Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Op de één of andere manier maakt de kap van station Noorderpark een sentiment los, dat ik niet kan volgen. Nee, de kap overdekt niet het héle perron. Ja, het station ligt in de middenberm van een semi-snelweg. Dus?!?
Het wordt niet het drukste station van de NZL, en de kap zal zeker voldoende zijn voor de te verwachten reizigersstromen. Niet overtuigd? Ook niet erg, maar laten we dan ook station Zuid, Amstelveenseweg, Overamstel en nog een paar ringlijnstations bekijken. Heuse snelwegen, geen (volledige) overkappingen , nu al meer reizigers. Niet dat ik ze het niet gun daar in noord, maar echt, Noorderpark zoals het nu wordt uitgevoerd is pure luxe, en als er geld over de balk moet, zou ik het liever elders besteed zien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Hoor, hoor.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik zal elke prullenbak of bankje op een Noord/Zuidlijn perron met grote dankbaarheid tegemoet treden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

JWM schreef:Ik zal elke prullenbak of bankje op een Noord/Zuidlijn perron met grote dankbaarheid tegemoet treden.
Dát is de instelling! RESPECT _O_
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sirvinniei »

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _Bolestein
Is deze lijn de vervanging van het vervallen stukje traject van lijn 62?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

sirvinniei schreef:http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _Bolestein
Is deze lijn de vervanging van het vervallen stukje traject van lijn 62?
Is een particulier initiatief van de exploitant van het winkelcentrum Gelderlandplein. Kosten zijn niet voor GVB, maar voor de exploitant Kroonenberg Groep. De chauffeurs worden geleverd door het GVB, dat dan weer wel. De bus is overigens gratis. Er rijdt ook een lijn 461 tussen Station Zuid en Gelderplandpein, is ook onderdeel van het particuliere initiatief. Deze 2 lijnen zijn buurtbuslijnen en zijn een aanvulling op lijn 62.
http://www.gvb.nl/nieuws/de-gratis-gelderlandpleinlijn
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sirvinniei »

Staat die andere lijn dan niet op de wiki? Ik las eerder iets over dat de bus van de kroonenberg groep elke 5 minuten ging rijden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ja, dat is de de 461 van/naar het Gustav Mahlerplein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

sirvinniei schreef:Staat die andere lijn dan niet op de wiki? Ik las eerder iets over dat de bus van de kroonenberg groep elke 5 minuten ging rijden.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ahlerplein
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Waarom moest de M5 voor de tests in Noord door de tunnel worden vervoerd? Was het gewoon niet handiger om hem op een dieplader te zetten, naar Noord te rijden en daar op de rails neer te zetten?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Zo'n ding is nogal groot, is ook niet echt makkelijk om even op een dieplader te vervoeren dus. En als je dan ook in Noord kunt komen zonder dat 'ie van het spoor af moet is dat altijd nog eenvoudiger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door duucoo »

VIRM schreef:Waarom moest de M5 voor de tests in Noord door de tunnel worden vervoerd? Was het gewoon niet handiger om hem op een dieplader te zetten, naar Noord te rijden en daar op de rails neer te zetten?
Het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van individuele bakken bij een M5 metro is niet zo eenvoudig. Daarvoor zijn ze ook niet gebouwd. Vrij veel systemen zitten verspreid over 2 of 3 bakken. Afgezien van de tijd die zou kosten om ze uit elkaar en weer in elkaar te zetten, zitten er ook veel meer risico's aan vast dat er een bepaalde storing optreed.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MarkNL »

En ik kan mij zo voorstellen dat in Amsterdam Noord niet echt een geschikte locatie is om de metro weer van de dieplader naar het spoor te verplaatsen? Dan zou je een kraan moeten huren, met alle kosten en risico's weer van dien...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

MarkNL schreef:En ik kan mij zo voorstellen dat in Amsterdam Noord niet echt een geschikte locatie is om de metro weer van de dieplader naar het spoor te verplaatsen? Dan zou je een kraan moeten huren, met alle kosten en risico's weer van dien...
Daar denken ze in Mokum dan weer anders over:
Afbeelding
Bron: http://wijnemenjemee.nl/nieuws/fotovers ... rdzuidlijn
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Ja, maar toen hadden ze geen andere keus en het voordeel van zo' n CAFje is dat die in zijn geheel op een dieplader past, dan hoef je dit maar 1 keer te doen.

Voor een M5 zou dat hele circus (opladen, vervoer, afladen) 5 keer herhaald moeten worden.
Dat doe je dus niet als het ook over de rails kan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

VIRM schreef:Waarom moest de M5 voor de tests in Noord door de tunnel worden vervoerd? Was het gewoon niet handiger om hem op een dieplader te zetten, naar Noord te rijden en daar op de rails neer te zetten?
Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?
En toch is dat precies wat er bij de levering van de M5's is gebeurd :Y

@reisthijs: Eens. Ik wilde aan MarkNL laten zien dat er al eens een metro geladen en gelost is in Noord, zonder dat daar een kraan aan te pas is gekomen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

trolly schreef:
n-evo schreef:Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?
En toch is dat precies wat er bij de levering van de M5's is gebeurd :Y
Heeft het GVB nog een NS spooraansluiting dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

In theorie wel, er zit een spooraansluiting tussen station Duivendrecht en Diemen Zuid, maar deze aansluiting is al heel lang niet meer gebruikt. Het spoor wordt/werd voornamelijk gebruikt voor het opstellen van bouwmaterialen voor de herinrichting van de hoofdwerkplaats Rail.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Dus in de praktijk is het helemaal niet mogelijk om spul per spoor af te leveren daar? of wel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het is voor zover ik weet niet meer gebeurd sinds de aflevering van de CAF-metro's in de tweede helft van de jaren 90, maar het is technisch nog steeds mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MarkNL »

trolly schreef:@reisthijs: Eens. Ik wilde aan MarkNL laten zien dat er al eens een metro geladen en gelost is in Noord, zonder dat daar een kraan aan te pas is gekomen.
Ik wist niet dat dat zo kon, weer wat geleerd :).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Ok, Is vrachtwagenvervoer zo veel goedkoper dan?

Want een snelle berekening leert mij dat er 6 stellen per trein (max 750m?) mee kunnen. Dat zijn toch heel wat vrachtwagens/diepladers (36?) lijkt me...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:
n-evo schreef:Binnen welk scenario is het makkelijker en handiger om een M5 over de weg te vervoeren als er ook een rechtstreekse railverbinding ligt? Ik ben echt volledig blanco qua iets verzinnen. :?
En toch is dat precies wat er bij de levering van de M5's is gebeurd :Y
Lijkt me niet dat ieder soort spoor geschikt is voor vervoer van een M5. Iets met de wielprofielen of zo?

Snap je vergelijking ook niet helemaal. Ik had het over deze situatie waarbij je een nieuwe metrolijn hebt liggen binnen Amsterdam die rechtstreeks op het bestaande net is aangesloten en voor dat materieel ontworpen is. Waarom zou je dan in godsnaam zo'n 116-meter lange metro over de weg vervoeren als ie ook gereden kan worden over geschikt spoor en gelijk op de goede locatie uitkomt? Een tram rijdt toch ook gewoon vanaf het eindpunt naar de remise en wordt niet op een oplegger gehesen? Begin jij over Frankrijk/Polen - Nederland. Compleet ander verhaal. :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 73 gasten