Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Fles »

Prijzen treinkaartjes mogelijk omhoog

AMSTERDAM - Treinkaartjes worden volgend jaar mogelijk een stuk duurder omdat spoorbeheerder ProRail de tarieven om over het spoor te rijden met 17 procent wil verhogen. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen maandag bekendgemaakt. Als de stijging van de kosten met zo'n 30 miljoen euro doorgaat, zullen de prijzen van treinkaartjes in 2010 met 2,5 procent extra omhoog moeten. Volgens de NS is de prijsverhoging van ProRail ''onrechtmatig en onvoldoende onderbouwd.'' De vervoerder heeft bij de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht ingediend over de extra verhoging.


Bron en meer
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Suus »

He, was dat vorig jaar ook al niet de bedoeling? Zo'n verhaal komt me bekend voor :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Geert »

Jups:
Nu.nl schreef:''Twee jaar geleden hebben ze dit ook geprobeerd, maar de NMa heeft ze toen in het ongelijk gesteld. Wij denken dat we nu ook een hele sterke zaak hebben'', aldus een woordvoerder van NS.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Fles »

Ze proberen het gewoon weer, die simpelen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Vinny »

Of de treinkaartjes stijgen of de belasting gaat omhoog. U kunt kiezen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Wubbo »

Want? Waarom zou ProRail niet efficienter kunnen gaan werken?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Vinny »

Volgend jaar wordt er 6 ton minder aan onderhoud uit gegeven in Randstad-Noord. Maar dát lees je niet in de krant... :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door MdJ »

Als de NS dan ´korting´zou krijgen als er een overweg/sein/wissel/stroom/bovenleidingstoring is... En de GtbV bij 15 minuten neerlegt... Dan vind ik het prima.. Dan betaal je zelfs minder... :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Volgend jaar wordt er 6 ton minder aan onderhoud uit gegeven in Randstad-Noord. Maar dát lees je niet in de krant... :(
Nee. Maar ik lees ook de reden daarvan niet (gewoon minder vraag naar onderhoud doordat grote vervangingen uitblijven/al geweest zijn, vervanging van normale schouw door moderne technieken als videoschouw, geen geld). En antwoord op de vraag of ProRail niet efficienter kan gaan werken zie ik ook nog niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Volgend jaar wordt er 6 ton minder aan onderhoud uit gegeven in Randstad-Noord. Maar dát lees je niet in de krant... :(
Je vraagt je af waarom ProRail meer geld gaat vragen voor de infrastructuur terwijl er minder wordt uitgegeven aan onderhoud. :?:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Fles »

Sowieso mis ik nog even hoe en waardoor vaste kosten "opeens" variabele kosten zouden worden? :?:
Volgens NS wil ProRail een groot gedeelte vaste kosten, die nu door het Rijk worden vergoed, voortaan als variabele kosten aan de spoorwegondernemingen doorberekenen.
Kan iemand daar eens wat meer over vertellen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:
Vinny schreef:Volgend jaar wordt er 6 ton minder aan onderhoud uit gegeven in Randstad-Noord. Maar dát lees je niet in de krant... :(
Nee. Maar ik lees ook de reden daarvan niet (gewoon minder vraag naar onderhoud doordat grote vervangingen uitblijven/al geweest zijn, vervanging van normale schouw door moderne technieken als videoschouw, geen geld). En antwoord op de vraag of ProRail niet efficienter kan gaan werken zie ik ook nog niet.
Het antwoord: Ordinaire bezuinigingen. Wat mij betreft worden gewoon een aantal zinloze projecten naar de eeuwige jachtvelden uitgesteld (Amsterdam Watergraafsmeer Sciencepark), maar het ligt natuurlijk niet aan mij...
Als de NS dan ´korting´zou krijgen als er een overweg/sein/wissel/stroom/bovenleidingstoring is... En de GtbV bij 15 minuten neerlegt... Dan vind ik het prima.. Dan betaal je zelfs minder..
Dat zijn dan wel twee communicerende vaten. ProRail wordt betaald door de vervoerder of door de overheid. Meer smaken zijn er niet. En op dit moment is de infragebruiksheffing alles behalve kostendekkend.
Je vraagt je af waarom ProRail meer geld gaat vragen voor de infrastructuur terwijl er minder wordt uitgegeven aan onderhoud. :?:
Een heel goede vraag en ik ga kijken of ik dit in een kort, begrijpelijk verhaal kan omzetten.

ProRail is een breed bedrijf met veel verschillende taken en verantwoordelijkheden. De belangrijkste zijn:
1) Verkeersleiding. Zorgt voor de dagelijkse aansturing en verwerking van het treinverkeer.
2) Capaciteitsmanagement. Zorgt voor de toedeling van infracapaciteit aan de vervoerders.
3) Inframanagement. Zorgt voor de instandhouding van de infrastructuur, zodat deze veilig berijdbaar is en blijft voor het treinverkeer.
4) Infraprojecten. Zorgt ervoor dat de spoorweginfrastructuur wordt uitgebreid en van een hogere standaard wordt. Het is de uitvoerende kant van de zaak. Overigens valt groot onderhoud ook onder projecten. Alle klussen aan het spoor die zo groot zijn dat ze Europees moeten worden aanbesteed en/of niet in het procescontract vallen dus.
5) Spoorontwikkeling. Dat is de club die zich met strategische bedrijfsbeslissingen bezighoudt, met technische innovaties met duurzaamheid en af en toe eens roept dat we toch maar de spoorlijn tussen Breda en Utrecht moeten aanleggen.

Hoe zit het nou met de 'meer geld' naar spoorweginfrastructuur?
In het kader van de bestrijding van de economische crisis heeft de overheid besloten om wat geld vrij te maken om veel infraprojecten versneld uit te voeren. Ik heb op mijn bureau een handgeschreven overzicht van welke projecten dat allemaal betreft.
Hoe zit het nou met geld besparen op onderhoud door efficienter te gaan werken?
Dat heeft alles te maken met hoe het onderhoud op dit moment geregeld is in de spoorsector. Het onderhoud wordt namelijk niet door ProRail zelf gedaan, maar door de aannemers. Er zijn drie grote procescontractaannemers die in 90% van Nederland het spoorwegonderhoud uitvoeren: Volkerrail, Strukton, BAM-rail. ProRail sluit ieder jaar een contract met deze aannemers af om gedurende het volgende jaar het onderhoud uit te voeren voor een x bedrag. ProRail zelf heeft de rol van toezichthouder en verantwoordelijke partij. Bovendien sluit ze de contracten af, en op basis hiervan kan enige bezuiniging worden gerealiseerd door efficienter te gaan werken (voornamelijk door de aannemer dus).
De bedragen vallen echter in het niet, bij het geld wat door projecten wordt verstouwd. Om je een idee te geven: Ieder jaar wordt er landelijk voor zo'n miljard euro aan het spoorwegnet vertimmerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door JeePee »

Wordt het niet tijd dat ze iets met een prestatiebonus gaan doen bij Prorail? Dus eerst daadwerkelijk eens een competente organisatie worden en daarvoor beloond worden. Dit uiteraard in plaats van extra geld van de vervoerders eisen en geen beter werk afleveren, sterker minder afleveren als ik Vinny's bericht lees over 6 ton bezuinigen aan onderhoud.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Vinny »

Voor jouw beeld: er is al een prestatiegerichte loonsontwikkeling binnen ProRail, waarbij de loonsverhoging afhankelijk is van het behalen van de gestelde doelen in je RGB (resultaat gericht beoordelen) gesprekken. Maar dat terzijde.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Wubbo »

Niet in alle salarisschalen (al is dat wel onderdeel van de CAO-besprekingen geweest).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Voor jouw beeld: er is al een prestatiegerichte loonsontwikkeling binnen ProRail,
[goedkoop, voorspelbaar, frustratie]
Wat krijg je voor het in de plus gooien van een sprinter, een IC en een ICE ten voordele van een cargo, inclusief ochtendspitsbonus?
[/gvf]
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Als baas krijgt ProRail niet altijd gelijk

Bericht door Wubbo »

Als baas krijgt ProRail niet altijd gelijk
ZES VRAGEN OVER, Michiel Haighton
gepubliceerd op 28 april 2009 22:13, bijgewerkt op 22:15


De NS vindt dat ze ProRail te veel moet betalen voor het gebruik van het spoor en heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Waarom heeft de NS een klacht over ProRail ingediend bij de NMa?

De Nederlandse Spoorwegen beweren dat spoorbeheerder ProRail in 2010 allerlei kosten in rekening wil brengen die voorheen niet in rekening werden gebracht. Het gaat om een verhoging van de zogeheten ‘gebruiksvergoeding’. Dit is het bedrag dat klanten van ProRail moeten betalen voor het rijden over het spoor.

Lees verder...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Niet in alle salarisschalen (al is dat wel onderdeel van de CAO-besprekingen geweest).
Voor de salarisschalen 1 t/m 7 geldt volgens mij (maar dat moet ik nazoeken) een prestatieafhankelijke tredeverhoging, voor de schalen 8 en hoger geldt een prestatieafhankelijke loonsverhoging met een gemiddelde van 2%.
ten voordele van een cargo,
Wat mij betreft is dat bonuswaardig. Je moet immers veel druk doorstaan om het lef te hebben dit te doen, terwijl het veel beter voor het milieu is als dieselcargo's een groene golf krijgen. :twisted: :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Fles »

:lol:

Goeiemorgen baas, ik ben te laat. Jammer. Volgens Prorail is het beter voor het milieu :pos: 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Vinny »

Precies, en hoe meer mensen er ontslagen worden, hoe minder mensen er in de trein zitten, hoe meer er bespaard kan worden op materieelinzet en hoe minder het kantoor wordt belast met allerlei onzinnige klachten en verwensingen. Daarnaast is er minder spooronderhoud nodig, dus het scheelt de belastingbetaler ook nog eens extra geld. :twisted: :P :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Precies, en hoe meer mensen er ontslagen worden, hoe minder mensen er in de trein zitten, hoe meer er bespaard kan worden
Precies. En dan die incompetente fluitketels van Prorail als eerste natuurlijk :P
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door JeePee »

Vinny schreef:Precies, en hoe meer mensen er ontslagen worden, hoe minder mensen er in de trein zitten, hoe meer er bespaard kan worden op materieelinzet en hoe minder het kantoor wordt belast met allerlei onzinnige klachten en verwensingen. Daarnaast is er minder spooronderhoud nodig, dus het scheelt de belastingbetaler ook nog eens extra geld. :twisted: :P :wink:
En dan draaien we het om: Prorail gaat eindelijk eens doen waar ze grof voor betaald worden -> Infrastoringen nemen drastisch af, beschikbaarheid spoor neemt toe -> trein wordt een betrouwbaarder product -> aantrekkelijker voor de (potentiële klant) -> meer klanten -> meer inkomsten -> meer geld voor Prorail voor bonussen en extra investeringen.

Tot zover een ietwat erg naïef beeld, maar er zit wel een kern van waarheid in...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Fles »

JeePee schreef:
Vinny schreef:Precies, en hoe meer mensen er ontslagen worden, hoe minder mensen er in de trein zitten, hoe meer er bespaard kan worden op materieelinzet en hoe minder het kantoor wordt belast met allerlei onzinnige klachten en verwensingen. Daarnaast is er minder spooronderhoud nodig, dus het scheelt de belastingbetaler ook nog eens extra geld. :twisted: :P :wink:
En dan draaien we het om: Prorail gaat eindelijk eens doen waar ze grof voor betaald worden -> Infrastoringen nemen drastisch af, beschikbaarheid spoor neemt toe -> trein wordt een betrouwbaarder product -> aantrekkelijker voor de (potentiële klant) -> meer klanten -> meer inkomsten -> meer geld voor Prorail voor bonussen en extra investeringen.

Tot zover een ietwat erg naïef beeld, maar er zit wel een kern van waarheid in...
You jokedress. Kerstpakketje vingerverf in 2012 ja. Verdiend :pos:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door JeePee »

Ik probeer alleen maar een motivatie voor ze te vinden :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijzen treinkaartjes mogelijk fors omhoog

Bericht door Suus »

30 miljoen moet makkelijk elders uit de organisatie te halen zijn. Al dat promotiemateriaal bijvoorbeeld. Hadden we het niet een paar maanden geleden nog over ProRail bordspellen? Dat ontwikkelen zal een flinke smak geld hebben gekost?

Er verschijnen opeens op diverse stations warmtezuilen en plantenbakken, in Leiden zijn ze bezig met houten bankjes, in Groningen rookzuilen vervangen door rookstenen. In Amersfoort en Leiden roltraptrainers. Dat is allemaal wel leuk hoor, maar als dat gebeurt uit de bijdrage voor onderhoud en uitbreiden van de infrastructuur, dan kan ik ook wel zonder die leuke dingen hoor. Dat zou volgens mij al een flinke slok op de borrel schelen (oja, en die vrijdagmiddagborrel kan vast ook wel wat zuiniger)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten