Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Tjekken »

sirvinniei schreef: -575 gaat in aanvulling op 75 rijden, niet in plaats van
75 zou toch juist verhuizen van de U-OV-concessie naar provincieconcessie?
Hier lijkt het alsof dat niet het geval is. Volgens mij zijn ze niet helemaal op de hoogte bij de gemeente.
575 bovenop de 75 laten rijden is toch volkomen geldverspilling?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

O, en bijna vergeten te melden: de nachtbus Veenendaal-Utrecht gaat na Zeist over de A12.
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Geciteerd van de twitterpagina van SP Utrechtse Heuvelrug:
Langzaam wordt het inwoners ook duidelijk dat de nieuwe OV-dienstregeling zeer nadelig uitpakt voor @gem_heuvelrug. Diverse mails aan de lokale SP maken helder dat de berichtgeving vanuit provincie en Syntus zaken mooier voordeden dan ze waren.
Ik ben nieuwsgierig, de Utrechtse Heuvelrug leek er redelijk op vooruit te gaan.
Ik heb geen onderschrift
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

Ik heb echter wel de indruk dat bij de presentatie van de opzet onlangs alleen de verbeteringen zijn genoemd...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Alle kernen die nu een verbinding hebben behouden een ov-verbinding, dat is tenminste iets.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ronald »

Dat is in Utrecht dan ook een stuk minder moeilijk dan in bijvoorbeeld Friesland of Zeeland.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ja, alleen maarsbergen (en Austerlitz maar dat is gemeente Zeist) raken hun zaterdag bediening kwijt. Zal wel daar mee te maken hebben. Andere dingen die ik me nog zou kunnen bedenken is dat er s avonds niet meer na 10 uur gereden wordt (niet verplicht volgens het pve). Of dat de verbinding naar Veenendaal op Zaterdag zou vervallen (voornamelijk als poort naar Ede/Arnhem/Nijmegen).
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ronald schreef:Dat is in Utrecht dan ook een stuk minder moeilijk dan in bijvoorbeeld Friesland of Zeeland.
En toch lukt het Friesland en op een veel omslachtigere manier Zeeland wel om dit zeven dagen per week tot s avonds laat te leveren voor elke kern.
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

http://scherpenzeelsekrant.nl/veel-onru ... oer-103553
Volgens Meijers is de route van lijn 280 zorgvuldig geklokt en zou deze niet - zoals werd betoogd - in de praktijk langzamer zijn dan via de minder drukke N224. Meijers wees daarbij ook op de toekomstige ondertunneling van de spoorwegovergang bij Maarsbergen. Het feit dat deze tunnel op z'n vroegst in 2021 klaar zal zijn, deed daar volgens hem niets aan af.
Dit snap ik niet. Gaan ze nou bij de reistijd van 280 uit van een ondertunneling van de spoorwegovergang bij Maarsbergen die pas in 2021 gereed is?
Meijers vertelde verder dat er tijdens de spitsuren (06.00-10.00 en 14.00-19.00 uur) op een deel van het traject van lijn 80/X80 twee extra bussen per uur worden ingezet. Deze spitsbussen zijn met name gericht op vervoer richting Amersfoort, want richting Veenendaal rijden deze niet verder dan halte De Dennen Renswoude.
Zo te zien vervallen tussen Renswoude en Amersfoort alleen de uurdienst ritten van lijn 83. De periode van de halfuursdienst zijn blijft hetzelfde.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Eens wat anders dan alle negatieve reacties van gemeenten die hier eerder langskwamen...
Busplan Syntus bijna kritiekloos ontvangen
Het busplan van de nieuwe vervoerder Syntus is dinsdagavond met veel complimenten onthaald in de Amersfoortse gemeenteraad.
Het uit Deventer afkomstige bus- en treinbedrijf is erin geslaagd een nieuwe dienstregeling vanaf 11 december op te stellen waar bijna iedereen tevreden over is. Bijna iedereen, want enkele punten van kritiek zijn er nog wel, zo bleek dinsdagavond bij de presentatie door Syntus en de provincie Utrecht, die de concessie aanbesteedde. Zo herhaalde het CDA dat het wat haar betreft een misser is om de halte Varkensmarkt definitief op te doeken. De rest van de raad deelt die mening niet.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/31848/Amersfoort ... ngen.dhtml
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Hehe, het CDA blijft erbij dat de bussen via de varkensmarkt moeten rijden.

In mijn mening heeft trouwens alleen ronde venen tot op zekere hoogte recht van klagen.
Bij Scherpenzeel lijkt het erop dat mensen vooral klagen omdat ze slecht geïnformeerd zijn, lijn 104 krijgt een buurtbus alternatief en bij Austerlitz wordt alleen de verbinding naar Zeist iets langzamer en wordt er misschien nog een alternatief gezocht http://nieuwsbode-zeist.nl/nieuws/in-ze ... -1.5806045
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Je weet toch pas hoe een plan uitpakt als deze in de praktijk wordt gebracht, dan kan je de situatie monitoren en wijzigingen aan de uitvoering aanbrengen om de ontevredenheid op te lossen. Op dit moment vinden alleen sommige gemeentes de dienstregeling niet goed. Dan hadden ze een aantal extra eisen maar in het PvE moeten aanbrengen in samenspraak met de provincie. Al dat achteraf geklaag.

Dat lijn 126 bijvoorbeeld wordt versneld vindt de gemeente Ronde Venen niet zo leuk, maar aan de andere kant zullen sommige reizigers hiermee gebaad zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

Soms bij Spitsbussen heb je het fenomeen genaamd "file vermijden."
Dan rijden de buschauffeurs niet via de "snelle route," maar dan via een andere route. Als de bus dan via Scherpenzeel rijdt en daar gewoon niet stops, is dat geen probleem toch. Want zoals ik begrepen heb, zijn er tussen Veenendaal en Woudenberg geen haltes die de lijn 280 moet aandoen.
Alleen als hij in Maarn haltes moet aandoen, wordt het wel een probleem.

Maar als het in praktijk zo gaat worden dat bij lijn 280 de grootste deel van de ritten via de N224 gaat rijden door fileproblemen, snap ik dat geklaag wel.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

280 doet een halte in Maarsbergen aan. Bovendien is het als je de snelweg mijdt alsnog 5 minuten sneller om via Overberg te rijden dan via Scherpenzeel.
Maarja, Syntus zei dat ze het hebben getimed, dus het zal dan wel altijd sneller zijn.
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door OmniLezer »

sirvinniei schreef:280 doet een halte in Maarsbergen aan. Bovendien is het als je de snelweg mijdt alsnog 5 minuten sneller om via Overberg te rijden dan via Scherpenzeel.
Maarja, Syntus zei dat ze het hebben getimed, dus het zal dan wel altijd sneller zijn.
Ja, Maarsbergen bedoelde ik. Dat zal wel zo zijn, want op een filegevoelige snelweg is alles sneller. De Overberg variant wordt volgens mij een kronkelroute. Maar we zullen zien. Het is nog geen 2017.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Iemand van connexxion zei dat het proces pas in oktober is. Ik heb een mailtje naar de provincie gestuurd. Hopelijk kunnen zij duidelijkheid brengen.
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

http://www.rtvrondevenen.nl/nieuws/4643 ... -concessie
De verbeteringen die de provincie zegt te zullen gaan uitvoeren zijn derhalve:
1. De Buurtbus via bedrijventerrein Mijdrecht laten rijden;
2. Verbetering van de kwaliteit bushalte en omgeving Abcoude carpoolplaats A2;
3. Verbetering van de kwaliteit van de bushalte en omgeving van de Bushalte Mijdrecht Rondweg.
Ik heb geen onderschrift
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door ejm301 »

sirvinniei schreef:Iemand van connexxion zei dat het proces pas in oktober is. Ik heb een mailtje naar de provincie gestuurd. Hopelijk kunnen zij duidelijkheid brengen.
Provincie en Syntus gaan gewoon door met alle voorbereidingen.

Zie hier een schrijven van het FNV.
https://drive.google.com/file/d/1NCvIR9 ... sp=sharing
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Wat een gezeik van de FNV weer. Het ligt niet aan de aanbesteding van Syntus, maar aan het pve. Daarin stond (terecht) dat er minimaal 6 reizigers per rit in de bussen moest zitten. Ik snap niet waarom ze nu pas reageren en niet met de aanbesteding zelf.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ik ben misschien een dom blond persoon, maar als er geld van dunne naar dikke lijnen gaat, blijft er toch werk behouden?
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Jonkervoort »

Het gaat hier geloof ik vooral om lijnen die nu met taxibusjes door betaalde chauffeurs worden gereden waar buurtbussen van worden gemaakt (124 > 524, 71, 72, 73 > 571, 572, 573, etc.). Als deze lijnen gemiddeld 6 passagiers of meer zouden halen zouden ze niet met een taxibus gereden worden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

71 heeft op de drukste halte gemiddeld een bezetting van 0,8 72 heeft 1,5 73 heeft 1,9. Dus deze lijnen zijn praktisch gezien gesubsidieerd taxivervoer.
124 komt daar wel een stuk bovenuit met 3,24 dus die is nog discutabel om om te zetten naar buurtbus, maarja dan heb je alsnog het pve.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

oke,

Blijft overeind staan dat er toch ergens anders uitgebreid wordt?
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef:71 heeft op de drukste halte gemiddeld een bezetting van 0,8 72 heeft 1,5 73 heeft 1,9. Dus deze lijnen zijn praktisch gezien gesubsidieerd taxivervoer.
124 komt daar wel een stuk bovenuit met 3,24 dus die is nog discutabel om om te zetten naar buurtbus, maarja dan heb je alsnog het pve.
Die paar passagiers gaan zo'n lijn niet rendabel maken, dus gesubsidieerd taxivervoer blijft het toch wel.

Wel een interessant geval vind ik de 21 (stadsbus Soest). Volgens de cijfers van Connexxion heeft die lijn op de drukste rit in de ochtendspits gemiddeld ruim 10 passagiers, wat ik toch wel vreemd vind voor een taxibusjes. Hoewel Syntus er niets over zegt lijkt het erop dat de nieuwe lijn 272 die route gaat rijden. Die moet op de een of andere manier door Soest heen (tenzij ie alleen bij Soestdijk Noord gaat stoppen) en lijn 74 blijft binnen Soest bestaan. Mogelijke problemen worden dan sowieso verholpen.
CamilleKreemers schreef:oke,

Blijft overeind staan dat er toch ergens anders uitgebreid wordt?
Ja, maar vrijwel alle lijnen met taxibusjes worden buurtbussen. Voor de chauffeurs van die taxibusjes komt er dan geen nieuw werk. En ik geloof dat ze op het gebied van werkverdringing wel een punt hebben. Syntus besluit in dit geval namelijk niet dat de buslijn opgeheven gaat worden, waarop dan mensen het initiatief zouden kunnen nemen een buurtbusvereniging op te starten, maar besluit dat die lijnen voortaan door vrijwilligers gereden worden. Aan de andere kant, Connexxion heeft in het PvE toestemming gegeven voor buurtbusprojecten, en ik neem aan dat dat ook wel door een of andere instantie gecontroleerd is.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

572 moet ook door soest dus gaat denk ik ook via de route 21 en aan de reistijd van 573 tussen soest noord en blaricum te zien (40 minuten) vermoed ik dat deze ook doorrijdt naar soest zuid. Met deze 2 lijnen alleen al heb je hetzelfde aanbod dat de 21 doordeweeks geeft met als extra voordeel dat hij ook op zaterdag rijdt. De ritten van 272 zullen niet veel extra bieden behalve het opvangen van die spitspiek aangezien ik vermoed dat deze lijn net zoals de meeste andere 2xx lijnen maar in 1 richting zal rijden.

Is het voor Veenendaal en Soest trouwens niet handiger om lijn 83 en 74 stadsbusnummers te geven?
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten