Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Trouwens, die GVB-directrice loopt toch overval te verkondigen dat het OV duurzamer moet worden en dat GVB volledig overstapt op elektrische bussen? Hoe moet ik deze aankoop dan weer zien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Deze aankoop zou zijn om de explosieve groei van het aantal reizigers de afgelopen twee jaar op te kunnen vangen. De volgende bestelling bussen, verwacht voor 2018, zouden volledig elektrisch moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Klopt, maar men had vooruitlopend op een grotere bestelling alvast met 10 elektrische bussen kunnen beginnen bijvoorbeeld. Ik ben erg benieuwd welke lijnen uitgebreid gaan worden. 21, 48, 65 en 66 lijken mij wel kanshebbers.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Eens met JWM. GVB / SRA hebben overal in de media lopen blaten dat al het vervoer CO2 neutraal moet. Heel raar om dan nu nog in nieuwe vervuilende bussen en IJ-veer te investeren.

Of is die nieuwe IJ-veer wel elektrisch of whatever.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Een vervolgbestelling klinkt als een optie op een bestaand contract lichten. Dan ben je wel gek als je een hele nieuwe order gaat plaatsen, want in de regel duurder. En CO2-neutraal bekt natuurlijk lekker voor de bühne, maar investeren tegen zo laag mogelijke kosten is uiteindelijk veel interessanter.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ofyles2 »

n-evo schreef:Jammer. Ik vind die gelede Citea's echt geen porum, wat een lompe bakken. Ook qua inrichting. Liever bestelt GVB gewoon nieuwe Citaro's.
Geen uitstraling, geen karakter, geen aangenaam geluid. De gelede Citea's zouden zomaar door Rutte besteld kunnen worden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Haha! :D :pos:
Alargule schreef:Een vervolgbestelling klinkt als een optie op een bestaand contract lichten. Dan ben je wel gek als je een hele nieuwe order gaat plaatsen, want in de regel duurder. En CO2-neutraal bekt natuurlijk lekker voor de bühne, maar investeren tegen zo laag mogelijke kosten is uiteindelijk veel interessanter.
Dan moet je niet met veel bombarie zo'n plan aankondigen. In dat licht slaat het he-le-maal nergens op om nu nog in vervuilend conventioneel materieel te investeren. Put your money where your mouth is zoals de Amerikanen mooi zeggen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik heb al zoveel mooie woorden gehoord waar uiteindelijk niets van terecht kwam, dat ik heb geleerd dit soort uitspraken met een flinke korrel zout te nemen.

Scheelt ook een hoop verontwaardiging achteraf als je alles niet zo serieus neemt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Hermes bestelt (als alles goed gaat) voor de nieuwe concessie Zuidoost-Brabant zo'n 40 elektrische bussen bij VDL (Bron).
Misschien had het GVB wel bij die bestelling kunnen aansluiten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Dat weet ik niet. GVB moet voldoen aan de aanbestedingsplicht, dat is ook de reden dat er altijd opties worden verwerkt in de contracten, mocht er alsnog een tekort ontstaan, bijvoorbeeld door de gemiddeld 8% reizigersgroei de afgelopen jaren dan kan er zonder nog een langdurige aanbesteding snel een zooitje bussen geleverd worden.

En ja, 100% elektrisch vervoer is het doel, maar de reizigers als sardientjes vervoeren doet het in de media niet zo heel goed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Tuurlijk is de keuze van GVB om nu 9 dieselbussen bij te kopen goed te begrijpen.

Het is alleen jammer dat het al geruime tijd aan een offensief is begonnen als groenste jongetje van de klas maar als puntje bij paaltje komt deze ideologie net zo makkelijk even in de wachtkamer terecht komt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

"Deze bus rijdt op groene praatjes"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Geert schreef:"Deze bus rijdt op groene praatjes"
:Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Is er wel voldoende groene (écht groene) stroom beschikbaar voor het GVB om een 100% elektrisch (bus)wagenpark te voorzien..
Zal toch wel een windmolentje bij moeten, denk ik zo.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Busfoto.nl »

Nu zijn elektrische bussen gewoon veel duurder per km. Minder plaatsen, hogere onderhoudskosten en veel buffertijd om op te laden, zoals je in Utrecht ziet. Wil je OV betaalbaar houden, blijf dan nog even bij diesel.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Durashift schreef:Is er wel voldoende groene (écht groene) stroom beschikbaar voor het GVB om een 100% elektrisch (bus)wagenpark te voorzien..
Zal toch wel een windmolentje bij moeten, denk ik zo.
Ehm, waarom moet de energie van die bussen uit groene stroom komen?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

M5 metro rijdt proef op de NZL ter hoogte van station Vijzelgracht. Wel langzaam........
https://www.youtube.com/watch?v=6xzSk2wgvwA
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

JWM schreef:
Durashift schreef:Is er wel voldoende groene (écht groene) stroom beschikbaar voor het GVB om een 100% elektrisch (bus)wagenpark te voorzien..
Zal toch wel een windmolentje bij moeten, denk ik zo.
Ehm, waarom moet de energie van die bussen uit groene stroom komen?
Lijkt mij duidelijk toch.. grijze stroom draagt niet bij aan daling van de CO2 footprint.
Ook wel raar als dadelijke de tram/metro op groene stroom rijdt (certificaat denk ik) en de elektrische bus op grijze...
Dan klopt 'het duurzame verhaal' ook niet, naar mijn mening,
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Natuurlijk, maar groene stroom is natuurlijk vooral alleen op papier 'groen' terwijl de directe winst voor de stad in de uitstoot van de bussen op straat zit. GVB heeft volgensmij al aangegeven onder andere locaties met zonnepanelen uit te rusten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Als we echt willen dat de CO2 uitstoot omlaag gaat, dan zouden we beter kijken naar wat er bij de productie van vlees wordt uitgestoten. Arjen Lubach heeft daar een item over gemaakt.
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Ja, of de kringloop beter benutten.. Toch maar aardgasbussen en die dan op vergiste koeienpoep laten rijden,.. lijkt mij wel wat.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Kijk dat filmpje dan eens, vlees produceert meer CO2 dan de complete menselijke mobiliteit. Overigens kunnen we beter Rundvlees vervangen voor Kip of Varken, dat is al wat beter.

Vraagje tussendoor: zijn we nu niet gigantisch off-topic? :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Z2N schreef:Vraagje tussendoor: zijn we nu niet gigantisch off-topic? :X
Ja enorm eigenlijk. Hoeft verder ook geen discussie over te ontstaan (in dit topic), ik vind het belangrijker dat ik mensen hierover aan het denken zet. Wanneer mensen hier serieus over nadenken, dan handelt men hier vanzelf wel naar. Dit filmpje heeft mij in ieder geval aan het denken gezet en hiermee wil ik de uitstoot van CO2 van bussen etc. even in een perspectief plaatsen.
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:
Z2N schreef:Vraagje tussendoor: zijn we nu niet gigantisch off-topic? :X
Ja enorm eigenlijk. Hoeft verder ook geen discussie over te ontstaan (in dit topic), ik vind het belangrijker dat ik mensen hierover aan het denken zet. (..)
Oh, ik mag er dus wel over denken.. maar hier, in dit topic waar het ontstaan is, niet (verder) over schrijven?
Start dan de discussie niet, zou ik zeggen.

Ik weet zonder dat filmpje te kijken ook wel dat bij de consumptie van dierlijke producten (ook zuivel dus) bijdrage aan CO2 is.. en dat een buslijn in A'dam maar beperkt van invloed is daarop..
Het gaat mij juist om de kringloop.. duss.. eet je kippenvlees.. probeer dan pluimveevlees en eieren te eten van een boer die bij een dergelijk initiatief is aangesloten http://www.bmcmoerdijk.nl/. Dan 'vervuil je als consument.. maar het komt ten goede weer retour.

Het heeft weinig nut, vind ik, als op de Prins Hendrikkade een EV bus rijdt.. terwijl op Westpoort de energiecentrale extra kracht levert om 's nachts de bus weer van prik te voorzien..
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Durashift schreef:Oh, ik mag er dus wel over denken.. maar hier, in dit topic waar het ontstaan is, niet (verder) over schrijven?
Start dan de discussie niet, zou ik zeggen.
Whoa, je mag hier gerust een discussie over voeren hoor, maar ik wil het niet teveel offtopic brengen. Ik (en wellicht anderen ook) willen er best met je over discussiëren, maar dan lijkt het mij wel verstandig om daar een apart topic over te openen.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten