Materieeltekort dreigt bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door verfmeer »

Ik heb liever dat ik een keer extra overstap, maar dat ik kan zitten, dan dat ik de halve rit mag staan in een te drukke trein. De meeste reizigers zullen er waarschijnlijk weinig problemen mee hebben.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] zit al wat ruimer in de rijtijd aangezien overdag Hlo wordt overgeslagen maar men toch dezelfde reistijd aanhoudt. Kort keren zal sowieso alleen in de spits nut hebben, overdag is er materieel genoeg. En misschien verbaast het je, maar 's ochtends vroeg keert men nu ook al kort in Den Helder, 's ochtends rijdt trein 3012 met twee stellen naar Hdr, waarbij het achterste stel daar afgekoppeld wordt (binnen die 8 minuten) en als 3031 keert, het andere stel blijft achter tot de 3035. Trein 3014 keert ook kort op trein 3033, en pas vanaf de 3016 wordt er lang gekeerd in Den Helder. Dus eigenlijk hoeft men het slechts met twee treinen uit te stellen en pas vanaf de 3020 lang te gaan keren om een stel vrij te spelen hier in de ochtendspits.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door AppleMoose »

Bemined schreef:
Ronaldussen schreef:Misschien krijg je meer mensen mee met je ideeën wanneer je je toon in je berichten wat aanpast en dus wat minder in het wilde weg loopt te stampvoeten en door te stoppen met (bijna) iedereen die het niet geheel met je eens is gelijk weg te zetten als mensen die er geen verstand van hebben of te verwijten dat ze te vastgeroest zijn in hun eigen werkwereldje.
Jammer dat je de discussie niet daadwerkelijk heb gelezen, dan had je namelijk geweten dat ik namelijk juist om het gebrek aan inhoud loop te stampvoeten. Er komt niemand met argumenten waarom een busdienst een goed plan is, maar kritiek wordt wel gelijk afgeschoten. Ik sta wel degelijk open voor andere plannen, maar dan wil ik wel inhoudelijke argumenten zien waar vervolgens op volwassen manier een discussie over gevoerd kan worden. Maar vrijwel het enige waar mensen mee aan komen zijn dooddoeners als 'het zal wel een reden hebben' of 'het zal wel lastiger zijn dan je denkt', waar je je zelf nu ook weer schuldig aan maakt. Op die manier maak je de discussie monddood, en dat is gewoon zonde. Denk daar maar eens over na, pot verwijt de ketel is op jou net zo hard van toepassing.
Als je niet je zin krijgt of niet de gewenste reacties krijgt, krijg je die echt niet alsnog wanneer je gaat stampvoeten en iedereen van alles gaat verwijten. En op het verdere ge-jij-bak ga ik niet in, dat schiet toch niet op :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Je gaat er niet op in, maar je moet toch even komen stampvoeten om te vertellen dat je er niet op ingaat? :lol: We waren net overigens weer gezellig bezig met een inhoudelijke discussie, zin om mee te doen, of kwam je alleen even natrappen?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Zugführer »

Wubbo schreef:Ik ben dus benieuwd wat er zou gebeuren als je busverbindingen opzet op andere trajecten. Breda-Utrecht? Nijmegen-Eindhoven? Oss-Utrecht? Amersfoort-Almere? Ik noem nu zomaar wat zonder op de kaart te kijken of het onderliggende wegennet hiervoor geschikt is, maar in dit soort verbindingen moet je het volgens mij zoeken.
Precies, vandaar dat een busverbinding Castricum/Krommenie-Assendelft - Amsterdam Zuid als kansrijk gezien werd, daarmee bespaar je een tijdrovende overstap en omweg en komt het totaalplaatje er al heel anders uit te zien.
Ook de voorgestelde verbinding 's-Hertogenbosch - Utrecht de Uithof lijkt me echt een verschil te kunnen maken en hoeft niet bijzonder veel extra reistijd op te leveren.
Kan me alleen voorstellen dat er eerst toestemming nodig is voor er zomaar NS-bussen naar bv De Uithof mogen gaan rijden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door AppleMoose »

Bemined schreef:Je gaat er niet op in, maar je moet toch even komen stampvoeten om te vertellen dat je er niet op ingaat? :lol: We waren net overigens weer gezellig bezig met een inhoudelijke discussie, zin om mee te doen, of kwam je alleen even natrappen?
Ik gaf je alleen een tip. Het is geheel aan jou om te beslissen wat je er mee doet :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Jef400 »

Bemined schreef:De [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] zit al wat ruimer in de rijtijd aangezien overdag Hlo wordt overgeslagen maar men toch dezelfde reistijd aanhoudt. Kort keren zal sowieso alleen in de spits nut hebben, overdag is er materieel genoeg. En misschien verbaast het je, maar 's ochtends vroeg keert men nu ook al kort in Den Helder, 's ochtends rijdt trein 3012 met twee stellen naar Hdr, waarbij het achterste stel daar afgekoppeld wordt (binnen die 8 minuten) en als 3031 keert, het andere stel blijft achter tot de 3035. Trein 3014 keert ook kort op trein 3033, en pas vanaf de 3016 wordt er lang gekeerd in Den Helder. Dus eigenlijk hoeft men het slechts met twee treinen uit te stellen en pas vanaf de 3020 lang te gaan keren om een stel vrij te spelen hier in de ochtendspits.
Misschien verbaast het je. Maar juist rond deze tijden komt het regelmatig voor dat men niet verder rijdt dan Alkmaar wegens de opgelopen vertraging
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Reizigers vervoeren is iets anders dan goederen vervoeren.
Mja, het voordeel van reizigers is dat ze vrij snel kunnen overstappen. Dat zie ik 500 dozen badslippers wat minder snel doen :mrgreen:

Maargoed, wat die genoemde knip in Alkmaar betreft kom je waarschijnlijk in de knoop met waar de reizigersstroom vandaan komt. Als bv. alle reizigers uit Heerhugowaard ook moeten gaan overstappen in Alkmaar ben je uiteindelijk wellicht zelfs nog meer tijd kwijt omdat het overstappen vertragend werkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Zullen we het hier wel vriendelijk houden?

Die korte keringen vind ik een goede manier om materieel efficiënt in te zetten. Het lijkt mij moeilijk te verkopen als een treinstel midden in de spits een half uur staat te niksen terwijl andere treinen uitpuilen. Voor de punctualiteit zijn lange keringen uiteraard beter, maar ik begrijp dat NS dat voor lief neemt. Een kering van 5 minuten is in principe wel voldoende.
verfmeer schreef:Zou je tussen Alkmaar en Den Helder misschien een pendeldienst kunnen rijden? Dan kunnen op Alkmaar de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] kort op elkaar keren (8 minuten)? Op die manier kan je flink wat treinstellen besparen.
Hier lijkt het middel mij erger dan de kwaal. Overstappen wordt door de meeste reizigers niet gewaardeerd en je zit ook nog met het risico dat een aansluiting niet wordt gehaald. Juist in de spits is het van belang dat mensen niet onnodig hoeven over te stappen, want dat zorgt al gauw voor vertraging.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

JeffreyMeijer schreef:Maar juist rond deze tijden komt het regelmatig voor dat men niet verder rijdt dan Alkmaar wegens de opgelopen vertraging
Nu loop je dingen te verzinnen, dit doet men namelijk pas sinds twee weken, en in die twee weken is dat nog niet voorgekomen. In de dienstregeling van december 2015 werd er vanaf 8:00 al lang gekeerd, nu is dat dus pas vanaf 9:00. Als men dit nog een uurtje uitstelt heb je dat extra treinstel al gewonnen.

Overigens zie ik dat de bijsturing vandaag ook een leuk grapje heeft uitgehaald, het voorste stel van trein 14523 dat om 07:36 al klaar is met zijn ochtenddienst leeg naar Alkmaar sturen om vanaf daar om 08:47 trein 3435 te rijden. Zo bespaar je ook weer een treinstel, materieel van trein 3429 keerde op zijn beurt als trein 73435 leeg terug naar Alkmaar om daar voorop trein 3031 bijgeplaatst te worden zodat de mensen in de late spits niet in de bus hoefde te gaan zitten. Dat soort creativiteit hebben we nou nodig, niet denken in logistieke problemen ('dat is vast te veel werk') maar in logistieke oplossingen ('hé, dat kan ook').
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Jef400 »

De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Durashift »

Mikos schreef: (..)

En wat het artikel betreft: Beetje makkelijk artikel op de eerste dag. Probeer het volgende week nog eens :wink: Ik ben in ieder geval benieuwd!
Nee, de week daarna.. want volgende week is het (-basis-school) vakantie in Noord Nederland, waar NH onder valt.. :wink:
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door MdJ »

JeffreyMeijer schreef:https://www.rijdendetreinen.nl/traject/ ... den-helder
Meer zeg ik niet
Liever wel eigenlijk. Die cijfers zeggen niks over het aantal storingen zodat een bepaalde trein beter lang of juist kort te keren: Wat hebben storingen na 16:00u nog te maken met de ochtenspits? Wat zegt een aanrijding met persoon daarover...? Volgens mij niet zoveel...
Bij twijfel: gebruik beton.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Durashift »

verfmeer schreef:Ik heb liever dat ik een keer extra overstap, maar dat ik kan zitten, dan dat ik de halve rit mag staan in een te drukke trein. De meeste reizigers zullen er waarschijnlijk weinig problemen mee hebben.
Daar heb je dus weinig last van als je in Den Helder en verder instapt.. althans.. het is in de spits toch al best druk op een vroeg morgen in zo'n trein.
Spreek ik uit mijn wekelijkse ervaring van toch al 20 jaar geleden..

Maar, je hebt een punt.. ik stel voor om de Mat'64 in dienst te houden, het onderhoud naar Den Helder te verplaatsen (handjes genoeg, defensie is ook lekker gekrompen) en dan pendelritten naar Amsterdam maken.. net zoals het vroeger was. :D
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

starx schreef:Die korte keringen vind ik een goede manier om materieel efficiënt in te zetten. Het lijkt mij moeilijk te verkopen als een treinstel midden in de spits een half uur staat te niksen terwijl andere treinen uitpuilen.
Alsjeblieft niet zeg! De 3000 is al zeer vaak vertraagd, waardoor er veel vertragingen ontstaan voor de andere treinseries op Arnhem-Nijmegen (de 3100, 3600 en 7600). Dat zorgt ook vervolgens weer voor uitval en slechtere spreidingen.

Ik denk dat hier het medicijn dan wel eens erger kan zijn dan de kwaal. Die 6 bakken VIRM die je nu extra kwijt bent door de lange kering in Den Helder is veel minder dan de vele treinen die daardoor vertraging kunnen/zullen oplopen en daardoor mogelijk (deels) geschrapt moeten worden. Ik denk dat je dan in totaal waarschijnlijk wel eens meer bakken kwijt kunt zijn dan dat je er wint.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Durashift »

KM46 schreef:
JeffreyMeijer schreef:... en enkelsporigheid tussen Schagen en Den Helder aanwezig is.
En dus zal er geïnvesteerd om dat stukje spoor dubbelspoor te maken. Of is de grond daar te slap voor?
Welnee, grond is ongeveer hetzelfde als tussen Schagen en Heerhugowaard. Daar is het ook gelukt.
Maar goed, dit kost wel serieus geld en zou je dat écht in staal, grind en hout stoppen richting een krimpregio?

KM46 schreef:
En ik snap ook niet dat we tussen Den Bosch en Nijmegen ook een stukje hebben wat enkelspoor is.
Heeft toch met een brug te maken?
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Durashift »

SuperGhost schreef:
starx schreef:Die korte keringen vind ik een goede manier om materieel efficiënt in te zetten. Het lijkt mij moeilijk te verkopen als een treinstel midden in de spits een half uur staat te niksen terwijl andere treinen uitpuilen.
Alsjeblieft niet zeg! De 3000 is al zeer vaak vertraagd, waardoor er veel vertragingen ontstaan voor de andere treinseries op Arnhem-Nijmegen (de 3100, 3600 en 7600). Dat zorgt ook vervolgens weer voor uitval en slechtere spreidingen.

Ik denk dat hier het medicijn dan wel eens erger kan zijn dan de kwaal. Die 6 bakken VIRM die je nu extra kwijt bent door de lange kering in Den Helder is veel minder dan de vele treinen die daardoor vertraging kunnen/zullen oplopen en daardoor mogelijk (deels) geschrapt moeten worden. Ik denk dat je dan in totaal waarschijnlijk wel eens meer bakken kwijt kunt zijn dan dat je er wint.
Heeft dat met keren in Den Helder te maken.. of ergens anders in het traject?
Als er kort gekeerd kan worden in de praktijk, misschien voor een deel van het materieel, dan rijdt de trein toch op tijd?

De buffer van een half uur keren in Den Helder lijkt mij er juist voor te zijn om vertraging vanuit Nijmegen en dichterbij op te vangen..
Trein kan op tijd uit Den Helder vertrekken.. maar loopt ergens in het traject weer vertraging op richting Nijmegen..
Is dat dan de schuld van de 3000?

Misschien niet.. wellicht de max. capaciteit op de zaanlijn?
Inderdaad, misschien daar maar gewoon wat treinseries compleet verwijderen.. en allemaal de bus in. *bus*

:roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

Een trein die uit Maastricht of Nijmegen komt (ver weg van Alkmaar) zou je ook wel langer dan 8 minuten willen keren als het kan. Ze sturen nu in Rotterdam de treinen uit Enschede, Groningen en Leeuwarden binnen 10 minuten weer terug en dat is toch net iets te vaak wel erg krap gebleken, ik denk dat je niet veel korter moet gaan keren met dat soort lange series. De schoonmaak schiet er ook snel bij in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Maar richting Den Helder komt die trein natuurlijk op hetzelfde traject, dus zal ook weer kans hebben op vertragingen. Als die dan in Den Helder kort moet keren, dan krijg je natuurlijk dat die vertraging weer direct doorgegeven wordt aan de tegentrein. (net zoals in de spits in Nijmegen ook al gebeurd, aangezien er in de spits kort gekeerd wordt te Nijmegen)
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door starx »

Ik vroeg me trouwens nog wat anders af over de businzet:
NS wilde eerst naar Amsterdam Zuid rijden vanuit Noord-Holland. Nou wil het zo zijn dat de snelste manier om vanaf de Zaanlijn in Amsterdam Zuid te komen met de metro is. Het is sowieso al geen verbinding die NS normaal gesproken doorgaand aanbiedt.
Op deze manier gaat NS dan toch op een oneigenlijke manier de concurrentie met het GVB aan? Wordt het GVB hiervoor gecompenseerd? Want ik kan me niet voorstellen dat ze het zomaar goed vinden als NS klanten bij ze wegkaapt.
Dat zou hetzelfde zijn als het GVB zegt: "We hebben te weinig metro's, dus om die te ontlasten gaan we ook bussen tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk rijden, ook al rijden daar geen metro's.."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Suus »

De Stadsregio Amsterdam heeft het rijden naar Station Zuid niet goedgekeurd, omdat het busstation niet nog meer bussen aankan in de spitsuren.

De rest van de busdienst is dan wel goedgekeurd door de Stadsregio en Provincie, aangezien Krommenie - Sloterdijk eigenlijk een Zaanstreek-verbinding is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Bemined »

Bee schreef:Ze sturen nu in Rotterdam de treinen uit Enschede, Groningen en Leeuwarden binnen 10 minuten weer terug en dat is toch net iets te vaak wel erg krap gebleken
Als dagelijkse reiziger op dit traject herken ik dit niet, het komt zelden voor dat een kering gemist wordt, en als dat al gebeurt komt dat omdat men in Gouda de sprinter voor de intercity gooit. De redenatie dat een lang traject een lange kering nodig heeft klopt dan ook niet, aangezien veel van die trajecten nu ook erg veel speling hebben in de dienstregeling. En vertragingen van groter dan 5 minuten hebben in de praktijk weinig met de lengte van het traject te maken maar met een verstoring in de dienstregeling. Eigenlijk is dit een gevalletje 'het regent bijna nooit', mensen klagen vaak over verstoringen en vertraagde treinen, maar eigenlijk komt het helemaal niet zo vaak voor. Mij lijkt dan ook dat reizigers meer gebaat zijn bij dagelijks een zitplaats en twee keer per maand vertraging door een te krappe kering dan elke dag staan en alsnog eens per maand flinke vertraging.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef:En vertragingen van groter dan 5 minuten hebben in de praktijk weinig met de lengte van het traject te maken maar met een verstoring in de dienstregeling.
Volgens mij is een vertraging per definitie een verstoring in de dienstregeling :roll:

Maar hoe langer het traject, hoe groter de kans voor die rit dat die tegen een verstoring aan loopt natuurlijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Meltrain »

Ik zit nu in SLT 2602 en die heeft een gedeklasseerde eerste klas. Zou dit het eerste treinstel zijn met deze deklassering of zijn er al andere stellen gespot?
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 23 feb 2016, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Materieeltekort dreigt bij NS

Bericht door Jef400 »

SuperGhost schreef:
Bemined schreef:En vertragingen van groter dan 5 minuten hebben in de praktijk weinig met de lengte van het traject te maken maar met een verstoring in de dienstregeling.
Volgens mij is een vertraging per definitie een verstoring in de dienstregeling :roll:

Maar hoe langer het traject, hoe groter de kans voor die rit dat die tegen een verstoring aan loopt natuurlijk.
Daarnaast heb je ook te maken met knopen in Utrecht en Amsterdam in combinatie met een Zaanlijn waar +3 in praktijk al achter de stoptrein sukkelen dus per definitie missen kering betekend.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten