Mag ik even kwijt #188

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Hainje »

Potgrond!
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Jef400 »

Leg me deze even uit. @Aking. Het is niet strafbaar volgens de wet. Alleen de topicregels vinden het strafbaar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door trolly »

Aking schreef:Ik zeg tijd voor de treinende rechter! :Y
Ja! De Dreinende Trechter! *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Hendrik »

JeffreyMeijer schreef:Leg me deze even uit. @Aking. Het is niet strafbaar volgens de wet. Alleen de topicregels vinden het strafbaar.
Een onrechtmatige daad is dan ook iets heel anders dan een strafbaar feit...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Z2N »

Onderstaande berichten komen uit W0rteltjes Foto conquest
Wubbo schreef:
Z2N schreef:Eigenlijk zou een gouden regels-lijstje wel handig zijn, dan zou iedere beginnende fotograaf het direct aan kunnen leren dat OV-foto's en Flitser niet samen gaan, in geen enkele omstandigheid.
Wellicht kunnen we daar eens een voorzet voor maken? Ik ben geen goede fotograaf, wie trapt er af (in een los topic wat mij betreft)?
Naar aanleiding van de discussie die in recente tijden meermaals ontstaan is over het maken van gewaardeerde ov-foto's, heb ik geprobeerd om een voorzetje te maken voor zo'n gouden regel-lijstje. Deze staat hier. Zijn er nog dingen die toegevoegd of aangepast zouden moeten worden? Alvast bedankt voor de feedback! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Aking »

JeffreyMeijer schreef:Leg me deze even uit. @Aking. Het is niet strafbaar volgens de wet. Alleen de topicregels vinden het strafbaar.
Je bent jurist toch? 8-)

Dan zou je toch moeten weten wat een onrechtmatige daad is, en dat dat inderdaad niet persé een strafbaar feit is.

Overigens komt het plegen van strafbare feiten wel (bijna) altijd voort uit een onrechtmatige daad :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Ardan »

Over de gouden regels: dit zijn mijn meningen :)

· Veel mensen beginnen enorm te zeuren bij 'sluitseinfoto's'. Bij treinen en metro's vind ik dat zelf niet zo'n punt, immers, de voorkant is hetzelfde als de achterkant. Maar de achterkant van een bus is nou niet echt de moeite waard..
· LED-displays zijn erg lastig te fotograferen omdat hun 'refresh-rate' langzamer is dan je sluitertijd bij normaal daglicht. Dat lijnfilms mislukken is dus geen punt, wel kun je proberen te spelen met je sluitertijd bij stilstaande voertuigen.
· Niet iedereen heeft een vaste hand (ik heb ook wel eens een afwijking naar rechts) maar hou je camera recht, gebruik als het kan een abri of lantaarnpaal om je camera tegenaan te houden om een mooie rechte hoek te krijgen.
· De voorkant van het voertuig op 2/3 van de foto wordt vaak als het beste beschouwd. In ieder geval niet op het randje.
· Ontdek je plekje. Als je nog tijd hebt voor je voertuig eraan komt, ga dan even wat verschillende plekjes af op je spotplaats om je hoek en belichting te bepalen en kijk vanaf welke plek je zo weinig mogelijk (liefst geen) obstakels in beeld hebt. Bij geëlektrificeerde spoorlijnen ga je het beste naast een portaal of mast staan, de volgende is dan immers zo ver mogelijk weg en staat niet hinderlijk in beeld. Maak wat proeffoto's.
· Als je een verslag maakt, filter dan. Verdieping over de omgeving is leuk en kan erg interessant zijn! Maar OV is het hoofdonderwerp. Wisselen van locatie houdt je verhaal ook interessant; achttien foto's vanaf dezelfde plek is immers ook maar 'more of the same', tenzij er echt veel afwisselend materieel langskomt.
· Zet achter je TT het aantal foto's in blokhaken, bijvoorbeeld 'Je moeder op stap: Treinen in Tokkieland [22f]'. Zo kunnen kijkers bepalen of ze nu of later gaan kijken omdat ze bijvoorbeeld op mobiel zitten of met traag internet (zoals wifi in de trein :mrgreen: ).
· Crop je foto's. 1500-2000 pixels in de breedte gaat nog prima, maar supergrote foto's laden enorm traag en dat is bloedirritant. Sommige hostingsites croppen automagisch naar een acceptabele resolutie.
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Jef400 »

Aking schreef:
JeffreyMeijer schreef:Leg me deze even uit. @Aking. Het is niet strafbaar volgens de wet. Alleen de topicregels vinden het strafbaar.
Je bent jurist toch? 8-)

Dan zou je toch moeten weten wat een onrechtmatige daad is, en dat dat inderdaad niet persé een strafbaar feit is.

Overigens komt het plegen van strafbare feiten wel (bijna) altijd voort uit een onrechtmatige daad :Y
Mag ik ook even tijd krijgen te reageren. Als ik de dag erop om 0900 uur in utrecht verwacht wordt chat ik 's avonds laat niet meer in MIEK.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Hendrik »

:?: :?:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Aking »

JeffreyMeijer schreef:
Aking schreef:
JeffreyMeijer schreef:Leg me deze even uit. @Aking. Het is niet strafbaar volgens de wet. Alleen de topicregels vinden het strafbaar.
Je bent jurist toch? 8-)

Dan zou je toch moeten weten wat een onrechtmatige daad is, en dat dat inderdaad niet persé een strafbaar feit is.

Overigens komt het plegen van strafbare feiten wel (bijna) altijd voort uit een onrechtmatige daad :Y
Mag ik ook even tijd krijgen te reageren. Als ik de dag erop om 0900 uur in utrecht verwacht wordt chat ik 's avonds laat niet meer in MIEK.
Eh... Je reageerde toch? Volgens mij vroeg je om uitleg...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Jef400 »

Nee joh. Ik weet dat ik gefrustreerd was vannacht en daarbij fouten heb gemaakt. Maar een hulpvraag heb ik niet bewust gedaan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Aking »

JeffreyMeijer schreef:Leg me deze even uit. @Aking. Het is niet strafbaar volgens de wet. Alleen de topicregels vinden het strafbaar.
(A)

En 21:31 is nog geen nacht hoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Zijn er nog dingen die toegevoegd of aangepast zouden moeten worden? Alvast bedankt voor de feedback! :)
Als tip mis ik nog dat je, zeker met een compactcamera - die zijn meestal niet zo vergevingsgezind, het best foto's kunt maken op een plek waar de zon schuin op het object wat je fotografeert staat. Oftewel in je rug zodat zowel zij- als voorkant door de zon verlicht worden zodat je hinderlijke schaduwen voorkomt, maar ook overbelichte voorkantjes. En dat het ook wel handig is daar aan te denken als je een fototourtje plant, want op sommige plekken is maar een beperkt aantal uren per dag een echt mooie foto te maken.

Verder als tip voor scherpe foto's eentje die vooral bij bussen en trams goed werkt: ga niet zomaar lukraak plaatjes schieten, maar zoek een plekje en stel bv. als de bus eraan komt scherp op een object dat zich ongeveer even ver van je bevindt als de plek waar je de bus in je compositie wilt hebben (bv. een lantaarnpaal, maar een stoeprand of wegbelijning werkt vaak ook wel goed). Je drukt dan dus de ontspanknop half in om scherp te stellen en duwt 'm door zodra je de foto wilt maken, waarmee je het voertuig als het ware "opvangt".
Met een compactcamera zal je dat elke keer opnieuw moeten doen want die onthoudt het scherpstelpunt immers niet, met een DSLR versnelt het vooral het daadwerkelijk maken van de foto (die kan je immers van te voren alvast op de juiste afstand scherp laten stellen waardoor de correctie ervan bij het daadwerkelijk fotograferen minimaal is).

En tja, om foto's van rijdende bussen bij mindere lichtomstandigheden te maken is een camera waarbij je de sluitertijden kunt instellen eigenlijk wel een must have. Als je die niet hebt werkt een "sportstand" ook wel goed meestal.

Even een korte reactie dacht ik, is iets langer geworden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door ODRAIL »

Ondanks dat het geen korte reactie is zitten er toch zeer bruikbare tips bij. Ook voor mij als redelijk gevorderde beginneling :wink: .
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Z2N »

Z2N schreef:Zijn er nog dingen die toegevoegd of aangepast zouden moeten worden? Alvast bedankt voor de feedback! :)
Daniel schreef:Als tip mis ik nog dat je [...]
Ardan schreef:Over de gouden regels: dit zijn mijn meningen :)
Beide lijstjes aan opmerkingen zijn opgenomen! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Hainje »

De flits is wel een dingetje bij je hé? :P
🍉
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door dylanwild94 »

Ik mis de Do's bij het kopje veiligheid.
in de trant van kijk bij het maken van de foto goed om je heen en hou het verkeer in de gaten of blijf zoveel mogelijk op de stoep.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Jef400 »

Sorry hoor. Maar als je je daar niet aan houd ben je dus gewoon geestelijk niet in orde. Dat zijn zaken die je al als kleuter leert.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Aking »

Er zitten hier dan ook nogal wat mensen die geestelijk niet in orde zijn 8-) :') :Y :P
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door regenmaker »

Even anders verwoord in een Don't: ga niet midden op een drukke weg staan terwijl je foto's maakt. Bussen of auto's kunnen je aanrijden. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door dylanwild94 »

JeffreyMeijer schreef:Sorry hoor. Maar als je je daar niet aan houd ben je dus gewoon geestelijk niet in orde. Dat zijn zaken die je al als kleuter leert.
In de OV-Wereld zijn er niet veel die de Bus/trein/tram belangrijker vinden dan hun leven. Maar de van de blauwe zwaailampen filmerts is dat wel het geval. (al gaat het dan niet om een bus/trein/tram) Ik denk dat het dan voor de beginnende wel van belang is het stukje eigen veiligheid te benoemen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Jef400 »

Zullen we dan ook zaken als ga naast de routes staan benoemen. Anders komt er geen bus langs :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Aking »

Als het een tweebaansweg is heb je best kans dat die bus alsnog langskomt, zij het met een hoop getoeter :')
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Karl »

dylanwild94 schreef:Ik mis de Do's bij het kopje veiligheid.
in de trant van kijk bij het maken van de foto goed om je heen en hou het verkeer in de gaten of blijf zoveel mogelijk op de stoep.
Zet er anders ook bij dat je een goede jas aan moet doen als het koud is, want anders vat je kou, krijg je een longontsteking en ben je morgen dood. Alleen maar omdat je bus 8526 op de foto moest hebben.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #188

Bericht door Ardan »

Helaas ben ik ook van mening dat het benoemen van veiligheid eigenlijk bovenaan de lijst mag. Let op je eigen veiligheid en die van anderen.. Er zijn er genoeg die de meest halsbrekende toeren uithalen -o- Als je eens een dreun van een bus krijgt leer je het wel af, maar dat gun ik de bestuurder niet. Die schrikt zich helemaal het laplazarus..
Ik doe ook maar wat
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten