Superbus gaat proefrit maken

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Superbus gaat proefrit maken

Bericht door JeePee »

Tja wat moeten we hier nu weer mee...
Leeuwarder Courant schreef:Proefrit superbus op Friese snelweg

Gepubliceerd op 27 maart 2008, 17:19

LEEUWARDEN -
- De superbus van Wubbo Ockels maakt op 25 juni een proefrit op de snelweg tussen Leeuwarden en Harlingen.

Vanwege de hoge snelheid die de bus kan halen, wordt de weg tijdens de proefrit afgezet. Het is overigens niet zeker dat de bus daadwerkelijk de topsnelheid van 250 kilometer per uur gaat rijden. Ockels en de TU Delft houden liever geheim wanneer en waar dat gaat gebeuren.

Ockels maakte dit donderdag bekend, tijdens een bijeenkomst bij vervoerder Connexxion, een van de geldschieters van het project. De hypermoderne bus moet plaats bieden aan twintig passagiers. Die worden verwend met een eigen ingang, prettige stoel en internetverbinding. Vanwege de hoge snelheid heeft de superbus wel een eigen busbaan nodig. Volgens Connexxion-topman Peter Kortenhorst is de superbus straks een goed alternatief voor de trein.
Bron: Leeuwarder Courant
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Caspar »

Als iemand de locatie en tijd weet te achterhalen van die ritten wil ik best eens langs de weg gaan staan om dat eens te zien gebeuren!
Een snelweg even afzetten lijkt me niet zo makkelijk geheim te houden, en voor het verkeer ook wel wenselijk dat van te voren aan te kondigen nietwaar?
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door waldo79 »

Vanwege de hoge snelheid die de bus kan halen, wordt de weg tijdens de proefrit afgezet. Het is overigens niet zeker dat de bus daadwerkelijk de topsnelheid van 250 kilometer per uur gaat rijden.
Reken er maar niet op dat het ding de 250 km/h gaat halen. De snelwegen zijn er namelijk niet op ontworpen :o
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door WSM »

Waarom kan de Okkelbus niet ergens op een (afgesloten) circuit een proefrit maken?
Waarom moeten weggebruikers hiervan de dupe worden?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door JeePee »

Dat heeft te maken met de aanwezigheid van een recht stuk. Op een circuit is het rechte stuk nooit lang genoeg om de superbus op enigszins acceptabele snelheid te krijgen. Dat weggebruikers de dupe worden van het afsluiten van de snelweg is inderdaad jammer. Ik ga er vanuit dat de testrit zal plaatsvinden als er weinig mensen op de weg zijn (raar dat ze het niet op een zondag doen maar op een woensdag). De overlast zal dan te overzien zijn, er zijn genoeg parallelle wegen beschikbaar.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door WSM »

Hoe zit het verder eigenlijk met de veiligheid? Loopt de snelweg bijvoorbeeld in de buurt van gebouwen of tankstations?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door tsov »

Rechte stukken heb je ook best elders... Vliegvelden ofzo :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door JeePee »

Klopt, maar ook die afstanden zullen te kort zijn...

@WSM: Bebouwing niet (alleen in Harlingen en Leeuwarden, maar daar is het geen snelweg meer en zal de testrit ook wel niet zijn). Er is een tankstation tussen Marssum en Dronrijp. Ik vermoed echter dat de testrit meer in de richting van Franeker / Harlingen pas echt hoge snelheden zal bereiken. Dus ook het tankstation is dan geen probleem.

EDIT: De superbus heeft 2,5km nodig om zijn topsnelheid te halen en 4,5km nodig om weer tot 0km/h te komen. Das dus 7km. Vind maar eens een stuk asfalt dat daartoe geschikt is buiten autosnelwegen. (bron: hiero)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Ronald »

...tijdens een bijeenkomst bij vervoerder Connexxion, een van de geldschieters van het project.
Er zal wel weer erg veel geld gaan zitten in dit prestigeproject, geld wat volgens mij beter besteed kan worden aan het (huidige) bus- en spoorvervoer om de steden een beetje bereikbaar te houden ... (Hebben we het hoofdstuk "zweeftrein" gehad, krijgen we dit weer :roll: )

Ik erger me mateloos aan dit soort luchtfietserij. Zeer veel geld en energie uit gaan geven aan een "bus" die maar 20 passagiers kan meenemen en die volgens mij niets bijdraagt aan het oplossen van het bereikbaarheidsprobleem van de steden ...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Daan »

Ik blijf die bus iets kansloos vinden...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door WSM »

rhk_amf schreef:Ik erger me mateloos aan dit soort luchtfietserij. Zeer veel geld en energie uit gaan geven aan een "bus" die maar 20 passagiers kan meenemen en die volgens mij niets bijdraagt aan het oplossen van het bereikbaarheidsprobleem van de steden ...
Dat is ook helemaal niet het doel van het project. Wat is dan wel het doel:
- het profileren van de persoon Wubbo Ockels (over zijn zweefmolen hoor ik niets meer), de TU Delft in het algemeen en de faculteit Luchtvaart - en Ruimtevaarttechniek in het bijzonder (dit terwijl diezelfde universiteit en faculteit veel nuttiger zaken voortbrengt, die wellicht voor de leek minder sexy zijn. Te denken valt bijvoorbeeld aan de bijdrage die geleverd is aan de ontwikkeling van de A380);
- het bedenken, ontwerpen en produceren van nieuwe technische systemen for the sake of it, dus zonder dat er een directe klant- of marktwens is;
- het generen van inkomsten en werk voor de TU Delft.

Zie er iemand iets over bereikbaarheid en beter OV?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Dubbele P »

JeePee schreef:EDIT: De superbus heeft 2,5km nodig om zijn topsnelheid te halen en 4,5km nodig om weer tot 0km/h te komen. Das dus 7km.
En dan zeker op iedere hoek van de straat een bushalte :P
Dan moet het toch wel over erg lange ritten gaan, want anders heeft die internetverbinding niet eens zin. Het lijkt me sowieso dat er 'nog veel water door de Maas' moet, voordat dit een serieus alternatief voor de trein is. Het lijkt me immers moeilijk om kriskras door het land overal speciale busbanen aan te leggen. Het zal eerder gaan om kortere stukken, maar het lijkt me meer een stunt/studieproject (lees: geldverkwisting, waar het meestal op uitdraait) dan een wereldvinding.
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door waldo79 »

- het bedenken, ontwerpen en produceren van nieuwe technische systemen for the sake of it, dus zonder dat er een directe klant- of marktwens is;
- het generen van inkomsten en werk voor de TU Delft.
Minister Peijs heeft het project enkele jaren terug beloond met een subsidie van meen
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door air-bus »

Ik ken wel wat betere projectjes die 2.5 mln subsidie verdienen!

Wubbo Ockels wil volgens mij nog een beetje teveel profiteren van het feit dat hij in 1985 (!) de eerste nederlander in de ruimte was. Hij is mediageil, en niet zo'n beetje ook! En om ervoor te zorgen dat hij die media aandacht blijft krijgen verzint hij iedere keer gewoon weer een nieuw projectje, dat eigenlijk zinloos is, maar waar de TU weer een mooie uitdaging aan heeft om te bewijzen dat het zinloos is. :neg:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Vinny »

Laat ik dan maar een echte innovatie voorstellen: Bussen zo ontwerpen dat ze gewoon veilig 120 km/h kunnen rijden op de snelweg... :idea: (meteen van toepassing voor bussen over de Afsluitdijk bijv.)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Jeroen »

^^ Dan zullen óf de rijstroken breder moeten, óf de bussen smaller. Tenminste, als je nog een beetje speling in de vetergang wilt houden. Verder zullen de bussen technisch er natuurlijk geschikt voor moeten worden gemaakt, al lijkt me dat niet het grootste probleem.
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Doc Zenith »

Zozo, doordat je in een soort van raket zit zal het brandstofverbruik niet hoger zijn dan een normale bus bij 100km/h.

Zo'n aparte busbaan, wat kost dat? Dat mag ook wel een tunnel zijn dan, voor het geval Sjaak de buschauffeur de bocht niet haalt en met 250 in een boerderij stuift. En aparte ingangen voor 20 man? Oeh, dat maakt dus weinig uit aldus Wikipedia: "De capaciteit van de superbus is ondanks het relatief kleine aantal zitplaatsen toch vrij groot door de hoge interlokale snelheid die de bus kan bereiken. Bovendien is het mogelijk meerdere bussen op een onderlinge afstand van (overeenkomstig) 6 seconden te laten rijden."

Plus, volgens Wikipedia: "De 'superbanen' zullen geothermisch verwarmd worden in de winter zodat ze ijs- en sneeuwvrij blijven. In de stad zal de superbus zich als een gewone bus gedragen."

Dit is zoveel goedkoper?
Laatst gewijzigd door Doc Zenith op vr 28 mar 2008, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Doc Zenith »

waldo79 schreef:
- het bedenken, ontwerpen en produceren van nieuwe technische systemen for the sake of it, dus zonder dat er een directe klant- of marktwens is;
- het generen van inkomsten en werk voor de TU Delft.
Minister Peijs heeft het project enkele jaren terug beloond met een subsidie van meen € 2,5 miljoen :roll:
Wikipedia over de superbus in het gelijknamige artikel:
"Het bestuur van de TU Delft steekt drieënhalve ton in het project en de Minister van Verkeer en Waterstaat trekt zeven miljoen euro uit voor de fabricage van een proefmodel."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Geert »

Doc Zenith schreef:Dat mag ook wel een tunnel zijn dan, voor het geval Sjaak de buschauffeur de bocht niet haalt en met 250 in een boerderij stuift.
Voor zover ik het gevolgd heb drukt Sjaak de buschauffeur op een knopje en volgt de superbus automatisch de weg van de busbaan, zonder dat er gestuurd hoeft te worden door de chauffeur. Wanneer de bus niet op de busbaan rijdt moet er wel gestuurd worden (maar dan rijdt de bus niet meer zo snel natuurlijk).

Waar ik mij vooral over verbaas: waarom zo'n lange remweg voor een _bus_?
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Doc Zenith »

Geert schreef:Waar ik mij vooral over verbaas: waarom zo'n lange remweg voor een _bus_?
Uit het artikel van de TuDelft waar JP hierboven ook al uit quote: "Uit overwegingen van comfort wordt de remvertraging beperkt tot 1 m/s2. Deze vertraging is vele malen minder dan wat technisch mogelijk is."
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door waldo79 »

Voor zover ik het gevolgd heb drukt Sjaak de buschauffeur op een knopje en volgt de superbus automatisch de weg van de busbaan, zonder dat er gestuurd hoeft te worden door de chauffeur.
De Phileas functioneert ook al zo geweldig zelfstandig, NOT :neg:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Vinny »

De remvertraging 1 m/s2 vanwege het comfort? :shock: :?
Een auto heeft een gemiddelde remvertraging van 7 m/s2. Kinderen zonder gordel op de achterbank worden bij deze remvertraging nog steeds niet door de auto geslingerd... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door waldo79 »

De huidige bussen vertragen met een vergelijkbare remkracht als personenauto's en dat levert amper problemen op :roll:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door Fles »

Leuk allemaal, maar als je 4500 meter nodig hebt om van 250 km/h naar 0 te gaan, dan doe je daar dus 129,6 seconden over. Dat is een remvertraging van net 0,5 m/s2. Reken maar na.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Superbus gaat proefrit maken

Bericht door math1985 »

JeePee schreef:Klopt, maar ook die afstanden zullen te kort zijn...

@WSM: Bebouwing niet (alleen in Harlingen en Leeuwarden, maar daar is het geen snelweg meer en zal de testrit ook wel niet zijn). Er is een tankstation tussen Marssum en Dronrijp. Ik vermoed echter dat de testrit meer in de richting van Franeker / Harlingen pas echt hoge snelheden zal bereiken. Dus ook het tankstation is dan geen probleem.

EDIT: De superbus heeft 2,5km nodig om zijn topsnelheid te halen en 4,5km nodig om weer tot 0km/h te komen. Das dus 7km. Vind maar eens een stuk asfalt dat daartoe geschikt is buiten autosnelwegen. (bron: hiero)
Hoe kan je in hemelsnaam een voertuig met een remweg van 4,5 km over de weg laten rijden?
Sowieso betekent dat dat je een volledig vrije rijbaan nodig hebt, en minimaal 4,5 km tussen de bussen vrij moet houden. Dat laatste betekent dus dat je ook een failsafe blok- en seinstelsel nodig gaat hebben. Maar dan nog, een een koe of kind die de weg oploopt en je hebt een ramp.
Moeten de 2,5 en 4,5 overigens niet omgedraaid zijn?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten