Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

BrengMe schreef:Nee, op lijn 5 worden gastvrouwen en gastheren ingezet, maar er is geen open instapregime op die lijn.
Tram 5 (16 en 24) hebben altijd al een open instapregime gehad omdat de 11/12G trams niet geschikt zijn voor een bestuurderscabine. Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hageneis »

isadora schreef:Onthoudt gewoon: alles is goed in het Nederlands, zo lang je maar weet, waarover je het hebt.
Laat het nou net 'Onthoud gewoon' zijn. Of moderner 'Onthou gewoon' 8-)
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door BrengMe »

n-evo schreef:
BrengMe schreef:Nee, op lijn 5 worden gastvrouwen en gastheren ingezet, maar er is geen open instapregime op die lijn.
Tram 5 (16 en 24) hebben altijd al een open instapregime gehad omdat de 11/12G trams niet geschikt zijn voor een bestuurderscabine. Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?
Lees mijn laatste post even:
BrengMe schreef:Ik heb niks gezegd :X
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Mojito schreef:Omdat Amsterdam voor zover ik weet als enige stad op de wereld op de meeste tramlijnen een inefficiënt, vertragend en m.i. tegenwoordig ridicuul in- en uitstapregime hanteert
Jij bent blijkbaar nog nooit in New Orleans geweest. :P
Ik ook niet, maar uit een verslag op een ander forum begrijp ik dat het nooit erger kan zijn dan daar.
(Erg mooi en interessant topic trouwens voor wie van trams houdt. :pos: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik snap het artikel van AT5 niet helemaal, hoezo is het reizigersvriendelijker als je bij het instappen niet meer wordt begroet door een vriendelijke GVB-medewerker?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

'reizigersvriendelijker' is een ander woord voor 'efficiënter', in dit geval.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Gaan die conducteurs op de 2 en de gastheren/vrouwen op de 5 dan lopend door de tram kaartjes verkopen? Dan mag je je geldbakje en houder met chipkaarten dus meeslepen door de hele tram. Als je natuurlijk door de tram heenkomt, aangezien de 5 vaak genoeg tussen CS en Museumplein een sardienblikje lijkt.
Beul van de blindegeleidelijn
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Kaartverkoop blijft gewoon bij de bestuurder. Net als nu.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Als ik naar de capaciteit kijk van voertuigen in Amsterdam snap ik iets niet: hoe kan een 30 meter lange Combino een lagere capaciteit hebben (180 mensen) t.o.v. 21 meter lange CapaCity L (190 mensen)? Zo lees je ook vaak in andere steden dat hun trams richting de 250 mensen gaan (of zo) terwijl die trams net zo lang of misschien 3-4 meter langer zijn.

Ik weet dat de Amsterdamse trams een extra conducteursbak hebben, maar daar staat tegenover dat nieuwe trams in het buitenland vaak tweerichtingsvoertuigen zijn met een tweede bestuurderscabine.

Onderschatten wij hier de capaciteit, wordt ie elders overschat, of ligt de waarheid in het midden?
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Er is ook nog de breedte. Een Capacity is volgens mij net zo breed als een Citaro. 2,55 meter, dat is 15 centimeter breder dan de Combino. Scheelt toch wat vierkante meters. Daarnaast hangt het er maar net vanaf wat voor norm men hanteert voor het aantal staande personen per vierkante meter. Gangbaar in Nederland is volgens mij vier personen, maar ik heb ook wel eens gezien dat er met meer (zes of zelfs zeven) gerekend wordt.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De inrichting van de Combino biedt ook relatief weinig plek voor staanplaatsen, zo is de tweede bak volgepropt met stoeltjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die Citaro's hebben op bepaalde plekken twee rijen tweezits wat zwaar ten koste gaat van het gangpad en achterin is eigenlijk ook amper ruimte om te staan. Vandaar dat ik me een beetje verbaas over het grote verschil. Daarbij Dat is natuurlijk bij onze bussen het geval, weet niet hoe de CapaCity L is ingericht.


Iets anders dat mij trouwens opvalt: halte Elisabeth Wolffstraat is opgeheven, maar iedere keer als ik er met de tram aan kom rijden staan we stil voor het stoplicht aan het einde van het voormalige perron. Je zou verwachten dat de stoplichten zo ingesteld staan dat trams altijd prioriteit krijgen. Nu zet het nog geen zoden aan de dijk.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

^^ Dat valt mij ook altijd op, daar bij Elisabeth Wolffstraat. Ik vind het (uit puur eigenbelang) toch best jammer dat die halte is opgeheven. Het was de dichtstbijzijnde halte voor De Hallen en voor mijn geliefde Pazzi, waar ik (te) vaak pizza met Sgroppino toe eet :D .

Wat je ook ziet is dat halte Willem de Zwijgerlaan een stuk drukker is geworden. 's Avonds met name ook staduitwaarts, met veel toeristen die met de 12 en 13 terug naar Ramada Apollo of naar een van de vele hotels bij Sloterdijk gaan. Dat ene abri'tje wat er staat is vaak niet toereikend meer. Terwijl die halte toch lang en breed genoeg is voor een tweede, of voor een extra lang exemplaar.

Verder zie ik dat langzaamaan de nieuwe displays in werking worden gesteld. Alleen die derde, bewegende regel voor de actuele reisinformatie is soms nog een beetje vaag. Bij tram 13 Jan van Galenstraat zag ik gisteravond de mysterieuze boodschap

GVB4101-03169 - Jan van Galenstraat - Vlaggenmast - 3R-LED

voorbij komen :) ... Is vast een kwestie van testen en opstarten, denk ik!
足元にご注意下さい
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

n-evo schreef: Tram 5 (16 en 24) hebben altijd al een open instapregime gehad omdat de 11/12G trams niet geschikt zijn voor een bestuurderscabine.
Niet geschikt voor een bestuurscabine? Zullen we daar maar een cabine voor de achterstapdeur achter van maken, anders wordt het wel erg onoverzichtelijk voor de bestuurder.......
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De verkeerde bus-aanduidingen op Amstelveenseweg zijn aangepast. Op station Zuid staat nogsteeds ergens M50 Westwijk en M51 Isolatorweg
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

n-evo schreef:Iets anders dat mij trouwens opvalt: halte Elisabeth Wolffstraat is opgeheven, maar iedere keer als ik er met de tram aan kom rijden staan we stil voor het stoplicht aan het einde van het voormalige perron. Je zou verwachten dat de stoplichten zo ingesteld staan dat trams altijd prioriteit krijgen. Nu zet het nog geen zoden aan de dijk.
Dat is iets waar GVB al achteraan zit sinds de opheffing van die halte, maar het wil maar niet vlotten met de beheerder van de verkeerslichten (en volgens mij is dat het stadsdeel of de gemeente).

Halte Hoofdweg stad-uit (lijn 15/17) heeft hetzelfde probleem, maar ik verwacht niet dat ze op dit drukke verkeerspunt de tram gaan prioriteren.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Gevalletje tussen wal en schip, of eerder tussen tram en metro, die 51.

http://amstelveenz.nl/5166-2/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

JWM schreef:De verkeerde bus-aanduidingen op Amstelveenseweg zijn aangepast. Op station Zuid staat nogsteeds ergens M50 Westwijk en M51 Isolatorweg
Had al feedback gegeven op de website. Fijn dat het is aangepast. Slordig dat het op Zuid nog steeds verkeerd staat.

Bij de trap onderaan vind ik het echt een stap achteruit trouwens bij de Amstelveenseweg. De stationsnaam display onder het viaduct is vééél kleiner dan het oude bord en valt minder op. Ook is nergens een duidelijke indicatie dat er boven een metro stopt. De M-blokken die voor de viaducten staan zie je niet als je de tram of bus uitstapt.

Ze hadden eigenlijk ook zo'n M bij de tram-/bushalte moeten plaatsen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Vanochtend stond ik op Sloterdijk op mijn trein te wachten, toen de oude stem van GVB omriep dat lijn 50 was uitgevallen en reizigers werd aangeraden ander vervoer te gebruiken. Dus zoek maar zelf uit. ;)
Op de AT5-app las ik later dat er ergens aan de oostkant een wisselstoring was. Iemand meer informatie?
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

@VIRM: Bij de van der Madeweg was een wisselstoring in de ochtend. Alle 4 de metrolijnen hadden problemen daardoor.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Vanmiddag trof ik CAF-stel 88, waarvan het interieur omgebouwd was, aan in een dienst op de 53/54.
Het design had veel weg van een M5: van binnen spierwit (incl. belichting) met her en der een grijs element terug te vinden en knalrode deuren.
De frames van de stoelen waren ook wit gespoten, denk dat de nieuwe stoelen een soortgelijke kleurstelling krijgen, nu vloekten ze wel heel erg met al dat witte :@
Ook waren er metalen platen aanwezig onderaan de binnenzijde van de deuren... Waarom weet ik niet, het zag er wel mooi uit. :P
Ik ben wel blij dat het GVB weer voor een uniforme huisstijl gaat, ben dan ook heel benieuwd wanneer we het eerste totaal gereviseerde stel kunnen verwelkomen in A'dam *O*
P.S. Ik zal proberen om een foto te maken de volgende keer dat ik 'm aantref, domweg vergeten :|
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik heb de afgelopen weken toevallig een keer of drie, vier in stel 90 gezeten. Volgens mij was dat het proefstel voor de nieuwe verlichting. De ene bak had ontzettend fel wit licht (zeg maar categorie operatiekamer, middenstip Arena :)), in de andere bak was het net iets zachter, iets geler volgens mij. Het viel me echt op toen ik er voor het eerst instapte. Ook toen de metro wegreed en ik vanaf een afstand keek zag je duidelijk dat het verlichtingsniveau en de kleur ervan in het stel afweek van de andere.

De wanden waren wel nog steeds in het gedateerde (maar wel vers overgeplakte en nog glimmende) oranjerood met blauwpaars.
足元にご注意下さい
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Mojito schreef:Ik heb de afgelopen weken toevallig een keer of drie, vier in stel 90 gezeten. Volgens mij was dat het proefstel voor de nieuwe verlichting. De ene bak had ontzettend fel wit licht (zeg maar categorie operatiekamer, middenstip Arena :)), in de andere bak was het net iets zachter, iets geler volgens mij. Het viel me echt op toen ik er voor het eerst instapte. Ook toen de metro wegreed en ik vanaf een afstand keek zag je duidelijk dat het verlichtingsniveau en de kleur ervan in het stel afweek van de andere.
Dat was inderdaad stel 90, volgens mij reed die vandaag zelfs met de 88 & 95. :!:
Uit de proef is denk ik gebleken dat het GVB meer ziet in het fel witte licht, aangezien er niks geels te zien was in stel 90 :')
Ik moest wel ontzettend wennen, CAF is altijd lekker donker materiaal geweest, dit is echt 180 graden de andere kant op.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Op Youtube staat het volgende filmpje van het witte stel: https://www.youtube.com/watch?v=0jkZhJYkmtY
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 59 gasten