Koninginnedag op Le Chemin de Fer du Bocq

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Koninginnedag op Le Chemin de Fer du Bocq

Bericht door Fles »

Nou, het was me weer een leuk dagje gisteren :) Minstens zo vroeg op als op een doordeweekse werkdag, maar daardoor was ik wel om 9:35 al in Maastricht. Onderweg trof ik bij Sittard trouwens één van de schoonste Railion-locs van allemaal aan :o

Afbeelding

In Maastricht kwam de groep min of meer samen en hadden we de Maastricht-Brussel-Expres van 10:09 naar Visé, waar onze excursietrein klaarstond. Deze loc trok de trein naar Visé.

Afbeelding

De excursietrein reed vanuit Visé via het cargo-tracé (brug over de Maas) naar Tongeren om daar kop te maken. In Glons werd een extra fotostop ingelast. Hier staat de trein, met motorwagen 4506 voorop, aan het enige in gebruik zijnde perronnetje van Glons.

Afbeelding

Daarna werd het gewone reizigersnet gekozen tot Liège-Guillemins, waarna door het depot van Kinkempois langs nog een ander goederentraject Flémalle-Haute bereikt werd. In Flémalle-Haute zien we de andere motorwagen, nummer 4333. Onderweg werd trouwens een groot aantal keren kopgemaakt, waarbij de trein telkens een ander treinnummer kreeg.

Afbeelding

Via Namen werd Ciney bereikt, waar het hoogtepunt van de dag kon beginnen: Le Chemin de Fer du Bocq, een museumlijntje waarop we min of meer vrij spel hadden. Hier het andreaskruis bij de overweg bij het gehucht Gemenne. In de verte staat de trein in de uitgraving te wachten voor een parade.

Afbeelding

En de parade zelf:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZCow6AWHWQg[/youtube]

En zo krijgen we met z'n allen geen genoeg van de trein die een paar keer over de overweg heen en weer rijdt :lol:

Afbeelding

Gelukkig reed er ook nog ander spul op het spoor daar. Zo was men in Spontin druk bezig om deze Unimog uit ons rijpad te rangeren.

Afbeelding

De trein reed nog een stukje door voor de foto, maar iedereen bleef aan de andere kant staan :?: Dus vrijwel niemand heeft dit toch wel aardige plaatje gemaakt :)

Afbeelding

Nog steeds in Spontin: deze bovenleidingmontagewagen die bij de CFB als locomotief in gebruik is. Zo kan het ook :!:

Afbeelding

Op de terugweg werd in Dorinne-Durnal de hele kudde naar de brug gedirigeerd, want dat was het te gebruiken fotopunt. Befehl ist... nou ja, ook niet meer dan een suggestie natuurlijk. Ik heb maar even een groepsfoto gemaakt.

Afbeelding

Nadat bij Ciney de hoofdlijn weer opgepakt was, reden we nog een eind verder zuidwaarts tot aan Marloie, waar bij een stop van ruim 10 minuten ("Wel op het perron blijven!!") de brandstoffen gemanaged werden.

Afbeelding

De reis werd vervolgd over de fraaie Ourthelijn, en tegen 18:00 werd het depot van Kinkempois bereikt, waar we gelukkig nog even tijd hadden om het museum te bezoeken. Dat museum was namelijk het enige bierpunt van de dag, waar dan ook gretig gebruik van gemaakt werd door een ieder 8-) Buiten stond een groot aantal locs opgesteld, maar ik betwijfel of ze dat speciaal voor ons gedaan hebben ;)

Afbeelding

Anyway, het was een leuke maar lange dag, en wat er nog overblijft is de oogst:

Afbeelding

Enjoy!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Koninginnedag op Le Chemin de Fer du Bocq

Bericht door Meltrain »

Zo, jij hebt je wel vermaakt zo te zien. :wink:
Er zitten zeker leuke foto's tussen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Koninginnedag op Le Chemin de Fer du Bocq

Bericht door Caspar »

Leuke foto's! Leuk rondje ook gemaakt zo te zien. Die treinen uit de 45xx serie heb ik nog eens ingezeten als normale reizigers trein tussen Dinant en Bertrix. Hoe lang zijn die dingen al aan de kant eigenlijk?
En station Remouchamps is geen bediend station meer tegenwoordig als ik me niet vergis?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Koninginnedag op Le Chemin de Fer du Bocq

Bericht door Fles »

De reeks 45, of althans de 4506, is in maart 2002 buiten dienst gesteld en rijdt sinds oktober 2002 voor PFT-TSP :)
Caspar schreef:En station Remouchamps is geen bediend station meer tegenwoordig als ik me niet vergis?
Klopt, maar dat geldt ook voor tenminste Stoumont, Hogne, Braibant en nog wel een paar ;) Het museum in Kinkempois hing min of meer vol met stationsnaamborden, vandaar 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten