Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Michael »

Arriva wil contant geld uit bussen halen na overvallen op chauffeurs in Brabant

EINDHOVEN - Arriva wil dat al het cashgeld zo snel mogelijk uit zijn bussen verdwijnt. Die maatregel wil het bedrijf doorvoeren na de recente busovervallen in Brabant. In één week tijd zijn er drie bussen in de provincie overvallen.

"Wij gaan ons hard maken om zo snel mogelijk al het cash uit onze bussen te halen zodat het zinloos is om een bus te overvallen", aldus Anne Hettinga, CEO van Arriva Nederland.

Op korte termijn gaat het bedrijf om tafel met alle betrokken partijen, zoals chauffeurs, opdrachtgevers en consumentenorganisaties.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/24622 ... abant.aspx
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Aking »

Als je het goed doet levert zoiets je toch al gauw 20 euro op... :') :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Hainje »

Begrijpelijke reactie van Arriva, maar zoals we in het verleden hebben gezien heeft dit toch wel wat meer voeten in de aarde (iets met de wet). Wel goed dat een vervoerder zoekt naar alternatieven voor contant geld op de bus, toch denk ik dat dit persbericht toch vooral een beleefdheidsdingetje richting personeel is.
🍉
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Busfoto.nl »

Hainje schreef:Begrijpelijke reactie van Arriva, maar zoals we in het verleden hebben gezien heeft dit toch wel wat meer voeten in de aarde (iets met de wet). Wel goed dat een vervoerder zoekt naar alternatieven voor contant geld op de bus, toch denk ik dat dit persbericht toch vooral een beleefdheidsdingetje richting personeel is.
In Amerika hebben ze van die mooie fareboxes waardoor de chauffeur en overvaller niet meer bij het geld en de kaartjes kan.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door waldo79 »

Die boxen zie je in meer landen. Overigens wel eens met de stelling van Arriva. Liever vandaag dan morgen af van de cash op de bus :Y
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Anne »

Met de Brabantse tarieven van € 6,00 voor een daldagkaartje is dat op de wat langere ritten al goedkoper dan de chipkaart.
Bijvoorbeeld voor Veghel - Hertogenbosch of Eindhoven / Waalwijk - Tilburg of Hertogenbosch kan je voor je retourrit beter een dagkaart kopen.
Pas als het kaartje in de bus echt duurder wordt zal de verkoop minder worden.

Arriva doet wel in Gouda en Alphen a/d Rijn op de stadsbus een proef met pinnen. Maar toen ik dat deze week wilde doen was het apparaat in storing; chauffeur gaf aan dat dit vaker voorkomt en het erg traag is (duurde bij mij zo'n drie minuten voor het apparaat aangaf dat ik niet kon betalen). Met contactloos betalen zou het wel iets beter gaan.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door datm »

avl schreef:Met de Brabantse tarieven van € 6,00 voor een daldagkaartje is dat op de wat langere ritten al goedkoper dan de chipkaart.
Bijvoorbeeld voor Veghel - Hertogenbosch of Eindhoven / Waalwijk - Tilburg of Hertogenbosch kan je voor je retourrit beter een dagkaart kopen.
Pas als het kaartje in de bus echt duurder wordt zal de verkoop minder worden.
Als je contant geld weert in de bus hoef je niet de rit en dagkaartjes af te schaffen. Je zou op de grotere haltes een kaartjesautomaat kunnen plaatsen en in winkels de mogelijkheid kunnen bieden aan passagiers om daar hun kaartje te kopen.
Ik zie ook nog wel een oplossing om een kaartje via het internet te kopen en deze uit te printen en door de chauffeur te laten afstempelen. Of een kaartje die je via internet koopt waar een barcode opstaat en deze in de bus laat scannen.

Ik denk dat vervoerders ook eens moeten onderzoeken of het mogelijk is om de cabine van de chauffeurs af te kunnen sluiten zoals ook in nieuwe trams het geval is.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Aking »

In het buitenland, of in ieder geval rond de Balkan zijn bijna alle cabines in bussen afgesloten...

Zelfs onze oude GVU bussen in Budapest hebben tegenwoordig een cabine.

Het kan dus zeker :Y
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Busfoto.nl »

Ik neem liever het beperkte risico op een overval op de koop toe dan dat ik zou moeten rijden in een afgesloten cabine. Ben geen machine, juist contact met mensen is leuk.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Anne »

huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door huibf »

Via smsbericht een kaartje kopen. Of met de smartphone, vetalen dus via de provider.
Belgie een gemeengoed.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Jasper073 »

Mijn vader heeft gezegd als hem zo iets overkomt laat hij z'n geld op z'n werk en laat hij iedereen gratis binnen in de bus.
En dat roepen er meer chauffeurs. Ook ik ben eens dat het geld uit de bus moet. Gewoon alleen OV-Chipkaart en voor de mensen die minder met de bus rijden via een automaat in de bus kaartje kopen met je pinpas.

Nu actie ondernemen en niet wachten tot er een overlijd door beroving.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door sirvinniei »

Bij HTM hebben ze al een test met contactloos inchecken met bankpas net als met OV chipkaart.
In de toekomst worden ook KV chipkaarten onnodig.
Ik heb geen onderschrift
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door gliderfighter »

Ik ken het systeem achter de nieuwste Cico's van Arriva Brabant niet, maar er staat ook NFC geloof ik onderin, dus de optie is er wel? Contant geld blijft wel in de bus, maar gelukkig wordt het wel minder. De meeste ouderen hebben ook een OV-chipkaart. Kaartjes worden vaak alleen gekocht omdat dat goedkoper is dan 1 of 2 enkele reizen met OV-chipkaart.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Gekko123 »

De techniek die gebruikt wordt voor het contactloos betalen met een pinpas en de OV-chipkaart is exact dezelfde, namelijk NFC. Het grote verschil is de frequentie die voor de communicatie gebruikt wordt.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Michael »

Na reeks overvallen op buschauffeurs willen CNV en Arriva dat er 'niets meer te halen is'


EINDHOVEN - Volgende week dinsdag komt Arriva met een plan om betalen zonder contant geld mogelijk te maken in bussen, meldt CNV Vakmensen. De vakbond wil na spoedoverleg met de busvervoerder dat contant geld zo snel mogelijk verdwijnt uit bussen. Afgelopen vrijdag werden Arriva-bussen in Tilburg en Den Bosch overvallen en daarmee is de maat meer dan vol voor de vakbond.

“Het moet voor overvallers duidelijk zijn dat er bij een buschauffeur echt helemaal niets te halen valt”, zegt Evert Jan van de Mheen, bestuurder van CNV. Na het overleg zijn er al een aantal concrete maatregelen genomen. “Er komt dubbele bezetting op risicolijnen en er komt extra toezicht”, vertelt Van de Mheen.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/24633 ... en+is.aspx
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Hainje »

Ben benieuwd.
🍉
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Durashift »

Michael schreef:Na reeks overvallen op buschauffeurs willen CNV en Arriva dat er 'niets meer te halen is'


EINDHOVEN - Volgende week dinsdag komt Arriva met een plan om betalen zonder contant geld mogelijk te maken in bussen, meldt CNV Vakmensen. (..)
Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/24633 ... en+is.aspx
Nah, men houdt woord. :pos:

In Den Bosch en Tilburg wordt er vanaf 1 januari geen geld meer gebruikt in de bussen van Arriva. CNV, FNV en Arriva hebben dinsdag afspraken gemaakt om geld in de toekomst te weren in de bus.

Dit naar aanleiding van een reeks overvallen op bussen. Om de veiligheid van buschauffeurs en passagiers te garanderen wordt contant geld geweerd uit de bus. Per 1 januari als proef in Tilburg en Den Bosch, daarna inalle andere Arrivabussen.

Betaalapparaat
Naast de vakbonden heeft ook de ondernemingsraad van Arriva een grote rol gespeeld in het weren van geld. Er komt een multifunctioneel betaalapparaat waarmee reizigers kunnen betalen. Het is nog niet duidelijk of andere vervoerders dan Arriva ook mee gaan doen aan het weren van het geld in de bus.


Bron:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/24669 ... lburg.aspx
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Abracadabram »

Alles leuk en aardig. Maar heeft de overheid hier niet wat over te zeggen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Wubbo »

Waarom begint de proef pas over 9 maanden? Aangezien ze het brengen als proef en als Groot Probleem, dan zou zoiets toch eerder moeten kunnen starten?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Hainje »

Mwa in Tilburg en Den Bosch rijden in totaal zo'n 75 stadsbussen, daar moet je natuurlijk wel apparatuur voor regelen. Als je die meuk binnen hebt, moet je het ook installeren. Dus dat zal één of twee bussen per dag worden waarschijnlijk. Tijdens het inbouwen kan zo'n wagen niet rijden etc, dus tijdens de spitsuren is geen optie. Daarnaast zal Arriva ook de resultaten van Gouda & Alphen a/d Rijn mee willen nemen in de Brabantse proef. Daarnaast denk ik dat het sowieso handig is om wat marge te nemen, want als je het krap plant en het lukt niet, dan gaat de vakbond gelijk stampij maken natuurlijk.

Dit hierboven is overigens een inschatting, heb geen keiharde feiten/cijfers hiervan.
🍉
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door gliderfighter »

Heb hier geen bericht van gekregen, dus ben heel benieuwd.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Jasper073 »

Mijn vader is er blij mee toen hij dit vandaag te horen kreeg.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door datm »

Hainje schreef:Mwa in Tilburg en Den Bosch rijden in totaal zo'n 75 stadsbussen, daar moet je natuurlijk wel apparatuur voor regelen. Als je die meuk binnen hebt, moet je het ook installeren. Dus dat zal één of twee bussen per dag worden waarschijnlijk. Tijdens het inbouwen kan zo'n wagen niet rijden etc, dus tijdens de spitsuren is geen optie. Daarnaast zal Arriva ook de resultaten van Gouda & Alphen a/d Rijn mee willen nemen in de Brabantse proef. Daarnaast denk ik dat het sowieso handig is om wat marge te nemen, want als je het krap plant en het lukt niet, dan gaat de vakbond gelijk stampij maken natuurlijk.

Dit hierboven is overigens een inschatting, heb geen keiharde feiten/cijfers hiervan.
Meestal gebeuren dit soort dingen 's nachts als alle bussen op de stalling staan. Dan kunnen ze in een klap een groot aantal apparaten installeren. Ik vermoed dat het meer te maken heeft met geld, aanschaf, contracten, testen, communicatie naar de passagiers en chauffeurs en inderdaad de resultaten van Gouda & Alphen a/d Rijn en de marge die je noemt.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Arriva wilt contant geld uit de bussen halen na overvallen in Brabant

Bericht door Durashift »

Abracadabram schreef:Alles leuk en aardig. Maar heeft de overheid hier niet wat over te zeggen?
Nah, er wordt een betaalmethode aangeboden. Volgens mij voldoet men dan aan de wet.
Daarnaast, onder het mom van 'proef' kan je e.e.a omzeilen, denk ik.

Hopelijk bestelt men wel apparatuur met NFC.. als de reiziger dit dan ook wil gebruiken.. én het apparaat ook het pasje in 1x accepteert (bij mij moet het meestal in 2x... :evil: ) , dan zal het betalen nog redelijk snel kunnen ook..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten