sirvinniei schreef:71 heeft op de drukste halte gemiddeld een bezetting van 0,8 72 heeft 1,5 73 heeft 1,9. Dus deze lijnen zijn praktisch gezien gesubsidieerd taxivervoer.
124 komt daar wel een stuk bovenuit met 3,24 dus die is nog discutabel om om te zetten naar buurtbus, maarja dan heb je alsnog het pve.
Die paar passagiers gaan zo'n lijn niet rendabel maken, dus gesubsidieerd taxivervoer blijft het toch wel.
Wel een interessant geval vind ik de 21 (stadsbus Soest). Volgens de cijfers van Connexxion heeft die lijn op de drukste rit in de ochtendspits gemiddeld ruim 10 passagiers, wat ik toch wel vreemd vind voor een taxibusjes. Hoewel Syntus er niets over zegt lijkt het erop dat de nieuwe lijn 272 die route gaat rijden. Die moet op de een of andere manier door Soest heen (tenzij ie alleen bij Soestdijk Noord gaat stoppen) en lijn 74 blijft binnen Soest bestaan. Mogelijke problemen worden dan sowieso verholpen.
CamilleKreemers schreef:oke,
Blijft overeind staan dat er toch ergens anders uitgebreid wordt?
Ja, maar vrijwel alle lijnen met taxibusjes worden buurtbussen. Voor de chauffeurs van die taxibusjes komt er dan geen nieuw werk. En ik geloof dat ze op het gebied van werkverdringing wel een punt hebben. Syntus besluit in dit geval namelijk niet dat de buslijn opgeheven gaat worden, waarop dan mensen het initiatief zouden kunnen nemen een buurtbusvereniging op te starten, maar besluit dat die lijnen voortaan door vrijwilligers gereden worden. Aan de andere kant, Connexxion heeft in het PvE toestemming gegeven voor buurtbusprojecten, en ik neem aan dat dat ook wel door een of andere instantie gecontroleerd is.