Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door waldo79 »

huibe schreef:Ben je wel ingelogd? Ik kan de pagina('s) gewoon bewerken.
Dat was het, ik was niet ingelogd. Kon wel de algemene pagina bewerken, maar niet de buslijnen zelf.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

huibe schreef:En omdat op Rotterdam en Den Haag de bussen ook gewoon vertrekken van het busstation en niet vanaf een losse locatie.
Dan nog ben ik van mening dat ze gesplitst moeten worden van de lokale vervoer.

1. Je kan niet zomaar met ov chipkaart meereizen en is niet bij iedereen bekent.
2. Overzichtelijkheid.

Indien de bussen van een andere locatie vertrekken dan kan dat opgelost worden met een infoboxje en een tekstuele vermelding.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Komen we weer in een discussie die ik niet weer ga voeren.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Bij de nieuwe dienstregeling van Friesland wijzigt het lijnennet van de Opstappers voor de zoveelste maal. Nieuw is echter dat elke Opstapperhalte een lijnnummer heeft, zoals 795 voor Dronryp, Bregebuorren. Vanaf deze halte vertrekken dan lijn 7951 naar Dronryp, Hoek en 7952 naar Dronryp, Station. Voor Achlum (nummer 810) vertrekken bijvoorbeeld de lijnen 8101 naar Franeker Voorstraat, 8102 naar Franeker Station, 8103 naar Harlingen Station en 8104 naar Harlingen Ziekenhuis.

Hoe gaan we dit op de wiki verwerken :?: :?:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

regenmaker schreef:
huibe schreef:En omdat op Rotterdam en Den Haag de bussen ook gewoon vertrekken van het busstation en niet vanaf een losse locatie.
Dan nog ben ik van mening dat ze gesplitst moeten worden van de lokale vervoer.

1. Je kan niet zomaar met ov chipkaart meereizen en is niet bij iedereen bekent.
2. Overzichtelijkheid.

Indien de bussen van een andere locatie vertrekken dan kan dat opgelost worden met een infoboxje en een tekstuele vermelding.
:N :X :N
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Globetrotter »

Zugführer schreef: - Zelfde probleem als de buitenlandse buslijnen: hoe houden we dit up-to-date? Het gaat om 74 verschillende buslijnen, hoe houden we bij wanneer één van de lijnen opeens niet meer rijdt bijvoorbeeld?
Ik heb al deze pagina's aangemaakt en heb alle lijnen, inclusief overstappen en routevarianten, naast de wiki ook nog in een aparte Excel samengesteld aan de hand van de dienstregelingen op timetables.eurolines.nl. Eurolines hanteert een zomer en een winterdienstregeling. De winterdienstregeling is nu van kracht en duurt tot en met 31 Maart 2016. Ik zal eind Maart alle lijnen aan de hand van het Excel- overzicht/ de wiki nalopen en waar nodig wijzigen.

Verder is er 1 haltewijziging die vanaf volgende week van kracht gaat op lijn 303. Deze lijn gaat ook in Eindhoven stoppen. Ik voer die maandag wel ff in.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Zugführer »

Ik kan niet anders dan concluderen dat je goed bezig bent ;)
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Etienne schreef:Bij de nieuwe dienstregeling van Friesland wijzigt het lijnennet van de Opstappers voor de zoveelste maal. Nieuw is echter dat elke Opstapperhalte een lijnnummer heeft, zoals 795 voor Dronryp, Bregebuorren. Vanaf deze halte vertrekken dan lijn 7951 naar Dronryp, Hoek en 7952 naar Dronryp, Station. Voor Achlum (nummer 810) vertrekken bijvoorbeeld de lijnen 8101 naar Franeker Voorstraat, 8102 naar Franeker Station, 8103 naar Harlingen Station en 8104 naar Harlingen Ziekenhuis.

Hoe gaan we dit op de wiki verwerken :?: :?:
Geen reacties, dus nog een poging. :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Hainje »

Als er geen reactie komt dan hebben anderen doorgaans ook echt geen idee. Maar is het zo erg dat de Opstappers niet op de wiki verwerkt zijn?
🍉
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Nu staan ze er al wel op, dus waarom niet :?:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Geen vraag maar een mededelinkje: zojuist het nieuwe routestripicoontje "rdr" toegevoegd. Is vooral handig als je een voormalige route wilt plaatsen en er twee wijzigingen plaatsvinden waar wat meer haltes tussen zitten, zoals hier bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Roelof88 »

Etienne schreef:Geen reacties, dus nog een poging. :|
Iedere Opstapperlijn heeft als ik het goed begrijp wel een uniek nummer (3 cijfers voor de Opstapperkern + 1 cijfer voor het Opstapperknooppunt)? Dan wordt het bijvoorbeeld: Lijn 7011 Dokkum Busstation - Aalsum Aalsum. Alleen is dit het (onderhouds)werk waard? Het gaat om pak 'm beet 300 lijnen en de vraag is hoe lang deze indeling weer gaat standhouden.

Een andere optie is misschien om net zo'n soort overzichtstabel te maken als in het Opstapperboekje van Arriva (http://www.arriva.nl/uploads/media/Opst ... 016_01.pdf) in het artikel Opstapper Friesland. De lijnen verdwijnen dan wel uit de automatische tabellen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Driehonderd extra lijnen voor Friesland lijkt mij een beetje teveel. Een overzichtslijst met een vermelding op de overstappunten die een pagina hebben (kan met een eenvoudig sjabloon) lijken mij vooralsnog een betere oplossing, zeker omdat het opstappersysteem de laatste paar jaren meerdere keren is aangepast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Frank »

Eens :wink: .
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Driehonderd extra lijnen voor Friesland lijkt mij een beetje teveel. Een overzichtslijst met een vermelding op de overstappunten die een pagina hebben (kan met een eenvoudig sjabloon) lijken mij vooralsnog een betere oplossing, zeker omdat het opstappersysteem de laatste paar jaren meerdere keren is aangepast.
Ja prima plan. Opstapper is ook niet iets waar je dagelijks gebruik van maakt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door busfanNL »

Ik heb even tijd dus ik kan misschien de wiki pagina van lijn 28 op Texel maken. Maar hoe maak je een wiki pagina en hoe voerje verschillende routevarianten in.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Zugführer »

Ik heb een beginnetje gemaakt met [wiki]Lijn 28 De Koog Nikadel - 't Horntje Veerhaven[/wiki], maar de frequenties en eventuele verschillen tussen de verschillende weekdagen zitten er nog niet in. Twee bussen die tegelijk vertrekken kun je ook moeilijk een frequentie van 2x per uur noemen lijkt me. Alle mogelijke routevarianten heb ik er volgens mij wel in verwerkt ;)
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door busfanNL »

Hoe maak je een routevariant erbij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Zie de handleiding op [wiki]Help:Routestrips[/wiki]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Hainje »

Volgens mij staat er op deze pagina een infobox teveel: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... en_Station
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Ja en nee. Dit is de discussie wanneer je een pagina moet splitsen, zodat alles duidelijk blijft en de pagina in de goede (historische) categorieën komt.

In mijn ogen moet de pagina gesplitst worden bij een nieuwe concessie (met of zonder andere vervoerder), zodat de pagina in voormalige lijnen in de betreffende oude concessie/regio komt. Ook al wijzigt er verder niets aan de lijn.

Maar niet iedereen is het hiermee eens. En dit is blijkbaar een tussenvorm. De pagina komt door de voormalig lijn sjabloon wel in de juiste categorieën en pagina's maar hoeft niet gesplitst te worden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Normaal zou de infobox van een voormalige lijn niet aanwezig moeten zijn bij een huidige lijn of minstens verborgen moeten zijn. Wat volgens mij ook een optie is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Hainje »

huibe schreef:Ja en nee. Dit is de discussie wanneer je een pagina moet splitsen, zodat alles duidelijk blijft en de pagina in de goede (historische) categorieën komt.

In mijn ogen moet de pagina gesplitst worden bij een nieuwe concessie (met of zonder andere vervoerder), zodat de pagina in voormalige lijnen in de betreffende oude concessie/regio komt. Ook al wijzigt er verder niets aan de lijn.

Maar niet iedereen is het hiermee eens. En dit is blijkbaar een tussenvorm. De pagina komt door de voormalig lijn sjabloon wel in de juiste categorieën en pagina's maar hoeft niet gesplitst te worden.
Oh, het is dus (min of meer) een bewuste keuze. Dan laat ik het verder zo.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik heb het sjabloon VLijninfo verborgen gemaakt bij die lijn met behulp van |verborgen=ja. Zo kan je hem niet zien, maar de pagina komt wel in de juiste categorieën terecht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Zugführer »

Maar de informatie dat deze lijn al sinds 1982 deze route rijdt is ook verdwenen. Nu lijkt het een nieuwe lijn die in 2014 ontstaan is.
Is het geen optie gewoon alle vervoerders, concessies en de "echte" datum sinds wanneer deze lijn rijdt in de huidige infobox te zetten?
Of wacht, nu lees ik in " Geschiedenis" dat de route in 2014 veranderd is tussen 's-Hertogenbosch en Sint-Michielsgestel. Er moet dus gewoon een nieuwe pagina voor de voormalige lijn komen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten