HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
En de enige manier om die onduidelijkheid weg te nemen is een nieuw perron bouwen? Lijkt me dat er een goedkopere manier moet zijn om het onderscheid duidelijker te maken, maar omdat het gebruik van de sporen 11 en 12 tijdelijk was heeft men geen grote verbouwing gedaan hier en ziet het er op een paar details nog uit als het oude NS perron.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Mijn grootste bezwaar is dat de lijn nu niet doorgetrokken kan worden.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Dat was in de oude situatie ook geen optie en er is volgens mij de komende 10 jaar ook weinig animo voor. Wat ik vooral jammer vind is dat de HSE-perrons nogal ver van de hal komen (niveau 2, buiten de hal en buiten het zicht).
Op zich is dat ook niet zo'n ramp. Het is tot Rotterdam Centraal een soort sprinter die een paar keer extra stopt en niet eens echt veel langzamer is.JeffreyMeijer schreef:NS kwam toch sporen tekort in Den Haag? Als ik het mis is moet je het zeggen maar dat is wat ik onthouden heb. Onduidelijk is het omdat men denkt dat het een trein is, terwijl het een metro is. Er is geen ruimtelijke scheiding tussen die twee vervoersstromen.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Voor de bestaande situatie is geen investering gedaan die dan weer teniet zou worden gedaan. Dat doortrekken de komende jaren niet in zit geloof ik wel maar doortrekken naar Scheveningen is best een interessante gedachte.Geert schreef:Dat was in de oude situatie ook geen optie en er is volgens mij de komende 10 jaar ook weinig animo voor.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Een scheiding ala Zwolle vind ik al veel beter. Waar het lijkt alsof de vechtdallijnen hun eigen achteraf stationnetje hebben.Bemined schreef:En de enige manier om die onduidelijkheid weg te nemen is een nieuw perron bouwen? Lijkt me dat er een goedkopere manier moet zijn om het onderscheid duidelijker te maken, maar omdat het gebruik van de sporen 11 en 12 tijdelijk was heeft men geen grote verbouwing gedaan hier en ziet het er op een paar details nog uit als het oude NS perron.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Een pluspunt is wel dat het als noodvoorziening gebruikt kan worden voor de trams uit Zoetermeer, mocht CS Hoog niet bereikbaar zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Wat is daar het voordeel van?JeffreyMeijer schreef: Een scheiding ala Zwolle vind ik al veel beter. Waar het lijkt alsof de vechtdallijnen hun eigen achteraf stationnetje hebben.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Herkenbaarheid voor de reiziger waardoor de reizigers weten dat ze een ander gebied betreden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Ik zie werkelijk waar de meerwaarde daarvan niet.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Beter reed de metro uit Rotterdam óók gewoon via het Beatrixkwartier en vertrokken alle trams/metro's richting Leidschenveen en verder gewoon vanaf dezelfde plek op Den Haag Centraal. Maar ik ben dan ook niet zo'n fan van de huidige halve oplossing met verschillende perronhoogtes en materieel met verschillende vloerhoogtes. Snap dat dat niet even op korte termijn gelijk te trekken is en daarom voor de huidige oplossing gekozen is, maar mocht men in de toekomst toch tot het inzicht komen dat het verder integreren van het Rotterdamse en Haagse netwerk misschien toch een meer toekomstvaste oplossing is, dan is de huidige investering nogal zinloos geweest.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Metro via Beatrixkwartier zal niet haalbaar zijn. Je krijgt deze niet naast de lijnen 2, 3, 4 en 6 via het viaduct en de tramtunnel (dit nog afgezien of het materieel geschikt is voor de bogen en het profiel).
Het station HSE is straks goed en overdekt te bereiken vanuit de hal. Ik zie in de vindbaarheid geen verschil met dat op Rotterdam CS.
Voor de oude, nu verlaten, situatie geldt dat die fysiek was gescheiden van het NS perron spoor 10 door een hek. Je moest vanuit de hal de "eigen RET perrons" oplopen langs de CiCo's. Vanaf het Bernhard viaduct was de afscheiding op het perron zo neer gezet dat je een aparte toegang had gekregen naar de spoor 10 (door poortje) en spoor 11 (langs CiCo's).
Het station HSE is straks goed en overdekt te bereiken vanuit de hal. Ik zie in de vindbaarheid geen verschil met dat op Rotterdam CS.
Voor de oude, nu verlaten, situatie geldt dat die fysiek was gescheiden van het NS perron spoor 10 door een hek. Je moest vanuit de hal de "eigen RET perrons" oplopen langs de CiCo's. Vanaf het Bernhard viaduct was de afscheiding op het perron zo neer gezet dat je een aparte toegang had gekregen naar de spoor 10 (door poortje) en spoor 11 (langs CiCo's).
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Ik wilde al gaan zeggen dat een verdere integratie mij ook op lange termijn hoogst onwaarschijnlijk lijkt, en nu lees ik in een ander topic dat de HTM beide netwerken juist het liefst helemaal van elkaar wil scheiden...Zugführer schreef:Snap dat dat niet even op korte termijn gelijk te trekken is en daarom voor de huidige oplossing gekozen is, maar mocht men in de toekomst toch tot het inzicht komen dat het verder integreren van het Rotterdamse en Haagse netwerk misschien toch een meer toekomstvaste oplossing is, dan is de huidige investering nogal zinloos geweest.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Waarom rijdt de metro eigenlijk nu al niet meer naar Den Haag Centraal? Ik zie heel weinig gebeuren aan de huidige sporen van lijn E, als ik eerlijk ben.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Het werk zit ook aan het aansluiten van de sporen op het viaduct. Dit is het beste te zien onder het Schenkviaduct.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Deze doortrekking is door de Haagse politiek afgeschoten. Hieraan analoog lag ook het besluit om het nieuwe metrostation hoog aan te leggen in plaats van in een tunnel.JWM schreef:Mijn grootste bezwaar is dat de lijn nu niet doorgetrokken kan worden.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Vandaag een uitnodiging in de bus voor een Voorpremière HSE
Op zaterdag 18 juni beleeft het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) haar voorpremière. Enz. Enz.
Zaterdag 18 juni van 10.00 tot 15.00 uur. Stationshal Den Haag Centraal, ingang Anna van Buerenplein op de busvide. Volg de bewegwijzering.
Op zaterdag 18 juni beleeft het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) haar voorpremière. Enz. Enz.
Zaterdag 18 juni van 10.00 tot 15.00 uur. Stationshal Den Haag Centraal, ingang Anna van Buerenplein op de busvide. Volg de bewegwijzering.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Mag iedereen daar heen? Ik heb er wel interesse in hoor :)
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Misschien nog wetenswaardig: vooraf aanmelden is niet nodig. U kunt binnenlopen wanneer u wilt. Ongeveer ieder half uur vertrekt een groep voor de wandeling over het spoorviaduct.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Vanmiddag bijtijds aan gedacht en meegelopen met een rondleiding :) Met mijn mobiel een paar foto's gemaakt.
Het schiet al aardig op met de afwerking. DRIM, tourniquets, verkoopautomaat, trap en roltrap zijn allemaal al geplaatst.
Het lage perron in het midden is bedoeld voor HTM-trams, bij calamiteiten of werkzaamheden kan het lage perron dan worden gebruikt om uit- en in te stappen. Normaal zullen er alleen RET-metro's komen en dan kun je op het rechterperron instappen (incidenteel het linkerperron, net als in de oude situatie bij spoor 11/12).
Op deze foto zie je ook goed hoe weinig ruimte er is tussen de bestaande bebouwing en het nieuwe viaduct. Werken op een postzegel dus voor de bouwers.
Zicht vanaf het overgangspunt tussen stalen viaduct en de toeleidende baan. In de verte zie je het overloopwissel om van rechterspoor naar linkerspoor te gaan. De wissels hebben extra veel wisselstellers om ontsporingen te voorkomen (zoals in de beginperiode van RandstadRail); de wisseltong heeft op die manier veel minder speling.
Nog een foto vanaf het perron. Het dak boven de sporen is (en blijft) open om te voorkomen dat het nieuwe station een grote tochttunnel wordt.
Alle foto's:
http://imgur.com/a/O6iQm
Het schiet al aardig op met de afwerking. DRIM, tourniquets, verkoopautomaat, trap en roltrap zijn allemaal al geplaatst.
Het lage perron in het midden is bedoeld voor HTM-trams, bij calamiteiten of werkzaamheden kan het lage perron dan worden gebruikt om uit- en in te stappen. Normaal zullen er alleen RET-metro's komen en dan kun je op het rechterperron instappen (incidenteel het linkerperron, net als in de oude situatie bij spoor 11/12).
Op deze foto zie je ook goed hoe weinig ruimte er is tussen de bestaande bebouwing en het nieuwe viaduct. Werken op een postzegel dus voor de bouwers.
Zicht vanaf het overgangspunt tussen stalen viaduct en de toeleidende baan. In de verte zie je het overloopwissel om van rechterspoor naar linkerspoor te gaan. De wissels hebben extra veel wisselstellers om ontsporingen te voorkomen (zoals in de beginperiode van RandstadRail); de wisseltong heeft op die manier veel minder speling.
Nog een foto vanaf het perron. Het dak boven de sporen is (en blijft) open om te voorkomen dat het nieuwe station een grote tochttunnel wordt.
Alle foto's:
http://imgur.com/a/O6iQm
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Ziet er fraai uit, per wanneer kunnen we hier instappen?
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Mooi!
Hoop wel dat er nog iets van een abri of windschermen komen. Wel zo fijn.
Hoop wel dat er nog iets van een abri of windschermen komen. Wel zo fijn.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
22 augustusJWM schreef:Ziet er fraai uit, per wanneer kunnen we hier instappen?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
Waarom zou je die nodig hebben? Op de perrons sta je al droog. Vanmiddag plensde het aardig hard maar daar had je op het perron geen last van. En de wind zou dus niet al te sterk moeten zijn door het open deel in het dak.010jongen schreef:Hoop wel dat er nog iets van een abri of windschermen komen. Wel zo fijn.
Re: HSE - Haags Startstation Erasmuslijn
+ Dat het een eindpunt is dus een groot deel van de wachttijd kan je waarschijnlijk al doorbrengen in het voertuig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 167 gasten