datm schreef:Er staat duidelijk in het plan dat ze in Houten willen aansluiten op het bestaande traject vanuit Culemborg richting Utrecht Centraal.
Maar die aansluiting roept meer vragen op dan het beantwoord. Het aansluiten van deze lijn op de bestaande lijn is zonder het emplacement van Utrecht Centraal (opnieuw) compleet om te gooien geen optie. Met het sporenplan wat men nu aan het aanleggen is in Utrecht kun je vanuit Utrecht Lunetten alleen keren op de sporen 20 en 21, maar daar rijden al 8 doorgaande treinen per uur overheen, dus om daar de 8 treinen van dit plan aan toe te voegen wordt een beetje veel. Via de intercitysporen kan je alleen doorrijden richting Amsterdam, deze kennen geen keermogelijkheid, en ook geen mogelijkheid om via Hilversum naar Almere te rijden (richting Hilversum kan op zich nog wel, maar andersom niet, doordat je vanuit Hilversum spook zou moeten rijden als je Lunetten wil, wat men vast niet goedkeurt met oog op punctualiteit).
Je zult minimaal een fly-over vanaf spoor 4 over het emplacement naar het intercityspoor richting Lunetten moeten aanleggen voor de intercity's, die dan zowel naar Almere door kunnen rijden of op spoor 4 kunnen keren. En voor de sprinters heb je of een spoor 22 nodig, of de sprinters moeten al dan niet leeg doorrijden richting Woerden (of men moet nog wat ruimte voor keersporen zien te vinden in het verlengde van de sporen 20 en 21).