Dienstregeling 2017
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Koppelen in Brabant heeft denk ik nog meer meerwaarde dan doorkoppelen vanuit Dordrecht naar Rotterdam, al is dan natuurlijk de vraag waaraan je 'm koppelt in Breda want daar eindigt verder niks vanuit de rest van Brabant.
Een koppeling in Dordrecht lijkt logistiek gezien eigenlijk vrij onvermijdelijk want 6 treinen uit Rotterdam en 4 treinen uit Brabant laten keren is al krap (als je ook nog aansluitingen Sprinter -> IC wilt bieden voor de reizigers vanaf de kleine Brabantse stations). Nog eentje erbij verbetert die situatie niet echt, waarbij dat natuurlijk ook afhangt van hoe lang de kering wordt.
Een koppeling in Dordrecht lijkt logistiek gezien eigenlijk vrij onvermijdelijk want 6 treinen uit Rotterdam en 4 treinen uit Brabant laten keren is al krap (als je ook nog aansluitingen Sprinter -> IC wilt bieden voor de reizigers vanaf de kleine Brabantse stations). Nog eentje erbij verbetert die situatie niet echt, waarbij dat natuurlijk ook afhangt van hoe lang de kering wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2017
Is het geen mogelijkheid om de sprinter Den Haag - Dordrecht (in dienstregeling 2017) 1x per uur als IC door te laten rijden naar Breda? Die sprinters rijden met lange treinen en met het nieuwe materieel wat binnenstroomt zou je ook nog een toilet kunnen garanderen.
Als de tijdligging van de sprinters hetzelfde blijft (aankomen in Dordt rond .06/.21/.36.51) kan je ook een redelijk goede overstap bieden op de IC naar Eindhoven of Venlo (vertrek Dordrecht .38 - aankomst Breda .06 en vertrek IC Zwolle om .10) en zou je de trein kunnen laten keren in Breda, mocht daar ruimte zijn (anders doorrijden tot Tilburg Universiteit en de 5200 overnemen ). Maar door allerlei tijdliggingen die gaan verschuiven durf ik gewoon geen concrete plannen te bedenken.
Als de tijdligging van de sprinters hetzelfde blijft (aankomen in Dordt rond .06/.21/.36.51) kan je ook een redelijk goede overstap bieden op de IC naar Eindhoven of Venlo (vertrek Dordrecht .38 - aankomst Breda .06 en vertrek IC Zwolle om .10) en zou je de trein kunnen laten keren in Breda, mocht daar ruimte zijn (anders doorrijden tot Tilburg Universiteit en de 5200 overnemen ). Maar door allerlei tijdliggingen die gaan verschuiven durf ik gewoon geen concrete plannen te bedenken.
Re: Dienstregeling 2017
De sprinter rijdt straks al door naar Tilburg. Daarmee is de pendel-IC sowieso al voor veel reizigers niet de aantrekkelijkste reisoptie.Koppelen in Brabant heeft denk ik nog meer meerwaarde dan doorkoppelen vanuit Dordrecht naar Rotterdam,
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Mwoh, dat ligt maar net aan wat de exacte ligging wordt: als je bv. een aansluiting op de IC vanaf de HSL kunt bieden in Breda dan is dat voor diverse relaties ongetwijfeld sneller dan in de sprinter blijven zitten.
Maargoed, dat soort details weten we nog niet dus is ook lastig in te schatten. Enige wat al valt te beredeneren is dat het best wel logisch is als de pendel-IC tussen de aantakking van de HSL bij Zevenbergschenhoek en Breda precies een half uur verschoven t.o.v. de Benelux komt te liggen, dat lijkt immers het meest logische gat om die trein in te stoppen. En gezien die Benelux ergens tussen de ICd's door rijdt is zo'n aansluiting best waarschijnlijk, mits 'ie niet precies op het verkeerde kwartier daarvoor zit.
Maargoed, dat soort details weten we nog niet dus is ook lastig in te schatten. Enige wat al valt te beredeneren is dat het best wel logisch is als de pendel-IC tussen de aantakking van de HSL bij Zevenbergschenhoek en Breda precies een half uur verschoven t.o.v. de Benelux komt te liggen, dat lijkt immers het meest logische gat om die trein in te stoppen. En gezien die Benelux ergens tussen de ICd's door rijdt is zo'n aansluiting best waarschijnlijk, mits 'ie niet precies op het verkeerde kwartier daarvoor zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2017
Misschien wel sneller, een overstap weegt ook zwaar.Mwoh, dat ligt maar net aan wat de exacte ligging wordt: als je bv. een aansluiting op de IC vanaf de HSL kunt bieden in Breda dan is dat voor diverse relaties ongetwijfeld sneller dan in de sprinter blijven zitten.
Re: Dienstregeling 2017
Misschien wel sneller, een overstap weegt ook zwaar.Mwoh, dat ligt maar net aan wat de exacte ligging wordt: als je bv. een aansluiting op de IC vanaf de HSL kunt bieden in Breda dan is dat voor diverse relaties ongetwijfeld sneller dan in de sprinter blijven zitten.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Dan ga ik maar eens iets geks voorstellen:
- sprinter Dordrecht - Weert
- intercity Dordrecht - Eindhoven (1x p/u, stopt ook op Tilburg Universiteit)
Hierbij wordt de eerste sprinter in Breda ingehaald door de IC Den Haag-Eindhoven en de tweede rijdt (direct) achter respectievelijk de ICD en de IC Roosendaal-Zwolle aan.
Uitgaande van dat de IC-Eindhoven in Breda dus een kwartier verschuift en de IC-Zwolle met 9 minuten, krijg je dus in Breda:
.04-.06 IC Eindhoven (spoor 4)
.01-.09 SPR Weert (spoor 3)
.14 aankomst ICD uit Amsterdam (spoor 5 of 6)
.18-.19 IC Zwolle (spoor 3)
.20-.22 IC Eindhoven (spoor 4)
.28 doorkomst goederentreinen
Op deze manier behoudt Dordrecht een snelle rechtstreekse verbinding met Tilburg en Eindhoven én krijgen de sprinter een snelle overstap op de reguliere IC naar Eindhoven, maar profiteren Zeeland en Maastricht ook mee: Zeeland met een snellere verbinding naar Eindhoven (al is het slechts 1x p/u) en Maastricht doordat de IC alsnog in Eindhoven aansluit op een IC naar Tilburg-Breda (en aldaar met overstap op de ICD naar Rotterdam)
De sprinter rijdt nu weliswaar niet meer in het grootste gat en Gilze-Rijen en Tilburg Reeshof verliezen hun rechtstreekse verbinding met 's-Hertogenbosch*, maar krijgen behouden dan wel een snelle verbinding met de Randstad (snelle cross-platform overstap in Breda) en krijgen een rechtstreekse verbinding met Eindhoven.
(*de sprinter van/naar 's-Hertogenbosch wordt dan ingekort tot Tilburg Universiteit, al zou die misschien ook in Breda kunnen starten als Brabant daarvoor zou willen betalen)
- sprinter Dordrecht - Weert
- intercity Dordrecht - Eindhoven (1x p/u, stopt ook op Tilburg Universiteit)
Hierbij wordt de eerste sprinter in Breda ingehaald door de IC Den Haag-Eindhoven en de tweede rijdt (direct) achter respectievelijk de ICD en de IC Roosendaal-Zwolle aan.
Uitgaande van dat de IC-Eindhoven in Breda dus een kwartier verschuift en de IC-Zwolle met 9 minuten, krijg je dus in Breda:
.04-.06 IC Eindhoven (spoor 4)
.01-.09 SPR Weert (spoor 3)
.14 aankomst ICD uit Amsterdam (spoor 5 of 6)
.18-.19 IC Zwolle (spoor 3)
.20-.22 IC Eindhoven (spoor 4)
.28 doorkomst goederentreinen
Op deze manier behoudt Dordrecht een snelle rechtstreekse verbinding met Tilburg en Eindhoven én krijgen de sprinter een snelle overstap op de reguliere IC naar Eindhoven, maar profiteren Zeeland en Maastricht ook mee: Zeeland met een snellere verbinding naar Eindhoven (al is het slechts 1x p/u) en Maastricht doordat de IC alsnog in Eindhoven aansluit op een IC naar Tilburg-Breda (en aldaar met overstap op de ICD naar Rotterdam)
De sprinter rijdt nu weliswaar niet meer in het grootste gat en Gilze-Rijen en Tilburg Reeshof verliezen hun rechtstreekse verbinding met 's-Hertogenbosch*, maar krijgen behouden dan wel een snelle verbinding met de Randstad (snelle cross-platform overstap in Breda) en krijgen een rechtstreekse verbinding met Eindhoven.
(*de sprinter van/naar 's-Hertogenbosch wordt dan ingekort tot Tilburg Universiteit, al zou die misschien ook in Breda kunnen starten als Brabant daarvoor zou willen betalen)
Re: Dienstregeling 2017
Dit wordt wel erg een wensentopic zo. Maar inhoudelijk: er moet 4x per uur ruimte zijn voor een goederentrein, dat is het minimum bedieningsniveau volgens de AMVB Capaciteitsverdeling.
Re: Dienstregeling 2017
Is de capaciteitsverdeling geregeld door middel Algemene Maatregel van Bestuur ja? :o
🍉
Re: Dienstregeling 2017
Deels wel ja, daar staat in wat er voor wat gaat bij overbelaste infrastructuur. Zie hier.
Re: Dienstregeling 2017
Oh, in het geval van 'overbelast' spoor is een AMvB wel een logisch document om zaken te regelen ja. Capaciteitsverdeling is zeker in dergelijke gevallen ook eigenlijk niet vast te leggen in concessie-eisen, maar voor een wet is het weer niet belangrijk genoeg.
🍉
Re: Dienstregeling 2017
Als het gaat om de "zuidwaartse" bediening van Dordrecht, denk ik dat buiten de spits de nieuwe sprinter Dordt - Breda - Den Bosch wel voldoende is, mits die in Breda een leuke aansluiting richting Eindhoven geeft.SuperGhost schreef:Dan ga ik maar eens iets geks voorstellen:
- sprinter Dordrecht - Weert
- intercity Dordrecht - Eindhoven (1x p/u, stopt ook op Tilburg Universiteit)
[/i]
In de brede spits zou je 2 van de 4 sprinters Den Haag - Dordrecht, na Dordt, non-stop kunnen doortrekken naar Breda. Zodat:
- Dordt in de spits een snelle verbinding met Brabant houdt
- Lombardijen / Zwijndrecht in de spits een snelle, rechtstreekse verbinding met Brabant hebben
En misschien is, vanaf Gilze en Reeshof, Den Bosch een belangrijkere bestemming dan Eindhoven, omdat NS die haltes al jarenlang wel rechtstreeks met Ht, maar niet met Ehv verbindt?
Re: Dienstregeling 2017
De overstap van van de sprinter uit Dordrecht op de intercity richting Eindhoven is circa een kwartier in Breda, voor reizigers richting Eindhoven is de sprinter dus niet echt vriendelijk. Voor reizigers naar Tilburg zal de sprinter 'slechts' zo'n 11 minuten trager zijn dan de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] nu, maar richting Eindhoven is dat dus zo'n 21 minuten omdat je dan een overstap krijgt. Voor die reizigers zou het gunstig zijn als de pendel IC dus kort voor de IC Den Haag - Eindhoven komt te liggen. De intercity Eindhoven - Den Haag vertrekt in Breda om :24/:54, de Benelux naar Amsterdam om :27 dus in een halfuurpatroon met de Benelux om :57 naar Dordrecht zou een goede overstap vanuit Eindhoven moeten bieden. Je zit dan wel helaas met lange keringen waardoor er twee treinstellen moeten pendelen op dat kleine rotstukje.
Re: Dienstregeling 2017
Op werkdagen overdag is dat 4 minuten. In de avonduren en weekend wel een kwartier.Bemined schreef:De overstap van van de sprinter uit Dordrecht op de intercity richting Eindhoven is circa een kwartier in Breda.
Re: Dienstregeling 2017
Het gaat hier over 2017 he.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Waar haal je die patroontijden vandaan eigenlijk? Gezien de symmetrie in de dienstregeling zou je in elk geval verwachten dat de Benelux de andere kant op om .03 of .33 in Breda aankomt. Dan kom je inderdaad in de knoop want je kunt, gezien de 20 minuten rijtijd voor Dordrecht - Breda, op z'n vroegst om .37 weer terug in Breda zijn als je om .57 vertrekt daar. Dat gaat echter sowieso al niet want dan zou je dwars door de ICd Den Haag - Eindhoven heen rijden die volgens de symmetrie om .36 aan zou moeten komen.Bemined schreef:De intercity Eindhoven - Den Haag vertrekt in Breda om :24/:54, de Benelux naar Amsterdam om :27 dus in een halfuurpatroon met de Benelux om :57 naar Dordrecht zou een goede overstap vanuit Eindhoven moeten bieden.
Twee stellen zou een oplossing daarvoor zijn, maar is natuurlijk niet de enige. Als de paden mogelijk zijn zou je bv. kunnen kiezen om 's ochtends in een halfuursdienst met de Benelux aan te komen (met aansluiting naar Eindhoven) en 's middags juist in een halfuursdienst met de Benelux uit Breda te vertrekken. Dan biedt je de aansluiting in de meest gevraagde richting en kan je ook alles met één stel rijden.
En past dat niet zou je nog kunnen doen wat Roeland voorstelt (al kan dat ook nog met de IC Amsterdam - Dordrecht i.p.v. een Sprinter uiteraard), namelijk een in Dordrecht eindigende trein doorkoppelen met de Breda-pendel. Je blijft dan echter met een trein zitten die in Breda 54 minuten staat te niksen en da's natuurlijk ook weer niet gratis. Als het überhaupt al past trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2017
Tijden zijn ooit door een insider op somda genoemd. Benelux zou als deze perfect symmetrisch is dan inderdaad om :33 in Breda moeten aankomen vanuit Amsterdam. De pendel uit Dordrecht zou dan in een halfuurpatroon daarvan om :03 kunnen aankomen voor een aansluiting richting Eindhoven. Qua omloop niet gunstig inderdaad, maar dat kan ook verklaren waarom de NS miljoenen euro's wilde zien voor deze pendel.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2017
Misschien vergis ik me, maar had de NS het er niet over dat de ICD in Breda een overstap zou geven op de IC van/naar Zwolle?
Daarnaast: als de ICD rond .03/.33 zou aankomen, komt die dan niet vrijwel tegelijk aan met de nieuwe IC Den Haag-Eindhoven? Die IC verschuift volgens NS namelijk een kwartier op Breda-Eindhoven (om op de IC Schiphol-Venlo/Heerlen aan te sluiten). Het heeft toch 0,0 zin om de ICD en de IC Den Haag-Eindhoven direct achter elkaar aan te laten rijden op Rotterdam-Breda?
Daarnaast: als de ICD rond .03/.33 zou aankomen, komt die dan niet vrijwel tegelijk aan met de nieuwe IC Den Haag-Eindhoven? Die IC verschuift volgens NS namelijk een kwartier op Breda-Eindhoven (om op de IC Schiphol-Venlo/Heerlen aan te sluiten). Het heeft toch 0,0 zin om de ICD en de IC Den Haag-Eindhoven direct achter elkaar aan te laten rijden op Rotterdam-Breda?
Re: Dienstregeling 2017
De ICD komt ook niet om :33 aan, dat is de Benelux. De ICD zit in beide richtingen rond :15/:45, en bied een cross-platformoverstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] aan die dus zo'n 2 minuten eerder/later van/naar Tilburg zou moeten gaan. Op Rotterdam - Breda is het dus geen nette kwartierdienst nee tussen beide intercity's, en tussen Breda en Tilburg ook niet (dat laatste is nu ook al het geval).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Amersfoorters behouden voorlopig hun nachttrein
AMERSFOORT/UTRECHT - De nachttrein tussen Amersfoort en Utrecht blijft in ieder geval nog twee jaar rijden. Dat hebben de gemeente Amersfoort en de NS besloten. Vorig jaar was nog het plan om Amersfoort uit het nachtnet te halen, omdat er van de nachttrein weinig gebruik werd gemaakt.
Lees verder
AMERSFOORT/UTRECHT - De nachttrein tussen Amersfoort en Utrecht blijft in ieder geval nog twee jaar rijden. Dat hebben de gemeente Amersfoort en de NS besloten. Vorig jaar was nog het plan om Amersfoort uit het nachtnet te halen, omdat er van de nachttrein weinig gebruik werd gemaakt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2017
Je kan de komende twee jaar dus gewoon overwerken?
Re: Dienstregeling 2017
De provincie Overijssel stopt volgend jaar waarschijnlijk met het subsidiëren van de zaterdagdiensten van de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]. Daardoor zal die net als op zondag gaan rijden dus niet meer van/naar Enschede. De verdeling van de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] en de [serie=Stoptrein|2016|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] wordt sowieso al schever volgend jaar, dus de toegevoegde waarde van die doorgetrokken [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] is dan toch al minder.
Re: Dienstregeling 2017
De Belgen melden dat de Benelux via Breda vier maanden is vertraagd: http://www.gva.be/cnt/blela_02235417/be ... april-2017
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Volgens de adviesaanvraag die NS aan het Locov stuurde is die subsidie eind 2014 al gestopt, en wil NS in september 2016 stoppen met die zaterdagdiensten.starx schreef:De provincie Overijssel stopt volgend jaar waarschijnlijk met het subsidiëren van de zaterdagdiensten van de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]. Daardoor zal die net als op zondag gaan rijden dus niet meer van/naar Enschede. De verdeling van de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] en de [serie=Stoptrein|2016|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] wordt sowieso al schever volgend jaar, dus de toegevoegde waarde van die doorgetrokken [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] is dan toch al minder.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
Met het oog op de decentralisatie van serie [serie=Stoptrein|2016|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] kan ik best begrijpen dat de Provincie met de subsidie gestopt is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten