De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door trolly »

Hoe moeilijk kan het zijn? Met dank aan Lennart en SLToilet een verse draad, waarin het gaat om de lelijkste lijn van Nederland. Maar omdat lelijk geen grenzen kent, heeft dit item ze ook niet. Daarom gaat het ook niet in het bijzonder over buslijnen, hoewel ik het idee heb dat daar weleens de beste kandidaten onder te vinden kunnen zijn.

Ik zou zeggen: barst los, en verras uzelve en uwe medeforummers met al het lelijks dat het openbaar vervoer ons biedt!
Als inspiratie de post van SLToilet uit de tegenvoetersdraad:
SLToilet schreef:
trolly schreef:

*bus*

Of: de lelijkste stukken Nederland zijn ook nog eens erg slecht ontsloten door openbaar vervoer (A)
Vooral dát! Industrieterreinen staan nou eenmaal niet bekend om hun goede OV-ontsluiting, ze gaan er meestal ruim omheen, zoals bij de havens in Breda (Krogten/Emer) en industrie in Tilburg (Loven, Katsbogten: Vossenberg en Kraaiven daarentegen zijn wel, hetzij summier ontsloten). Daarentegen hebben veel binnensteden mooie buslijnen, zoals Lijn 4 in Maastricht, de lus aan de centrumzijde leidt door kronkelige, eeuwenoude straatjes en een villawijk. In Brabant waar ik woon zijn een aantal kronkellijnen door dorpjes de moeite waard als ze ook nog eens gepaard gaan met veel natuur, weilanden en een route die in een stad door een oud gebied en dwars door het centrum rijdt: ziehier de lijnen 142 en 143 naar Hilvarenbeek-Reusel (ma-za)/Best (ma-vr) (vanaf Oirschot echter weer minder mooi). Lijn 132 leidt van Riel tot aan Breda ook langs een mooi landschap. Wel is het de moeite waard om van tevoren te kijken waar de routes liggen: veel grote dorpen hebben de bussen uit het historische centrum geweerd terwijl kleine dorpen de routes behouden. Hilvarenbeek is een goed voorbeeld van een dorp met een mooi uitzicht vanuit de bus, het mooiste deel van Oirschot zal echter aan je voorbijgaan.

Als je daarentegen juist van desillusie en treurnis houdt (daar zijn ook mensen voor) is er geen betere lijn dan 327 (betonflats-naoorlogse wijk-kilometers industrie-stedelijke rafelrand-groot forensendorp-netnietweilanden-naoorlogse voorstad-stedelijke rafelrand-lelijkste deel stadscentrum-naoorlogs zooitje bijeengeraapt), maakt gelijk de lelijke plaatsen ook bereikbaar :Y .
Laatst gewijzigd door trolly op zo 21 feb 2016, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door Daniel »

Het lelijkst... dat zijn uiteraard de 65 Utrecht - Vianen en 66 Utrecht - Nieuwegein. Vrijwel volledig door bedrijventerreinen en in het geval van 66 ook niet het mooiste stuk van het centrum van Nieuwegein.
Voor lijn 65 zijn eigenlijk de korte ritten nog het lelijkst (die komen nooit de bedrijventerreinen uit), de lange ritten hebben nog een mooi stukje door Vreeswijk er tussen zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door SLToilet »

Wel grappig dat ik dit zo 's-avonds tegenkom :D! Ook al kom ik uit een stad van middelmaat die maar al te snel zegt dat een andere stad 'skôôn' is valt het me soms toch nog best op hoe lelijk de omgeving rond een OV-lijn kan zijn. Aan de andere kant: iedereen heeft een andere perceptie van lelijk. De een spreekt van 'koekblikken' terwijl de ander 'zilvermeeuwen' zal zeggen. Ook zijn er vaak mooie plekken te zien bij lijnen die over het algemeen maar door een middelmatige omgeving rijdt. 327 bijvoorbeeld rijdt ook langs de Delpratsingel, een schoon stukje Breda.

Maar om toch maar eens een ingeving te doen: de lijnen 68 en 69 in Rotterdam tussen Zuidplein en Heijplaat/Pernis :') niks tegen deze buurten/dorpjes maar die havenindustrie! Als iemand die niks heeft met goederenlogistiek is het in mijn ogen maar grauwe zooi.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door julsteren »

Lijn 51 (Twente) is in tegenstelling tot Bavinkelsweg-Grotestraat (wat erg mooi is), best wel een lelijk buslijntje, mooi industrieterreintjes meepakken, doe het nog steeds bijna dagelijks, dusja :P
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door PatrickM »

nu je het toch over industrie hebt: lijn 42 in rotterdam.
De "stadsdienst" van Middelharnis is ook niet het proberen waard.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door huibf »

Je zal er geen eenduidig antwoord op krijgen zoals dat al eerder prachtig werd verwoord.
Sommige vinden een oud havengebied prachtig, de andere kronkelige weggetjes langs water of een route door een natuurgebied. De andere kunnen geen genoeg krijgen van buslijnen die veel busstationnetjes aandoen.

Ik zelf kom uit De Peel. Een prachtig natuurgebied zeggen de mensen die uit de Zaanse Schans komen. Ikzelf vindt de Zaanse Schans dan weer mooi.

Ik weeg het lijnummer niet meer, maar de lijn vanuit Kinepolis in Antwerpen via de haven (kaaien) naar het centrum vond ik nooi. Maar ik kan me voorstellen dat andere dat een verschrikkelijke lujn vinden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door Durashift »

Sommige industrie/ kantoorterreinen kunnen best mooi zijn.. Diverse lijnen rijden over Papendorp in Utrecht. Dat vind ik toch best appetijtelijk eruit zien.

Kom je ff later in de Meern, Strijkviertel en omgeving.. best droevenis.. al is het nu wat beter met de doorkruisende busbaan die een lelijk stukje overslaat.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door erjeebee »

Lijn 85 van Ede naar Veenendaal

Langs de hoogbouw van Ede over het industrieterrein naar de hoogbouw van Veenendaal en het zo niet-pittoresque centrum van die plaats
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door Vinny »

Lijn 172 Kudelstaart-Amsterdam. De lijn rijdt alleen maar rondjes industriegebied en sfeerloze nieuwbouw, het enige platteland dat je onderweg tegenkomt zijn aftandse kassengebieden en bovendien duurt de reis ongeveer 2 keer zo lang als strikt genomen noodzakelijk. Het enige jammere is dat de lijn ook nog een gedeelte van Oud-Zuid en de binnenstad van Amsterdam meepakt. Daar is de omgeving eigenlijk te mooi voor de lelijkste buslijn van Nederland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willie
Berichten: 37
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door willie »

SLToilet schreef:Maar om toch maar eens een ingeving te doen: de lijnen 68 en 69 in Rotterdam tussen Zuidplein en Heijplaat/Pernis :') niks tegen deze buurten/dorpjes maar die havenindustrie! Als iemand die niks heeft met goederenlogistiek is het in mijn ogen maar grauwe zooi.
Je zult me vast niet geloven, maar eind jaren zestig organiseerde de RET met veel succes dagtochten door het havengebied. Ik weet dat omdat ik toen samen met mijn vader genoten heb van een toeristisch rondje Rotterdam-Maasvlakte. We vonden het prachtig natuurlijk.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 8 in Dordt na het Centrum (eigenlijk ook hoogbouw) een en al Industrie en kale kavels. Oftewel het kan niet lelijker dan lijn 8. :x
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door DrechtBlub »

Lijn 8 is niet de mooiste maar je komt ook langs de gezellige woonboulevard, langs het groene wieldrecht, door de halte onder de brug bij de keerweer, door de tweede tol en het inmiddels netjes afgewerkte dordtse kil 3, wat onlangs dat het industriegebied is toch best heel groen en mooi is tegenwordig.

Persoonlijk vind ik lijn 21 slechter. Wel variatie en over de brug, maar alles is voelt karakterloos langs die lijn.
Ik blub in het Drecht.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door busfanNL »

En verschrikkelijke taxibussen. En toch ga ik het stuk Zwijndrecht Dordrecht een keer doen. Welke taxiboer rijdt deze lijn eigenlijk?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door DrechtBlub »

Lotax, wat op zijn beurt onderdeel van de HTM is. ze zijn voorzien van een klein arriva logo half over het lotax logo, er is op zijn minst één taxibusje met een groter arriva logo voorop. Ik spot ook wel eens busjes van taxi stam. Al zie ik met enige regelmaat ook wel eens een wit busje zonder opschriften gezien.
Ik blub in het Drecht.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door PatrickM »

Ik heb daar een keer een sprinter van de haars groep gehad. De stoelen waren wel oké.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door DrechtBlub »

Lotax heeft in ieder geval ook comfortabele stoelen ;)

Het zijn niet van die doorgetrapte oude taxibusjes met stoelen die plastic voelen in ieder geval.
Ik blub in het Drecht.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door CSA2 »

Lijn 135 Hoorn - Den Helder... Eerst alleen maar gras, windmolen, gras, windmolen en raad u even mee? Jawel gras, en vervolgens kom je in zo'n beetje de meest naargeestige stad van Noord-Holland die eigenlijk alleen functioneel is op het moment dat je naar Texel wilt...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door n-evo »

Ik nomineer de stadslijnen van Almere. :X
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door Jef400 »

CSA2 schreef:Lijn 135 Hoorn - Den Helder... Eerst alleen maar gras, windmolen, gras, windmolen en raad u even mee? Jawel gras, en vervolgens kom je in zo'n beetje de meest naargeestige stad van Noord-Holland die eigenlijk alleen functioneel is op het moment dat je naar Texel wilt...
De passages van Wieringen, de Wieringermeer met haar vergezichten en het mooie doorkijkje de Hoornse binnenstad in worden eventjes vergeten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door Plutona »

Lijn 7 (CS - Beatrixhaven) en lijn 100 (station Maastricht Noord - Centrum) zijn niet erg charmant.
Lijn 36 in Amsterdam zou ik ook niet bepaald aantrekkelijk willen noemen.
In België kies ik zonder meer voor TEC-lijn 27 in Luik/Seraing; 5 kwartier lang uitsluitend staalfabrieken, vieze woonwijken en troosteloze spoorlijnen die je doorkruist.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door CSA2 »

JeffreyMeijer schreef:
CSA2 schreef:Lijn 135 Hoorn - Den Helder... Eerst alleen maar gras, windmolen, gras, windmolen en raad u even mee? Jawel gras, en vervolgens kom je in zo'n beetje de meest naargeestige stad van Noord-Holland die eigenlijk alleen functioneel is op het moment dat je naar Texel wilt...
De passages van Wieringen, de Wieringermeer met haar vergezichten en het mooie doorkijkje de Hoornse binnenstad in worden eventjes vergeten.
Dat is ongeveer de eerste/laatste minuut van de hele rit mbt. tot Hoorn. Dan heb je nog een uur en 14 minuten te gaan. Wieringen/Amstelmeer is gewoon een soort mini Afsluitdijk. Ik rij hem 3x per week retour en ben het meestal na een half uur al aardig zat.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door Durashift »

CSA2 schreef:
JeffreyMeijer schreef:
CSA2 schreef:Lijn 135 Hoorn - Den Helder... Eerst alleen maar gras, windmolen, gras, windmolen en raad u even mee? Jawel gras, en vervolgens kom je in zo'n beetje de meest naargeestige stad van Noord-Holland die eigenlijk alleen functioneel is op het moment dat je naar Texel wilt...
De passages van Wieringen, de Wieringermeer met haar vergezichten en het mooie doorkijkje de Hoornse binnenstad in worden eventjes vergeten.
Dat is ongeveer de eerste/laatste minuut van de hele rit mbt. tot Hoorn. Dan heb je nog een uur en 14 minuten te gaan. Wieringen/Amstelmeer is gewoon een soort mini Afsluitdijk.
Nee hoor, zit bij Hippolytushoef toch een beetje glooiing in de weg. En op de A7 zie je nog een stuk Robbenoordbos..

Den Helder heeft (gelukkig) nog wel meer functies.. Marine (in deze tijden van hernieuwde aandacht voor defensie iets om te behouden denk ik) plus offshore activiteiten.
Oh ja, ook vaak in de top 3 van steden met de meeste zonuren te vinden. 8-)
CSA2 schreef: Ik rij hem 3x per week retour en ben het meestal na een half uur al aardig zat.
Als chauffeur?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De lelijkste lijn van Nederland (e.o.)

Bericht door Jef400 »

Daarnaast zijn er in het verleden en mogelijk in de toekomst lijnvluchten naar Airport De Kooy te vinden waardoor de lijn zelfs een internationale luchthaven bediend.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten