Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hoe moeilijk kan het zijn? Met dank aan Lennart en SLToilet een verse draad, waarin het gaat om de lelijkste lijn van Nederland. Maar omdat lelijk geen grenzen kent, heeft dit item ze ook niet. Daarom gaat het ook niet in het bijzonder over buslijnen, hoewel ik het idee heb dat daar weleens de beste kandidaten onder te vinden kunnen zijn.
Ik zou zeggen: barst los, en verras uzelve en uwe medeforummers met al het lelijks dat het openbaar vervoer ons biedt!
Als inspiratie de post van SLToilet uit de tegenvoetersdraad:
SLToilet schreef:
trolly schreef:
*bus*
Of: de lelijkste stukken Nederland zijn ook nog eens erg slecht ontsloten door openbaar vervoer (A)
Vooral dát! Industrieterreinen staan nou eenmaal niet bekend om hun goede OV-ontsluiting, ze gaan er meestal ruim omheen, zoals bij de havens in Breda (Krogten/Emer) en industrie in Tilburg (Loven, Katsbogten: Vossenberg en Kraaiven daarentegen zijn wel, hetzij summier ontsloten). Daarentegen hebben veel binnensteden mooie buslijnen, zoals Lijn 4 in Maastricht, de lus aan de centrumzijde leidt door kronkelige, eeuwenoude straatjes en een villawijk. In Brabant waar ik woon zijn een aantal kronkellijnen door dorpjes de moeite waard als ze ook nog eens gepaard gaan met veel natuur, weilanden en een route die in een stad door een oud gebied en dwars door het centrum rijdt: ziehier de lijnen 142 en 143 naar Hilvarenbeek-Reusel (ma-za)/Best (ma-vr) (vanaf Oirschot echter weer minder mooi). Lijn 132 leidt van Riel tot aan Breda ook langs een mooi landschap. Wel is het de moeite waard om van tevoren te kijken waar de routes liggen: veel grote dorpen hebben de bussen uit het historische centrum geweerd terwijl kleine dorpen de routes behouden. Hilvarenbeek is een goed voorbeeld van een dorp met een mooi uitzicht vanuit de bus, het mooiste deel van Oirschot zal echter aan je voorbijgaan.
Als je daarentegen juist van desillusie en treurnis houdt (daar zijn ook mensen voor) is er geen betere lijn dan 327 (betonflats-naoorlogse wijk-kilometers industrie-stedelijke rafelrand-groot forensendorp-netnietweilanden-naoorlogse voorstad-stedelijke rafelrand-lelijkste deel stadscentrum-naoorlogs zooitje bijeengeraapt), maakt gelijk de lelijke plaatsen ook bereikbaar :Y .
Laatst gewijzigd door trolly op zo 21 feb 2016, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Het lelijkst... dat zijn uiteraard de 65 Utrecht - Vianen en 66 Utrecht - Nieuwegein. Vrijwel volledig door bedrijventerreinen en in het geval van 66 ook niet het mooiste stuk van het centrum van Nieuwegein.
Voor lijn 65 zijn eigenlijk de korte ritten nog het lelijkst (die komen nooit de bedrijventerreinen uit), de lange ritten hebben nog een mooi stukje door Vreeswijk er tussen zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Wel grappig dat ik dit zo 's-avonds tegenkom :D! Ook al kom ik uit een stad van middelmaat die maar al te snel zegt dat een andere stad 'skôôn' is valt het me soms toch nog best op hoe lelijk de omgeving rond een OV-lijn kan zijn. Aan de andere kant: iedereen heeft een andere perceptie van lelijk. De een spreekt van 'koekblikken' terwijl de ander 'zilvermeeuwen' zal zeggen. Ook zijn er vaak mooie plekken te zien bij lijnen die over het algemeen maar door een middelmatige omgeving rijdt. 327 bijvoorbeeld rijdt ook langs de Delpratsingel, een schoon stukje Breda.
Maar om toch maar eens een ingeving te doen: de lijnen 68 en 69 in Rotterdam tussen Zuidplein en Heijplaat/Pernis :') niks tegen deze buurten/dorpjes maar die havenindustrie! Als iemand die niks heeft met goederenlogistiek is het in mijn ogen maar grauwe zooi.
Lijn 51 (Twente) is in tegenstelling tot Bavinkelsweg-Grotestraat (wat erg mooi is), best wel een lelijk buslijntje, mooi industrieterreintjes meepakken, doe het nog steeds bijna dagelijks, dusja
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Je zal er geen eenduidig antwoord op krijgen zoals dat al eerder prachtig werd verwoord.
Sommige vinden een oud havengebied prachtig, de andere kronkelige weggetjes langs water of een route door een natuurgebied. De andere kunnen geen genoeg krijgen van buslijnen die veel busstationnetjes aandoen.
Ik zelf kom uit De Peel. Een prachtig natuurgebied zeggen de mensen die uit de Zaanse Schans komen. Ikzelf vindt de Zaanse Schans dan weer mooi.
Ik weeg het lijnummer niet meer, maar de lijn vanuit Kinepolis in Antwerpen via de haven (kaaien) naar het centrum vond ik nooi. Maar ik kan me voorstellen dat andere dat een verschrikkelijke lujn vinden.
Sommige industrie/ kantoorterreinen kunnen best mooi zijn.. Diverse lijnen rijden over Papendorp in Utrecht. Dat vind ik toch best appetijtelijk eruit zien.
Kom je ff later in de Meern, Strijkviertel en omgeving.. best droevenis.. al is het nu wat beter met de doorkruisende busbaan die een lelijk stukje overslaat.
Lijn 172 Kudelstaart-Amsterdam. De lijn rijdt alleen maar rondjes industriegebied en sfeerloze nieuwbouw, het enige platteland dat je onderweg tegenkomt zijn aftandse kassengebieden en bovendien duurt de reis ongeveer 2 keer zo lang als strikt genomen noodzakelijk. Het enige jammere is dat de lijn ook nog een gedeelte van Oud-Zuid en de binnenstad van Amsterdam meepakt. Daar is de omgeving eigenlijk te mooi voor de lelijkste buslijn van Nederland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SLToilet schreef:Maar om toch maar eens een ingeving te doen: de lijnen 68 en 69 in Rotterdam tussen Zuidplein en Heijplaat/Pernis :') niks tegen deze buurten/dorpjes maar die havenindustrie! Als iemand die niks heeft met goederenlogistiek is het in mijn ogen maar grauwe zooi.
Je zult me vast niet geloven, maar eind jaren zestig organiseerde de RET met veel succes dagtochten door het havengebied. Ik weet dat omdat ik toen samen met mijn vader genoten heb van een toeristisch rondje Rotterdam-Maasvlakte. We vonden het prachtig natuurlijk.
Lijn 8 is niet de mooiste maar je komt ook langs de gezellige woonboulevard, langs het groene wieldrecht, door de halte onder de brug bij de keerweer, door de tweede tol en het inmiddels netjes afgewerkte dordtse kil 3, wat onlangs dat het industriegebied is toch best heel groen en mooi is tegenwordig.
Persoonlijk vind ik lijn 21 slechter. Wel variatie en over de brug, maar alles is voelt karakterloos langs die lijn.
Lotax, wat op zijn beurt onderdeel van de HTM is. ze zijn voorzien van een klein arriva logo half over het lotax logo, er is op zijn minst één taxibusje met een groter arriva logo voorop. Ik spot ook wel eens busjes van taxi stam. Al zie ik met enige regelmaat ook wel eens een wit busje zonder opschriften gezien.
Lijn 135 Hoorn - Den Helder... Eerst alleen maar gras, windmolen, gras, windmolen en raad u even mee? Jawel gras, en vervolgens kom je in zo'n beetje de meest naargeestige stad van Noord-Holland die eigenlijk alleen functioneel is op het moment dat je naar Texel wilt...
CSA2 schreef:Lijn 135 Hoorn - Den Helder... Eerst alleen maar gras, windmolen, gras, windmolen en raad u even mee? Jawel gras, en vervolgens kom je in zo'n beetje de meest naargeestige stad van Noord-Holland die eigenlijk alleen functioneel is op het moment dat je naar Texel wilt...
De passages van Wieringen, de Wieringermeer met haar vergezichten en het mooie doorkijkje de Hoornse binnenstad in worden eventjes vergeten.
Lijn 7 (CS - Beatrixhaven) en lijn 100 (station Maastricht Noord - Centrum) zijn niet erg charmant.
Lijn 36 in Amsterdam zou ik ook niet bepaald aantrekkelijk willen noemen.
In België kies ik zonder meer voor TEC-lijn 27 in Luik/Seraing; 5 kwartier lang uitsluitend staalfabrieken, vieze woonwijken en troosteloze spoorlijnen die je doorkruist.
CSA2 schreef:Lijn 135 Hoorn - Den Helder... Eerst alleen maar gras, windmolen, gras, windmolen en raad u even mee? Jawel gras, en vervolgens kom je in zo'n beetje de meest naargeestige stad van Noord-Holland die eigenlijk alleen functioneel is op het moment dat je naar Texel wilt...
De passages van Wieringen, de Wieringermeer met haar vergezichten en het mooie doorkijkje de Hoornse binnenstad in worden eventjes vergeten.
Dat is ongeveer de eerste/laatste minuut van de hele rit mbt. tot Hoorn. Dan heb je nog een uur en 14 minuten te gaan. Wieringen/Amstelmeer is gewoon een soort mini Afsluitdijk. Ik rij hem 3x per week retour en ben het meestal na een half uur al aardig zat.
CSA2 schreef:Lijn 135 Hoorn - Den Helder... Eerst alleen maar gras, windmolen, gras, windmolen en raad u even mee? Jawel gras, en vervolgens kom je in zo'n beetje de meest naargeestige stad van Noord-Holland die eigenlijk alleen functioneel is op het moment dat je naar Texel wilt...
De passages van Wieringen, de Wieringermeer met haar vergezichten en het mooie doorkijkje de Hoornse binnenstad in worden eventjes vergeten.
Dat is ongeveer de eerste/laatste minuut van de hele rit mbt. tot Hoorn. Dan heb je nog een uur en 14 minuten te gaan. Wieringen/Amstelmeer is gewoon een soort mini Afsluitdijk.
Nee hoor, zit bij Hippolytushoef toch een beetje glooiing in de weg. En op de A7 zie je nog een stuk Robbenoordbos..
Den Helder heeft (gelukkig) nog wel meer functies.. Marine (in deze tijden van hernieuwde aandacht voor defensie iets om te behouden denk ik) plus offshore activiteiten.
Oh ja, ook vaak in de top 3 van steden met de meeste zonuren te vinden.
CSA2 schreef:
Ik rij hem 3x per week retour en ben het meestal na een half uur al aardig zat.
Daarnaast zijn er in het verleden en mogelijk in de toekomst lijnvluchten naar Airport De Kooy te vinden waardoor de lijn zelfs een internationale luchthaven bediend.