OVer je treinreiservaringen in april 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Vinny »

Overigens zitten er wel spitstreinen in cargopaden volgens het BUP. (Basis-Uur-Patroon). Zelf heb ik al eens een voorstel gedaan om het verschil in snelheid tussen goederen- en intercitypaden op de belangrijkste goederencorridor's op te heffen. Het heeft het alleen niet gehaald. Wat waarschijnlijk wel gaat gebeuren is bij de implementatie van het PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) is het "toestaan" van vertragingen. De tijd in het spoorboekje wordt dan de vroegst mogelijke vertrektijd en de aankomsttijd de laatst mogelijke aankomsttijd. Zelf denk ik dat onzekerheid bij de reiziger vervelender is dan een gebrek aan snelheid, maar goed daar wordt door anderen anders over gedacht...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Daniel »

Nee daar trek je nieuwe klanten mee... aankomsttijden betrouwbaarder maken door de reistijd op te rekken lijkt me nou juist absoluut niet de oplossing. Althans, niet eentje waar je reizigers mee trekt want in de concurrentie met andere modaliteiten is nu juist de reistijd het belangrijkste criterium voor de keuze tussen trein of ander vervoermiddel.

Daarnaast introduceer je er een bron van agressie mee aangezien je met laatst mogelijke aankomsttijden op drukke overstappunten gegarandeerd schijnaansluitingen krijgt als de trein een keer wat eerder aankomt. Iets soortgelijks treedt natuurlijk op het vertrekstation op.
Die schijnaansluitingen kunnen zo realistisch worden dat reizigers erop gaan rekenen. Voorbeeldje is s2100 -> s5100 in Rotterdam wat net niet kan maar toch probeert iedereen het en raakt de s5100 in de vertraging. Ze hebben het ooit met een spoorwijziging geprobeert te realiseren maar da's weer klantonvriendelijk voor de overstap de andere kant op die wel bestaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Meltrain »

Nu neem je wel ge lijk de meest k*tte (non)overstap die bestaat.
s5100-->s2100 richting Asd kan volgens mij nooit, maar s2100-->s5100 richting Ddr kan nooit, behalve op enkele uren in de avond, wanneer de s5100 ineens om :05 (of :35) vertrekt i.p.v. :02 (of :32). :roll:
Welke uren dat zijn, weet ik niet zo snel (en heb ook geen zin om het op te zoeken), maar ik vind het weinig consequent. :?

Bovendien is het erg vervelend dat die overstap 'meestal' niet bestaat, want reizigers uit Zwijndrecht t/m R'dam Blaak missen zo wel een goede verbinding met Schiphol en Amsterdam Centraal. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Daniel »

Er zit toch wel enige logica in dat latere vertrekken: de aansluiting wordt wel geboden doordeweeks in de daluren en 's avonds en in het weekend, maar slechts 1x per uur. In alle gevallen zijn het de s5100-en die tot Dordrecht rijden. Die kunnen namelijk probleemloos wat langer wachten omdat ze toch al een lange stop in Zwijndrecht hebben vanwege de brugopening van de spoorbrug over de Oude Maas.
Later vertrekken met de andere s5100 naar Roosendaal kan niet omdat 'ie dan niet meer voor de s1900 uit kan naar Roosendaal waardoor 'ie z'n kering daar niet meer kan halen. Diezelfde kering zorgt ervoor dat je niet eerder uit Roosendaal kunt gaan vertrekken, want strak achter de s1900 aan vanaf Lage Zwaluwe is de enige optie om de minuutjes te winnen die een overstap in Rotterdam mogelijk zouden maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Vinny »

Bij de reconstructie van de Oude Lijn ontstaan er hier hopelijk betere situaties.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Daniel »

Ligt eraan welke kant ze de s5100 op gaan schuiven: in het huidige pad kan zowiezo niet want volgens de adviesaanvraag schuift de s2100 na introductie van de HSL 6 minuten naar voren om de kwartiersdienst samen met de s2200 te kunnen bieden richting Haarlem.
Nu is een gok hier redelijk eenvoudig: hij past er niet vlak voor tussen Roosendaal en Dordrecht omdat je dan in conflict gaat komen met de s1900 na Lage Zwaluwe, dus hij moet er achteraan wat gunstig is voor de situatie in Rotterdam. Overstap wordt dan zo'n 10 minuten.
De andere kant op ziet het er zover ik kan herleiden uit de plannen die er nu zijn wat minder goed uit: dan verschuift de huidige situatie slechts met 10 minuten.

:arrow: Adviesaanvraag drgl 2010 na introductie HSL
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Daniel »

En inmiddels is het mei, dus mogen jullie hier verder!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
pytoyo123
Berichten: 74
Lid geworden op: do 21 mei 2009, 18:00
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door pytoyo123 »

ik kom wel behoorlijk laat mee maar op 30 April reed er VIRM IV+VIRM VI in de 3654
Deventer, De stad van serie 140/240/1500/1600/1700/2400/3600/7000/26000!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door BR628 »

pytoyo123 schreef:ik kom wel behoorlijk laat mee maar op 30 April reed er VIRM IV+VIRM VI in de 3654
Ja en? Het is hier, nogmaals, geen somda. :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Bericht door Geert »

Precies, als je iets opvallends hebt gezien graag binnen een paar dagen melden en niet zes weken later.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten