Materieeltekort dreigt bij NS
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik ben het met de SP eens *O*
Weg met het klasseverschil *O*
Weg met het klasseverschil *O*
- AppleMoose
- Berichten: 6034
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ben jij het eens met de SP? :o
Dit wordt wel een heel wonderbaarlijk topic zo
Dit wordt wel een heel wonderbaarlijk topic zo
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wat mij betreft schaffen ze de tweede klas af. Daj wordt het heerlijk rustig in de trein (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Of we schaffen het hele concept trein af, heeft ProRail ook geen problemen meer met storingen op het spoor
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Mogelijk minder studenten met de trein tijdens de spits
2 maart 2016
Enkele scholen zijn bereid om hun lesroosters aan te passen zodat studenten minder vaak tijdens de spits hoeven te treinen. NS-topman Rogier van Boxtel is daarmee erg blij. Welke scholen precies bereid zijn maatregelen te nemen wilde hij niet zeggen. Dat zullen de scholen op een later moment zelf bekend maken.
Volgens het spoorbedrijf zijn studenten een grote groep van de NS-klanten, een kwart van alle treinkilometers wordt door hen gemaakt. Eerder hebben de universiteiten van Groningen en Twente al toegezegd met de wens van NS rekening te willen houden. Een derde universiteit en een hogeschool kunnen straks aan de lijst worden toegevoegd. Lees verder
2 maart 2016
Enkele scholen zijn bereid om hun lesroosters aan te passen zodat studenten minder vaak tijdens de spits hoeven te treinen. NS-topman Rogier van Boxtel is daarmee erg blij. Welke scholen precies bereid zijn maatregelen te nemen wilde hij niet zeggen. Dat zullen de scholen op een later moment zelf bekend maken.
Volgens het spoorbedrijf zijn studenten een grote groep van de NS-klanten, een kwart van alle treinkilometers wordt door hen gemaakt. Eerder hebben de universiteiten van Groningen en Twente al toegezegd met de wens van NS rekening te willen houden. Een derde universiteit en een hogeschool kunnen straks aan de lijst worden toegevoegd. Lees verder
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Universiteit Utrecht: Roosters niet aangepast voor NS
Geplaatst op: vrijdag 4 maart 2016 19:20
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 maart 2016 19:21
UTRECHT - Universiteit Utrecht gaat de lesroosters niet aanpassen om drukte in treinen te verminderen. De NS had daarom gevraagd omdat de komende jaren de drukte in de spits zal toenemen. De universiteit zegt nu dat er geen ruimte is om de roosters te veranderen.
Hogeschool Utrecht laat aan RTV Utrecht weten dat de roosters al jarenlang worden aangepast om efficiënt gebruik te maken van de beschikbare ruimte. Daarom worden al lessen tot 19 uur ingeroosterd en kennen veel studenten al een roostervrije dag. De avonduren en het weekend wordt gebruikt voor deeltijdstudenten. Hogeschoolstudenten reizen dus al minder in de spits.
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 4 maart 2016 19:20
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 maart 2016 19:21
UTRECHT - Universiteit Utrecht gaat de lesroosters niet aanpassen om drukte in treinen te verminderen. De NS had daarom gevraagd omdat de komende jaren de drukte in de spits zal toenemen. De universiteit zegt nu dat er geen ruimte is om de roosters te veranderen.
Hogeschool Utrecht laat aan RTV Utrecht weten dat de roosters al jarenlang worden aangepast om efficiënt gebruik te maken van de beschikbare ruimte. Daarom worden al lessen tot 19 uur ingeroosterd en kennen veel studenten al een roostervrije dag. De avonduren en het weekend wordt gebruikt voor deeltijdstudenten. Hogeschoolstudenten reizen dus al minder in de spits.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Ik heb vandaag ook de 2660 gespot (wederom in de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie]) met een gedeklasseerde eersteklasafdeling.Meltrain schreef:Ik zit nu in SLT 2602 en die heeft een gedeklasseerde eerste klas. Zou dit het eerste treinstel zijn met deze deklassering of zijn er al andere stellen gespot?
Ik heb op de Wiki een lijstje gemaakt met alle treinstellen SLT-VI die ik tot dusverre gespot heb met een gedeklasserde eerste klas. Iedereen kan dit lijstje aanvullen (mits je ingelogd bent op de Wiki ) dus als je een SLT-VI met gedeklasseerde eerste klas ziet, zet hem erbij. :D
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 04 mar 2016, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
wouter15 schreef:Mogelijk minder studenten met de trein tijdens de spits
2 maart 2016
(..)
Volgens het spoorbedrijf zijn studenten een grote groep van de NS-klanten, een kwart van alle treinkilometers wordt door hen gemaakt.(..)[/url]
Ik hoorde vanmiddag op radio 2 een item over een studenten 'spitsactie' aanstaande dinsdag.
Op Facebook is een student een actie gestart met de oproep dat studenten a.s. dinsdag 'massaal' in de spits met de trein moeten reizen.
Dit als 'protest' tegen de wens van NS om juist buiten de spits te reizen. Want tja, dan komen studenten in de knel met hun andere verplichtingen (bijbaan, sport).. :?
Beetje vaag verhaal vond ik het, de beste kerel gaf ook toe dat het eigenlijke doel was om aan tafel te komen bij de NS om 'samen' een plan te bedenken om het reizigersaanbod wél te kunnen verdelen..
Tja, meepraten wil iedereen vaak wel.. alleen niet uit oogpunt van een gezamenlijk doel maar vooral om de eigen belangen te bewaken / uit te breiden.. is mijn indruk.
Het is niet zo moeilijk volgens, er zijn 3 'smaken'..
1) Accepteren van capcaiteitstekort en de drukte ondergaan
2) Wil je dit niet, indien mogelijk, reisgedrag aanpassen
3) Lukt dit ook niet, andere vervoersvorm kiezen en anders 'mond dicht' en wachten op betere tijden / lees de instroom van reeds besteld materieel
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Interessant persbericht m.b.t. de heisa van de afgelopen dagen.
http://nieuws.ns.nl/steeds-drukker-toch-bereikbaar/
http://nieuws.ns.nl/steeds-drukker-toch-bereikbaar/
🍉
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wat is er precies zo interessant aan?Hainje schreef:Interessant persbericht m.b.t. de heisa van de afgelopen dagen.
http://nieuws.ns.nl/steeds-drukker-toch-bereikbaar/
Het is een mooie 'spin' om het 'probleem van de NS' klein te maken (hyperspits).. dat mén het al aardig goed doet over de gehele dag bezien en tot slot is het enige concrete een uitnodiging aan het LSvB om te komen praten..
Mooi voor de buhne zou ik zeggen.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De 2607 is gemeld op Somda.Meltrain schreef:Ik heb vandaag ook de 2660 gespot (wederom in de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie]) met een gedeklasseerde eersteklasafdeling.Meltrain schreef:Ik zit nu in SLT 2602 en die heeft een gedeklasseerde eerste klas. Zou dit het eerste treinstel zijn met deze deklassering of zijn er al andere stellen gespot?
Ik heb op de Wiki een lijstje gemaakt met alle treinstellen SLT-VI die ik tot dusverre gespot heb met een gedeklasserde eerste klas. Iedereen kan dit lijstje aanvullen (mits je ingelogd bent op de Wiki ) dus als je een SLT-VI met gedeklasseerde eerste klas ziet, zet hem erbij. :D
Lijstje is geactualiseerd.
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Vooral onderstaande passage, ook in een persoonlijk gesprek op Facebook stelt de medewerker van NS dat er nog niets concreet is vastgesteld. Heb nu wel gevraagd hoe het komt dat het AD stelt dat van Boxtel had gevraagd studenten tot 19u op de uni/hbo te houden. Verwacht in de loop van dit uur nog wel een reactie en anders morgen.
Laat helder zijn, het is in de eerste plaats aan NS hard te werken om onze reizigers een comfortabele treinreis te bieden. Maar om onze tijd, de ruimte en maatschappelijke investeringen beter te benutten vragen we een kleine bijdrage aan grote bedrijven, ministeries, hogescholen en universiteiten. Dat kan door eerstejaars studenten die vaak nog thuis wonen niet het eerste uur in te plannen, door via moderne middelen vanuit huis college te volgen, of door studenten te verleiden de trein een kwartier eerder of later te nemen. Twee weken geleden hebben de Hogeschool Utrecht en de Provincie Utrecht een convenant gesloten om onderwijs en openbaar vervoer in de regio beter te benutten en CO2-uitstoot te verminderen.
🍉
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wellicht doordat de HU werd aangehaald en die al lessen tot 19:00 had en de AD zal dat dan wel op een hoop hebben gegooid?
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wij hebben een dag tot 1900u dat is nog te doen met werk enzovoort.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Klinkt allemaal heel mooi in dat persbericht inderdaad, maar gemiddelden zijn in deze natuurlijk ook gewoon gevaarlijk. Leuk dat de gemiddelde bezetting buiten de spits 30% is, maar dat komt eerder omdat er ergens veel te grote treinen zo goed als leeg rijden die het gemiddelde omlaag halen. Er zijn immers nog zat trajecten waar ondertussen de zitplaatskans in de spits groter is dan in de daluren.Durashift schreef:Wat is er precies zo interessant aan?Hainje schreef:Interessant persbericht m.b.t. de heisa van de afgelopen dagen.
http://nieuws.ns.nl/steeds-drukker-toch-bereikbaar/
Het is een mooie 'spin' om het 'probleem van de NS' klein te maken (hyperspits).. dat mén het al aardig goed doet over de gehele dag bezien en tot slot is het enige concrete een uitnodiging aan het LSvB om te komen praten.. .
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Wat ik me nu af vraag: de heisa gaat over het later laten eindigen van colleges om de avondspits te ontlasten en de collegezalen beter te benutten. In de avondspits zijn de capaciteitsproblemen echter aanzienlijk kleiner dan in de ochtendspits. De meeste forensen moeten tussen acht en negen op hun werk zijn en veel scholen beginnen tussen half negen en negen uur. De inzet in de ochtendspits is daardoor bepalend voor de noodzakelijke omvang van het materieelpark, zowel bij NS als bij andere vervoerders. Wanneer de onderwijsinstellingen zo ongeveer de helft van de lessen/colleges rond tien uur laat beginnen zou al een groot deel van de capaciteitsproblemen kunnen worden opgelost. Het einde van de lessen is dan hoogstens een uur later, dus vijf uur staat iedereen echt wel buiten. Met andere woorden: het lijkt erop dat men nu vooral bezig is een niet bestaand probleem op te lossen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Met colleges die rond 10 uur starten krijg je de studenten nog bij de piek van de dalurenabonnementsreizigers die na 9.00 uur massaal op pad kunnen, lost dat dan een probleem op?
Als ik trouwens naar Amersfoort - Utrecht kijk dan zie je wel heel duidelijk dat de probleemtreinen in de ochtendspits rond de tijd zitten dat zowel veel studenten als veel forensen reizen: 8.26 en 8.40 uur uit Amersfoort is echt volle bak maar ook tussen 7.00 en 8.00 uur zijn er al veel reizigers en ook daar zitten al studenten bij (die bv. wat verder weg studeren). En die blijf je in de spits houden als je een uurtje gaat schuiven.
Wat de avondspits betreft: studenten die rond 17.00 uur klaar zijn zouden massaal in de trein belanden die NS nu al afraadt te nemen in een recente mailing naar de forensen. Lost ook niet echt iets op dus. En vroeg in de avondspits is de bezetting daar ook al behoorlijk, waarmee je dus pas echt een oplossing creëert wanneer je een groep reizigers weet te bewegen rond 19.00 uur een trein te nemen.
Dat lijkt me het best te gaan als je of studenten die geen dagvullend lesprogramma hebt weet te verleiden of juist forensen met een werkdag van minder dan 8 uur die in de buurt van het station werken.
Als ik trouwens naar Amersfoort - Utrecht kijk dan zie je wel heel duidelijk dat de probleemtreinen in de ochtendspits rond de tijd zitten dat zowel veel studenten als veel forensen reizen: 8.26 en 8.40 uur uit Amersfoort is echt volle bak maar ook tussen 7.00 en 8.00 uur zijn er al veel reizigers en ook daar zitten al studenten bij (die bv. wat verder weg studeren). En die blijf je in de spits houden als je een uurtje gaat schuiven.
Wat de avondspits betreft: studenten die rond 17.00 uur klaar zijn zouden massaal in de trein belanden die NS nu al afraadt te nemen in een recente mailing naar de forensen. Lost ook niet echt iets op dus. En vroeg in de avondspits is de bezetting daar ook al behoorlijk, waarmee je dus pas echt een oplossing creëert wanneer je een groep reizigers weet te bewegen rond 19.00 uur een trein te nemen.
Dat lijkt me het best te gaan als je of studenten die geen dagvullend lesprogramma hebt weet te verleiden of juist forensen met een werkdag van minder dan 8 uur die in de buurt van het station werken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
De daluren ook pas om 10 uur laten beginnen dan. Overigens heb ik ook wel eens het genoegen gehad om werkdagen te beginnen om 09.30. Voor een niet-ochtendmens als ik héérlijk! Zou meer mensen goeddoen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Oplossing voor het probleem: de eerste colleges voortaan om 08.00 uur starten. Dan zijn die mensen vast weg uit de spits, en dan kunnen de collegezalen nog beter gebruikt worden ;-).
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Als de kantoorbaan voortaan nou gewoon om 06:00 begint, kunnen de studenten gewoon uitslapen :Y
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Thuiswonende studenten moeten vaak van (veel) verder weg komen dan de gemiddelde forens zal doen, dus eigenlijk is dat serieus een beter idee
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Dan moet het OV wel een uur eerder beginnen met rijden, dat is ook een dure grap...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
...maar dat heeft NS er natuurlijk best voor over om dit probleem op te lossen. Toch?reisthijs schreef:Dan moet het OV wel een uur eerder beginnen met rijden, dat is ook een dure grap...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Materieeltekort dreigt bij NS
Daarvoor hoef je niet om 6:00 te beginnen, ik begin om 7:30 en zit elke ochtend in een half lege trein. En om 16:00 naar huis opnieuw in een vrijwel lege trein. Dat is ook een van de redenen van dat ik deze werktijden gekozen hebAking schreef:Als de kantoorbaan voortaan nou gewoon om 06:00 begint, kunnen de studenten gewoon uitslapen :Y
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten