Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Is het niet belangrijker om het eerst eens te zijn over de lijnvoering, dat kleurtje kan in principe besloten worden tijdens de vrijmibo.
🍉
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
wat is een vrijmibo?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Duidelijk niet bekend met het bedrijfsleven...
Vrijmibo staat voor vrijdagmiddagborrel, een bekend gegeven bij kantoren om de week gezellig af te sluiten.
Vrijmibo staat voor vrijdagmiddagborrel, een bekend gegeven bij kantoren om de week gezellig af te sluiten.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
ik ben scheikundestudent, ik ken die term dus niet
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Je hoeft ook niet op een kantoor te werken om het begrip te kennen. (A)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Is eigenlijk een door GeenStijl bedachte term. Dus als je nooit op die site (en/of Dumpert) rondhangt, dan kan ik mij wel voorstellen dat je de term niet kent.Z2N schreef:Duidelijk niet bekend met het bedrijfsleven...
Vrijmibo staat voor vrijdagmiddagborrel, een bekend gegeven bij kantoren om de week gezellig af te sluiten.
🍉
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
oke, dank voor uitleg.
Waarom MOET er een kleur hangen op die busdienst? Er zijn toch meer opties om een kleur te geven op een bus (lichtbalk bijvoorbeeld?). Materieel wordt nu zo gefixeerd op een verbinding. Lijkt me voor Qbuzz niet handig zo.
Waarom MOET er een kleur hangen op die busdienst? Er zijn toch meer opties om een kleur te geven op een bus (lichtbalk bijvoorbeeld?). Materieel wordt nu zo gefixeerd op een verbinding. Lijkt me voor Qbuzz niet handig zo.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Het lijkt dan dus haast wel zeker dat de huidige lijn 7 (Hoofdstation - Oosterpark - Station Noord) gaat vervallen, ondanks dat de gemeenteraad van Groningen hierbij een voorbehoud had gemaakt? Op basis van de huidige tijden en bezetting is deze niet altijd even relevant. Ik zou ervoor pleiten om toch een kwartierdienst te bieden voor deze wijk, en dus goed te kijken wanneer 61/65 niet rijden. Op die manier kan er nog wel een verbinding Oosterpark - Station Noord zijn. Alternatief, om toch een beetje verbindingen tussen de wijken in Groningen te houden, kan zijn: Station Europapark (aansluiting trein Zwolle) - Oosterpark - Korrewegwijk - Station Noord (1x/u overdag).
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De radiale verbinding Oosterpark - Station Noord wordt niet goed gebruikt. Daarnaast was deze lijn een lapmiddel, totdat lijn 65 en 61 frequenter gingen rijden. Zoals ik het gerucht heb opgevangen gaat lijn 65 2x/uur rijden tussen Kardinge en Hoofdstation. Daarnaast mag van de gemeente geen uursdiensten geboden worden binnen de stadsdienst Groningen. Daarom rijdt lijn 8 ook 2x/uur, terwijl de vraag absoluut niet hoog genoeg is hiervoor. Die bus zie ik altijd leeg vertrekken van Station naar Martini via de woonwijken. Je uursdienst mag dus niet.
Als de bus in het platteland had gereden, was ie allang een uursdienst of geschrapt. De Stad heeft het dus goed, vergeleken met Emmen (genoeg uursdiensten) en Assen (laatste heeft niet eens meer een stadsdienst). Ik hoop dat een keer kritisch naar de frequenties van de rustigere Stadslijnen gekeken kan worden. Zijn halfuursdiensten namelijk noodzakelijk of is het gewoon op subsidie rijden? Helemaal als straks de bezetting door de Binnenstadwijziging daalt in daluren, kan dit ineens heel handig worden om goed te kijken naar frequenties of routevoering.
Als de bus in het platteland had gereden, was ie allang een uursdienst of geschrapt. De Stad heeft het dus goed, vergeleken met Emmen (genoeg uursdiensten) en Assen (laatste heeft niet eens meer een stadsdienst). Ik hoop dat een keer kritisch naar de frequenties van de rustigere Stadslijnen gekeken kan worden. Zijn halfuursdiensten namelijk noodzakelijk of is het gewoon op subsidie rijden? Helemaal als straks de bezetting door de Binnenstadwijziging daalt in daluren, kan dit ineens heel handig worden om goed te kijken naar frequenties of routevoering.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat ben ik wel met je eens. Verbinding Station Noord - Korrewegwijk - Oosterpark is niet de meest gebruikte. Het was wellicht een alternatief voor studenten die dan vanaf de Korrewegwijk (desnoods zelfde rondje als de 2) rechtstreeks naar Europapark kunnen, om daar op de trein te gaan.
Als deze eerste verbinding valt zal ik het overigens geen ramp vinden.
Overigens kan ik me wel herinneren dat lijn 4 in de avond 1x/uur reed (toen nog Oosterpark). Hetzelfde geldt voor de toenmalige lijn 8. Toen had Coendersborg ook slechts 1x/uur een bus.
Ik vind het niet uit te leggen aan de streekdienst die een hogere kostendekking heeft dat de stadslijnen allemaal minimaal 2x/uur rijden nu. De verbinding naar De Wijert is in de avond bijvoorbeeld ook rustig.
Als deze eerste verbinding valt zal ik het overigens geen ramp vinden.
Overigens kan ik me wel herinneren dat lijn 4 in de avond 1x/uur reed (toen nog Oosterpark). Hetzelfde geldt voor de toenmalige lijn 8. Toen had Coendersborg ook slechts 1x/uur een bus.
Ik vind het niet uit te leggen aan de streekdienst die een hogere kostendekking heeft dat de stadslijnen allemaal minimaal 2x/uur rijden nu. De verbinding naar De Wijert is in de avond bijvoorbeeld ook rustig.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Streekchauffeurs hebben de volgende mening: "Wij moeten boeten, omdat we geen stad zijn. In het verleden zijn namelijk genoeg wijzigingen doorgevoerd in Streek, omdat in de Stad tekorten waren of te volle bussen in de spits." Daarnaast zal aldus HOV-visie een verbinding Zernike - Station Noord - UMCG - Europapark gaan rijden. Hiermee wordt die verbinding dus deels geboden. Bij een HOV-lijn kan ik me 2x/uur indenken, tenzij de vraag echt beroerd laag is. Daarom rijdt Qlink 5 ook 1x/uur, er zit gewoon verreweg te weinig reizigers in de bus om 2x/uur te rijden. Lijn 5 rijdt namelijk in late avond 1x/uur, waar lijn 8 (die naar mijn weten leeg rondrijdt) 2x/uur rijdt. Dat is ook niet te verkopen aan mensen. Een aanvullende stadslijn rijdt 2x/uur, waar een HOV-lijn in de stad 1x/uur rijdt. Lijn 5 is de enige uitzondering op de regel Stad minimaal 2x/uur die ik ken.
Deze deling begin je nu ook te zien tussen Drenthe of Groningen. Versterkingen rond Groningen worden vaak omgezet naar vaste dienstritten als het versterking is. Rond Emmen geldt ook een bijna-jaardekkende versterking op enkele verbindingen (met name Emmen naar Zweeloo/Hoogeveen of mindere mate Klazienaveen). Dit is ook al een aantal jaren zo, maar wordt door financiële redenen volgens chauffeurs niet omgezet naar vaste dienstritten. Het geld is namelijk op.
Deze deling begin je nu ook te zien tussen Drenthe of Groningen. Versterkingen rond Groningen worden vaak omgezet naar vaste dienstritten als het versterking is. Rond Emmen geldt ook een bijna-jaardekkende versterking op enkele verbindingen (met name Emmen naar Zweeloo/Hoogeveen of mindere mate Klazienaveen). Dit is ook al een aantal jaren zo, maar wordt door financiële redenen volgens chauffeurs niet omgezet naar vaste dienstritten. Het geld is namelijk op.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De toekomstige lijn 1 biedt grotendeels die bestemmingen, maar rijdt niet door De Hoogte en de Korrewegwijk. Op vrijdagmiddagen is lijn 2 erg druk, waardoor je dan wat verlichting hebt als een deel van de studenten via Europapark gaat. Misschien is een logischer oplossing wel om lijn 2 te versterken, zeker als lijn 11 naar het station er straks uit gaat.
Je voorbeeld van lijn 5 en lijn 8 is wel een erg goede. Dat de frequentie van lijn 5 na 21.30 zakt naar 1x/uur snap ik best, maar lijn 8 heeft wel een echte overbediening. Wellicht komt het doordat lijn 8 qua tijd niet goed uitkomt, waardoor je een extra bus nodig hebt? Lijn 8 is sowieso een lijn die raar in zijn tijd zit, die is altijd zo vroeg op het station.
Ik begrijp alleen niet waarom die versterkingsritten niet vast worden ingezet als ze altijd nodig zijn? Dit is toch duurder?
Je voorbeeld van lijn 5 en lijn 8 is wel een erg goede. Dat de frequentie van lijn 5 na 21.30 zakt naar 1x/uur snap ik best, maar lijn 8 heeft wel een echte overbediening. Wellicht komt het doordat lijn 8 qua tijd niet goed uitkomt, waardoor je een extra bus nodig hebt? Lijn 8 is sowieso een lijn die raar in zijn tijd zit, die is altijd zo vroeg op het station.
Ik begrijp alleen niet waarom die versterkingsritten niet vast worden ingezet als ze altijd nodig zijn? Dit is toch duurder?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De chauffeur die het me zei (is nu met pensioen), maar gaf aan dat het komt omdat Qbuzz het materieel er niet meer voor heeft. Emmen heeft een redelijk grote ochtendpiek met materieel. Lijnen 600, 626, 21 en versterking 27, 42, 12, 26 en 626 zorgen ervoor dat er veel ochtendspitsritten nodig zijn, die de rest van de dag stilstaat. Het wordt nu grotendeels extern ingehuurd, maar als dat een dag niet nodig is, rijdt er die ene dag geen versterking. Die kosten vallen voor die dag dan weg. Daardoor schijnt het onder de streep goedkoper te kunnen zijn, al is het voor reizigers soms schrikken als de versterking niet meer rijdt en de gewone bus vol zit. Er zal wel over nagedacht zijn vanuit het OV-bureau, maar ik vind meer vaste ritten in dienstregeling wervender, dan een versterking die mogelijk rijdt.
Lijn 8 in Groningen doet er 43 minuten per richting over. Hierdoor duurt een slag 1,5 uur. Er is niet echt een lijn, waarbij je handig doorrijden kan daar. Wellicht is in de avonduren doorrijden naar Hoogkerk een oplossing om ritten te besparen. Dan zou je twee uursdiensten (elk in een richting) kunnen maken. Overdag biedt lijn 189 of 85 de verbinding Martini - P+R Hoogkerk dan. Bespaar je 1 DRU per uur als het goed is.
Andere optie is de lijn op de juiste manier uitsnijden, zodat er een omloop bespaard wordt. Ik zie alleen dat het stuk Hoogkerk - Groningen 2x/uur en Groningen HS - Martini ZKH 1x/uur een omloop van 2 uur 10 oplevert. Dit ergens in het stuk Hoogkerk - Groningen met per rit 3 minuut bespaard worden om dit mogelijk te maken. Hoe snel gaat die stadsdienst op deze uren? Gemiddeld rijdt die lijn namelijk nog geen 25 km/h, wat heel langzaam klinkt.
Lijn 8 in Groningen doet er 43 minuten per richting over. Hierdoor duurt een slag 1,5 uur. Er is niet echt een lijn, waarbij je handig doorrijden kan daar. Wellicht is in de avonduren doorrijden naar Hoogkerk een oplossing om ritten te besparen. Dan zou je twee uursdiensten (elk in een richting) kunnen maken. Overdag biedt lijn 189 of 85 de verbinding Martini - P+R Hoogkerk dan. Bespaar je 1 DRU per uur als het goed is.
Andere optie is de lijn op de juiste manier uitsnijden, zodat er een omloop bespaard wordt. Ik zie alleen dat het stuk Hoogkerk - Groningen 2x/uur en Groningen HS - Martini ZKH 1x/uur een omloop van 2 uur 10 oplevert. Dit ergens in het stuk Hoogkerk - Groningen met per rit 3 minuut bespaard worden om dit mogelijk te maken. Hoe snel gaat die stadsdienst op deze uren? Gemiddeld rijdt die lijn namelijk nog geen 25 km/h, wat heel langzaam klinkt.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat lijkt me nog een heel redelijke oplossing voor lijn 8. Je biedt daarmee meteen ook 's avonds een snelle verbinding Hoogkerk - Martini ZKHS. Al is dat met 1x/uur niet heel aantrekkelijk voor automobilisten die bij P+R Hoogkerk parkeren.
Interessant, ik wist niet dat Qbuzz zo krap zat. 's Ochtends rijden er ook altijd wel wat touringcars naar het Zernike. Wat mij wel opvalt is dat er de laatste tijd elke dag wel enkele streekbussen rijden op lijn 2, 7, 8 of 9.
Interessant, ik wist niet dat Qbuzz zo krap zat. 's Ochtends rijden er ook altijd wel wat touringcars naar het Zernike. Wat mij wel opvalt is dat er de laatste tijd elke dag wel enkele streekbussen rijden op lijn 2, 7, 8 of 9.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Qbuzz heeft genoeg bussen. Echter zullen ze allemaal ingezet worden in de ochtendspits. Het is rond Emmen daarbovenop een enorm verschil tussen Ochtendspits en middagspits qua drukte. In de middag is de spits letterlijk tig breder dan de ochtendspits (alles op Station naar Angelslo tussen 8 en half 9) want 's middags duurt de spits van 13 uur tot 16.30 uur. Dat gaat zwaar drukken op je spitscapaciteit en effectiviteit.
Nu staan alle MBO's, HBO's en VO-scholen in Emmen ook aan dezelfde straat, wat de verdeling nog beroerder maakt. Daarom rijdt lijn 12 ook tot meer dan 7x/30 minuten in de ochtendspits (Alle ritten tussen 8 en half 9 opgeteld van lijn 12 en 600 zonder versterking), waar het in de middag niet boven de 2 uitkomt. Dat maakt het dat Qbuzz een spitsverhouding krijgt die beroerd is, wat kan verklaren dat externe inzet goedkoper is.
Maak de ochtendspits van 8 tot 10 en je kan een enorme materieelbesparing bewerkstelligen.
Hoe dat met die stadsbussen zit is me niet duidelijk. In Emmen zie ik dagelijks maximaal 2 stadsbussen rijden, waar er vroeger 4 waren. Lijkt wel of ze stadsbussen hebben overgebracht naar Utrecht en het opvangen met streekbussen. De geledes rond Emmen rijden ook meer op ritten over de hele dag, terwijl ik ze alleen in de spits zou verwachten.
Nu staan alle MBO's, HBO's en VO-scholen in Emmen ook aan dezelfde straat, wat de verdeling nog beroerder maakt. Daarom rijdt lijn 12 ook tot meer dan 7x/30 minuten in de ochtendspits (Alle ritten tussen 8 en half 9 opgeteld van lijn 12 en 600 zonder versterking), waar het in de middag niet boven de 2 uitkomt. Dat maakt het dat Qbuzz een spitsverhouding krijgt die beroerd is, wat kan verklaren dat externe inzet goedkoper is.
Maak de ochtendspits van 8 tot 10 en je kan een enorme materieelbesparing bewerkstelligen.
Hoe dat met die stadsbussen zit is me niet duidelijk. In Emmen zie ik dagelijks maximaal 2 stadsbussen rijden, waar er vroeger 4 waren. Lijkt wel of ze stadsbussen hebben overgebracht naar Utrecht en het opvangen met streekbussen. De geledes rond Emmen rijden ook meer op ritten over de hele dag, terwijl ik ze alleen in de spits zou verwachten.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Apart, maar de streekbussen zitten wel beter, dus ik ben er niet heel rouwig om. In de spits is het wellicht wel wat lastig!
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Om even terug te gaan naar Groningen, dit lijkt me de conclusies uit ons gesprekje:
- Lijn 5 moet 2x/uur gaan rijden tussen Europapark en Haren.
- Lijn 8 in rustigere uren 1x/uur, maar doorrijdend naar Hoogkerk (Overigens is het nu in de daluren ook 1x/uur).
- Lijn 7 wordt vervangen door lijn 1.
- Lijn 5 moet 2x/uur gaan rijden tussen Europapark en Haren.
- Lijn 8 in rustigere uren 1x/uur, maar doorrijdend naar Hoogkerk (Overigens is het nu in de daluren ook 1x/uur).
- Lijn 7 wordt vervangen door lijn 1.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
:pos:
Akkoord!
Akkoord!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Er zijn geen stadsbussen uit GD naar Utrecht gekomen, alleen streekbussen maar die zijn inmiddels ook alweer weg uit Utrecht.CamilleKreemers schreef:Lijkt wel of ze stadsbussen hebben overgebracht naar Utrecht en het opvangen met streekbussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 8 rijdt al door Hoogkerk, dus hoe had je dat anders gedacht? Ik zou eerder zeggen door er met midi op te gaan rijden. Tis misschien niet zo praktisch, maar in mijn opzicht zal die goedkoper rijden dan de grote bussen die er nu op rijden.CamilleKreemers schreef:Om even terug te gaan naar Groningen, dit lijkt me de conclusies uit ons gesprekje:
- Lijn 5 moet 2x/uur gaan rijden tussen Europapark en Haren.
- Lijn 8 in rustigere uren 1x/uur, maar doorrijdend naar Hoogkerk (Overigens is het nu in de daluren ook 1x/uur).
- Lijn 7 wordt vervangen door lijn 1.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
bartjemestrom, Ik bedoelde lijn 8 vanaf Martini door naar Hoogkerk in de rustige uren. Dan krijg je een ringlijn. De gemeente Groningen wil daarnaast niet hebben dat er bussen op de OV-lijnen rijden met kleiner dan 12m bussen. Ook schijnt het verschil tussen midi en 12m niet zo heel groot te zijn op DRU-prijs (afgezien van het feit dat er geen midibussen in Groningen-Stad zijn). Je zult dus elders wijzigingen moeten vinden. Ik ken de "In de stad geen 1x/uur een bus"-regel, maar die wordt ook bij een HOV-lijn overtreden. Bij HOV vind ik het dan erger dan bij niet-HOV.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De wijk De Hunze in Groningen wordt ook maar 1x/u bediend op sommige momenten. De haltes Hoornseplas en Lepelaar liggen ook in Groningen. De regel wordt dus daar ook geschonden. Hetzelfde geldt voor een deel van de route van lijn 35/39. Dus in principe kan lijn 8 dan ook wel volgen...
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Altijd leeg? ik reis zelf regelmatig met lijn 8, en kom hem verder ook wel vaak tegen, maar er zit eigenlijk altijd wel wat in. Het is nooit veel, dat wel, maar echt leeg zie ik hem niet vaak rijden.CamilleKreemers schreef:Daarom rijdt lijn 8 ook 2x/uur, terwijl de vraag absoluut niet hoog genoeg is hiervoor. Die bus zie ik altijd leeg vertrekken van Station naar Martini via de woonwijken. Je uursdienst mag dus niet.
Midibussen schiet je niks mee op. De midibussen die rond Winschoten en op lijn 89 rijden zijn per dru een tientje duurder dan een 12 meter stadsbus (vraag me niet hoe, maar het is wel zo...).bartjemestrom schreef: Lijn 8 rijdt al door Hoogkerk, dus hoe had je dat anders gedacht? Ik zou eerder zeggen door er met midi op te gaan rijden. Tis misschien niet zo praktisch, maar in mijn opzicht zal die goedkoper rijden dan de grote bussen die er nu op rijden.
Basislijn
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Misschien omdat die bussen achter twee assen hebben, wat ik begreep van een chauffeur schuren die banden heel erg tegen elkaar. Wilde gok, maar wellicht slijten die banden bovengemiddeld snel waardoor ze een hoger DRU-tarief moeten rekenen.
Edit: Hoewel, een tientje per uur is zelfs voor de banden wel erg veel.
Edit: Hoewel, een tientje per uur is zelfs voor de banden wel erg veel.
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten