Korte vragen #17

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

Het is een IC dus reservering is niet verplicht (wel aanbevolen omdat er maar een paar rijtuigen als IC rijden).

Richting Duitsland zijn de stops in Utrecht en Arnhem alleen bestemd voor instappers, de andere kant op alleen voor uitstappers. Dat sluit binnenlandse reizen dus uit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Suus »

Binnenlands verkeer op die trein is niet toegestaan in Nederland en Zwitserland. Dit is in de internationale reisplanner te herkennen aan het ontbreken van een aankomst of vertrektijd bij sommige stations.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #17

Bericht door ODRAIL »

Waarom is er wel binnenlands vervoer (met een normaal kaartje en toeslag) toegestaan in de ICE en niet in Thalys?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Omdat die lui bij Thalys graag moeilijk doen :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Suus »

Dat is het verschil in filosofie van de Franse en Duitse spoorwegen.

De Fransen willen geen staande reizigers in hun treinen en verkopen alleen globaalprijzen met verplichte reservering en hebben alleen een contignent tickets voor reizigers naar België of Frankrijk. De Duitsers hebben onder het systeem van goedkope tarieven ook een normaal kilometertarief waarmee je vrij in de trein kan stappen.

Maar ik kan een bezoek aan een van de buitenlandse bestemmingen van harte aanbevelen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Maar dat weerhoudt mensen (of in ieder geval mij) er wel van in dat ding te stappen. Met de IC Berlijn en de ICE ben ik al zeker rond de 200 keer de grens gepasseerd. Met de Thalys een keer of 10... :')
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #17

Bericht door verfmeer »

Op Den Haag HS ligt langs spoor 9 een parkeerplaats vlak langs het spoor, op perronhoogte. Die parkeerplaats is overdekt met iets wat lijkt op een perronoverkapping, dus heeft daar ooit een perron gelegen?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Geen reizigersperron, maar wel een postperron :)
Ik doe ook maar wat
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #17

Bericht door Globetrotter »

Aking schreef:Maar dat weerhoudt mensen (of in ieder geval mij) er wel van in dat ding te stappen. Met de IC Berlijn en de ICE ben ik al zeker rond de 200 keer de grens gepasseerd. Met de Thalys een keer of 10... :')
Reden om de ICE voor binnenland te pakken is wat mij betreft de 100% zitplaatskans (met name richting Amsterdam). Een nadeel: de ICE zit vaak achter de Intercity naar A'dam.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Aking schreef:Mag IC60419 (CNL) voor binnenlandse reizen worden gebruikt? En indien nee, waarom niet?
Om hier nog even op terug te komen:

Ik was vanavond rond vertrektijd van betreffende trein op Amsterdam CS, en daar werd expliciet omgeroepen dat voor het CNL gedeelte een reservering verplicht is, en geen woord over het IC gedeelte.

Hierop nog even naar de loketten gelopen en de gastvrouw aldaar adviseerde mij om gewoon in te stappen, maar kon mij geen uitsluitsel geven of het officieel is toegestaan.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #17

Bericht door microshit »

Ik zie nog wel eens de CNL op Utrecht naar Amsterdam, en dan staat er toch echt "Niet Instappen" op de schermen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Mjah dat is de tegenrichting. Daar is het makkelijker te "handhaven"

In Amsterdam kunnen ze tenslotte moeilijk "Niet Instappen" op de schermen zetten... :')
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door webguy »

In Amsterdam staat er waarschijnlijk juist alleen niet instappen, omdat het daarna een rangeerdeel is naar Wgm.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door reisthijs »

Het ging hier over 's avonds als de CNL uit Amsterdam vertrekt.
"Niet instappen, tenzij u naar het buitenland gaat" zou het dan eigenlijk moeten zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Geert »

"Niet voor binnenlands vervoer"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #17

Bericht door Meltrain »

Een hypothetische vraag:

Stel ik kom aan op Rotterdam Centraal met de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] en ik wil overstappen op de [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] naar Rotterdam Lombardijen. Helaas is de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] enkele minute te laat, dus ik mis precies mijn overstap. Aangezien het later in de avond is en de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] niet rijdt, loop ik een half uur vertraging op. Ik heb dus recht op Geld terug bij Vertraging.
Tijdens dat half uur wachten, moet ik even naar het toilet. Helaas bevinden de toiletten zich buiten de poortjes, dus ik moet uit- en weer inchecken.
Maar verspeel ik hiermee dan mijn recht op GtbV, aangezien ik onderweg uit- en inchek? Als dit nu door de NS als twee losse reizen worden gezien, heb ik immers geen half uur vertraging meer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #17

Bericht door Tochjo »

Je kunt in Mijn NS bij het indienen van een claim bij het vertrekstation en aankomststation kiezen uit alle stations waar je die dag hebt ingecheckt en uitgecheckt:

Afbeelding

Je kunt in jouw hypothetische situatie dus zonder problemen een claim indienen voor de reis van vertrekstation naar Rotterdam Lombardijen, ook al heb je in Rotterdam Centraal uitgecheckt en opnieuw ingecheckt.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen #17

Bericht door MdJ »

Binnen 35 minuten uit/inchecken wordt gezien als 1 reis. Dus tenzij het behoorlijk vast zit, moet dat geen probleem zijn.

En anders een opmerking erover in het opmerkingenveld zetten, dan hebben ze op kantoor ook wat te lachen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #17

Bericht door ODRAIL »

@Meltrain: Op het serviceforum van de ns kunnen ze het juiste antwoord geven :idea: .
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #17

Bericht door Hainje »

Het antwoord is al gegeven door Tochjo, die overigens ook op het NS forum actief is.
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #17

Bericht door huibe »

Kan de stuurstand op de ic d niet gebruikt worden? Scheelt toch een aantal locs.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Korte vragen #17

Bericht door Korot »

Nee, die waren/zijn niet binnen de gestelde tijd en budget om te bouwen om te werken met de TRAXX locs. Daarom zijn er zoveel locs besteld, dan kan je een loc hebben aan beide kanten van de trein, zodat je niet hoeft om te lopen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #17

Bericht door Z2N »

Bovendien zijn deze locs makkelijker door te verkopen bij de levering van de ICNG dan verbouwde stuurstanden, dus uiteindelijk is de voorkeur bij nieuwe Traxx'en komen te liggen, het kwam financieel beter uit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Korte vragen #17

Bericht door gliderfighter »

Is er zoals ovtijden voor de trein ook ergens een overzicht van de bus met welke tijden + evt vertraging? Die natuurlijk vrij toegankelijk is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Daniel »

Niet in de lijstvorm met historie zoals OVtijden 'm geeft bij mijn weten. Voor de bussen is 't vooral de real-time info zoals op OVradar waar je het van moet hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten