Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door starx »

Om te beginnen: Wat een verschrikkelijk drama voor de overleden machinist en alle nabestaanden. En natuurlijk ook voor alle medewerkers van Arriva.
Hainje schreef:Wat betreft de discussie over welk treinnummertje het is. We weten nu welk nummertje het is, ga dan het topic verder ook niet vervuilen met de vraag of dit gepast is of niet. Het is misschien niet gepast dat dit albertjan96 het materieelnummer zonder verdere schijn van medeleven met de inzittenden heeft gepost, maar iedereen weet dat dit een OV forum is. Op forums als dit zitten nu eenmaal mensen met autisme en een kenmerk van deze stoornis is nu eenmaal dat inleven in een ander voor sommigen wat moeilijker is dan wat gepast is. Laat albertjan96 hier van leren, dat hij dergelijke posts bij situaties als deze beter pas na een dag plaatst, maar ga hier nu ook weer niet met zijn allen een hele heisa van maken. Dat is nergens voor nodig.
Het noemen van een treinstelnummer getuigd wat mij betreft niet van desinteresse. Iedereen zal begrijpen dat een mensenleven belangrijker is dan materiële schade. Laten we elkaar alsjeblieft niet het tegendeel verwijten.

Voor wat betreft de verdere nasleep: Het had geen kwaad gekund om Prorail van deze oversteekactie op de hoogte te brengen. Misschien is dat ook wel gebeurd, maar waarschijnlijk niet. Want dan had Prorail de machinist toch moeten waarschuwen.
Maar als de bestuurder op eigen gelegenheid het spoor over is gestoken, dan lijkt mij dat er sprake is van verwijtbaar handelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Hainje »

Ik heb het dan ook nergens over desinteresse.
🍉
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door busfanNL »

Bij deze mijn medeleven voor de nabestaanden van de machinist, de passagiers, en de betrokken Arriva medewerkers en hulpverleners.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door fogeltje »

Kunnen we ons hier aub focussen op het nieuwsbericht en discussie over nummertjes achterwege laten? Dit vult inmiddels ruim half het topic. Maak in een ander subforum desnoods maar een algemeen topic aan over wat je vind van nummers bij ongelukken.

De klap moet behoorlijke zijn geweest. De hele trein ligt op zijn zij en de telegraaf overdreef niet toen ze schreef dat de machinistencabine is weggevaagd. Daar is niets meer van over.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Ardan »

Lieve help -o-
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door baladid »

Veel interessanter was het ritnummer geweest. Daarmee had men tenminste kunnen checken of lui die men kent en die altijd dezelfde trein nemen in de trein gezeten hebben. (Dit was nu bij mij niet het geval, maar ik weet bijv. bij een ander traject met welke trein mijn vader altijd naar het werk gaat).

Radio 1 had het over een bocht en een bos of zoiets (heb niet alle details meegekregen, luisterde maar met een half oor en dat gaat bij mij in het Nederlands niet altijd al te best) waardoor de machinist niet ver vooruit kon kijken en daardoor (bijna) ongeremd op dat ding geknald.

Die luchtfoto is echt dramatisch...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:De klap moet behoorlijke zijn geweest. De hele trein ligt op zijn zij en de telegraaf overdreef niet toen ze schreef dat de machinistencabine is weggevaagd. Daar is niets meer van over.
De Telegraaf die de waarheid schrijft, het moet niet veel gekker worden. :shock:
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door reisthijs »

baladid schreef:Radio 1 had het over een bocht en een bos of zoiets (heb niet alle details meegekregen, luisterde maar met een half oor en dat gaat bij mij in het Nederlands niet altijd al te best) waardoor de machinist niet ver vooruit kon kijken en daardoor (bijna) ongeremd op dat ding geknald.
Dit is de locatie van het ongeval: https://www.google.nl/maps/@52.5012196, ... a=!3m1!1e3

Dat is inderdaad net na een stukje bos en een bocht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Meltrain »

Wat een klap moet dat zijn geweest. :shock: :(

Ik hoop dat de gewonden er weer bovenop komen en ik wil de nabestaanden van de machinist veel sterkte wensen met de verwerking van het verlies. :(

Verder ben ik uiteraard zeer beniuwd naar het onderzoek naar de oorzaak van dit ongeluk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door dennistd »

baladid schreef:Veel interessanter was het ritnummer geweest. ..
Afbeelding Op dinsdag 23 februari 2016 10:29 schreef dennistd het volgende:

[..]

De melding op p2000 is 8:51. Kijk ik naar de vertrektijden van Dalfsen is daar om 8:47 spitssneltrein 13832 uit Coevorden gewoon vertrokken. Het zal dus trein 13819 moeten zijn, die om 8:45 uit Dalfsen vertrekt als spitssneltrein Zwolle-Coevorden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Z2N »

Trein 13819 was inderdaad de laatste trein die Dalfsen verlaten heeft richting Emmen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door CSA2 »

De klap moet heel hard zijn geweest... Ik zat naar de beelden te kijken en meerdere bakken leken krom te zijn.

Veel sterkte toegewenst aan de familie/collega's van de mcn en een ieder die gewoon onderweg was naar zijn bestemming...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door JWM »

Is dit het nadeel van een lighttrain dat die makkelijker uit de rails klapt bij zo'n aanrijding?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Bemined »

Deze treinen zijn even zwaar als Plan V, dat 'light' valt dus wel mee. Wat ik het meest bizarre vind is dat de cabine compleet weggevaagd is, maar de rest van de bak amper vervormd lijkt te zijn. Alsof je als machinist in een kreukelzone je werk loopt te doen :cry:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Aking »

Is dat niet vaker het geval?

Het is misschien hard, maar in de cabine is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid maar 1 of hoogstens 2 man aanwezig, van het deel daar achter kun je dat niet zeggen.

En als je dan moet kiezen tussen 1-2 of misschien wel 50 man... :X
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door starx »

JWM schreef:Is dit het nadeel van een lighttrain dat die makkelijker uit de rails klapt bij zo'n aanrijding?
Het blijft speculeren, maar ik denk niet dat een ander type treinstel wel op de rails was gebleven. Als ik het goed heb, moeten alle nieuwe treinen wel zo ontworpen zijn dat ze bij een botsing met een normale personenauto niet ontsporen. Daarom moest Mat 64 ook eigenlijk begin dit jaar buiten dienst, want daarbij is dat risico groter.

Wat ik me ook nog afvroeg: Kunnen Arriva en/of Prorail de schade verhalen als er sprake is van verwijtbaar handelen/nalaten. Dat kan leiden tot miljoenenclaims, zeker als het treinstel total loss wordt verklaard.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef:Deze treinen zijn even zwaar als Plan V, dat 'light' valt dus wel mee.
Het is wel 'light', een Plan V is namelijk niet zo 'heavy' als je misschien denkt.
Dat relatief lage gewicht in combinatie met het feit dat onder de kop altijd een loopdraaistel zit maakt dat zowel Plan V als GTW relatief snel ontsporen.
Alleen bij een GTW is het risico verkleind door een baanruimer, die Plan V nooit gekregen heeft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Bemined »

Dat van Plan V valt ook wel weer mee als je gaat kijken naar de individuele bakken, de niet aangedreven kopbak van ICM is dan ongeveer net zo zwaar doordat bij ICM de aangedreven kopbak 30% zwaarder is dan de niet aangedreven. Ik denk dat het inderdaad meer meespeelt dat het motordraaistel in een aparte bak halverwege de trein zit en de kop van de trein dus relatief licht is. Bij een aanrijding als deze weet ik echter niet of op de rails blijven iets uitgemaakt zou hebben voor de machinist, die cabine is niet door de ontsporing zo verwoest.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Vinny »

Bemined schreef:Deze treinen zijn even zwaar als Plan V, dat 'light' valt dus wel mee. Wat ik het meest bizarre vind is dat de cabine compleet weggevaagd is, maar de rest van de bak amper vervormd lijkt te zijn. Alsof je als machinist in een kreukelzone je werk loopt te doen :cry:
Dat is natuurkunde, met zulke massa's en zulke snelheden valt een trein bijna niet zo te ontwerpen dat er bij een botsing voldoende kreukelruimte is, wanneer het een hoogwerker betreft. Ik denk dat bij een botsing met een gewone auto de schade veel minder groot was. Maar goed, een auto geeft veel meer mee omdat die veel lichter is dan een trein.

Verder een bijzonder heftig ongeluk :( Sterkte aan de betrokkenen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door SuperGhost »

De vergelijking tussen trein en auto is natuurlijk een beetje vreemd.

In een auto zit je niet in de neus van het voertuig en bevind je je als bestuurder dus niet in de kreukelzone (m.u.v. je benen)

In een trein bevind de machinist zich wél in de neus en werkt dus in de kreukelzone van de trein. Was het ook niet zo dat als een machinist een botsing ziet aankomen hij een snelremming moet inzetten en daarna de cabine moet verlaten (mits daar nog tijd voor is uiteraard)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Daniel »

Overigens kan ik mij voorstellen dat dit een flinke psychologische klap moet zijn voor de medewerkers van Arriva, het is een kleine club die erop rijdt, het personeel kent elkaar. -o-
Dat zal ongetwijfeld voor heel Arriva zo zijn. Ik hoorde op een zeker moment Arriva-directeur Anne Hettinga op de radio geïnterviewd worden en daar hoorde je een totaal andere kant van die man. Ook hij deed hevig geëmotioneerd zijn verhaal.
Hainje schreef:Ho-ly Shhhiiiittttttt. :shock:
Dat moet een beste klap zijn geweest als je een trein op die manier geparkeerd krijgt.
Ik had ook wel even iets van wow, dat is een puinhoop toen ik de eerste foto's zag. Van de cabine was ook echt helemaal niets over, tot ik de eerste luchtfoto zag had ik die überhaupt niet als zodanig herkent.

Wat betreft hoe de trein er na de botsing bij lag: ik las net dat het voertuig al grotendeels de overweg over was toen het ongeluk gebeurde. Dat heeft ongetwijfeld een rol gespeeld bij het kantelen van de trein gezien de krachten dan op de ene helft werken terwijl de andere helft nog niet afgeremd werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Milco »

Heftige beelden allemaal en sterkte voor de machinist, familie en andere betrokkenen. :shock:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door sirvinniei »

Is er al bekend wat er precies is gebeurd? Want ik hoor vlagen informatie over iets van een hoogwerker een iets met rupsbanden, maar de precieze oorzaak hoe ik niet. Lijkt me toch heel belangrijk dat er maatregelen genomen worden dat zoiets nooit meer gebeurt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Hainje »

Wat er precies is gebeurd zijn ze nu natuurlijk aan het onderzoeken, het is nog veel te vroeg om daar ook maar één zinnig antwoord op te geven. Veel meer informatie dan dat er op de nieuwssites rondgaat is er naar mijn weten in ieder geval niet.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Aking »

sirvinniei schreef:Is er al bekend wat er precies is gebeurd? Want ik hoor vlagen informatie over iets van een hoogwerker een iets met rupsbanden, maar de precieze oorzaak hoe ik niet. Lijkt me toch heel belangrijk dat er maatregelen genomen worden dat zoiets nooit meer gebeurt.
Precies! Alle overwegen weg! en alle treinen weg! en ojah, vergeet alle hoogwerkers niet! :X

Waar gewerkt wordt vallen spaanders, en waar mensen leven gaan mensen dood! Laten we alsjeblieft stoppen met dat alles maar altijd helemaal uit willen sluiten :|
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten