NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Post »

Hoezo is EBS afgevallen dan? Die huren juist oud Qbuzz medewerkers in voor een tenderteam.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Michael 1988 »

Na Waterland zijn ze weinig verder gekomen en waren bijna failliet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Daniel »

Michael 1988 schreef:
flipje schreef:Ben wel benieuwd wat de NS gaat doen met hun aandeel in HTM..
Die zal waarschijnlijk ook worden verkocht. Tenminste dat lijkt mij.
NS heeft het aandeel in HTM niet zelf, het is Abellio Nederland dat dit aandeel heeft :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door mijack1985 »

EBS doet nog gewoon mee in Nederland. Over de retailplannen van NS ben ik dit artikel gestuit.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Lijn65 »

Als ik dat artikel lees maak ik me als medewerker bij NS Stations nu wel zorgen, ten eerste omdat ik dus via een nieuwssite moet vernemen wat er nu gaat gebeuren op de stations, want van NS zelf heb ik nog niks gehoord. Daarnaast zullen onrendabele vestigingen gesloten (welke??) worden en komen wij bij een commerciële partij te werken wat bijna altijd betekend dat de voorwaarden in het contract slechter worden.
Basislijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Z2N »

Het hangt uiteindeijk af van de formule, want Kiosk, Stationshuiskamer en de NS Railcatering blijven sowiezo bij NS, omdat deze een service bieden die duidelijk te koppelen is aan de hoofdtaak van NS. De overige formules gaan over naar een andere exploitant, waarbij de arbeidsomstandigheden (vrijwel) hetzelfde blijven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Suus »

Onder welke CAO valt al dat personeel van de Ap to Go, Smullers etc nu dan? Want sommige van die ketens zullen bij overname sowieso in de Horeca-CAO terecht komen, en daar zijn alle gouden randjes toch tien jaar geleden al vanaf gesneden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Michael »

Er komt een nieuwe horeca CAO aan. Schijnen aardig wat goede dingen in te staan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door webguy »

Volgens mij heeft NS Stations retailbedrijf een eigen CAO, of wordt daar iig over onderhandeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Suus »

Michael schreef:Er komt een nieuwe horeca CAO aan. Schijnen aardig wat goede dingen in te staan.
Er wordt niet onderhandeld, want Koninklijke Horeca Nederland wil geen CAO meer zolang ze daarmee niet de Wet Werk & Zekerheid niet kunnen afzwakken. Tja, hoef je bij het ministerie van Sociale Zaken niet mee aan te komen, die zijn er heilig van overtuigd dat het een goede wet is ( :') ).

Ik kan nu een enorm verhaal gaan opsteken waarom de WWZ echt totale waanzin is, maar laten we het maar proberen on-topic te houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door SuperGhost »

ik denk dat hij dan ook op de supermarkt-cao doelde?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door VIRM »

Maar wat is nu precies het nut van de hele horeca-exploitatieverhuizing? Volgens mij scoort alleen Dijsselbloem door te zeggen dat de NS zich op treintjes rijden moet focussen; vooral nu de NS weer flinke negatieve PR moet incasseren vanwege de volle treinen.
Als onrendabele winkeltjes worden gesloten, is het personeel en het winkelaanbod op sommige stations de dupe (niet dat ik de Smullers heel erg zou missen...), maar kan NS zelfs onder de streep nog meer winst maken...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Z2N »

NS heeft met zijn retailtaak ook niet altijd de bedoeling om alleen maar winst te maken, een deel van de winkels op de stations biedt ook een sociale functie. Dat je op Utrecht Centraal van donderdagochtend tot zondagavond constant een Kiosk binnen kan lopen gebeurt niet omdat de zaak op vrijdagochtend 4 uur echt enorm druk is, er zit ook een aspect van sociale veiligheid bij. Dit is een argument dat geldt voor veel kleine kiosken, de vestiging is dan wel niet rendabel, maar draagt bij aan de beleving van het station en de sociale veiligheid. Deze filialen worden betaald met de kiosken op drukkere locaties, de aanwezigheid van 9 kiosken op Utrecht Centraal zorgt ervoor dat ook in Veenendaal-De Klomp een kopje koffie gedronken kan worden.

Het grootste deel van deze sociale taak ligt momenteel bij de Kiosk, wat ook de reden is dat deze bij NS zal blijven. In mindere mate ligt deze taak ook bij andere formules, meer open winkels biedt op grote stations meer veiligheid, zelfs als er op maandagavond tien uur geen vraag is naar broodjes van de Broodzaak. Met de verschuiving van de exploitatie houdt NS nog steeds controle op de look and feel, kwaliteit, prijzen en openingstijden van de stationswinkels, alleen de dagelijkse exploitatie gaat over naar een externe exploitant. In bepaalde gevallen zijn echter wel betere oplossingen mogelijk, zo is er bij mij in Alphen een Smullers die 20 uur per week open is, en er alleen maar zit om leegstand te voorkomen, en tegelijkertijd hebben we een frietzaak met AD frietprijswinnaar-status die dolgraag een betere locatie wil maar er geen kan krijgen. Een algemene privatisering is echter niet zomaar de oplossing hiervoor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Lijn65 »

Al het personeel dat in de winkels op de stations werkt valt onder het horeca cao (ook het personeel van bijv. de Rituals e.d.) NS Retail heeft bovenop het horeca cao nog een lijst met aanvullende voorwaarden. Wat ik bedoelde is dat het tegenwoordig iets te vaak gebeurt dat personeel overgenomen wordt maar daarbij een nieuw contract moeten tekenen, veelal onder het mom van 'of je tekent en je behoudt je baan of je staat op straat'

En de Wet Werk & Zekerheid is inderdaad een van de slechtste wetten in het wetboek. Daarom krijgt iedereen tegenwoordig 7+8+8 maanden, want dat is 23 en bij 24 maanden moet de werkgever een oprotpremie betalen of de werknemer in vaste dienst nemen.
Basislijn
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door wouter15 »

Dit wordt de nieuwe strategie van NS

1 maart 2016

De Nederlandse Spoorwegen willen meer focus aanbrengen. Het hoofdrailnet is de kerntaak, en daarom zal het bedrijf niet langer meer meebieden op regio treinconcessies. Ook busbedrijf Qbuzz gaat in de verkoop. Wel blijft NS actief in het buitenland.


"Reizigers willen van deur tot deur, maar dat betekent niet dat wij zelf een busbedrijf hoeven te hebben" licht NS presidrecteur Rogier van Boxtel toe. Alhoewel het busbedrijf niet tot de kerntaak hoort van NS, kan Qbuzz voorlopig wel op concessies blijven meebieden. Binnen welke termijn Qbuzz verkocht zal worden, wilde de directeur nog niet kwijt. Hij benadrukte dat het om zorgvuldigheid gaat. Lees verder
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Widejo »

Als alleen Qbuzz afgestoten word dan blijft in principe het aandeel HTM met HTMBuzz onder Abellio Nederland vallen.
Veel stations werden door de NS-formules beschermd van "leegstand" zoals we dat kennen in winkelcentra. Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Daniel »

Nee want Abellio gaat alleen nog in het buitenland actief zijn. Overigens is Abellio Nederland feitelijk gewoon Qbuzz, op het andere BVtje na, want verder vallen er eigenlijk geen andere activiteiten onder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Widejo »

Dan gaat 49% van HTM ook onder de hamer, begrijp ik? Kunnen ook buitenlandse vervoerbedrijven daar bijvoorbeeld een bod op doen, ik noem bijvoorbeeld een Hochbahn AG? Of is dit toch echt beschermd?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Suus »

Hochbahn AG heeft een beschermde thuismarkt en mag daarom geen andere activiteiten ontplooien (zoals de helft van de HTM), maar hun dochteronderneming BeNEX mag dat wel. Ik verwacht echter niet dat die de grens over komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door VIRM »

Behalve het afstoten van wat deelnemingen in andere bedrijven en het vastgoed, wat verandert er fundamenteel?
Horeca blijft NS een flinke vinger in de pap houden en het kan extra geld opleveren. Er werd in het journaal gesproken over investeringen in materieel: revisie van VIRM en aanschaf van FLIRT/SNG/ICNG stonden al lang op het programma.

Roger van Boxtel zit vanavond in Nieuwsuur, dus ben benieuwd.
Beul van de blindegeleidelijn
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door wouter15 »

Ik lees op de site van de Telegraaf dat er 5000 banen bij NS op de tocht staan door reorganisatie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door CamilleKreemers »

ik lees op OVpro dat Arriva interesse heeft in de concessies van Qbuzz. Ook zou het verkoop inhouden dat de samenwerking met NS nu beter gaat. Waarom vind ik dit heel apart klinken?
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Widejo »

We hebben in Nederland eigenlijk met twee partijen van doen. Zo klinkt het.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door Z2N »

Sowiezo betwijfel ik of Arriva zomaar de Qbuzz-concessies over mag nemen, ik kan me voorstellen dat het zo langzamerhand té groot wordt op de stads- en streekvervoermarkt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Bericht door CamilleKreemers »

Ik hoop dat EBS of Syntus Qbuzz krijgt, maar de concessies wel onder Qbuzz laat uitzingen met behoud van huidige werkwijze. Transdev en Arriva zijn nogal groot.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten