Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Met iets van 15 treinen per dag per richting betekent 700 reizigers per dag dat er gemiddeld 23 reizigers per trein waren. Dat zou wel kunnen kloppen, als dat tenminste inclusief de reizigers Weener-Leer v.v. is.

Het aantal grensoverschrijdende reizigers schat ik op gemiddeld zo'n 15 per trein, dus zou zo'n 450 reizigers per dag zijn. Morgen ga ik voor het eerst de Arriva-snelbus Groningen-Leer proberen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen daar nu in zitten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

@Klaasje: Net nog eens je mooie verhandeling over tunnelpassage van goederentreinen als antwoord op de bezwaren van Statler Rail doorgenomen. Geen speld tussen te krijgen. Alleen: hoe relevant is het eigenlijk? Rijdt daar ooit een goederentrein?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

Vrijwel nooit. Dat geld voor een nieuwe brug en voor de opwaardering van het traject kan wat mij betreft veel beter aan andere zaken worden besteed. Al kan ik mij voorstellen dat er geld komt wat alleen aan de brug besteed kan worden. Dan is het zonde om niet iets terug te bouwen. Maar zelfs dan: de oude treindienst terug laten keren en enkele goederentreinen per week lijken mij ruim voldoende.
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door bobo17 »

groningen leer wordt sws al 140 ipv 100
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Nieuwbouw Friesenbrücke duurt 9 tot 10 jaar

Bericht door Mr-W »

Een complete nieuwbouw van de aan gort gevaren Friesenbrücke tussen Weener en Leer gaat geen vijf, maar minstens negen of tien jaar duren. De provincie Groningen is daarvan niet op de hoogte. “Onze rol is minimaal.”

Aanvankelijk gold een termijn van vijf jaar, maar dit is alleen het geval als slechts het vernielde deel van de brug wordt vervangen. De eigenaar van de brug, Deutsche Bahn, weet nog niet of een complete nieuwbouw nodig is. Daarvoor is meer onderzoek nodig. DB schat de duur van een complete herbouw van de brug in op negen jaar. Het Wasser- und Schifffahrtsamt, het Duitse Rijkswaterstaat, spreekt zelfs over een termijn van tien jaar. Een woordvoerder denkt echter dat een vervanging van het beweegbare deel volstaat. De pijlers zouden niet onherstelbaar beschadigd zijn.
Ovmagazine.nl
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door isadora »

Een Leermoment.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

_O-
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Eigenlijk vind ik dit toch wel een blamage van onze oosterburen. In negen jaar bouwtijd kun je in Nederland een hele Hanzelijn aanleggen :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Aangezien dit toch 10 jaar duren kan. Is het een idee om de regionale busvervoerder met dedicated materieel deze oplossing te laten rijden?
Nu rijdt Arriva Touring de ritten Winschoten - Leer, waardoor er regelmatig een lege rit Groningen - Winschoten moet plaatsvinden. Ik weet dat Winschoten een Qbuzz-stalling heeft. Is het dan niet goedkoper voor Arriva om een paar bussen in Winschoten te zetten en Qbuzz deze lijndienst te laten uitvoeren? Hun chauffeurs kunnen namelijk flexibeler worden ingezet dan Arriva Touring heeft. Meer flexibiliteit = minder kosten zegt men.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door baladid »

Vinny schreef:Eigenlijk vind ik dit toch wel een blamage van onze oosterburen. In negen jaar bouwtijd kun je in Nederland een hele Hanzelijn aanleggen :o
Negen jaar bouwtijd, ja. IK denk niet dat de bouwtijd van de Friesenbrücke negen jaar duurt — anders zijn we pas over vijftien jaar klaar of zo. De bouwtijd is maar een klein gedeelte van het proces.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:Eigenlijk vind ik dit toch wel een blamage van onze oosterburen. In negen jaar bouwtijd kun je in Nederland een hele Hanzelijn aanleggen :o
Hoelang duurt het in Nederland voor we van een investeringsbesluit ook echt een flink project hebben opgezet..? OV-SAAL: Het geld was er in 2006, de viersporigheid op de zuidtak en de verbouwing van Almere C is pas eind dit jaar af. Het enige wat eerder is opgeleverd zijn twee keerspoortjes op daarvoor ingericht terrein en een paar extra seinen. 9 jaar is niet heel gek voor een volledig project van planproces tot oplevering. Het is vrij gemiddeld.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Klaasje schreef:Hoelang duurt het in Nederland voor we van een investeringsbesluit ook echt een flink project hebben opgezet..? OV-SAAL: Het geld was er in 2006, de viersporigheid op de zuidtak en de verbouwing van Almere C is pas eind dit jaar af. Het enige wat eerder is opgeleverd zijn twee keerspoortjes op daarvoor ingericht terrein en een paar extra seinen. 9 jaar is niet heel gek voor een volledig project van planproces tot oplevering. Het is vrij gemiddeld.
En wat doen ze nou helemaal in die tien jaar? Maar een paar fly-overs en een beweegbare brug, een paar stations uitbreiden, en wat spoorverdubbeling op één van de drukstbereden trajecten van Nederland, waarbij er niet teveel wegafsluitingen mogen zijn, en niet al te veel hinder in een dichtbevolkte omgeving. Dat is kinderspel vergeleken met een enkelsporige brug over een brede sloot rossen, in the middle of nowhere, in een baanvak zonder treinverkeer. :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

Naja.. Ze zijn pas echt twee á drie jaar aan het bouwen.. Kennelijk zit er daarvoor dus ook nog iets wat je mee moet reken qua tijd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Ik ben in 2009 of 2010 als omwonende op een voorlichtingsavond van ProRail geweest voor OV-SAAL. Toen waren de mogelijke scenario's nog all over the place, daarna is het vrij snel gegaan en zeker niet zonder hinder voor de reizigers. Het aantal weekenden met busdiensten tussen Schiphol en de Zuidtak de laatste jaren kan ik niet meer op twee handen tellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Bij de Friesenbrücke zitten we zelfs nog niet eens op het punt waar OV-SAAL in 2006 was. Voor de Friesenbrücke is namelijk het geld er nog niet, maar bovendien is nog überhaupt niet duidelijk wat er gebouwd gaat worden.

In 9 jaar zo ongeveer één van de grootste beweegbare spoorbruggen van Europa ontwerpen en bouwen lijkt mij zelfs een best puike prestatie. Ik betwijfel of we dat in Nederland sneller zouden kunnen.

Komende week is trouwens de laatste week dat de snelbussen Groningen-Leer rijden. Ik heb nog niks gelezen over de periode ná 13 maart. Rijdt er dan alleen nog maar een stopbus?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Zover ik weet wel. Mensen moeten dan met de stopbus mee.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Statler Rail schreef:Bij de Friesenbrücke zitten we zelfs nog niet eens op het punt waar OV-SAAL in 2006 was. Voor de Friesenbrücke is namelijk het geld er nog niet, maar bovendien is nog überhaupt niet duidelijk wat er gebouwd gaat worden.

In 9 jaar zo ongeveer één van de grootste beweegbare spoorbruggen van Europa ontwerpen en bouwen lijkt mij zelfs een best puike prestatie. Ik betwijfel of we dat in Nederland sneller zouden kunnen.

Komende week is trouwens de laatste week dat de snelbussen Groningen-Leer rijden. Ik heb nog niks gelezen over de periode ná 13 maart. Rijdt er dan alleen nog maar een stopbus?
Ik zie de snelbussen met regelmaat LEEG over de A7 kachelen, dus denk ik niet dat dit rendeert
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Statler Rail schreef:Bij de Friesenbrücke zitten we zelfs nog niet eens op het punt waar OV-SAAL in 2006 was. Voor de Friesenbrücke is namelijk het geld er nog niet, maar bovendien is nog überhaupt niet duidelijk wat er gebouwd gaat worden.
Eens. Dus:

Stappenplan:
1) Besluiten dat een tunnel geweldig zou zijn, maar dat niemand er geld in wil steken
2) Bellen met de Meijer Werft, om nog eens te horen dat ze geen cent in een bredere doorvaartopening willen steken
3) Op de fiets stappen en kijken of er nog wat met de pijlers te doen is.
4) Kiezen voor een zo min mogelijk toekomstvaste investering, nl. het reanimeren van de overledene.
5) Centjes inzamelen (te beginnen bij die suffe hollanders)
6) Bouwen

Het laatste kan in twee jaar, stap 1-4 in een half jaar. Stap 5 kan in twee weken.
Statler Rail schreef:In 9 jaar zo ongeveer één van de grootste beweegbare spoorbruggen van Europa ontwerpen en bouwen lijkt mij zelfs een best puike prestatie.
Dat lijkt mij dus niet. Het gaat over een suffe klapbrug. Nederland staat vol met die dingen, en één telefoontje uit het oosten is echt genoeg om een hoop vlotte nederlandse techneuten op die klus te zetten. Meneer Eiffel, die in zijn vrije tijd nog wel eens een brug in elkaar wilde zetten, bouwde in twee jaar een toren waarvan de poten al 74 meter uit elkaar staan. Dat was honderdvijfentwintig jaar geleden, hij deed dat zonder torenkraan, en dàt vind ik wel stoer. Dat verhaal over hoe de berg in negen jaar een muis gaat baren niet zo heel erg.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:
Vinny schreef:Eigenlijk vind ik dit toch wel een blamage van onze oosterburen. In negen jaar bouwtijd kun je in Nederland een hele Hanzelijn aanleggen :o
Hoelang duurt het in Nederland voor we van een investeringsbesluit ook echt een flink project hebben opgezet..? OV-SAAL: Het geld was er in 2006, de viersporigheid op de zuidtak en de verbouwing van Almere C is pas eind dit jaar af. Het enige wat eerder is opgeleverd zijn twee keerspoortjes op daarvoor ingericht terrein en een paar extra seinen. 9 jaar is niet heel gek voor een volledig project van planproces tot oplevering. Het is vrij gemiddeld.
9 jaar lang scopewijzigingen ja. Zo kan ik ook 50 jaar doen over een badkamerverbouwing. Eerst 40 jaar met mijn vrouw bekvechten of er roze of blauwe wandtegels moeten komen, dan negen jaar lang twee euro per dag in het spaarvarken stoppen. 10 maanden van te voren een afspraak met de Praxis in plannen. 6 weken wachten op de leverering van de bestelling en twee weken werk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Tja, waarom moeten die Duitsers zo bureaucratisch doen over dingen eigenlijk?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door isadora »

Tja, terwijl ze geen eens "Wir fahren ab" hebben. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

trolly schreef: 5) Centjes inzamelen (te beginnen bij die suffe hollanders)
6) Bouwen

Het laatste kan in twee jaar, stap 1-4 in een half jaar. Stap 5 kan in twee weken.
Geld inzamelen in 2 weken? Hoe zie je zoiets voor je? Overheden kunnen per IDeal even een paar miljoentjes overmaken?

Nee helaas, zo werkt dat niet. Als een overheid geld uitgeeft gaat daar een proces van vele maanden aan vooraf. Er zal eerst op ambtelijk niveau voorstellen moeten worden gemaakt, uitgewerkt, doorgerekend, in een juridisch kader worden gegoten. Vervolgens wordt in het "portefeuille-overleg" door de ambtenaren samen met de portefeuillehouder (de verantwoordelijke bestuurder) de opties besproken. Als alles in orde en uitvoerig onderbouwd is en de portefeuillehouder gaat akkoord, dan komt het voorstel aan de orde in het College. De portefeuillehouder zal dan aangeven waarom het besluit moet worden genomen. Als het College akkoord gaat, dan kan vervolgens een Collegevoorstel aan de volksvertegenwoordiging worden gestuurd. Deze gaat het voorstel eerst inhoudelijk bespreken in een commissievergadering. Als zich hier een meerderheid voor het voorstel aftekent, dan zal het voorstel vervolgens naar de plenaire vergadering gaan. Afhankelijk van hoeveel behoefte aan discussie er is als hamerstuk of bespreekstuk. In de plenaire vergadering moet dan uiteindelijk een meerderheid instemmen met het voorstel en kan het geld ter beschikking worden gesteld.

Zoals je ziet, zoiets duurt maanden. En het gebeurt veelvuldig dat ergens in deze procesketen om nadere onderbouwing, alternatieven of een second opinion wordt gevraagd.

En dan hebben we het alleen nog maar over het geld beschikbaar stellen. Wat dacht je van alle vergunningen, milieu-effectrapportages, bestemmingsplannen, enzovoort? En dacht je dat als je een zak geld hebt verzameld, je dan kan gaan bouwen? Natuurlijk niet, dat moet Europees worden aanbesteed!

Nee, die brug ligt er niet voor 2025...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door trolly »

Statler Rail schreef:Geld inzamelen in 2 weken? Hoe zie je zoiets voor je? Overheden kunnen per IDeal even een paar miljoentjes overmaken...Nee helaas, zo werkt dat niet...Nee, die brug ligt er niet voor 2025...
Ergens had ik al een vaag vermoeden dat er wat gesputter zou komen over dat punt. Je noemt een hoop ambtelijk/politiek geneuzel waarom dat niet zou kunnen, maar de essentie is natuurlijk: waar een wil is, is een weg. Geen van de betrokken partijen heeft voor zover ik weet gezegd "natuurlijk moet die brug herbouwd worden, en als de verzekering niet betaalt, dan trekken we zelf wel de portemonaie, sterker nog, we maken er direct budget voor vrij."
Het gevolg daarvan is inderdaad, dat alles op z'n elf-en-dertigst zal gaan, en er voor '25 geen brug gaat liggen. En daarna misschien ook wel niet. Dat is dus geen puike prestatie op het gebied van civiele techniek, maar een wanprestatie van polietiek-ambtelijke onwil.
Kan dat beter? Vast wel. Gaat dat gebeuren? Vast niet. Maar laten we het beestje dan wel bij z'n naam blijven noemen.
Laatst gewijzigd door trolly op ma 07 mar 2016, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

De grote (vaste) hoofdoverspanning van de Friesenbrücke is de afgelopen dagen met een drijvende kraan uitgehesen. Dit in verband met de aanstaande passage van cruiseship "Ovation of the Seas", waarvoor altijd de hoofdoverspanning moet worden verwijderd. Het (verwoeste) beweegbare brugdeel heeft namelijk een veel kleinere doorvaartopening.

Anders dan normaal wordt de hoofdoverspanning na passage van het cruiseship niet teruggelegd, maar wordt het brugdeel voorlopig op land opgeslagen. Dit in verband met de onzekere toekomst van de brug.

Bron: https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ke184.html

Elders heb ik nog gelezen dat DB tot het einde van het jaar de schade gaat vaststellen en de eerste stappen in het planningsproces zal zetten. Tegen het einde van het jaar zal besloten worden of de brug (gedeeltelijk) kan worden hersteld of dat volledige nieuwbouw noodzakelijk is. Ik neem dus aan dat eind 2016 duidelijk moet zijn wat reparatie (indien mogelijk) en volledige nieuwbouw gaat kosten.

Indien reparatie mogelijk is, zal de discussie losbarsten of dat wel verstandig is. De brug is immers al erg oud en vormt een obstakel voor zowel het scheepvaart- als treinverkeer. Je kan je dan afvragen of het niet sowieso beter is om direct een moderne nieuwe brug te bouwen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Hainje »

Of tunnel, daar die oceaanstomers steeds groter worden. :P
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten