mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Gisteren besloot ik op het laatste moment om de O405G van Arriva Touring als Spurtbus eens te testen en om de Citea van Arriva eens te testen. 2 uitersten dus van oud tot nieuw en dat allemaal in het hoge noorden van het land.
Na het halen van nog wat spulletjes bij de Waalhaven ging het met de metro naar Rotterdam Centraal. Daar begon om 10:03 uur de lange reis naar Leeuwarden met een overstap in Amersfoort en een ongeplande (zie reiservaringentopic) in Zwolle. Vanaf daar raakte ik in gesprek met een vrouw die nu in een Fries dorpje woont, maar die in een straat vlakbij mij in Rotterdam geboren is. Was wel grappig om over allerlei bekende dingen te praten. :) Om iets voor 1 uur kwam ik in Leeuwarden en daarna ging het via een cross-platform naar de stopper die mij in Harlingen bracht. Daar stond direct de Spurtbus of te wel de Arriva Touring 152 klaar. De zijkant viel gelijk op:
Met deze opvallende bus ging ik naar de veerbootterminal. Daar ging het niet net als de gewone lijnbussen door Harlingen, maar erom heen. Na 10 minuutjes kwam ik bij de terminal:
Bij de veerbootterminal liep de bus veel voller dan de heenweg en na een paar minuutjes ging de bus een stuk voller weer weg:
Tot slot de opvallende achterkant:
Hierna maakte ik even een wandeling over de Waddenpromenade en daar zag ik in de verte de Brandaris:
Terug bij de veerbootterminal stond de pendel naar het langparkeerterrein klaar. Dit is een ex-Arriva Alliance:
Met lijn 71 ging het daarna naar Leeuwarden. Een rustig lijntje die met de voor mij bekende Amba 8201 reed via leuke dorpjes zoals Sexbierum en het grote en bruisende busstation Mooie Paal:
Waar die naam overigens op slaat weet ik ook niet.
Na 2 Alliances gezien te hebben, de bekende 2677 en de 2326 kwam ik in Leeuwarden terecht. Daar kwam ik al snel bij Qbuzz een Lion's Regio op gewone streeklijn 13 tegen:
Nog leuker was deze ex-NZH Duvedec 7174 op een voor mij onbekende lijn:
Met de Stoppert van 15:34 uur ging het naar Groningen. Dit was een los 3-tje en dat leek mij in eerste instantie krap, maar uiteindelijk was er nog ruimte zat. Om 16:25 uur kwam ik in Groningen terecht en het eerste wat mij opviel waren de Dennis-bussen die hier ineens te zien zijn i.p.v. de Alliances:
De meest opvallende bussen hier vind ik toch de Volvo's en dan vooral de lijnnummers, zoals hier lijn 035:
De 2 ex-DAV Irisbusjes 6030 en 6031 rijden hier nu ook rond en wel in Citybus-huisstijl wat ik er goed uit vind zien:
Nog maar een Volvo:
En erachter nog een Berkhofje :
Toen zag ik, na in totaal een uurtje wachten, voor het eerst een Citea, de Arriva 562 op lijn 52:
Die ging ik dan maar gelijk uitproberen doormiddel van een ritje tot de Zuiderdiep. Een ritje met een bus die als een stadsbus eruit ziet en ook dat soort stoeltjes heeft. Daardoor zit het nog minder dan een Amba. Wel is het geluid in de bus zwaarder dan een Amba.
Na een kleine 5 minuutjes kwam ik bij de Zuiderdiep aan. Nog een foto-tje van de achterkant die er wel aardig uit ziet:
Daarna ging het met lijn 3 snel terug naar het station om daar nog IC t566 naar Den Haag en Rotterdam weer te halen. Dat lukte achteraf gezien makkelijk. Met een overstap (of eigenlijk een stukje naar voren lopen) in Utrecht was het eigenlijk een rustige reis. Wel zat ik zeer waarschijnlijk voor het laatst in de onverbouwde ICM-III 4070:
Ook was het wel apart om voor het eerst een dodenherdenking in de trein mee te maken. Het begon met een omroep over de herdenking en daarna stond de trein net na de overweg bij Papekop 2 minuten stil. De hele bak waar ik zat was stil. Nu waren dit hooguit 10 mensen, maar daarbij zaten er wel 2 die constant aan het praten waren, maar nu dus niet. Hierna kwam ik, zonder vertraging, in Rotterdam terecht en kwam ik iets voor 9 uur thuis.
De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 11 uur
Aantal treinen: 7
Aantal bussen: 4
Aantal metro's: 2
Controle: in 5 van de 7 treinen (= 71,4%)
Soorten treinmaterieel: ICMm-III, ICM-IV (3x), ICM-III, GTW 2/6 (2x)
Soorten busmaterieel: Arriva Touring O405 G 152, CXX Amba 8201, Arriva Citea 562, Arriva Citaro G 169
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 7 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 7 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV)
Na het halen van nog wat spulletjes bij de Waalhaven ging het met de metro naar Rotterdam Centraal. Daar begon om 10:03 uur de lange reis naar Leeuwarden met een overstap in Amersfoort en een ongeplande (zie reiservaringentopic) in Zwolle. Vanaf daar raakte ik in gesprek met een vrouw die nu in een Fries dorpje woont, maar die in een straat vlakbij mij in Rotterdam geboren is. Was wel grappig om over allerlei bekende dingen te praten. :) Om iets voor 1 uur kwam ik in Leeuwarden en daarna ging het via een cross-platform naar de stopper die mij in Harlingen bracht. Daar stond direct de Spurtbus of te wel de Arriva Touring 152 klaar. De zijkant viel gelijk op:
Met deze opvallende bus ging ik naar de veerbootterminal. Daar ging het niet net als de gewone lijnbussen door Harlingen, maar erom heen. Na 10 minuutjes kwam ik bij de terminal:
Bij de veerbootterminal liep de bus veel voller dan de heenweg en na een paar minuutjes ging de bus een stuk voller weer weg:
Tot slot de opvallende achterkant:
Hierna maakte ik even een wandeling over de Waddenpromenade en daar zag ik in de verte de Brandaris:
Terug bij de veerbootterminal stond de pendel naar het langparkeerterrein klaar. Dit is een ex-Arriva Alliance:
Met lijn 71 ging het daarna naar Leeuwarden. Een rustig lijntje die met de voor mij bekende Amba 8201 reed via leuke dorpjes zoals Sexbierum en het grote en bruisende busstation Mooie Paal:
Waar die naam overigens op slaat weet ik ook niet.
Na 2 Alliances gezien te hebben, de bekende 2677 en de 2326 kwam ik in Leeuwarden terecht. Daar kwam ik al snel bij Qbuzz een Lion's Regio op gewone streeklijn 13 tegen:
Nog leuker was deze ex-NZH Duvedec 7174 op een voor mij onbekende lijn:
Met de Stoppert van 15:34 uur ging het naar Groningen. Dit was een los 3-tje en dat leek mij in eerste instantie krap, maar uiteindelijk was er nog ruimte zat. Om 16:25 uur kwam ik in Groningen terecht en het eerste wat mij opviel waren de Dennis-bussen die hier ineens te zien zijn i.p.v. de Alliances:
De meest opvallende bussen hier vind ik toch de Volvo's en dan vooral de lijnnummers, zoals hier lijn 035:
De 2 ex-DAV Irisbusjes 6030 en 6031 rijden hier nu ook rond en wel in Citybus-huisstijl wat ik er goed uit vind zien:
Nog maar een Volvo:
En erachter nog een Berkhofje :
Toen zag ik, na in totaal een uurtje wachten, voor het eerst een Citea, de Arriva 562 op lijn 52:
Die ging ik dan maar gelijk uitproberen doormiddel van een ritje tot de Zuiderdiep. Een ritje met een bus die als een stadsbus eruit ziet en ook dat soort stoeltjes heeft. Daardoor zit het nog minder dan een Amba. Wel is het geluid in de bus zwaarder dan een Amba.
Na een kleine 5 minuutjes kwam ik bij de Zuiderdiep aan. Nog een foto-tje van de achterkant die er wel aardig uit ziet:
Daarna ging het met lijn 3 snel terug naar het station om daar nog IC t566 naar Den Haag en Rotterdam weer te halen. Dat lukte achteraf gezien makkelijk. Met een overstap (of eigenlijk een stukje naar voren lopen) in Utrecht was het eigenlijk een rustige reis. Wel zat ik zeer waarschijnlijk voor het laatst in de onverbouwde ICM-III 4070:
Ook was het wel apart om voor het eerst een dodenherdenking in de trein mee te maken. Het begon met een omroep over de herdenking en daarna stond de trein net na de overweg bij Papekop 2 minuten stil. De hele bak waar ik zat was stil. Nu waren dit hooguit 10 mensen, maar daarbij zaten er wel 2 die constant aan het praten waren, maar nu dus niet. Hierna kwam ik, zonder vertraging, in Rotterdam terecht en kwam ik iets voor 9 uur thuis.
De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 11 uur
Aantal treinen: 7
Aantal bussen: 4
Aantal metro's: 2
Controle: in 5 van de 7 treinen (= 71,4%)
Soorten treinmaterieel: ICMm-III, ICM-IV (3x), ICM-III, GTW 2/6 (2x)
Soorten busmaterieel: Arriva Touring O405 G 152, CXX Amba 8201, Arriva Citea 562, Arriva Citaro G 169
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 7 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 7 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV)
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Scholierenlijn 12 vanaf de Kenniscampus Rengerslaan. Verder leuk verslag en ook enkele mooie foto's kwa compositie. Enig puntje van opbouwende kritiek is het afsnijden van lantaarnpalen. Ik vind de foto's van de Spurtbus erg goed gelukt, behalve die van de achterkant.
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Lijn 9 en 12 reden gisteren toch niet door de schoolvakantie? Was ook de enige Duvedec die ik tegenkwam in driekwartier tijd.
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Hmm juist, dat had ik kunnen weten Hoelaat heb je die foto gemaakt?
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Ging al twijfelen aan mijzelf. De foto is overigens van 15:07 uur. Ik dacht zelf eerst aan lijn 66 vanaf Holwerd, maar die hoort pas om 16:00 uur aan te komen zag ik.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Leuke foto's MB90!. Die gelede Duvedec, zou dat misschien de 97 geweest kunnen zijn. Daar rijd vaker geleed op (al weet ik ze alleen 's morgens, waarna ze op de stad gaan).
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Het zal wel de naam van een straat of buurtschap zijn. Er zijn wel meer afgelegen busstationnetjes in Friesland met een naam die niet direct tot een plaatsnaam te herleiden zijn (zoals Spannenburg, Flinkeboskje).mb90 schreef:Met lijn 71 ging het daarna naar Leeuwarden. Een rustig lijntje die met de voor mij bekende Amba 8201 reed via leuke dorpjes zoals Sexbierum en het grote en bruisende busstation Mooie Paal:
Waar die naam overigens op slaat weet ik ook niet.
Door die bestickering ziet de "spurt-bus" er wel een beetje rommelig uit. Harlingen is trouwens altijd leuk voor een bezoekje, vooral als er een veerboot aankomt of vertrekt kan het er lekker druk zijn :) .
Leuk verslag trouwens met mooie foto's!
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
De reden dat er daar een busstation is, is wel enigszins te verklaren. Er liepen daar vlakbij twee spoorlijnen die daar samenkwamen (Mooie Paal Aansluiting). Toen een van die spoorlijnen werd gesloten, was er een busstation nodig om de spoorlijn te vervangen.
Meer info over de spoorlijnen in Friesland hier: http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-nfls0.htm
Volgens mij is ook de plek van de oude aansluiting zichtbaar in het landschap: Google
Meer info over de spoorlijnen in Friesland hier: http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-nfls0.htm
Volgens mij is ook de plek van de oude aansluiting zichtbaar in het landschap: Google
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Van Google Maps maak ik op dat de weg ernaast 'Moaije Peal' heet. Misschien dat het busstation daarom zo heet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Na nog verder zoeken vond ik deze: http://users.bart.nl/~kdankert/actueel/mooiepaal.html
De weg is vernoemd naar een historische locatie, en zodoende ook het busstation waarschijnlijk.
De weg is vernoemd naar een historische locatie, en zodoende ook het busstation waarschijnlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
De 8201 is ook een interessant busje. Leven gestart in Zaandam om via Alkmaar in Friesland te belanden.
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Prachtig fotoverslag, heel erg leuk om te zien en te lezen!
Afgelopen zondag 3 mei heb ik voor het eerst de Citaro zien rijden in Groningen op lijn 5 naar Paddepoel. Hieronder een link naar de foto die ik toen heb gemaakt:
http://lullo01.hyves.nl/fotos/573309952/0/dkvn/
Afgelopen zondag 3 mei heb ik voor het eerst de Citaro zien rijden in Groningen op lijn 5 naar Paddepoel. Hieronder een link naar de foto die ik toen heb gemaakt:
http://lullo01.hyves.nl/fotos/573309952/0/dkvn/
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 07 mei 2009, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst gewoon zwart gemaakt
Reden: Tekst gewoon zwart gemaakt
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Maar het is een Citea (geen Citaro)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland
Sorry, dat bedoel ik natuurlijk ook, een Citea!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten