zin krijgt of niet de gewenste reacties krijgt, krijg je die echt niet alsnog wanneer je gaat stampvoeten en iedereen van alles gaat verwijten. En op het verdere ge-jij-bak ga ik niet in, dat schiet toch niet op :)Bemined schreef:Jammer dat je de discussie niet daadwerkelijk heb gelezen, dan had je namelijk geweten dat ik namelijk juist om het gebrek aan inhoud loop te stampvoeten. Er komt niemand met argumenten waarom een busdienst een goed plan is, maar kritiek wordt wel gelijk afgeschoten. Ik sta wel degelijk open voor andere plannen, maar dan wil ik wel inhoudelijke argumenten zien waar vervolgens op volwassen manier een discussie over gevoerd kan worden. Maar vrijwel het enige waar mensen mee aan komen zijn dooddoeners als 'het zal wel een reden hebben' of 'het zal wel lastiger zijn dan je denkt', waar je je zelf nu ook weer schuldig aan maakt. Op die manier maak je de discussie monddood, en dat is gewoon zonde. Denk daar maar eens over na, pot verwijt de ketel is op jou net zo hard van toepassing.Ronaldussen schreef:Misschien krijg je meer mensen mee met je ideeën wanneer je je toon in je berichten wat aanpast en dus wat minder in het wilde weg loopt te stampvoeten en door te stoppen met (bijna) iedereen die het niet geheel met je eens is gelijk weg te zetten als mensen die er geen verstand van hebben of te verwijten dat ze te vastgeroest zijn in hun eigen werkwereldje.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Je gaat er niet op in, maar je moet toch even komen stampvoeten om te vertellen dat je er niet op ingaat? We waren net overigens weer gezellig bezig met een inhoudelijke discussie, zin om mee te doen, of kwam je alleen even natrappen?
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Precies, vandaar dat een busverbinding Castricum/Krommenie-Assendelft - Amsterdam Zuid als kansrijk gezien werd, daarmee bespaar je een tijdrovende overstap en omweg en komt het totaalplaatje er al heel anders uit te zien.Wubbo schreef:Ik ben dus benieuwd wat er zou gebeuren als je busverbindingen opzet op andere trajecten. Breda-Utrecht? Nijmegen-Eindhoven? Oss-Utrecht? Amersfoort-Almere? Ik noem nu zomaar wat zonder op de kaart te kijken of het onderliggende wegennet hiervoor geschikt is, maar in dit soort verbindingen moet je het volgens mij zoeken.
Ook de voorgestelde verbinding 's-Hertogenbosch - Utrecht de Uithof lijkt me echt een verschil te kunnen maken en hoeft niet bijzonder veel extra reistijd op te leveren.
Kan me alleen voorstellen dat er eerst toestemming nodig is voor er zomaar NS-bussen naar bv De Uithof mogen gaan rijden.
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik gaf je alleen een tip. Het is geheel aan jou om te beslissen wat je er mee doet :pos:Bemined schreef:Je gaat er niet op in, maar je moet toch even komen stampvoeten om te vertellen dat je er niet op ingaat? We waren net overigens weer gezellig bezig met een inhoudelijke discussie, zin om mee te doen, of kwam je alleen even natrappen?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Misschien verbaast het je. Maar juist rond deze tijden komt het regelmatig voor dat men niet verder rijdt dan Alkmaar wegens de opgelopen vertragingBemined schreef:De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] zit al wat ruimer in de rijtijd aangezien overdag Hlo wordt overgeslagen maar men toch dezelfde reistijd aanhoudt. Kort keren zal sowieso alleen in de spits nut hebben, overdag is er materieel genoeg. En misschien verbaast het je, maar 's ochtends vroeg keert men nu ook al kort in Den Helder, 's ochtends rijdt trein 3012 met twee stellen naar Hdr, waarbij het achterste stel daar afgekoppeld wordt (binnen die 8 minuten) en als 3031 keert, het andere stel blijft achter tot de 3035. Trein 3014 keert ook kort op trein 3033, en pas vanaf de 3016 wordt er lang gekeerd in Den Helder. Dus eigenlijk hoeft men het slechts met twee treinen uit te stellen en pas vanaf de 3020 lang te gaan keren om een stel vrij te spelen hier in de ochtendspits.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Mja, het voordeel van reizigers is dat ze vrij snel kunnen overstappen. Dat zie ik 500 dozen badslippers wat minder snel doenJWM schreef:Reizigers vervoeren is iets anders dan goederen vervoeren.
Maargoed, wat die genoemde knip in Alkmaar betreft kom je waarschijnlijk in de knoop met waar de reizigersstroom vandaan komt. Als bv. alle reizigers uit Heerhugowaard ook moeten gaan overstappen in Alkmaar ben je uiteindelijk wellicht zelfs nog meer tijd kwijt omdat het overstappen vertragend werkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Zullen we het hier wel vriendelijk houden?
Die korte keringen vind ik een goede manier om materieel efficiënt in te zetten. Het lijkt mij moeilijk te verkopen als een treinstel midden in de spits een half uur staat te niksen terwijl andere treinen uitpuilen. Voor de punctualiteit zijn lange keringen uiteraard beter, maar ik begrijp dat NS dat voor lief neemt. Een kering van 5 minuten is in principe wel voldoende.
Die korte keringen vind ik een goede manier om materieel efficiënt in te zetten. Het lijkt mij moeilijk te verkopen als een treinstel midden in de spits een half uur staat te niksen terwijl andere treinen uitpuilen. Voor de punctualiteit zijn lange keringen uiteraard beter, maar ik begrijp dat NS dat voor lief neemt. Een kering van 5 minuten is in principe wel voldoende.
Hier lijkt het middel mij erger dan de kwaal. Overstappen wordt door de meeste reizigers niet gewaardeerd en je zit ook nog met het risico dat een aansluiting niet wordt gehaald. Juist in de spits is het van belang dat mensen niet onnodig hoeven over te stappen, want dat zorgt al gauw voor vertraging.verfmeer schreef:Zou je tussen Alkmaar en Den Helder misschien een pendeldienst kunnen rijden? Dan kunnen op Alkmaar de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] kort op elkaar keren (8 minuten)? Op die manier kan je flink wat treinstellen besparen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Nu loop je dingen te verzinnen, dit doet men namelijk pas sinds twee weken, en in die twee weken is dat nog niet voorgekomen. In de dienstregeling van december 2015 werd er vanaf 8:00 al lang gekeerd, nu is dat dus pas vanaf 9:00. Als men dit nog een uurtje uitstelt heb je dat extra treinstel al gewonnen.JeffreyMeijer schreef:Maar juist rond deze tijden komt het regelmatig voor dat men niet verder rijdt dan Alkmaar wegens de opgelopen vertraging
Overigens zie ik dat de bijsturing vandaag ook een leuk grapje heeft uitgehaald, het voorste stel van trein 14523 dat om 07:36 al klaar is met zijn ochtenddienst leeg naar Alkmaar sturen om vanaf daar om 08:47 trein 3435 te rijden. Zo bespaar je ook weer een treinstel, materieel van trein 3429 keerde op zijn beurt als trein 73435 leeg terug naar Alkmaar om daar voorop trein 3031 bijgeplaatst te worden zodat de mensen in de late spits niet in de bus hoefde te gaan zitten. Dat soort creativiteit hebben we nou nodig, niet denken in logistieke problemen ('dat is vast te veel werk') maar in logistieke oplossingen ('hé, dat kan ook').
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Nee, de week daarna.. want volgende week is het (-basis-school) vakantie in Noord Nederland, waar NH onder valt..Mikos schreef: (..)
En wat het artikel betreft: Beetje makkelijk artikel op de eerste dag. Probeer het volgende week nog eens Ik ben in ieder geval benieuwd!
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Liever wel eigenlijk. Die cijfers zeggen niks over het aantal storingen zodat een bepaalde trein beter lang of juist kort te keren: Wat hebben storingen na 16:00u nog te maken met de ochtenspits? Wat zegt een aanrijding met persoon daarover...? Volgens mij niet zoveel...JeffreyMeijer schreef:https://www.rijdendetreinen.nl/traject/ ... den-helder
Meer zeg ik niet
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Daar heb je dus weinig last van als je in Den Helder en verder instapt.. althans.. het is in de spits toch al best druk op een vroeg morgen in zo'n trein.verfmeer schreef:Ik heb liever dat ik een keer extra overstap, maar dat ik kan zitten, dan dat ik de halve rit mag staan in een te drukke trein. De meeste reizigers zullen er waarschijnlijk weinig problemen mee hebben.
Spreek ik uit mijn wekelijkse ervaring van toch al 20 jaar geleden..
Maar, je hebt een punt.. ik stel voor om de Mat'64 in dienst te houden, het onderhoud naar Den Helder te verplaatsen (handjes genoeg, defensie is ook lekker gekrompen) en dan pendelritten naar Amsterdam maken.. net zoals het vroeger was. :D
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Alsjeblieft niet zeg! De 3000 is al zeer vaak vertraagd, waardoor er veel vertragingen ontstaan voor de andere treinseries op Arnhem-Nijmegen (de 3100, 3600 en 7600). Dat zorgt ook vervolgens weer voor uitval en slechtere spreidingen.starx schreef:Die korte keringen vind ik een goede manier om materieel efficiënt in te zetten. Het lijkt mij moeilijk te verkopen als een treinstel midden in de spits een half uur staat te niksen terwijl andere treinen uitpuilen.
Ik denk dat hier het medicijn dan wel eens erger kan zijn dan de kwaal. Die 6 bakken VIRM die je nu extra kwijt bent door de lange kering in Den Helder is veel minder dan de vele treinen die daardoor vertraging kunnen/zullen oplopen en daardoor mogelijk (deels) geschrapt moeten worden. Ik denk dat je dan in totaal waarschijnlijk wel eens meer bakken kwijt kunt zijn dan dat je er wint.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Welnee, grond is ongeveer hetzelfde als tussen Schagen en Heerhugowaard. Daar is het ook gelukt.KM46 schreef:En dus zal er geïnvesteerd om dat stukje spoor dubbelspoor te maken. Of is de grond daar te slap voor?JeffreyMeijer schreef:... en enkelsporigheid tussen Schagen en Den Helder aanwezig is.
Maar goed, dit kost wel serieus geld en zou je dat écht in staal, grind en hout stoppen richting een krimpregio?
Heeft toch met een brug te maken?KM46 schreef:
En ik snap ook niet dat we tussen Den Bosch en Nijmegen ook een stukje hebben wat enkelspoor is.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Heeft dat met keren in Den Helder te maken.. of ergens anders in het traject?SuperGhost schreef:Alsjeblieft niet zeg! De 3000 is al zeer vaak vertraagd, waardoor er veel vertragingen ontstaan voor de andere treinseries op Arnhem-Nijmegen (de 3100, 3600 en 7600). Dat zorgt ook vervolgens weer voor uitval en slechtere spreidingen.starx schreef:Die korte keringen vind ik een goede manier om materieel efficiënt in te zetten. Het lijkt mij moeilijk te verkopen als een treinstel midden in de spits een half uur staat te niksen terwijl andere treinen uitpuilen.
Ik denk dat hier het medicijn dan wel eens erger kan zijn dan de kwaal. Die 6 bakken VIRM die je nu extra kwijt bent door de lange kering in Den Helder is veel minder dan de vele treinen die daardoor vertraging kunnen/zullen oplopen en daardoor mogelijk (deels) geschrapt moeten worden. Ik denk dat je dan in totaal waarschijnlijk wel eens meer bakken kwijt kunt zijn dan dat je er wint.
Als er kort gekeerd kan worden in de praktijk, misschien voor een deel van het materieel, dan rijdt de trein toch op tijd?
De buffer van een half uur keren in Den Helder lijkt mij er juist voor te zijn om vertraging vanuit Nijmegen en dichterbij op te vangen..
Trein kan op tijd uit Den Helder vertrekken.. maar loopt ergens in het traject weer vertraging op richting Nijmegen..
Is dat dan de schuld van de 3000?
Misschien niet.. wellicht de max. capaciteit op de zaanlijn?
Inderdaad, misschien daar maar gewoon wat treinseries compleet verwijderen.. en allemaal de bus in. *bus*
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Een trein die uit Maastricht of Nijmegen komt (ver weg van Alkmaar) zou je ook wel langer dan 8 minuten willen keren als het kan. Ze sturen nu in Rotterdam de treinen uit Enschede, Groningen en Leeuwarden binnen 10 minuten weer terug en dat is toch net iets te vaak wel erg krap gebleken, ik denk dat je niet veel korter moet gaan keren met dat soort lange series. De schoonmaak schiet er ook snel bij in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Maar richting Den Helder komt die trein natuurlijk op hetzelfde traject, dus zal ook weer kans hebben op vertragingen. Als die dan in Den Helder kort moet keren, dan krijg je natuurlijk dat die vertraging weer direct doorgegeven wordt aan de tegentrein. (net zoals in de spits in Nijmegen ook al gebeurd, aangezien er in de spits kort gekeerd wordt te Nijmegen)
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik vroeg me trouwens nog wat anders af over de businzet:
NS wilde eerst naar Amsterdam Zuid rijden vanuit Noord-Holland. Nou wil het zo zijn dat de snelste manier om vanaf de Zaanlijn in Amsterdam Zuid te komen met de metro is. Het is sowieso al geen verbinding die NS normaal gesproken doorgaand aanbiedt.
Op deze manier gaat NS dan toch op een oneigenlijke manier de concurrentie met het GVB aan? Wordt het GVB hiervoor gecompenseerd? Want ik kan me niet voorstellen dat ze het zomaar goed vinden als NS klanten bij ze wegkaapt.
Dat zou hetzelfde zijn als het GVB zegt: "We hebben te weinig metro's, dus om die te ontlasten gaan we ook bussen tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk rijden, ook al rijden daar geen metro's.."
NS wilde eerst naar Amsterdam Zuid rijden vanuit Noord-Holland. Nou wil het zo zijn dat de snelste manier om vanaf de Zaanlijn in Amsterdam Zuid te komen met de metro is. Het is sowieso al geen verbinding die NS normaal gesproken doorgaand aanbiedt.
Op deze manier gaat NS dan toch op een oneigenlijke manier de concurrentie met het GVB aan? Wordt het GVB hiervoor gecompenseerd? Want ik kan me niet voorstellen dat ze het zomaar goed vinden als NS klanten bij ze wegkaapt.
Dat zou hetzelfde zijn als het GVB zegt: "We hebben te weinig metro's, dus om die te ontlasten gaan we ook bussen tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk rijden, ook al rijden daar geen metro's.."
Materieeltekort dreigt bij NS
De Stadsregio Amsterdam heeft het rijden naar Station Zuid niet goedgekeurd, omdat het busstation niet nog meer bussen aankan in de spitsuren.
De rest van de busdienst is dan wel goedgekeurd door de Stadsregio en Provincie, aangezien Krommenie - Sloterdijk eigenlijk een Zaanstreek-verbinding is.
De rest van de busdienst is dan wel goedgekeurd door de Stadsregio en Provincie, aangezien Krommenie - Sloterdijk eigenlijk een Zaanstreek-verbinding is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Als dagelijkse reiziger op dit traject herken ik dit niet, het komt zelden voor dat een kering gemist wordt, en als dat al gebeurt komt dat omdat men in Gouda de sprinter voor de intercity gooit. De redenatie dat een lang traject een lange kering nodig heeft klopt dan ook niet, aangezien veel van die trajecten nu ook erg veel speling hebben in de dienstregeling. En vertragingen van groter dan 5 minuten hebben in de praktijk weinig met de lengte van het traject te maken maar met een verstoring in de dienstregeling. Eigenlijk is dit een gevalletje 'het regent bijna nooit', mensen klagen vaak over verstoringen en vertraagde treinen, maar eigenlijk komt het helemaal niet zo vaak voor. Mij lijkt dan ook dat reizigers meer gebaat zijn bij dagelijks een zitplaats en twee keer per maand vertraging door een te krappe kering dan elke dag staan en alsnog eens per maand flinke vertraging.Bee schreef:Ze sturen nu in Rotterdam de treinen uit Enschede, Groningen en Leeuwarden binnen 10 minuten weer terug en dat is toch net iets te vaak wel erg krap gebleken
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Volgens mij is een vertraging per definitie een verstoring in de dienstregelingBemined schreef:En vertragingen van groter dan 5 minuten hebben in de praktijk weinig met de lengte van het traject te maken maar met een verstoring in de dienstregeling.
Maar hoe langer het traject, hoe groter de kans voor die rit dat die tegen een verstoring aan loopt natuurlijk.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik zit nu in SLT 2602 en die heeft een gedeklasseerde eerste klas. Zou dit het eerste treinstel zijn met deze deklassering of zijn er al andere stellen gespot?
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 23 feb 2016, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Daarnaast heb je ook te maken met knopen in Utrecht en Amsterdam in combinatie met een Zaanlijn waar +3 in praktijk al achter de stoptrein sukkelen dus per definitie missen kering betekend.SuperGhost schreef:Volgens mij is een vertraging per definitie een verstoring in de dienstregelingBemined schreef:En vertragingen van groter dan 5 minuten hebben in de praktijk weinig met de lengte van het traject te maken maar met een verstoring in de dienstregeling.
Maar hoe langer het traject, hoe groter de kans voor die rit dat die tegen een verstoring aan loopt natuurlijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten