NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door michiel71 »

NS Persbericht (21 maart 2016) NS.nl / Over NS / Nieuws /

Van rit naar reis

Toegangspoortjes zorgen voor veiligheid in treinen en op stations en op de meeste stations passeren reizigers slechts eenmaal een poortje; bij binnenkomst of bij het verlaten van het station. Op 12 stations is de inrichting zo dat er sprake is van een andere situatie. Reizigers passeren daar voor de overstap naar een ander perron de toegangspoortjes. Reizigers checken dus tijdens hun reis een keer extra uit en weer in. Eenmalig in- en uitchecken tijdens één reis is niet bijzonder maar bij deze 12 stations kan een extra keer uit- en inchecken voor de reiziger een ander tarief betekenen bij de voortzetting van zijn reis. Dat vindt NS ongewenst.

Wat is er aan de hand?

Wanneer een reiziger met een kortingsabonnement in het dal reist geniet hij van 40% korting. Echter wanneer deze reiziger op een van deze 12 stations wil overstappen naar een andere NS-trein dan checkt hij uit en checkt daarna weer in. Wanneer de situatie zich voordoet dat een reiziger vanuit een dalperiode naar de spits gaat (voor 1600 uur ingecheckt en een overstap tussen 1600-1830 uur) dan vervalt de korting terwijl er eigenlijk sprake is van een voortzetting van dezelfde reis.

NS bood reizigers die geconfronteerd werden met het tussentijds uit- en inchecken tot op heden een tijdelijke oplossing. Reizigers konden bij de automaat het teveel betaalde saldo van hun reis terug laten storten op hun OV-chipkaart. Een oplossing, maar een klantvriendelijkere manier zou mooier zijn. Die is er nu!

Van rit naar reis

Een reiziger die onbewust van daltarief naar voltarief gaat omdat hij de poortjes passeert om zijn reis te vervolgen mag niet benadeeld worden door de inrichting van het station. De oplossing moet klantvriendelijk zijn en geen extra handelingen vereisen van de reiziger. Daarom past NS het reisprincipe aan van rit van reis. Voortaan is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis, ongeacht of een reiziger op een van deze 12 stations voor een overstap uit en in moet checken. Tevens biedt het de reiziger, met behoud van dalkorting, de mogelijkheid het binnengebied te verlaten voor een boodschap in een van de winkels buiten de poortjes.


Onderstaande oplossing van de NS is dus niet meer van toepassing:

Overstap op andere NS-trein

Wanneer u overstapt op een andere NS-trein op hetzelfde station, waarbij u tussentijds uit- en weer incheckt, kan dit (tijdelijke) gevolgen hebben voor uw tarief. Dit komt voor op 4 stations.

Stations met tussentijds in- en uitchecken

Het tussentijds uit- en inchecken op hetzelfde station komt voor op de stations:

Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Hilversum

Dit kan consequenties hebben voor het door u betaalde bedrag.

Gevolgen tussentijdse overstap

Wanneer u uw reis start in de daluren (inchecken voor 16.00 uur) en u stapt in de spits (tussen 16.00 -18.30 uur) over op een van bovenstaande stations, dan wordt u via de poortjes geleid naar het andere perron. Daardoor checkt u tussentijds uit en weer in. Op dat moment gaat het spitstarief gelden voor het resterende deel van uw reis en betaalt u ten onrechte teveel voor uw treinreis. Dit geldt ook als u incheckt vóór 6.30 uur en overstapt op één van de genoemde stations tussen 6.30 uur en 9.00 uur. Bovenstaande geldt alléén als u reist met één van de volgende abonnementen:

Dal Voordeel
Dal Vrij
Altijd Voordeel
Weekend Vrij
reizigers met een studentenreisproduct
Traject Vrij

Het kan gebeuren dat u hierdoor extra kosten maakt voor uw reis bij een tussentijdse overstap op één van bovenstaande stations. U kunt de extra gemaakte kosten dan terugkrijgen.

Saldo tekort?

Als u op één van bovengenoemde stations overstapt op een NS-trein en tussentijds uit- en weer incheckt, dan wordt bij het opnieuw inchecken uw saldo gecheckt. Dit moet minimaal € 20 euro zijn (€ 10 voor abonnementhouders). Wij adviseren wij u ‘automatisch saldo laden’ op uw kaart te zetten. Zo komt u nooit voor een gesloten poortje te staan.

Als u reist met een NS-Business Card

Reist u met een NS-Business Card met Traject Vrij abonnement (als u buiten uw traject reist) of een NS-Business Card met Dal abonnement? Dan wordt het teveel betaalde bedrag automatisch op de factuur gecorrigeerd. Voor alle reizigers die reizen op saldo of op rekening, zijn er ook enkele situaties die tot extra kosten kunnen leiden a.g.v. een tussentijdse overstap op bovenstaande stations. Dit kan voorkomen op reizen van en naar Hilversum Media Park, Hilversum Sportpark en Amsterdam RAI.

Geld terug bij de NS-kaartautomaat

Wanneer u extra kosten heeft gemaakt tijdens uw overstap, dan ontvangt u van ons een e-mail hierover met daarin uitleg hoe u het teveel betaalde bedrag terug kunt krijgen. Wanneer u uw OV-chipkaart voor de NS-kaartautomaat of ieder ander OV-chipkaart oplaadpunt houdt, wordt het extra bedrag automatisch teruggestort op uw OV-chipkaart. Als er bij ons geen e-mailadres van u bekend is, ontvangt u geen e-mail, maar wordt het bedrag wel voor u klaargezet.

Volg onderstaande stappen om het teveel betaalde bedrag op uw OV-chipkaart te laden:

Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechts onder het scherm
Kies ‘Ophalen bestelling’ en volg de aanwijzingen op het scherm
Het bedrag wordt toegevoegd aan het saldo op uw OV-chipkaart

Contact opnemen

Mocht één van bovenstaande situaties op u van toepassing zijn, dan kunt u dag en nacht contact opnemen met NS Klantenservice op telefoonnummer 030-751 51 55. Zij zorgen ervoor dat het teveel betaalde bedrag op uw rekening wordt teruggestort. Begin 2016 is dit probleem opgelost en betaalt u het juiste tarief.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Aking »

Netjes!

Al ben ik wel benieuwd hoeveel mensen dit gaan gebruiken om op paaltjesstations niet uit te checken, om dan vlak voor je terugreis uit- en weer in te checken en zo dus een overstap te hebben (of is daar al iets tegen bedacht?)
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Michael »

Ik weet niet of het technisch mogelijk is maar zou het systeem niet zo ingesteld zijn/kunnen worden dat de oplossing in de openingspost alleen voor de stations geldt waar het van toepassing is? Dit zou dan moeten voorkomen dat reizigers gaan frauderen op de manier die Aking noemt.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Stadsbus »

michiel71 schreef:NS Persbericht (21 maart 2016) NS.nl / Over NS / Nieuws /

Van rit naar reis

Toegangspoortjes zorgen voor veiligheid in treinen en op stations en op de meeste stations passeren reizigers slechts eenmaal een... blablablablabla
wat staat er in de regels over het overnemen van berichten? :P niet meer dan (ik dacht) 50 tot 100 worden
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door reisthijs »

Michael schreef:Ik weet niet of het technisch mogelijk is maar zou het systeem niet zo ingesteld zijn/kunnen worden dat de oplossing in de openingspost alleen voor de stations geldt waar het van toepassing is?
Onwaarschijnlijk, we hebben het hier wel over de ov-chipkaart...
Bovendien heeft NS lang nagedacht over een oplossing (het probleem bestaat sinds mei 2015), als jouw idee eenvoudig was uit te voeren hadden ze dat wel gedaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door webguy »

Renebussen schreef:wat staat er in de regels over het overnemen van berichten? :P niet meer dan (ik dacht) 50 tot 100 worden
Dit is een persbericht, gaat niet op
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Geert »

Michael schreef:Ik weet niet of het technisch mogelijk is maar zou het systeem niet zo ingesteld zijn/kunnen worden dat de oplossing in de openingspost alleen voor de stations geldt waar het van toepassing is? Dit zou dan moeten voorkomen dat reizigers gaan frauderen op de manier die Aking noemt.
Als een reiziger fraudeert kan NS dat ook wel uit de transacties halen. Juist prima dat er nu een eerlijke, algemene oplossing is voor een ergerniswekkend probleem.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door michiel71 »

Aking schreef:Al ben ik wel benieuwd hoeveel mensen dit gaan gebruiken om op paaltjesstations niet uit te checken, om dan vlak voor je terugreis uit- en weer in te checken en zo dus een overstap te hebben (of is daar al iets tegen bedacht?)
"Met betrekking tot de reizigers die bewust uitchecken op deze stations, om vervolgens weer te kunnen inchecken in de daluren:

Dit is in de nieuwe situatie niet meer mogelijk wanneer dit met dezelfde OV- Chipkaart gebeurd. Enkel wanneer de reiziger met twee OV Chipkaarten reist, of een ticket koopt voor het eerste deel van de reis kan er op deze 12 stations ingecheckt worden in de daluren."


Welke 12 stations dit overigens precies zijn, is bij de NS nog niet helemaal duidelijk, dus daar zal men nog op terugkomen..
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Hainje »

Ik denk dat Aking de reiziger bedoelt die incheckt om 8:22u, uitcheckt om 8:58u en vervolgens om 8:59u weer incheckt om zijn/haar reis met korting te vervolgen.

Lijkt mij overigens sterk dat reizigersverenigingen e.d. dit over hun kant zullen laten gaan.
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:Ik denk dat Aking de reiziger bedoelt die incheckt om 8:22u, uitcheckt om 8:58u en vervolgens om 8:59u weer incheckt om zijn/haar reis met korting te vervolgen.

Lijkt mij overigens sterk dat reizigersverenigingen e.d. dit over hun kant zullen laten gaan.
Ja, precies, hoeft ook geen opzet te zijn.. Het zou ook zo kunnen zijn iemand, bijvoorbeeld Hilversum, even kort uitstapt en station verlaat voor een boodschap of bezoek aan een woning in de directe omgeving.. en een half uurtje later de volgende trein neemt.. buiten het spitsuur.. Dan zegt het poortje X ? -o-
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Aking »

Dan zegt het poortje DOEIGAMAARLOPEN! :Y
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Freek »

Hainje schreef:Ik denk dat Aking de reiziger bedoelt die incheckt om 8:22u, uitcheckt om 8:58u en vervolgens om 8:59u weer incheckt om zijn/haar reis met korting te vervolgen.
Wat die reiziger vergeet is dat hij om 8.59 opnieuw het opstaptatief betaald en weer begint bij 0 tariefeenheden. Je moet best een eind reizen om goedkoper te zijn dan een hele reis tegen vol tarief met afstandskorting. Ik ken reizigers die hierdoor juist meer hebben betaald in plaats van minder. Blijkbaar maakt korting blind.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door reisthijs »

Als het deel zonder korting kort is, zoals in dit voorbeeld, ben je dus echt wel goedkoper uit door opnieuw in te checken. Inderdaad zijn er ook reizen mogelijk waar dat niet zo is. Dat maakt het juist zo lastig om een eenduidige regeling te bedenken die voor iedereen gunstig is.

En hoe zit het met de reizigers met een abonnement waarmee ze gratis reizen in de daluren? Moeten die nu ook voor de hele reis de volle mep gaan betalen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Daniel »

@Freek: Tenzij je voor het eerste deel van de reis een trajectabonnement hebt, dan kan het in- en uitchecken rond de 9.00 uur grens wel al sneller lonend zijn.
Zelf daar ook weleens gebruik van gemaakt: van Amersfoort richting Alkmaar scheelde het de volle 40% als je met de trein van 8.56 uur wilt vertrekken (die net niet te halen is als je om 8.55 pas kunt inchecken). Da's dan een simpel geval van op het abonnement naar Utrecht reizen en vanaf daar met korting richting Amsterdam e.v. Op bestemmingen voorbij Amsterdam kom je dan ook gewoon op hetzelfde tijdstip aan als wanneer je rechtstreeks (en op vol tarief) gereisd was.

Het hangt natuurlijk wel van het abonnementstraject af of je zo een voordeeltje kunt halen. Met een TrajectVrij Amf - Ut had ik in bovenstaand voorbeeld bijvoorbeeld het voordeel dat de prijsberekening al via Utrecht loopt, waardoor het niet als omweg gerekend wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Suus »

Freek schreef:
Hainje schreef:Ik denk dat Aking de reiziger bedoelt die incheckt om 8:22u, uitcheckt om 8:58u en vervolgens om 8:59u weer incheckt om zijn/haar reis met korting te vervolgen.
Wat die reiziger vergeet is dat hij om 8.59 opnieuw het opstaptatief betaald en weer begint bij 0 tariefeenheden. Je moet best een eind reizen om goedkoper te zijn dan een hele reis tegen vol tarief met afstandskorting. Ik ken reizigers die hierdoor juist meer hebben betaald in plaats van minder. Blijkbaar maakt korting blind.
Vreemd genoeg is het bij een overstap van NS naar een private vervoerder die niet met tariefkilometers werkt vaak juist weer voordeliger om wél korting te krijgen als je de tijdsgrens passeert. Voorbeeld:
Reis ik van 7:00 tot 8:36 van Boskoop naar Gorinchem en check ik om 8:03 om in Dordrecht, dan betaal ik €10,30 + €4,03* = €14,33
Reis ik van 8:00 tot 9:36 van Boskoop naar Gorinchem en check ik om 9:03 om in Dordrecht, dan betaal ik €10,30 + €3,01 = €13,31
*Degressief tarief, normaal tarief is €4,12

Dat in het achterhoofd houdend vind ik het daarom niet erg dat de private vervoerders vooralsnog uit het reisketensysteem gehouden worden. (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door webguy »

Overigens maakt dit geheel het niet makkelijker om voor de klant te voorspellen wat de prijs van zijn reis wordt. Als ik het dus goed begijp is overstap NS -> NS dus altijd een keten, ook als er een andere vervoerder tussen zit (Arnhem naar Horst-Sevenum via Nijmegen), maar kan je bij die andere vervoerder wel korting krijgen...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Dan zegt het poortje DOEIGAMAARLOPEN! :Y
:mrgreen: :mrgreen: :D
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door SuperGhost »

webguy schreef:Overigens maakt dit geheel het niet makkelijker om voor de klant te voorspellen wat de prijs van zijn reis wordt. Als ik het dus goed begijp is overstap NS -> NS dus altijd een keten, ook als er een andere vervoerder tussen zit (Arnhem naar Horst-Sevenum via Nijmegen), maar kan je bij die andere vervoerder wel korting krijgen...
Ik vraag me af hoe je bij die verbinding binnen 35 minuten in Nijmegen wil uitchecken en in Blerick wil inchecken :wink:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis

Bericht door VIRM »

Voeg Amsterdam Sloterdijk maar aan de lijst toe zou ik zeggen. Daar heb je overigens de hele maffe situatie dat de sporen 9 en 10 zijn voorzien van poortjes, maar het hoofdgebouw van CiCo-paaltjes. Aangezien de onwetende reiziger daar nogal eens over wil stappen, zal het ongetwijfeld met enige regelmaat fout gaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten