Daarmee worden dan de HTM en RET sporen gescheiden.
Dit is enerzijds het geklungel met de wissels. Ook elders zijn voorbeelden van gebruik van wissels voor verschillende soorten voertuigen (denk bijv. aan Karlsruhe; het grote voorbeeld voor de HTM indertijd).Vervlechting metro Rotterdam en lightrail Zoetermeer knelpunt RandstadRail
De vervlechting van de Rotterdamse metrolijn met de lightrailverbinding met Zoetermeer aan de rand van
Den Haag vormt een groot knelpunt bij storingen op dit traject. De combinatie van het complexe ontwerp
met storingen in voertuigen en wissels vergroot het risico op vertraging. Voertuigen kunnen in zo’n
situatie geen kant op omdat er geen uitwijkmogelijkheden zijn. Dit zijn de belangrijkste conclusies van
een uitvoerig onderzoek in opdracht van vervoerder HTM naar de achtergronden van storingen in het
openbaar vervoerssysteem RandstadRail in 2015. Een gespecialiseerd bureau voerde het onderzoek
afgelopen jaar uit en deed aanbevelingen voor het oplossen van knelpunten.
Argument van uitwijk mogelijkheden is leuk maar er zijn meerdere trajecten in Den Haag waar veel lijnen lopen en je nergens heen kan. Een gestoord tramvoertuig staat nu eenmaal de rest in de weg.
Wat voor mij wel een punt begint te worden is de grote drukte op het samenloop traject.
persbericht HTM
Bericht RTV-West