Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door SLToilet »

trolly schreef:
*bus*

Of: de lelijkste stukken Nederland zijn ook nog eens erg slecht ontsloten door openbaar vervoer (A)
Vooral dát! Industrieterreinen staan nou eenmaal niet bekend om hun goede OV-ontsluiting, ze gaan er meestal ruim omheen, zoals bij de havens in Breda (Krogten/Emer) en industrie in Tilburg (Loven, Katsbogten: Vossenberg en Kraaiven daarentegen zijn wel, hetzij summier ontsloten). Daarentegen hebben veel binnensteden mooie buslijnen, zoals Lijn 4 in Maastricht, de lus aan de centrumzijde leidt door kronkelige, eeuwenoude straatjes en een villawijk. In Brabant waar ik woon zijn een aantal kronkellijnen door dorpjes de moeite waard als ze ook nog eens gepaard gaan met veel natuur, weilanden en een route die in een stad door een oud gebied en dwars door het centrum rijdt: ziehier de lijnen 142 en 143 naar Hilvarenbeek-Reusel (ma-za)/Best (ma-vr) (vanaf Oirschot echter weer minder mooi). Lijn 132 leidt van Riel tot aan Breda ook langs een mooi landschap. Wel is het de moeite waard om van tevoren te kijken waar de routes liggen: veel grote dorpen hebben de bussen uit het historische centrum geweerd terwijl kleine dorpen de routes behouden. Hilvarenbeek is een goed voorbeeld van een dorp met een mooi uitzicht vanuit de bus, het mooiste deel van Oirschot zal echter aan je voorbijgaan.

Als je daarentegen juist van desillusie en treurnis houdt (daar zijn ook mensen voor) is er geen betere lijn dan 327 (betonflats-naoorlogse wijk-kilometers industrie-stedelijke rafelrand-groot forensendorp-netnietweilanden-naoorlogse voorstad-stedelijke rafelrand-lelijkste deel stadscentrum-naoorlogs zooitje bijeengeraapt), maakt gelijk de lelijke plaatsen ook bereikbaar :Y .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door erjeebee »

groningen schreef:Lijn 43 Heerlen - Simpelveld - Vaals
en dan met de 61 over Vijlen naar Gulpen en met de 57 via Epen, Slenaken, Mheer naar Maastricht

eg pjagtig
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door Jelmer »

EBS lijn 121 Wormerveer - Purmerend
rit door de polders via Wormer, Jisp en Neck
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door busfanNL »

Gvb lijn 30 naar holysloot.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door DrechtBlub »

Lijn 620 dordrecht - Werkendam. Met de bus op de pont en door prachtig landschap naar het gezellige werkendam.
Ik blub in het Drecht.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door Jef400 »

Wat ik ook wel leuke lijntjes vind. Lijn 10 in Dordrecht. (Wat ik op de video van Stefan van Poppel, (weet niet of dat forumlid Stefan is) en wat ik nagelopen heb (hoogstwaarschijnlijk de enige lijn in Nederland die ik volledig gelopen heb) lijn 31 in Leeuwarden. Binnenstadsbussen hebben wel wat vind ik.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door busfanNL »

Ik heb vandaag per toeval buurtbus 419 genomen tussen Monnickendam grote kerk en Purmerend waterland ziekenhuis. Dat was een mooie route over smalle landweggetjes waar je zelfs moeite hebt een fietser of wandelaar te passeren en je had een ver uitzicht over de vlakke weilanden. Het busje is erg comfortabel. Alles zit erop en eraan zelfs Wifi.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door gliderfighter »

Als je met mij meerijdt kan ik het wel spannend maken :mrgreen:
Vind de 306(Den Bosch-Uden) ook wel leuk, niet al te moeilijk, lekker over de N-wegen. Maar dat is dan puur vanuit chauffeurs point of view.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door Stefan »

JeffreyMeijer schreef:Wat ik ook wel leuke lijntjes vind. Lijn 10 in Dordrecht. (Wat ik op de video van Stefan van Poppel, (weet niet of dat forumlid Stefan is) en wat ik nagelopen heb (hoogstwaarschijnlijk de enige lijn in Nederland die ik volledig gelopen heb) lijn 31 in Leeuwarden. Binnenstadsbussen hebben wel wat vind ik.
Dat ben ik ja. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door Jef400 »

Je video's hebben me wel overgehaald het rivierengebied in te duiken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door Mr-W »

Door het lelijkste stuk van Helmond, via een slingerweg naar Bakel, langs de Molen van Milheeze via de Stippelberg en de Peel naar Boxmeer. Vooral op een mistige ochtend is deze lijn geweldig Lijn 23 Boxmeer Station - Helmond Station

De laatste Interliner Lijn 395 Zierikzee Busstation - Rotterdam Zuidplein van een echte pauperplek naar het mooie Zierikzee met heerlijke Setra en Mercedes bussen, alleen jammer dat hij maar een beperkt bedieningspatroon heeft en in de zomer niet doorrijdt naar Westerschouwen/Renesse

Lijn 103 Veldhoven MMC - Eindhoven Station is een erg gevarieerde lijn via Woensel over de Anthony Fokkerweg naar het vliegveld en over de nodige fly-overs langs de zweefvliegclub vervolgt hij zijn route dwars door heel Veldhoven, waar hij nagenoeg alle halte bedient bij het ziekenhuis.

Lijn 132 Goes Station - Zierikzee Haringvlietstraat een erg snelle lijn van Goes naar Zierikzee over de Zeelandbrug, rijdt 's middags in een 5/25 frequentie. Tip neem altijd de bus van 5 minuten later, die is vrijwel leeg en meer kans op de voorste rij en doordat ie bijna leeg is ben je tegelijk in Goes. Verder rijdt er gevarieerd materieel op deze lijn, van geleed (ook in het weekend) tot Mercedes-Benz Intrego's.

Lijn 92 Grave Busstation - Venray Busstation dankzij de drukke buurtbussen en de komst van een AZC rijdt hier weer een grote bus dwars door kleine dorpjes en smalle wegen in Oost-Brabant.

Lijn 120 Asten Plutostraat - Eindhoven Station Spitsversterker/Scholierenlijn van Lijn 20, slaat het lelijke Geldrop over en rijdt in de plaats daarvan langs het mooie Brandevoort en over de innovatiefste snelweg A270 naar Eindhoven.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door busfanNL »

Mr-W schreef:De laatste Interliner Lijn 395 Zierikzee Busstation - Rotterdam Zuidplein van een echte pauperplek naar het mooie Zierikzee met heerlijke Setra en Mercedes bussen.
Waar haal jij setra's vandaan? Die worden niet ingezet op die lijn.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door Michael »

Er horen inderdaad geen Setra's te rijden op die lijn. Toch gebeurt het heel af en toe.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door PatrickM »

Heel af en toe? Het gebeurt dagelijks. De rit van 7:42 of die van:57 rijdt altijd met Setra 89. Ook is deze lijn geen interliner meer, soms staat het nog wel op de film als de oude bussen(75-77) worden ingezet.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door PatrickM »

Mr-W schreef:
Lijn 132 Goes Station - Zierikzee Haringvlietstraat een erg snelle lijn van Goes naar Zierikzee over de Zeelandbrug, rijdt 's middags in een 5/25 frequentie. Tip neem altijd de bus van 5 minuten later, die is vrijwel leeg en meer kans op de voorste rij en doordat ie bijna leeg is ben je tegelijk in Goes. Verder rijdt er gevarieerd materieel op deze lijn, van geleed (ook in het weekend) tot Mercedes-Benz Intrego's.
Toen Van Oeveren afgelopen zomer "grote schoonmaak" heeft gedaan, is het niet zo gevarieerd meer hier. Integro's rijden volgens mij nooit op deze lijn, alleen iveco's en citaro's. Voor de integro's moet je bij lijn 628 of 629 zijn, en die hebben tot de sas dezelfde route.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door busfanNL »

Zijn dat leuke lijnen?
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door PatrickM »

Ze verschillen niet van de 132 en de 133, dus ze zijn wel mooi.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door ArrivaBas »

wilburg22 schreef:Lijn 620 dordrecht - Werkendam. Met de bus op de pont en door prachtig landschap naar het gezellige werkendam.
En vergeet het mooie schoolgebouw aan het Halmaheiraplein niet :P :P
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door ArrivaBas »

Ik kan lijn 102 en 104 over de Veluwe (Apeldoorn - Garderen voor 102, Apeldoorn - Elspeet voor 104) aanbevelen. (psst... vermijd Amersfoort en Harderwijk 8-) )
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door busfanNL »

Hoezo?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door Jef400 »

Amersfoort heeft een gezellig stadscentrum, Harderwijk kun je ook wel voedsel scoren.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door Daniel »

Amersfoort is niks mis mee nee, bevalt eerlijk gezegd beter dan Dordrecht hoor ArrivaBas :wink: (Valt na 27 jaar Dordrecht en 6 jaar Amersfoort als woonplaats toch wel redelijk te vergelijken)
Maargoed, de route van lijn 102 door Amersfoort is inderdaad weinig interessant zo over de Stadsring en Hogeweg. 103 is ook wel de moeite waard trouwens, waarbij de overgang van stads- naar dorps zodra je het volledig in Amersfoort ingebouwde Hooglanderveen binnen rijdt wel een aparte gewaarwording is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door busfanNL »

Ik vindt Amersfoort een gezeligge stad.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door ArrivaBas »

Grapje! :P :P :P
Ik ben trouwens in Amersfoort nog nooit verder gekomen dan IKEA :@
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Leukste/spannendste/mooiste lijnbus van Nederland?

Bericht door busfanNL »

:lol: hoe kun je dan zeggen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten