ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door Bemined »

reisthijs schreef:Ik wist niet dat jij een tweede snelle trein Leiden -Utrecht wilde. In dat geval zouden er vier kerende series zijn. Ik ga uit van de plannen voor een sprinter Leiden - Utrecht en dat moet dus gewoon kunnen.
Het hoeft geen intercity te zijn van mij, maar als het een sprinter is dan moet deze wel direct kunnen doorrijden in Woerden in plaats van 4 minuten gaan staan wachten. En met de huidige spoorindeling ben ik bang dat het 4 minuten wachten zal worden, aangezien de sprinter 6 minuten trager is dan de IC op dit stuk, terwijl als ze op hetzelfde spoor aan moeten komen in Utrecht de sprinter 10 minuten langzamer moet zijn dan de IC (immers de IC moet 5 minuten na de sprinter aankomen om tussen twee sprinters door te passen richting het keerspoor). Een kwartierligging tussen Woerden en Leiden (vanwege het enkelspoor) komt dus neer op een 5/25 ligging in Utrecht (vanwege inpassing IC tussen de tienminutendienstregeling). En dat lijkt me niet echt gewenst, de sprinter biedt dan nauwelijks meerwaarde.

Zodra er spoorverdubbeling plaatsvind en er extra stations geopend worden voor de sprinters is het een ander verhaal, dan kan het een 15/15 verhouding worden in Utrecht die met de extra stops in een 25/5 verhouding in Alphen aankomt, vanaf waar een doorgetrokken stoptrein uit Gouda er een 15/10/5 interval van kan maken.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door Bemined »

Inmiddels zijn er kamervragen beantwoord over dit onderwerp. ChristenUnie lijkt wat voorbarig geweest te zijn met conclusies (zoals politici wel vaker zijn), er is geen inpassingsprobleem in Utrecht, maar alleen sprake van dat de sprinter mogelijk lang moet wachten te Woerden. Echter men heeft dit nog niet uitgewerkt en kan dus nog niet met zekerheid zeggen of de sprinter daadwerkelijk een sprinter ene lange stop krijgt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door Wubbo »

Het antwoord op de vragen staat hier.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Bemined schreef:Inmiddels zijn er kamervragen beantwoord over dit onderwerp. ChristenUnie lijkt wat voorbarig geweest te zijn met conclusies (zoals politici wel vaker zijn), er is geen inpassingsprobleem in Utrecht, maar alleen sprake van dat de sprinter mogelijk lang moet wachten te Woerden. Echter men heeft dit nog niet uitgewerkt en kan dus nog niet met zekerheid zeggen of de sprinter daadwerkelijk een sprinter ene lange stop krijgt.
Geheel voorbarig is het overigens helemaal niet aangezien NS en ProRail behoorlijk moeilijk begonen te doen richting de provincie en dat dat helemaal niet had gehoeven. De mogelijkheid die nu geschetst wordt is in al die tijd ook in beeld geweest. Kennelijk was intern spoorsector er het laatste woord nog niet over gezegd.

Overigens valt mij in de brief wel op dat de problemen op Utrecht Centraal worden gebagetaliseerd. Het inpassen van 6 sprinters per uur in een nette 10-10-10-ligging gecombineerd met een IC die op dezelfde sporen moet eindigen geeft een aantal vrijheidsgraden in de dienstregeling om IC's en sprinters ten opzichte van elkaar te schuiven van 0,0. Dat is erg jammer op een viersporig baanvak. Dat heeft ook weer consequenties in de uitwerking rond Woerden aan het begin van de enkelsporige lijn richting Leiden. Kort gezegd is daarmee het ontwerp van DSSU op dit vlak al vanaf het begin niet optimaal geweest en dat had men zich best eerder mogen realiseren. Door dan nu te zeggen dat er eigenlijk niets aan de hand is worden vooral fouten toegedekt die eigenlijk wel wat stom waren.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door Bemined »

Helemaal 0,0 schuifruimte is het niet, er hoeft namelijk slechts een van de drie intercity's tussen die sprinters door om te keren. De intercity Den Haag - Utrecht (die nu naar het keerspoor gaat) is daarbij de laatste keus want bij voorkeur geeft deze een cross-platformoverstap richting Amersfoort, dus je houdt de intercity Leiden - Utrecht en Rotterdam - Utrecht (die in Gouda al een cross-platformoverstap van/naar Amersfoort heeft) over.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door Tjekken »

Volgens DSSU komt de IC Utrecht Leiden op het keerspoor tussen spoor 20 21 ;)
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door Bemined »

Enig idee wat het woord schuiven betekent? :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door Z2N »

Eerlijk denk ik dat met het schuiven van de sprinter Leiden - Utrecht alles zou moeten passen rond Utrecht. Deze krijgt dan wel een langere stop van vier minuten in Woerden, maar de 8800 hoeft niet lang te stoppen en zal dus zijn huidige snelheid behouden. Overigens is het niet zo dat langer wachten ongewoon is voor de reizigers van Leiden - Utrecht, het is door werk aan DSSU vrijwel de norm geworden in de weekenden (vandaag weer acht minuten gewacht in Wd bijvoorbeeld). (A)

Ik heb getracht om een schets te maken van een passende dienstregeling rond Woerden, met de huidige IC-kwartiersdiensten, de geplande tienminuten-dienst op Woerden - Utrecht - Geldermalsen, en de geplande kwartiersdienst over Leiden - Woerden. En het past, rekening houdend met de plannen vanuit de regionale politiek om extra haltes te realiseren in Hazerswoude Rijndijk en Zoeterwoude Rijndijk-Heineken. Hiervoor wordt extra dubbelspoor voorzien, ten oosten van het bestaande dubbelspoor bij Zoeterwoude, Rond Alphen-West en ten westen van Bodegraven. Mijn schets staat hier, feedback wordt gewaardeerd! :)

Met deze opzet zou het mogelijk moeten zijn om de 8800 tussen de sprinters Wd - Ut - Gdm door te passen op spoor 20/21 in Utrecht (in een zo ideaal mogelijke afstand tussen de IC en de sprinters ervoor en erna). De sporen 8, 9, 11 en 12 zijn dan gereserveerd voor de (12)500, (1)1700, 2000 en 2800, waarbij ik uitga van de volgende spoorverdeling:
- Spoor 8: IC's NoordOost Amf -> Gvc/Rtd
- Spoor 9: Aankomst serie 2800 -> Vertrek serie 2000
- Spoor 11: IC's NoordOost Gvc/Rtd -> Amf
- Spoor 12: Aankomst serie 2000 -> Vertrek serie 2800
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door Roeland »

Op Woerden - Leiden is eigenlijk alleen maar een kwartiersligging mogelijk. Een 2x2 model leidt dan in Utrecht inderdaad tot ongeveer een 3-27 interval.

Zelf denk ik dat het voor de reizigers beter is om 4x/uur met een sneltrein te rijden (avond / zondag 2x/uur): Ut - Wd - Bdg - Apn - Leiden.
Waarbij de sneltrein 2x/uur ook stopt op Lammenschans en het nieuwe station Hazerswoude ('s avonds worden dan die 2 treinen uitgesneden die deze haltes overslaan).
Dan rijd je op Ut - Apn exact kwartiersdienst, alleen in Leiden heb je dan een 11-19 interval.
De sprinters op Ut - Wd rijden in dit model geen 6x/uur, maar 4x/uur.
De reis Leiden - Ut wordt dan wel 4 tot 8 minuten langzamer dan in het voorgenomen 2x2 model, maar daartegenover staat dan wel een kwartiersinterval (daar waar 2x2 voor doorgaande reizigers feitelijk zorgt voor halfuursdienst).

En die voorgenomen halte Zoeterwoude / Meerburg, ach, die komt er voorlopig toch niet, vanwege het bedroevend lage aantal reizigers van zo'n halte op een desolaat bedrijventerrein, dus daarvoor heb je geen sprinter nodig!
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door sirvinniei »

NS houdt niet van alternerend stoppen. Past niet bij het twee treinen model. (De klomp en driebergen daar gelaten)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door reisthijs »

Dat ze er niet van houden betekent niet dat het niet mogelijk is. Er zijn uitzonderingen mogelijk op het tweetreinenmodel, zoals je zelf al aangeeft.

En ja, dan krijg je een IC die vaker stopt dan een andere IC, of je noemt de langzamere trein Leiden-Utrecht toch gewoon sprinter (en neemt voor lief dat die tussen Woerden en Utrecht stations overslaat).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Maar zelfs de intercity die ik noemde wordt in de toekomst ook vervangen door intercities en sprinters. Als er iets gebeurt is het dat het aantal intercities dat op Sprinter stations stopt afneemt (zelfs als daar onrendabele sprinters voor nodig zijn)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Bericht door Z2N »

Nou wil ik niet verveld zijn, maar een 15/15 verhouding vanuit Leiden past niet in de eindsituatie van Utrecht Centraal, daarmee zou de 8800 op een sprinter botsen. Je moet dus wel een 5/25-verhouding aanhouden, maar de sprinter biedt wel het voordeel van de verlenging ten oosten van Utrecht C: voor reizigers naar De Uithof bijvoorbeeld kan overstappen op Vaartsche Rijn ipv Centraal richting sneltram sneller en prettiger zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 87 gasten