Dubbel spoor
Dubbel spoor
Dames, heren experts,
Samen met een aantal andere loop ik al een tijdje rond met de vraag waar het dubbelspoor bij station Heijendaal voor dient. Ik bedoel dan het spoor dat tussen de normale rails ligt, natuurlijk niet de mogelijkheid om treinen te laten passeren
Weet iemand het antwoord op de vraag. Alvast bedankt!
Hieronder elke foto's
Samen met een aantal andere loop ik al een tijdje rond met de vraag waar het dubbelspoor bij station Heijendaal voor dient. Ik bedoel dan het spoor dat tussen de normale rails ligt, natuurlijk niet de mogelijkheid om treinen te laten passeren
Weet iemand het antwoord op de vraag. Alvast bedankt!
Hieronder elke foto's
Laatst gewijzigd door Freek op di 28 apr 2009, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dubbel spoor
Het enige dat mij zo te binnen schiet, ook gezien hoe het erbij ligt, is dat dat spoorstaven zijn om de huidige te vervangen (of andersom, die net vervangen zijn door de huidige). Ik durf alleen zo niet te zeggen wanneer dat dan plaats zou moeten vinden/hebben gevonden.
Re: Dubbel spoor
Dat op die onderste foto ziet er wel uit als een soort ontsporngsbeveiliging
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dubbel spoor
Daarvoor ligt het er al wat lang en over het algemeen zetten ze spoorstaven die er voor dat doel liggen ook niet vast en liggen ze niet in een puntje aan 't einde ervan
Ik ga voor een vorm van geleiding voor het geval er een trein ontspoort, waarmee voorkomen wordt dat zo'n ontspoorde trein de pijler van het viaduct over het spoor ramt die midden tussen de sporen staat
Soortgelijke constructie zie je namelijk bij wel meer viaducten met pijlers die kort op het spoor staan en bv. ook onder de overkapping van Barendrecht (al is het daar niet met spoorrails gedaan).
Ik ga voor een vorm van geleiding voor het geval er een trein ontspoort, waarmee voorkomen wordt dat zo'n ontspoorde trein de pijler van het viaduct over het spoor ramt die midden tussen de sporen staat
Soortgelijke constructie zie je namelijk bij wel meer viaducten met pijlers die kort op het spoor staan en bv. ook onder de overkapping van Barendrecht (al is het daar niet met spoorrails gedaan).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dubbel spoor
Ja, dat zeg ik. Al is het wel raar dat er in de onmiddellijke nabijheid niet echt een pijler van een viaduct of zo te vinden is. (Op Utrecht Centraal beginnen die dingen echt maar een paar meter voor de pijler.) Zeker niet aangezien er daar niet zo bloedstollend hard gereden wordt
Re: Dubbel spoor
Mja, nu ik de foto's in een wat groter formaat zie denk ik ook dat ik ongelijk heb ja ;-).
Re: Dubbel spoor
Van maaslijn.net: 'Bij Nijmegen Heyendaal is het een warboel van rails, in het midden een soort van geleide-rail, zodat bij een eventuele ontsporing de trein niet in de werkzaamheden bij de busbaan terecht komt, daarlangs het normale spoor, en daarnaast de nieuwe rails. Nijmegen Heyendaal, 10 april 2007.'
Geen idee of het waar is, maar het zou zomaar kunnen.
Geen idee of het waar is, maar het zou zomaar kunnen.
Re: Dubbel spoor
In Boskoop heb je dat bij enkele spoorwegovergangen, ik dacht heel even een relatie te zien met ATB-NG
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dubbel spoor
Het is alleen zo vreemd dat er bij het linkerspoor veel meer ruimte is dan bij het rechterspoor. :?Reiziger Ddrs schreef:Daarvoor ligt het er al wat lang en over het algemeen zetten ze spoorstaven die er voor dat doel liggen ook niet vast en liggen ze niet in een puntje aan 't einde ervan
Ik ga voor een vorm van geleiding voor het geval er een trein ontspoort, waarmee voorkomen wordt dat zo'n ontspoorde trein de pijler van het viaduct over het spoor ramt die midden tussen de sporen staat
Verder denk ik trouwens wel dat je gelijk hebt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dubbel spoor
De verschillende afstanden is niet zo erg, doel is en blijft dat een trein niet te ver van het spoor raakt mocht er een ontsporing plaatsvinden. Dit soort dubbele rails zie je vooral op bruggen, onder viaducten of op andere hoge bouwwerken. Enige relatie met ATB-NG heeft het verder ook niet.
Re: Dubbel spoor
Poging tot verklaring van mijn kant: het linkerspoor ligt op betonnen bielzen, die direct naast de rail schuin aflopen naar weerszijden, en in het midden een plat stuk kennen. In dat middelste platte stuk liggen de geleidingsrails. Het rechterspoor ligt op geheel platte, houten bielzen en dus kan de geleidingsrail verder naar buiten geplaatst worden, wat beter is: de trein kan nog minder schuin komen te staan bij een ontsporing.
Re: Dubbel spoor
Nu je het zegt ja, dat zal de oorzaak van het verschil wel zijn :)
Re: Dubbel spoor
Voor zover ik kan zien zijn de foto's gemaakt vanaf het betreffende viaduct ;)Fles schreef:in de onmiddellijke nabijheid niet echt een pijler van een viaduct of zo te vinden
Re: Dubbel spoor
Ga maar eens op andere lokaties met viaducten en brugpijlers kijken dan, wat er met "onmiddellijke nabijheid" bedoeld wordt Dat is zelden meer dan een meter of 5. Hier is het zeker 100 meter.Tochjo schreef:Voor zover ik kan zien zijn de foto's gemaakt vanaf het betreffende viaduct ;)Fles schreef:in de onmiddellijke nabijheid niet echt een pijler van een viaduct of zo te vinden
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dubbel spoor
Het spoor bij Heyendaal ligt toch ook maar op een paar meter naast de pijlers van het viaduct?
Bij station Houten ligt ook zo'n constructie, aparte is dat het daar wel in de 'onmiddellijke nabijheid' van het viaduct ligt, maar niet op het viaduct zelf.
Bij station Houten ligt ook zo'n constructie, aparte is dat het daar wel in de 'onmiddellijke nabijheid' van het viaduct ligt, maar niet op het viaduct zelf.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dubbel spoor
Nu is het viaduct daar zo te zien nog niet af, en ik vermoed dat het perron en een nog aan te brengen verhoging in het midden daar voor geleiding zullen moeten gaan zorgen?reisthijs schreef:Het spoor bij Heyendaal ligt toch ook maar op een paar meter naast de pijlers van het viaduct?
Bij station Houten ligt ook zo'n constructie, aparte is dat het daar wel in de 'onmiddellijke nabijheid' van het viaduct ligt, maar niet op het viaduct zelf.
Re: Dubbel spoor
Waarschijnlijk is het omdat de rails daar in beton liggen en treinen daardoor sowieso minder ontsporen?
Het beton neemt dan de functie van die 'extra rails' over.
Het beton neemt dan de functie van die 'extra rails' over.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 175 gasten