mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door mb90 »

Gisteren besloot ik op het laatste moment om de O405G van Arriva Touring als Spurtbus eens te testen en om de Citea van Arriva eens te testen. 2 uitersten dus van oud tot nieuw en dat allemaal in het hoge noorden van het land.

Na het halen van nog wat spulletjes bij de Waalhaven ging het met de metro naar Rotterdam Centraal. Daar begon om 10:03 uur de lange reis naar Leeuwarden met een overstap in Amersfoort en een ongeplande (zie reiservaringentopic) in Zwolle. Vanaf daar raakte ik in gesprek met een vrouw die nu in een Fries dorpje woont, maar die in een straat vlakbij mij in Rotterdam geboren is. Was wel grappig om over allerlei bekende dingen te praten. :) Om iets voor 1 uur kwam ik in Leeuwarden en daarna ging het via een cross-platform naar de stopper die mij in Harlingen bracht. Daar stond direct de Spurtbus of te wel de Arriva Touring 152 klaar. De zijkant viel gelijk op:
Afbeelding

Met deze opvallende bus ging ik naar de veerbootterminal. Daar ging het niet net als de gewone lijnbussen door Harlingen, maar erom heen. Na 10 minuutjes kwam ik bij de terminal:
Afbeelding

Bij de veerbootterminal liep de bus veel voller dan de heenweg en na een paar minuutjes ging de bus een stuk voller weer weg:
Afbeelding

Tot slot de opvallende achterkant:
Afbeelding

Hierna maakte ik even een wandeling over de Waddenpromenade en daar zag ik in de verte de Brandaris:
Afbeelding

Terug bij de veerbootterminal stond de pendel naar het langparkeerterrein klaar. Dit is een ex-Arriva Alliance:
Afbeelding

Met lijn 71 ging het daarna naar Leeuwarden. Een rustig lijntje die met de voor mij bekende Amba 8201 reed via leuke dorpjes zoals Sexbierum en het grote en bruisende busstation Mooie Paal:
Afbeelding
Waar die naam overigens op slaat weet ik ook niet.

Na 2 Alliances gezien te hebben, de bekende 2677 en de 2326 kwam ik in Leeuwarden terecht. Daar kwam ik al snel bij Qbuzz een Lion's Regio op gewone streeklijn 13 tegen:
Afbeelding

Nog leuker was deze ex-NZH Duvedec 7174 op een voor mij onbekende lijn:
Afbeelding

Met de Stoppert van 15:34 uur ging het naar Groningen. Dit was een los 3-tje en dat leek mij in eerste instantie krap, maar uiteindelijk was er nog ruimte zat. Om 16:25 uur kwam ik in Groningen terecht en het eerste wat mij opviel waren de Dennis-bussen die hier ineens te zien zijn i.p.v. de Alliances:
Afbeelding

De meest opvallende bussen hier vind ik toch de Volvo's en dan vooral de lijnnummers, zoals hier lijn 035:
Afbeelding

De 2 ex-DAV Irisbusjes 6030 en 6031 rijden hier nu ook rond en wel in Citybus-huisstijl wat ik er goed uit vind zien:
Afbeelding

Nog maar een Volvo:
Afbeelding

En erachter nog een Berkhofje 8-) :
Afbeelding

Toen zag ik, na in totaal een uurtje wachten, voor het eerst een Citea, de Arriva 562 op lijn 52:
Afbeelding

Die ging ik dan maar gelijk uitproberen doormiddel van een ritje tot de Zuiderdiep. Een ritje met een bus die als een stadsbus eruit ziet en ook dat soort stoeltjes heeft. Daardoor zit het nog minder dan een Amba. Wel is het geluid in de bus zwaarder dan een Amba.
Na een kleine 5 minuutjes kwam ik bij de Zuiderdiep aan. Nog een foto-tje van de achterkant die er wel aardig uit ziet:
Afbeelding

Daarna ging het met lijn 3 snel terug naar het station om daar nog IC t566 naar Den Haag en Rotterdam weer te halen. Dat lukte achteraf gezien makkelijk. Met een overstap (of eigenlijk een stukje naar voren lopen) in Utrecht was het eigenlijk een rustige reis. Wel zat ik zeer waarschijnlijk voor het laatst in de onverbouwde ICM-III 4070:
Afbeelding

Ook was het wel apart om voor het eerst een dodenherdenking in de trein mee te maken. Het begon met een omroep over de herdenking en daarna stond de trein net na de overweg bij Papekop 2 minuten stil. De hele bak waar ik zat was stil. Nu waren dit hooguit 10 mensen, maar daarbij zaten er wel 2 die constant aan het praten waren, maar nu dus niet. Hierna kwam ik, zonder vertraging, in Rotterdam terecht en kwam ik iets voor 9 uur thuis.

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 11 uur
Aantal treinen: 7
Aantal bussen: 4
Aantal metro's: 2
Controle: in 5 van de 7 treinen (= 71,4%)
Soorten treinmaterieel: ICMm-III, ICM-IV (3x), ICM-III, GTW 2/6 (2x)
Soorten busmaterieel: Arriva Touring O405 G 152, CXX Amba 8201, Arriva Citea 562, Arriva Citaro G 169
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 7 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 7 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door BR628 »

mb90 schreef:Nog leuker was deze ex-NZH Duvedec 7174 op een voor mij onbekende lijn:
Afbeelding
Scholierenlijn 12 vanaf de Kenniscampus Rengerslaan. Verder leuk verslag en ook enkele mooie foto's kwa compositie. Enig puntje van opbouwende kritiek is het afsnijden van lantaarnpalen. Ik vind de foto's van de Spurtbus erg goed gelukt, behalve die van de achterkant.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door mb90 »

Lijn 9 en 12 reden gisteren toch niet door de schoolvakantie? Was ook de enige Duvedec die ik tegenkwam in driekwartier tijd.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door BR628 »

Hmm juist, dat had ik kunnen weten :lol: Hoelaat heb je die foto gemaakt?
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door mb90 »

Ging al twijfelen aan mijzelf. De foto is overigens van 15:07 uur. Ik dacht zelf eerst aan lijn 66 vanaf Holwerd, maar die hoort pas om 16:00 uur aan te komen zag ik.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door JeePee »

Leuke foto's MB90!. Die gelede Duvedec, zou dat misschien de 97 geweest kunnen zijn. Daar rijd vaker geleed op (al weet ik ze alleen 's morgens, waarna ze op de stad gaan).
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door Ronald »

mb90 schreef:Met lijn 71 ging het daarna naar Leeuwarden. Een rustig lijntje die met de voor mij bekende Amba 8201 reed via leuke dorpjes zoals Sexbierum en het grote en bruisende busstation Mooie Paal:

Waar die naam overigens op slaat weet ik ook niet.
Het zal wel de naam van een straat of buurtschap zijn. Er zijn wel meer afgelegen busstationnetjes in Friesland met een naam die niet direct tot een plaatsnaam te herleiden zijn (zoals Spannenburg, Flinkeboskje).

Door die bestickering ziet de "spurt-bus" er wel een beetje rommelig uit. Harlingen is trouwens altijd leuk voor een bezoekje, vooral als er een veerboot aankomt of vertrekt kan het er lekker druk zijn :) .

Leuk verslag trouwens met mooie foto's!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door Suus »

De reden dat er daar een busstation is, is wel enigszins te verklaren. Er liepen daar vlakbij twee spoorlijnen die daar samenkwamen (Mooie Paal Aansluiting). Toen een van die spoorlijnen werd gesloten, was er een busstation nodig om de spoorlijn te vervangen.

Meer info over de spoorlijnen in Friesland hier: http://home.hetnet.nl/~tagv0000/p-ns-nfls0.htm

Volgens mij is ook de plek van de oude aansluiting zichtbaar in het landschap: Google
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door Meltrain »

Van Google Maps maak ik op dat de weg ernaast 'Moaije Peal' heet. Misschien dat het busstation daarom zo heet? :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door Suus »

Na nog verder zoeken vond ik deze: http://users.bart.nl/~kdankert/actueel/mooiepaal.html

De weg is vernoemd naar een historische locatie, en zodoende ook het busstation waarschijnlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door Oud forumgebruiker »

De 8201 is ook een interessant busje. Leven gestart in Zaandam om via Alkmaar in Friesland te belanden.
hertje2
Berichten: 2
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 15:52

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door hertje2 »

Prachtig fotoverslag, heel erg leuk om te zien en te lezen!

Afgelopen zondag 3 mei heb ik voor het eerst de Citaro zien rijden in Groningen op lijn 5 naar Paddepoel. Hieronder een link naar de foto die ik toen heb gemaakt:

http://lullo01.hyves.nl/fotos/573309952/0/dkvn/
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 07 mei 2009, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst gewoon zwart gemaakt
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door Etienne »

Maar het is een Citea (geen Citaro)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
hertje2
Berichten: 2
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 15:52

Re: mb90 on Tour #37: Van O405G tot Citea in Noord-Nederland

Bericht door hertje2 »

Sorry, dat bedoel ik natuurlijk ook, een Citea! :oops:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten