Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
OV kan nog best leuk en comfortabel worden: nog zo'n inspirerend idee uit Singapore:
Men wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vastliggende routes, ‘mobility-on-demand’ voor de ‘first-and-last-mile.
Er zijn momenteel prototype demonstraties in Singapore, die in 2018 worden opgevolgd door operationele pilots. En vanaf 2020 zullen zelfrijdende voertuigen er een volwaardige mobiliteitsoplossing zijn. RVO.nl ziet veel kansen voor Nederland, ook voorloper met smart mobility en als proeftuin voor de zelfrijdende auto, om samen te werken in en met Singapore.
Ik zie het wel voor me: je laat via je app een zelfrijdende auto komen (zo'n lief klein googletje of een iets luxere) en wordt netjes zonder tussenstops naar je bestemming gebracht. Zelfrijdende taxi dus.
Het volledige artikel staat hier http://www.fleet-mobility.nl/nieuws/ove ... _auto.html
Men wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vastliggende routes, ‘mobility-on-demand’ voor de ‘first-and-last-mile.
Er zijn momenteel prototype demonstraties in Singapore, die in 2018 worden opgevolgd door operationele pilots. En vanaf 2020 zullen zelfrijdende voertuigen er een volwaardige mobiliteitsoplossing zijn. RVO.nl ziet veel kansen voor Nederland, ook voorloper met smart mobility en als proeftuin voor de zelfrijdende auto, om samen te werken in en met Singapore.
Ik zie het wel voor me: je laat via je app een zelfrijdende auto komen (zo'n lief klein googletje of een iets luxere) en wordt netjes zonder tussenstops naar je bestemming gebracht. Zelfrijdende taxi dus.
Het volledige artikel staat hier http://www.fleet-mobility.nl/nieuws/ove ... _auto.html
Laatst gewijzigd door Rick Visser op za 30 jan 2016, 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vastliggende routes
Hoevaak moet ik het zeggen? Het OV is nog niet klaar voor automatisering. Als voertuigen geen chauffeurs meer hebben verliezen letterlijk honderdduizenden mensen hun baan, en de nadelen daarvan wegen in geen enkele mate op tegen de winst van een bus die op verzoek naar je toe rijdt. Kom eerst met een oplossing daarvoor, daarna kan ik je luchtfietserij weer aanhoren. :)
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vastliggende routes
Ik ben bang dat je de automatisering niet tegenhoudt. Het gaat in Singapore waarschijnlijk sneller dan in Nederland, maar ongetwijfeld komt ook hier het moment dat automatisering banen gaat kosten. Heel veel banen. Vooral omdat de voordelen zo gigantisch zijn hou je het echt niet tegen: grote besparing op personeelskosten en overal 24/7 OV. Banenbehoud is een hele slechte reden om een ontwikkeling tegen te houden. Wat dat betreft kunnen we maar beter zorgen dat we er klaar voor zijn in plaats van krampachtig de kop in het zand te steken...
En de overheid is daar ook van overtuigd, gezien het feit dat zij graag koploper willen zijn: http://www.fleet-mobility.nl/nieuws/ove ... _auto.html
En de overheid is daar ook van overtuigd, gezien het feit dat zij graag koploper willen zijn: http://www.fleet-mobility.nl/nieuws/ove ... _auto.html
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
Automatisering hou je niet tegen, niemand die dat tegen zal spreken. Echter zal het nog een jaar of 10-20 duren voordat we in Europa zo ver zijn dat er ook echt op grote schaal geautomatiseerde voertuigen op de weg zien. Denk dat dit de essentie is van wat Z2N eigenlijk wil zeggen.
🍉
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
Dat deze ontwikkeling komt (ook als vervanging voor de huidige automobiliteit) ben ik ook van overtuigd. Maar gezien hoe lang er al proefnemingen en plannen voor zijn en wat de resultaten nu zijn denk ik dat het nog wel een tijdje duurt tot het gemeengoed is. Vergeet daarbij ook het psychologische effect niet: mensen moeten overtuigd worden dat zo'n systeem veiliger is dan het huidige. Op feiten is dat prima te doen, maar op gevoel niet. Ik denk dat dat nog de lastigste drempel wordt om een zelfrijdend systeem echt te laten slagen.
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
Lang leve de angstcultuur in de westerse wereld. :pos:
🍉
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
En vergeet ook niet dat het zo goed als 100% veilig moet zijn en computers zullen moeten kunnen inspelen op alle, waaronder onverwachte situaties die zich in het verkeer voordoen. Simpel rechtdoor rijden op een autosnelweg zou je kunnen automatiseren, het lastigste zijn stedelijke omgevingen en laat daar nu net het busverkeer zich voornamelijk afspelen :Y
En met op vaste routes inzetten in Singapore zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat daar weinig conflicten met andere weggebruikers zijn: bijvoorbeeld op een eigen baan rijden en niet in gemengd verkeer met fietsers, voetgangers, auto's e.d.
En met op vaste routes inzetten in Singapore zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat daar weinig conflicten met andere weggebruikers zijn: bijvoorbeeld op een eigen baan rijden en niet in gemengd verkeer met fietsers, voetgangers, auto's e.d.
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
Die automatisering is natuurlijk een kwestie van tijd. Echt hele netwerken op zetten en werkbaar maken is heel ver denken voor een land als Nederland. Toch zie ik op een kleiner niveau wel mogelijkheden op korter termijn. Schiphol is bijvoorbeeld ideaal voor zo'n project!
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
Omdat? Je hebt nu eigenlijk alleen je standpunt gegeven zonder aan te geven waarom.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
Dat in Schiphol is tegenwoordig opgeruimd, er rijdt wel iets dergelijks in Wageningen toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
@Jeffrey
Dacht dat het wel een logische was! Technologische vooruitgang is altijd een plus voor een luchthaven. Ik zie niet in waarom deze zelfrijdende wagentjes in de Haven van Rotterdam bijvoorbeeld niet op Schiphol zouden werken? Denk aan het vervoer tussen Parkeerplaatsen en Schiphol-Plaza of tussen Schiphol-Rijk/Oost en Plaza. Verder is het wellicht ook een idee busvervoer vanaf de gate naar een geparkeerd toestel te automatiseren?
Het lijkt mij een logischere stap dan bijvoorbeeld direct het gehele busnetwerk van Almere of Zoetermeer te automatiseren. Om een paar van deze "luchtfietsdorpen" te noemen.
Dacht dat het wel een logische was! Technologische vooruitgang is altijd een plus voor een luchthaven. Ik zie niet in waarom deze zelfrijdende wagentjes in de Haven van Rotterdam bijvoorbeeld niet op Schiphol zouden werken? Denk aan het vervoer tussen Parkeerplaatsen en Schiphol-Plaza of tussen Schiphol-Rijk/Oost en Plaza. Verder is het wellicht ook een idee busvervoer vanaf de gate naar een geparkeerd toestel te automatiseren?
Het lijkt mij een logischere stap dan bijvoorbeeld direct het gehele busnetwerk van Almere of Zoetermeer te automatiseren. Om een paar van deze "luchtfietsdorpen" te noemen.
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
Ja, leuk. Hoe ga je dat dan doen met overig verkeer? Ik denk dat je veel te makkelijk voorbij gaat aan de inpasbaarheid van zulke voertuigen. Het voorbeeld wat je noemt. Heb je geen kruisend verkeer. Wat je op Schiphol, Almere en Zoetermeer dus wel hebt. Daarnaast zie ik nu weer heel weinig argumenten waarom en hoezo. Eigenlijk alleen maar voorbeelden waarom dit waarom dat. Luchtfietserij volgens mij.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
Deze ontwikkeling gaat zo langzaaam...........
Kijk maar naar de Parkshuttle in Rotterdam.
Begonnen in 1999... nu ruim 16 jaar verder.. en wat is er sindsdien gebeurd?
Sinds 2008 rijdt de verbeterde versie..dat wel.. maar dat is ook al 8 jaar geleden.
T ding heeft nog steeds zijn eigen vrije baan nodig met slagbomen waar hij wegen kruist.
Nul doorontwikkeling
Nul vervolgoprojecten op andere plekken
Voordat zelfrijdende voertuigen op grote schaal (openbaar) personenvervoer kunnen gaan verzorgen zitten we aan het eind van deze eeuw.
(als ik al lang en breed veilig in mijn urn lig)
Kijk maar naar de Parkshuttle in Rotterdam.
Begonnen in 1999... nu ruim 16 jaar verder.. en wat is er sindsdien gebeurd?
Sinds 2008 rijdt de verbeterde versie..dat wel.. maar dat is ook al 8 jaar geleden.
T ding heeft nog steeds zijn eigen vrije baan nodig met slagbomen waar hij wegen kruist.
Nul doorontwikkeling
Nul vervolgoprojecten op andere plekken
Voordat zelfrijdende voertuigen op grote schaal (openbaar) personenvervoer kunnen gaan verzorgen zitten we aan het eind van deze eeuw.
(als ik al lang en breed veilig in mijn urn lig)
Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes
Op Schiphol heeft het wel zin om het Sternet te vervangen door automatische metros. De reizigersaantallen zijn in de spits gigantisch naar de bedrijventerreinen rondom het vliegveld. Maar ik denk dat je het wel beter onder de grond kan stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten