Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door JWM »

Was gisterochtend ook terreuralarm 4 actief?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Suus »

Nee, pas na de aanslagen is terreuralarm niveau 4 actief geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door regenmaker »

Met die terreurdrijging zouden ze helemaal geen metro meer moeten laten rijden. Een terrorist zou waarschijnlijk toch in de spitsuren een aanslag plegen om voor de meeste slachtoffers te zorgen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Daniel »

Dat lijkt me ook niet echt een oplossing. Waarschijnlijk wordt er dan alleen een andere plek gezocht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Suus »

Je mag pas de metro in als je bagage door het leger is gecontroleerd. Om die reden zijn ook slechts een handvol metrostations open op de lijnen 1, 3, 4 en 5. Daarnaast rijden lijn 2 en 6 helemaal niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Zabe »

Maar op de trams en bussen zijn er uiteraard geen controle. Ik snap deze principe niet echt.
Is het niet beter of af en toe een willekeurige trein/tram/bus station controleren? Het is onmogelijk om op elke hoek een politieagent plaatsen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Aking »

Bee schreef:Je mag pas de metro in als je bagage door het leger is gecontroleerd.
Seriously? :X :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Suus »

Ja, en dat is ook het geval bij de treinstations. Er heeft de hele dag een lange rij voor het Centraal Station gestaan omdat slechts één deur van één ingang open was en alle bagage uitgepakt moest worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Aking »

Jezus fucking Christus! :X

En ik durf te wedden dat ik, indien ik dat wil, nog steeds zo een trein/station in kom...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Vinny »

Tja, in Nederland wordt er op je geschoten als je je "verdacht" gedraagt in een McDonalds dus, ik zou het niet proberen....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door SuperGhost »

Zabe schreef:Maar op de trams en bussen zijn er uiteraard geen controle. Ik snap deze principe niet echt.
Is het niet beter of af en toe een willekeurige trein/tram/bus station controleren? Het is onmogelijk om op elke hoek een politieagent plaatsen.
Een metro heeft vaak meer reizigers dan een tram of bus. Daarnaast is de impact van een explosie in een metrotunnel veel groter dan een exact zo grote explosie in een bus of tram, doordat de tunnelwanden de klap terugkaatsen.

En als de tunnel eventueel niet sterk genoeg is, kan dat natuurlijk ook gevolgen hebben voor de mensen die anders de explosie zouden overleven (kunnen alsnog overlijden door de instortende tunnel) én voor de gebouwen die zich boven die tunnel bevinden.

Als laatst is de metro natuurlijk ook beter te beveiligen, omdat er maar enkele toegangspunten zijn, terwijl een bus of tram overal aangevallen kan worden (je hoeft je niet in de bus/tram te bevinden, maar kan er ook gewoon naast staan) en dus praktisch gezien niet te beveiligen is.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Aking »

Vinny schreef:Tja, in Nederland wordt er op je geschoten als je je "verdacht" gedraagt in een McDonalds dus, ik zou het niet proberen....
Bij de McDrek komen dan ook alleen potentiële terroristen :Y
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Anne »

De stand voor vandaag (bron MIVB)
Het MIVB-net wordt op donderdag 24 maart, gedeeltelijk uitgebaat, net zoals woensdag. Het merendeel van de bus- en tramlijnen wordt uitgebaat en de metro rijdt alleen op lijnen 1 en 5 met een beperkt aantal (pre)metrostations die open zullen zijn van 7 tot 19 uur. Het gaat om eenzelfde scenario als woensdag.

In samenspraak met de autoriteiten werd beslist op donderdag 24 maart in eenzelfde bediening van het openbaarvervoersnet te voorzien als woensdag.

Concreet betekent dit voor donderdag:
•Metro ◦Lijnen 1 en 5: rijden tussen 7 en 18.30 uur, enkel de stations Stokkel, Roodebeek, Montgomery (lijn 1), Schuman, Centraal Station, De Brouckère, Weststation (lijnen 1 en 5), Delta, Pétillon, Sint-Guido en Erasmus (lijn 5) worden bediend.
Enkel de hoofdingangen van de stations zijn open.
Er rijdt een M-bus tussen Schuman en Centraal Station.
◦Lijnen 2 en 6 worden niet uitgebaat.
Er rijdt een M-bus tussen Simonis en Weststation van 7 tot 18.30 uur.

•Tram: ◦Alle lijnen rijden.
◦Lijnen 3-4-51: rijden normaal. Tussen Albert en Noordstation worden enkel de stations Albert, Zuidstation, De Brouckère en Noordstation bediend vanaf 7 uur.
◦Lijnen 7-25: rijden normaal. Tussen Diamant en Boileau wordt enkel het station Montgomery bediend vanaf 7 uur.
◦Zoals woensdag wordt de toegang tot de stations gecontroleerd door de veiligheidsdiensten en wordt toegestaan tussen 7 en 18.30 uur.

•Bus ◦Alle lijnen rijden, behalve 12 en 22.

De toegang tot het ondergrondse net wordt gecontroleerd door de veiligheidsdiensten en wordt toegestaan tussen 7 en 19 uur.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Terreurdreiging in Brussel: geen metro, minder trams

Bericht door Ardan »

Op dit moment zijn 39 van de 69 stations geopend, maar naar verwachting zal volgende week de metro weer als normaal gaan rijden.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten