Verbouwing station Breda

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael »

Klopt inderdaad. De a zijde is de kant van Den Haag waar dus ook de [serie=Sprinter|2015|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] vertrekt. De B zijde is de kant van Tilburg waar de [serie=Stoptrein|2015|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] vertrekt. Het tijdelijk perron wat destijds gebruikt werd is opnieuw in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door SLToilet »

Ik vroeg me al af waarom ze die lieten staan, maar nu snap ik het. Het is nu genieten in het voorste treinstel in de 13600 uit Bd naar Tb en Ht, die serene rust! Iedereen moet er aan de achterkant uit in Gz, Tbr en Tbu... 8-)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Wubbo »

Spoor 4 is trouwens nog wel in gebruik, alleen het perron is afgesloten. Doorgaande treinen zoals goederentreinen rijden er dus nog wel.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael »

Volgende maand ( 12 april als ik het goed heb) gaat er weer een nieuwe bouwronde van start. Spoor 7 en 8 gaan dicht. Spoor 6 wordt weer doorgaand. Omdat er dan niet genoeg perronsporen zijn om zowel de [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] als de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] te laten keren in Breda komt er een sprinter Woerden-Utrecht-Den Bosch-Breda-Dordrecht-Den Haag. Ik ga er dus vanuit dat spoor 4 weer in gebruik wordt genomen en spoor 3 nog dicht blijft. Ik gok dat de sporen op de volgende manier gebruikt gaan worden:

Spoor 4 de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en de sprinter richting Tb
Spoor 5 de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie]
Spoor 6 de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en sprinter naar Gvc en de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Rsd
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Hainje »

Oh dat is wel een leuk rondje. :D

Ik ben overigens benieuwd naar de toekomst, want als ze nu met de verbouwing soms al perrons tekort komen, hoe gaat dat dan wellicht over 20 jaar? Is daar rekening mee gehouden bij het ontwerp?
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Z2N »

An sich is het niet gek dat ze perrons tekort komen als er sporen dicht zijn. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Hainje »

Ja voor nu snap ik het wel, maar hoe gaat dat over 20-30 jaar dan? Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat het aantal reizigers per trein nog flink toe gaat nemen. Dan moet je wel de ruimte hebben om een extra perron neer te leggen, want het nieuwe pand slopen gaat een kostbare zaak worden.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door reisthijs »

Huh, dat extra perron ligt er toch al? :?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door huibe »

Er zijn dadelijk 7 perronsporen, dat lijkt me voldoende.

Mocht dat niet voldoende zijn, ben ik bang dat er richting Tilburg een veel groter te kort aan sporen en perrons zijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
drentheicm
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:41

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door drentheicm »

Spoor 2 krijgt geen perron, toch? In dat geval zijn er 6 sporen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door huibe »

Ze waren afgelopen week bij spoor 2 tegels aan het leggen. Het lijkt als je vanaf spoor 5 kijkt alsof het geschikt is voor reizigers.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Wubbo »

Volgens mij gaat spoor 3 ook weer in dienst komen. De kopspoortjes in spoor 6 verdwijnen inderdaad. Er komen nog twee rondes: eentje zonder spoor 5/6 en eentje zonder spoor 7/8, maar welke er eerst is weet ik niet. Begin van de zomer zou het dan klaar moeten zijn. Eindelijk.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael »

Bij de volgende ronde (ik heb inmiddels begrepen dat die per 1 april ingaat) gaat spoor 7/8 dicht. Spoor 3/4 wordt weer in gebruik genomen. Spoor 2 wordt weer in gebruik genomen voor doorgaande treinen, Spoor 2 is definitief buiten dienst voor reizigerstreinen die stoppen in Breda.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Plutona »

Als straks de trein via Breda naar Antwerpen gaat rijden, hoe gaat dat dan in zijn werk? Maakt de trein in Breda dan gewoon kop? Of wordt er iets gedaan met locomotiefwisseling?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Aking »

volgens mij krijgen die dingen allemaal een tweede loc.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Gothic-Writer »

Ik denk dat spoor 2 ingericht word als "nood perron".
Mocht er om wat voor reden dan ook de nood aan de man zijn, kan men in ieder geval uitwijken naar dat perron.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Daniel »

Kan me vergissen, maar zover mij bekend zit er nergens een toegang naar een eventueel perron 2 in de tunnel van station Breda. Tenzij er een ingang gemaakt wordt via het gebouw aan de centrumkant van het station kan je dus überhaupt niet bij spoor 2 komen als reiziger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Globetrotter »

Michael schreef:Volgende maand ( 12 april als ik het goed heb) gaat er weer een nieuwe bouwronde van start. Spoor 7 en 8 gaan dicht. Spoor 6 wordt weer doorgaand. Omdat er dan niet genoeg perronsporen zijn om zowel de [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] als de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] te laten keren in Breda komt er een sprinter Woerden-Utrecht-Den Bosch-Breda-Dordrecht-Den Haag. Ik ga er dus vanuit dat spoor 4 weer in gebruik wordt genomen en spoor 3 nog dicht blijft.
Heeft dit geen gevolgen voor de dienstregeling van de Sprinter Breda- Dordrecht en de Sprinter Breda- Tilburg, want op dit moment keren beide treinen een kwartier in Breda, toch?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael »

Die worden aan elkaar gekoppeld in Breda en sluiten dienstregelingtechnisch juist heel goed op elkaar aan. Sprinter vanuit Den Bosch komt om .02 en .32 aan in Breda. Sprinter naar Den Haag vertrekt om .12 en .42 (behalve 's avonds) En de sprinter vanuit Den Haag komt om .17 en .47 aan in Breda en de sprinter richting Den Bosch vertrekt om .24 en .54. Gunstiger kun je het niet hebben.
Gothic-Writer schreef:Ik denk dat spoor 2 ingericht word als "nood perron".
Mocht er om wat voor reden dan ook de nood aan de man zijn, kan men in ieder geval uitwijken naar dat perron.
Zoals eerder gemeld. Spoor 2 krijgt geen perron meer. Het blijft alleen liggen als passeerspoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Suus »

Aking schreef:volgens mij krijgen die dingen allemaal een tweede loc.
Voor de binnenlandse treinen (serie [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie], [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en s1100) klopt dat wel, maar hoe het met de Benelux gaat worden is nog vrij onduidelijk :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael »

Ze zijn nu software aan het testen waardoor een loc in alle gebruikelijke landen ingezet kan worden ingezet. Dus wellicht ook trek-duw in de Benelux?

NS loc 186-002 is/was 1 van de testlocs.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Globetrotter »

Michael schreef:Die worden aan elkaar gekoppeld in Breda en sluiten dienstregelingtechnisch juist heel goed op elkaar aan. Sprinter vanuit Den Bosch komt om .02 en .32 aan in Breda. Sprinter naar Den Haag vertrekt om .12 en .42 (behalve 's avonds) En de sprinter vanuit Den Haag komt om .17 en .47 aan in Breda en de sprinter richting Den Bosch vertrekt om .24 en .54. Gunstiger kun je het niet hebben.
Gothic-Writer schreef:Ik denk dat spoor 2 ingericht word als "nood perron".
Mocht er om wat voor reden dan ook de nood aan de man zijn, kan men in ieder geval uitwijken naar dat perron.
Zoals eerder gemeld. Spoor 2 krijgt geen perron meer. Het blijft alleen liggen als passeerspoor.
Overigens staat er op pagina 18 in dit bestand dat vanaf dienstregeling 2017 de sprinter Utrecht- Breda in Den Bosch geknipt gaat worden, dus de koppeling op station Breda is maar tijdelijk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Hainje »

Dat staat er niet.
Er staat dat de sprinter uit Utrecht maar tot Den Bosch rijdt, maar dat heeft geen gevolgen voor de koppeling in Breda. Die blijft gewoon bestaan.
🍉
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael »

De koppeling in Breda is tijdelijk vanwege de verbouwing en de beperkte sporen die beschikbaar zijn.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door RobertT »

Michael schreef:Volgende maand ( 12 april als ik het goed heb) gaat er weer een nieuwe bouwronde van start. Spoor 7 en 8 gaan dicht. Spoor 6 wordt weer doorgaand. Omdat er dan niet genoeg perronsporen zijn om zowel de [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] als de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] te laten keren in Breda komt er een sprinter Woerden-Utrecht-Den Bosch-Breda-Dordrecht-Den Haag. Ik ga er dus vanuit dat spoor 4 weer in gebruik wordt genomen en spoor 3 nog dicht blijft. Ik gok dat de sporen op de volgende manier gebruikt gaan worden:

Spoor 4 de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en de sprinter richting Tb
Spoor 5 de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie]
Spoor 6 de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en sprinter naar Gvc en de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Rsd
Moet je mij toch eens uitleggen hoe je EN de 1900 EN de 13600 op 1 spoor kunt behandelen,aangezien deze net voor resp achter de 1900 rijdt,en dus in Breda ingehaald wordt.
Logischer is,dat spoor 3/4/5/6 weer in dienst komen,waarbij 3 en 4 voor de richting Tb wordt gebruikt En 1 van beiden voor de doorgekoppelde 5000/13600,terwijl spoor 5 en 6 dan voor de richting Rsd en Gvc en IC Direct worden gebruikt.Dus globaal al volgt:
3:IC 1900 Vl en IC 3600 Zl
4:SPR 13600 Ut en SPR 5000 Gvc
5:ICD 900 Asd
6:IC 1900 Gvc en IC 3600 Rsd
eventeeel kan spoor 2 dan voor goederen fungeren
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten