Korte vragen #18

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Korte vragen #18

Bericht door gliderfighter »

0 natuurlijk, ik hoopte dat 9292 het oude reisadvies zou onthouden maar helaas.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Korte vragen #17

Bericht door Stadsbus »

lang mijn school (voorburg, lang de parkweg) rijdt iedere donderdag ochtend een htm bus richting leidschendam, weet iemand waarom? want er zijn geen eindhaltes van de htm (kwa bus dan) in leidschendam

edit elke donderdag ochtend heb ik les vanuit een lokaal langs de parkweg, ik weet dus niet of elke dag er een htm bus rijdt
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #17

Bericht door Anne »

Is het geen groepsvervoer?
Bijvoorbeeld voor schoolzwemmen.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Korte vragen #17

Bericht door Stadsbus »

denk het niet, ik heb een foto op me telefoon en er zit niemand in de bus, op de bestuurder na :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Hij kan natuurlijk onderweg zijn van/naar zn groepsvervoerklanten :Y
Daleend
Berichten: 11
Lid geworden op: di 13 jan 2015, 11:52

Re: Korte vragen #17

Bericht door Daleend »

Het aantal rotondes in Nederland neemt hand over hand toe, wat door buschauffeurs en busreizigers nou niet bepaald met gejuich ontvangen wordt. Een rotonde kost doorgaans meer rijtijd en brandstof (remmen, optrekken) vergeleken met beïnvloedbare verkeerslichten en het geslinger is, zeker voor keuzereizigers, een goede reden om de bus naar vermogen te mijden.
Ik zat mij af te vragen welke buslijn de hoogste rotonde-dichtheid (aantal rotondes per kilometer lijnlengte) heeft, voor de eerlijkheid te onderscheiden naar streek- en stadsbussen. Aftrapje:
* streekvervoer Arriva-lijn 197 Gouda - Schoonhoven met 11 rotondes op 20 kilometer routelengte, ofwel 0,54 rotondes per kilometer
* stadsvervoer: Connexxion lijn 3 Amersfoort station - Vathorst met 9 rotondes op 11,9 kilometer routelengte, ofwel 0,76 rotondes per kilometer (vooral te danken aan rotondeparadijs Vathorst).
Zijn dit de recordhouders of zijn er lijnen met een nog hogere rotonde-dichtheid?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen #17

Bericht door Durashift »

Geen idee.. lijn 50 kent er wel een paar, op de heuvelrug.

Wat te denken van drempels op busroutes?
Ook niet altijd een pretje voor chauffeur en passagiers.

VRI's geven ook lang niet altijd een directe prioriteit aan de bus.. Veelal komt de bus kortdurend tot stilstand.. Vraag mij af of dat minder brandstof kost dan uitbollen voor een rotonde en weer accelereren..
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Korte vragen #17

Bericht door ov'tje »

Daleend schreef:Het aantal rotondes in Nederland neemt hand over hand toe, wat door buschauffeurs en busreizigers nou niet bepaald met gejuich ontvangen wordt. Een rotonde kost doorgaans meer rijtijd en brandstof (remmen, optrekken) vergeleken met beïnvloedbare verkeerslichten en het geslinger is, zeker voor keuzereizigers, een goede reden om de bus naar vermogen te mijden.
Ik zat mij af te vragen welke buslijn de hoogste rotonde-dichtheid (aantal rotondes per kilometer lijnlengte) heeft, voor de eerlijkheid te onderscheiden naar streek- en stadsbussen. Aftrapje:
* streekvervoer Arriva-lijn 197 Gouda - Schoonhoven met 11 rotondes op 20 kilometer routelengte, ofwel 0,54 rotondes per kilometer
* stadsvervoer: Connexxion lijn 3 Amersfoort station - Vathorst met 9 rotondes op 11,9 kilometer routelengte, ofwel 0,76 rotondes per kilometer (vooral te danken aan rotondeparadijs Vathorst).
Zijn dit de recordhouders of zijn er lijnen met een nog hogere rotonde-dichtheid?
Streeklijn 22 van Arriva tussen Warten en Leeuwarden. 11 rotondes op 15 kilometer, oftewel 0,73 rotonde per kilometer.
Goutum is een rotondeparadijs. Tussen de eerste en laatste rotonde zit slechts 2 kilometer :mrgreen:
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #17

Bericht door Globetrotter »

Heeft iemand enig idee of het voertuig dat op deze afebeelding te zien is nog op deze lijn rijdt?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Er heeft vast wel iemand een idee... :P
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Het viel mij zojuist (voor het eerst :o :X :') ) op dat hier onderin nog een 3e spoortje ligt:

https://www.google.nl/maps/place/Apeldo ... b0!6m1!1e1

Iemand enig idee wat dit was/waar dit heen ging? (Apeldoorn, Bergzichtpad)
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Korte vragen #17

Bericht door Widejo »

Wellicht ter voorbereiding op redelijk grote bedrijvigheid ten zuiden van dat spoor?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #17

Bericht door Z2N »

Ezra schreef:Heeft iemand enig idee of het voertuig dat op deze afebeelding te zien is nog op deze lijn rijdt?
Ja. Dit is een Iveco Crealis, bouwjaar 2010, op lijn 2B rijden deze samen met de Irisbus Agora, alhoewel de Crealis wel het dominante bustype is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Bericht door SuperGhost »

Nee, het is een overblijfsel daarvan.

In het verleden hebben er vanaf het hoofdspoor 2 zijtakken naar dat industrieterrein gelopen. Eentje naar Leonard Lang (Fiat-dealer) en eentje naar (o.a.) Van Gelder Papier.

Het stukje waar jij nu op doelt is een restant van de aftakking naar Van Gelder, die een stuk parallel met het spoor liep voordat die afboog.

bronnen: de 1965- en 1985-kaarten van sporenplan, Hidden Places

Tip: open de bovenste download van Hidden Places en je krijgt een Google Earth-bestand met daarop verschillende verdwenen lijntjes/aansluitingen ingetekend, waaronder ook deze 2.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Aking schreef:Het viel mij zojuist (voor het eerst :o :X :') ) op dat hier onderin nog een 3e spoortje ligt:

https://www.google.nl/maps/place/Apeldo ... b0!6m1!1e1

Iemand enig idee wat dit was/waar dit heen ging? (Apeldoorn, Bergzichtpad)
Echt nog nooit opgevallen? Dat waren vroeger aansluitingen naar fabrieken (Leonard Lang en Van Gelder), kijk maar op de kaarten van 1965 en 1985 op sporenplan.nl :)
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Nee ik had dat dus echt nog nooit gezien...

Nou ligt t ook wel aardig verscholen en kom je er meestal met redelijke snelheid langs (A)
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #17

Bericht door huibe »

We willen binnenkort met twee personen naar Hamburg. Maar we komen beide uit een andere plaats en we komen elkaar pas tegen in Deventer als het gaat om snelste/logische routes.

Kan ik beide kaarten in één boeking boeken (oftewel zijn de kaarten vanaf ieder station in NL, zoals naar London) of moet ik ze los boeken?

Hoe is de zitplaats kan op de IC Berlijn? Wel of niet van te voren reserveren?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #17

Bericht door Meltrain »

Een paar jaar geleden (toen ik met Ardan naar Berlijn ging) kon ik het ook niet echt vinden en heb ik maar twee tickets vanaf Rotterdam gekocht, ofschoon Ardan pas in Deventer instapte. Maar bij jou is dat geen optie omdat jullie vanuit twee verschillende richtingen komen.
Volgens mij zijn de kaarten voor de IC Berlijn niet vanaf elk station geldig, maar moet je ook voor het binnenlandse traject naar afstand betalen.

Een vraag van mij:
Ik vraag me al een tijdje af waarom de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] bij aankomst te Utrecht Centraal via spoor 10A naar 11B gaat. Ik snap dat de trein vanwege de koppeling met de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] / [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] moet doorrijden naar 11B, maar waarom komt de trein dan niet gewoon via 11A binnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Bericht door SuperGhost »

Wellicht om roestvorming op spoor 10a te voorkomen?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: RE: Re: Korte vragen #17

Bericht door Jultar »

SuperGhost schreef:Wellicht om roestvorming op spoor 10a te voorkomen?
Het is om twee redenen:
Zodat de machinist van de 2800 de trein ver genoeg naar achter zet zodat er nog een stel bijgeplaatst kan worden zonder dat het tweede stel in de wisselstraat blijft hangen en zodat het deel uit Den Haag sneller binnen kan komen.
Op de huidige manier hoeft enkel het middenseintje geel knipper te tonen en kan dus met normale snelheid Utrecht binnengereden worden. Doe je dat niet, dan moet het inrijsein van Utrecht al geel knipper tonen, waardoor het sein er voor al geel moet tonen. Dat betekent dat je al direct na de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal een snelheidsbeperking opgelegd krijgt en dus een langere tijd 40 moet rijden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #17

Bericht door JWM »

Meltrain schreef: mij zijn de kaarten voor de IC Berlijn niet vanaf elk station geldig, maar moet je ook voor het binnenlandse traject naar afstand betalen.
Maar als je een beetje tijdig boekt dan kom je al gauw uit bij een 'spezialpreis' die vanaf elk Nederlands station even duur is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door Suus »

Ja, en een reservering is behalve in de hoogzomermaanden niet echt nodig voor de IC Berlijn, meestal is rijtuig 7 of 8 bijna niets gereserveerd. 4, 5 en 10 zijn het ergste.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #17

Bericht door Ardan »

Ik heb nog NOOIT gereserveerd voor de Pimpel en ook nooit nodig gehad. Behalve die keer dat onze trein in Bentheim werd opgeheven en we bij de achtervolgende trein inmoesten, maar het lijkt me dat mijn reservering toch wel vervallen zou zijn geweest.
@meltrain volgens mij zat er ook amper prijsverschil tussen Rtd - Berlijn en Dv - Berlijn.
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #17

Bericht door webguy »

Uit een snelle proef maakt het voor NS International niet uit waar je vandaan plant (zie hieronder), overal dezelfde ronde prijzen van 59, 69 of 79 euro afhankelijk van tijdstip. Online samen boeken lukt geloof ik niet, zou je aan een balie of telefonisch moeten doen (met ditto kosten...). CaptainTrain lijkt het wel te kunnen, maar weet niet of je bij reservering dan naast elkaar zit.
Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #17

Bericht door Aking »

Bahnagentur-schoeneberg.de :Y

Die kunnen het vast wel (en vaak zonder boekingskosten :wink: )
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten