Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Plaats reactie
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door michiel71 »

Uit de app van Flixbus blijkt, dat vandaag lijnbus 181 met zeer veel vertraging de busreis vanochtend zal gaan beginnen
(gepland vertrek is nu 09:00 uur ipv 06:20 uur (+160 min), geplande aankomst in Berlijn is nu 20:45 uur ipv 18:45 uur (+120 min)

Voor deze busreis zijn nog steeds buskaartjes te koop. De koper wordt er echter bij aankoop op de website niet op gewezen,
dat de bus reeds bij het begin van het traject al met 160 minuten vertraging zal vertrekken vanaf de eerste halte.

Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)
Kun je nu als koper vertragingsschade claimen bij Flixbus?
Zo ja, hoeveel is dat dan?

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door Suus »

Stuur ze een e-mail in plaats van drie keer per week topics te openen over vertraagde bussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door waldo79 »

+1. Bovendien zie ik in wat er mis zou zijn om last-minute tickets voor een vertraagde bus te verkopen :?: Elke reiziger is er één toch.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door Statler Rail »

Ja, er is geen enkel bezwaar tegen om een ticket voor een vertraagde bus te verkopen. Sterker nog, het is juist in het voordeel van de reiziger omdat hij dan direct recht heeft op restitutie van een deel van de ritprijs, tenzij de vertraging onderweg weer wordt ingelopen tot minder dan 2 uur. Bij meer dan twee uur vertraging bij vertrek heb je desgewenst ook recht op annulering van je ticket tegen volledige restitutie.
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door michiel71 »

Statler Rail schreef:Ja, er is geen enkel bezwaar tegen om een ticket voor een vertraagde bus te verkopen. Sterker nog, het is juist in het voordeel van de reiziger omdat hij dan direct recht heeft op restitutie van een deel van de ritprijs, tenzij de vertraging onderweg weer wordt ingelopen tot minder dan 2 uur. Bij meer dan twee uur vertraging bij vertrek heb je desgewenst ook recht op annulering van je ticket tegen volledige restitutie.
Als je last-minute een kaartje koopt (in de veronderstelling dat je bus op tijd vertrekt)
dan zit je toch niet te wachten op restitutie van je ticketprijs (stel €6)?

Je wordt als reiziger bij aankoop van een last-minute ticket (aankoop < 2 uur voor vertrek)
liever geïnformeerd, hoe laat je de bus ongeveer kunt verwachten bij de halte!

Dit recht op informatie is zelfs geregeld in een EU verordening (Nr. 181/2011)

"Wanneer de vervoerder redelijkerwijs verwacht dat het vertrek van een geregelde vervoerdienst
meer dan 120 minuten vertraging zal oplopen, krijgt de passagieronmiddellijk een keuze.
Ofwel kiest hij voor een voortzetting van de reis of een vervoer langs een andere route naar de eindbestemming
bij de eerste gelegenheid ofwel kiest hij voor een terugbetaling van de prijs van het vervoersbewijs."


"Indien het vertrek van de geregelde vervoersdienst ook effectief meer dan 120 minuten
vertraging oploopt, heeft de passagier het recht de reis voort te zetten, zich langs een andere
route te laten vervoeren of het bedrag van het vervoersbewijs terugbetaald te krijgen."


"Indien de geregelde vervoersdienst met vertraging zal vertrekken, moet de vervoerder
de vertrekkende passagiers zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte brengen.
Bovendien moet men de vertrekkende passagiers ook informeren omtrent de
verwachte vertrektijd, zodra deze bekend is. Om iedere discussie te vermijden
omtrent het begrip ‘zo spoedig mogelijk’ heeft men bepaald dat deze informatie in geen
geval later dan 30 minuten na de geplande vertrektijd mag worden verstrekt.
Indien men door de vertraging een aansluiting zal missen, moet men ook redelijke
inspanningen leveren om de passagiers op de hoogte te stellen van alternatieve aansluitingen."


Je zou daaruit kunnen concluderen, dat je bij vertraging van meer dan 2 uur
direct compensatie krijgt (bijvoorbeeld in de vorm van een voucher per e-mail),
zodat je ter plekke de mogelijkheid krijgt om je reis online met je mobiel gratis om te boeken?

Daarnaast is het de vraag, of de vervoerder verplicht is, om potentiële reizigers
(zij die op het punt staan om last-minute een ticket te kopen),
moet voorzien van informatie inzake de verwachte vertrektijd?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door Hainje »

Dit kan ook best via e-mail/pm heren. ;)
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door Suus »

Bee schreef:Stuur ze een e-mail.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door Aking »

Geen fax?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door Lijn65 »

Mag een ouderwetse brief ook?
Basislijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door Hainje »

--- ..-. / ...- .. .- / -- --- .-. ... .

Vertaal hier.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door Aking »

Hainje schreef:--- ..-. / ...- .. .- / -- --- .-. ... .
Odjebi! (A)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door Michael 1988 »

Hainje schreef:--- ..-. / ...- .. .- / -- --- .-. ... .

Vertaal hier.
Alleen dan moeten de mensen wel de morsecode begrijpen. Maar inderdaad, neem contact op met flixbus i.p.v. hier gaan zitten klagen.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)

Bericht door Durashift »

michiel71 schreef:Uit de app van Flixbus blijkt, dat vandaag lijnbus 181 met zeer veel vertraging de busreis vanochtend zal gaan beginnen
(gepland vertrek is nu 09:00 uur ipv 06:20 uur (+160 min), geplande aankomst in Berlijn is nu 20:45 uur ipv 18:45 uur (+120 min)

Voor deze busreis zijn nog steeds buskaartjes te koop. De koper wordt er echter bij aankoop op de website niet op gewezen,
dat de bus reeds bij het begin van het traject al met 160 minuten vertraging zal vertrekken vanaf de eerste halte.

Mag een busmaatschappij tickets verkopen van sterk vertraagde bussen? (>2 uur)
Kun je nu als koper vertragingsschade claimen bij Flixbus?
Zo ja, hoeveel is dat dan?
Nou, volgens mij heb jij je eigen antwoord gevonden in de genoemde EU verordening. :wink:

Wat betreft het kennen van de vertraging.. als ik de foto op de App bekijk, dan wordt daar de vertraging gemeld.. Dus dan ben je op de hoogte, denk ik.

Last minute aanschaffen.. en dan nog 2 uur extra de tijd hebben om je spullen te pakken.. best luxe lijkt mij *bus*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten