W0rteltjes Foto conquest

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mn Foto conquest

Bericht door Stefan »

Het is desondanks niet veel beter geworden zo. Als je de nachtbussen op de foto wilt hebben, kun je beter tot de zomer wachten.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: mn Foto conquest

Bericht door Z2N »

W0rteltje schreef:
Z2N schreef:Eigenlijk zou een gouden regels-lijstje wel handig zijn, dan zou iedere beginnende fotograaf het direct aan kunnen leren dat OV-foto's en Flitser niet samen gaan, in geen enkele omstandigheid.
de foto van de 891 is met flits en die is prima, sterker nog zonder flits zou niks te zien zijn
Zoals al vaker aangehaald is: je verblindt de chauffeur, en daarmee breng je de veiligheid van chauffeur en reizigers in het geding. Stel je voor: hobbyist maakt foto met flits, chauffeur wordt even verblindt, raakt daardoor afgeleid, verliest de macht over het stuur en stuurt vervolgens zijn bus met reizigers en al de sloot in. Je moet het gewoon niet doen, en het ook niet proberen goed te praten. Als je dan alsnog 's nachts foto's wil maken moet je dat doen bij een stilstaand voertuig, op een plek met veel ander licht en met een statief, anders gaat het gewoon niet. Die Flitser zit er alleen op voor portretten, meer moet je er niet mee doen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: mn Foto conquest

Bericht door albertjan96 »

Of lange sluitertijden gaan gebruiken
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: mn Foto conquest

Bericht door Z2N »

Bij bewegende voertuigen of camera's krijg je dan een bewogen foto, dat is niet altijd mooi. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: mn Foto conquest

Bericht door Wubbo »

Z2N schreef:Eigenlijk zou een gouden regels-lijstje wel handig zijn, dan zou iedere beginnende fotograaf het direct aan kunnen leren dat OV-foto's en Flitser niet samen gaan, in geen enkele omstandigheid.
Wellicht kunnen we daar eens een voorzet voor maken? Ik ben geen goede fotograaf, wie trapt er af (in een los topic wat mij betreft)?
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: mn Foto conquest

Bericht door W0rteltje »

Z2N schreef: Zoals al vaker aangehaald is: je verblindt de chauffeur, en daarmee breng je de veiligheid van chauffeur en reizigers in het geding. Stel je voor: hobbyist maakt foto met flits, chauffeur wordt even verblindt, raakt daardoor afgeleid, verliest de macht over het stuur en stuurt vervolgens zijn bus met reizigers en al de sloot in. Je moet het gewoon niet doen, en het ook niet proberen goed te praten. Als je dan alsnog 's nachts foto's wil maken moet je dat doen bij een stilstaand voertuig, op een plek met veel ander licht en met een statief, anders gaat het gewoon niet. Die Flitser zit er alleen op voor portretten, meer moet je er niet mee doen.
wat een goed punt, behalve dan dat ik al 2 keer heb gezegd dat de bussen stil stonden!!
bon jour
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: mn Foto conquest

Bericht door Mike »

Dan zou ik het als chauffeur ook vervelend vinden, maar dat is ieder voorzich.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: mn Foto conquest

Bericht door Z2N »

W0rteltje schreef:
Z2N schreef: Zoals al vaker aangehaald is: je verblindt de chauffeur, en daarmee breng je de veiligheid van chauffeur en reizigers in het geding. Stel je voor: hobbyist maakt foto met flits, chauffeur wordt even verblindt, raakt daardoor afgeleid, verliest de macht over het stuur en stuurt vervolgens zijn bus met reizigers en al de sloot in. Je moet het gewoon niet doen, en het ook niet proberen goed te praten. Als je dan alsnog 's nachts foto's wil maken moet je dat doen bij een stilstaand voertuig, op een plek met veel ander licht en met een statief, anders gaat het gewoon niet. Die Flitser zit er alleen op voor portretten, meer moet je er niet mee doen.
wat een goed punt, behalve dan dat ik al 2 keer heb gezegd dat de bussen stil stonden!!
Als je ooit wel eens een flitser compleet onverwacht op je hebt gekregen, weet je dat dat je zicht voor meer dan een seconde kan hinderen, het is ongeveer hetzelfde als te lang naar een lamp of de zon kijken. Daarom raad ik het ook bij stilstaande voertuigen af, zolang de chauffeur er in zit. Als de bus leeg is is er niets aan de hand, alhoewel ik het nog steeds niet mooi vind. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mn Foto conquest

Bericht door Milco »

W0rteltje: het plaatsen van goede foto's geldt ook voor de wiki. De foto's die je daar plaatst zijn niet de beste, zeker de foto's op de pagina van lijn 6 in Gorinchem zijn om te janken... Slechts een deel van (de zijkant) van de bus is er te zien. Precies hetzelfde op de foto van lijn 2 in Gorinchem die je zojuist op de wiki hebt geplaatst. :N
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: mn Foto conquest

Bericht door Aking »

En nu zien we een kut foto...

Mensen proberen je tips te geven, daar kun je wat mee doen of je kunt er keihard tegenin gaan natuurlijk...

Maar wees dan niet verbaasd als je straks de enige bent die je conquest ook nog maar een kunt (of lul als je daar van houdt) kan schelen :Y
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mn Foto conquest

Bericht door Milco »

Ik heb w0rteltje aangesproken op zijn OP, maar gezien zijn reactie lijkt dat geen nut te hebben gehad. :(
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: mn Foto conquest

Bericht door Z2N »

Sowieso heb ik nog geen positieve feedback gehoord van W0rteltje op de verbeterpunten die hem hier veelvuldig aangeboden worden. Het is bijna of hij niet wil toegeven dat wij als (een groot deel van) het forum ruimte zien voor verbetering... :?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: mn Foto conquest

Bericht door Jef400 »

Kijk naar het pimp-your-bus topic. Zelfde verhaal. Als het zo doorgaat, dan ben ik bang voor een gestrand huwelijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: mn Foto conquest

Bericht door W0rteltje »

Z2N schreef:Sowieso heb ik nog geen positieve feedback gehoord van W0rteltje op de verbeterpunten die hem hier veelvuldig aangeboden worden. Het is bijna of hij niet wil toegeven dat wij als (een groot deel van) het forum ruimte zien voor verbetering... :?
- sorry ik wist niet wat flikker was. ik zal voortaan mijn foto's daar plaatsen. ik had het hier ook niet geplaatst voor een gesprek, ik dacht (aangezien het dumphoek (of variaties)heet) en andere topics ongeveer hetzelfde deden, dat dit was hoe het hoorde
- ik zal (en heb nadat je het zei) geen flitser meer gebruiken (gebruikt). ik wilde alleen duidelijk maken dat ik niemand in gevaar had gebracht
- ook was het waarschijnlijk de laatste keer dat ik in de nacht foto's ging/ga maken.
- hoewel ik geen statief heb zet ik mijn camera wel neer waardoor hij veel minder snel bewogen word

@Milco
het doel van mij, was om van elke bus (die er nog geen had) een foto te krijgen, zodat ze niet verloren zouden gaan wanneer de lijn geschrapt word.
zoals de 116, 188, 192, 6. dus mijn bedoeling was niet om elke bus die ik tegen kwam te fotograferen, maar alleen die nog geen foto hadden (of geen foto van de huidige vorm).
bon jour
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mn Foto conquest

Bericht door Milco »

Op zich is het prima dat je van iedere buslijn een foto wilt, maar daar hoort wel een foto met kwaliteit bij. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: mn Foto conquest

Bericht door MdJ »

Jongens... :x

Je kunt aan de berichten wel zien met wat voor een persoon we te maken hebben. Om nu meteen alles hard af te kraken is ook weer niet nodig en het wordt er ook niet echt gezelliger op. En de volgende zal zich wat minder snel geneigd zijn om leuke interessante plaatjes te laten zien.

De foto's zijn niet aller-geweldigst, maar we moeten ook niet overdrijven... Er staan best wat leuke plaatjes tussen hoor. Een paar schoonheidsfoutjes (de bussen niet geheel op de foto, het veer niet helemaal op de foto), maar op zich zijn het behoorlijk leuke plaatjes, zoals lijn 620 met veer, die lijn 166, die paar stadsbussen in Dordrecht, de 717 en de 11. Maar even een tekstje erbij typen, liever een woord te veel dan te weinig.

En als je ook nog even kijkt naar, als je het stukje tekst typt, naar de roodonderstreepte woorden in je tekstveld of je het goed getypt hebt, komt het echt wel goed.
Oh, en nog twee vragen:
-Wat is een conquest?
-Kan de topictitel veranderd worden naar W0rteltje's foto conquest*?
*of wat dan ook. Voor mij part fototentoonstelling…
Bij twijfel: gebruik beton.
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: mn Foto conquest

Bericht door albertjan96 »

Uit viewtopic.php?f=56&t=11111:
OV in Nederland is geen fotoforum. We stellen geen kwaliteitseisen aan foto's. Ook een onscherpe foto kan de moeite waard zijn om te laten zien, maar alleen als je duidelijk maakt waarom die foto de moeite waard is om te laten zien.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: mn Foto conquest

Bericht door W0rteltje »

MdJ schreef: Oh, en nog twee vragen:
-Wat is een conquest?
-Kan de topictitel veranderd worden naar W0rteltje's foto conquest*?
*of wat dan ook. Voor mij part fototentoonstelling…
- met de conquest bedoelde ik dat geen bus zal verdwijnen in de geschiedenis zonder foto. want toen ik deze site ontdekte (~2011) vond ik het jammer dat ik zoveel bussen had gemist, en veel (voornamelijk kleine lijnen) geen foto hadden en ik dus nooit meer kan zien. en ik wil ervoor zorgen dat een toekomstige busspotter/hobbyist dit probleem niet zal hebben.

- over het tweede weet ik niet of ik de macht over beschik. als ik dat doe dan heb ik geen idee hoe
bon jour
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mn Foto conquest

Bericht door Daniel »

Geen foto op de wiki wil natuurlijk niet zeggen dat er geen foto's van zijn he.

Wel een tipje: als je specifiek foto's van een bepaalde lijn wilt hebben ga dan ergens langs die lijn staan en niet op een station. Anders kan je net zo goed een chauffeur vragen wat verschillende bestemmingen op de bus te zetten en is er weinig uitdaging aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mn Foto conquest

Bericht door Stefan »

Ik wou net zeggen, ik wil wel even een hele rits lijnen + bestemmingen filmen hoor. :lol: :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: mn Foto conquest

Bericht door Jef400 »

Ik heb net wel de foto bij lijn 6 op de wiki weggehaald. Reden staat daar. Maar de foto voegde in zijn specifieke geval niets toe :cry: paal vol in beeld. Bestemmingsdisplay amper zichtbaar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: mn Foto conquest

Bericht door W0rteltje »

JeffreyMeijer schreef:Ik heb net wel de foto bij lijn 6 op de wiki weggehaald. Reden staat daar. Maar de foto voegde in zijn specifieke geval niets toe :cry: paal vol in beeld. Bestemmingsdisplay amper zichtbaar.
welke paal bedoel je?
de paal rechts onderin (want die kan ik er uit knippen)
of de paal die net voor de spiegel staat

display amper zichtbaar lijkt geen probleem te zijn bij
75, 76, de 2e foto van 91, 387, beide foto's van 702, 143,
daarnaast is op de achter kant duidelijk te zien dat het daadwerkelijk lijn 6 is
bon jour
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: W0rteltjes Foto conquest

Bericht door Stefan »

Gewoon even een tip.. Probeer je niet altijd aangevallen te voelen.

Dat van die displays is niet te voorkomen. Maar bij de foto's die je noemt is dat niet echt relevant omdat de foto's zelf wel prima zijn en (vaak) herkenbare punten zijn voor de lijn zelf.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: W0rteltjes Foto conquest

Bericht door albertjan96 »

Wat ik geleerd heb op dit forum is dat je de bestemmingsdisplays mogelijk beter erop krijgt door de sluitertijd iets te verlengen. Maar daar heb je weinig aan als het een rijdende bus is.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: W0rteltjes Foto conquest

Bericht door Jef400 »

Naast deze punten is de bus niet het hoofdonderwerp van de foto. De bus staat heel erg naar achter. Ik zie meer stoeptegels dan bus. Het is niet het hoofdobject maar een sub-object op de foto.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten