6 april: Referendum Oekraïne

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!

Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne?

Peiling eindigde op ma 04 apr 2016, 22:55

Voor
15
34%
Tegen
15
34%
Euh, Victoria Koblenko mag wel blijven
14
32%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Suus »

In mijn lokale stembureau was ruim 40% van de opgeroepen kiezers komen stemmen om 20:45.

Alleen... ik stond dus niet op die lijst van dat stembureau. Sterker nog, toen ik mijn stempas inleverde viel de voorzitter bijna van zijn stoel :mrgreen:

Wat is het geval: Er staat dus op de stempas een nummer waarop ze in het stembureau je makkelijk terug kan vinden. Ik was dus niet op de lijst van mijn lokale "stemdistrict" geplaatst maar op de lijst van een extra, eigenlijk niet bestaand stembureau. In mijn eentje. Op de allerlaatste pagina van het boekwerk was er een pagina waar dat stembureau op stond en dus precies één opgeroepen kiezer. Dus een sector in Alphen aan den Rijn heeft nu een opkomst van 100% voor-stemmers gehaald :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Z2N »

En waarempel, datgene wat ik al verwachte en vreesde is gebeurt: opkomst is aldus de exitpoll 29%. Referendum zou dan ongeldig zijn, maar Nederland kennende krijgen we eerst Geert Wilders&Co die een hertelling eisen, vervolgens opmerken dat de opkomst niet 29% maar 29,1%, vervolgens gaan klagen over de legimiteit van de stembusgang in Nederland, vervolgens die ene moslim-stembureaumedewerker de schuld geeft en daarna pas een dagje rust houden. Zo blij dat ik deze maand nog twee keer de grens over ga... :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Hainje »

Het is een exitpoll, bij de NOS zeiden ze dat er een marge van 3% in zit. Dus het kan best zijn dat de opkomst alsnog 32% is.
Geen voorbarige conclusies trekken a.u.b.
Laatst gewijzigd door Hainje op wo 06 apr 2016, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door AppleMoose »

@Z2N: Waarom de grens over gaan? Met dat gezwam van jou pas je hier anders prima :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Aking »

Hainje schreef:Het is een exitpoll, bij de NOS zeiden ze dat er een marge van 3% in zit. Dus het kan best zijn dat de opkomst alsnog 32% is.
Maar dus ook 26% hoowr! :o :cry:

Geen voorbarige conclusies trekken a.u.b.! 8-)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Z2N »

Ronaldussen schreef:@Z2N: Waarom de grens over gaan? Met dat gezwam van jou pas je hier anders prima :pos:
Hoe bedoel je dat dan? Ik ben geen voorstander van dit referendum, omdat niemand de moeite lijkt te willen nemen om de plannen door te nemen en doet alsof dit referendum over compleet iets anders gaat. Ik had geen behoefte om er nog meer over te willen horen, maar als de uitslag zo is als de exitpoll doet geloven heb ik er nu al geen zin in. :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Daniel »

Ik was op zich ook wel verrast vanmiddag... zelfs bij de verkiezingen met de laagste opkomst (die voor het Europees parlement) stond er altijd nog wel een rij bij het stembureau op station Amersfoort. Bij dit referendum was daar maar één stembureau open (normaal zitten er twee op het station), maar ik stapte gewoon een compleet leeg stembureau binnen :P

Ze verwachtten er duidelijk wel veel van want ze hadden zelfs nog een reserve-stembus staan en de tent was ook een stuk groter dan de portocabin die er normaal staat. En voor het geval die tent nog niet genoeg opviel stonden struikelde je op het stationsplein zowat over de pijlbordjes die er naartoe verwezen.
Al deed Amersfoort het ook wel goed in vergelijking met andere steden, de opkomstschatting stond om 19.00 uur al op 36%.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Maar dus ook 26% hoowr! :o :cry:
Ook dat is natuurlijk nog een optie.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door JWM »

32% :Y
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door AppleMoose »

Z2N schreef:
Ronaldussen schreef:@Z2N: Waarom de grens over gaan? Met dat gezwam van jou pas je hier anders prima :pos:
Hoe bedoel je dat dan?
Ik doelde op het gezwam van je over wat Wilders mogelijk zal doen etc. Lijkt me nogal voorbarig.
Ik ben geen voorstander van dit referendum, omdat niemand de moeite lijkt te willen nemen om de plannen door te nemen

Bij een reguliere verkiezing bekijkt een grote meerderheid de verkiezingsprogramma's ook niet, dus waarom is dat nu opeens een probleem?
en doet alsof dit referendum over compleet iets anders gaat.
Bij elke verkiezing/referendum spelen andere zaken ook een rol, daar ontkom je niet aan. Maar voorstanders kunnen wat dat betreft er ook wat van. Die verkondigen dat het maar een handelsverdrag is, terwijl het toch echt meer is dan dat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Geert »

Vanmorgen heb ik in het wijkcentrum bij mij in de buurt gestemd, het was niet heel rustig, maar je bent ook wel sneller klaar met die kleine stembiljetten.

Met de huidige prognose (64% voor, 36% tegen) en opkomst (30%) zou je kunnen concluderen:
20% Nederlanders is tegen
10% is voor
70% geen mening of strategisch niet gestemd

Beter was er geen minimum opkomstpercentage, want dan hadden de voorstanders ook een duidelijke motivatie om te gaan stemmen en was strategisch niet stemmen geen optie. Nu blijf je nog eindeloos discussie houden over de duiding van het opkomstpercentage, geldigheid van het referendum, etc.

Bij de NOS hoorde ik Thierry Baudet zeggen: "Ook als de kiesdrempel niet gehaald is, hebben we in ieder geval een heel mooi publiek debat gevoerd." Sorry hoor, maar het debat rondom dit referendum vond ik eerlijk gezegd allesbehalve verheffend...
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door VIRM »

Z2N, je focust op de financiele kant. Maar het gegeven dat wij binnen de deelnemende lidstaten van de EGKS/EEG/EG/EU al ruim 70 jaar in vrede en veiligheid leven zonder te hoeven vrezen voor honger is ook heel veel waard. Zelf ben ik pro-Europa, maar ook heel erg kritisch en ben het lang niet met alles eens.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Meltrain »

De JOVD ziet de lage opkomst vooral als argument om de referendumwet af te schaffen. :N
,,De opkomstpercentages van het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne vallen vandaag vies tegen", zegt de JOVD, de jongerenorganisatie van de VVD, die zo snel mogelijk van de referendumwet af wil.
,,Door massaal weg te blijven spreekt de Nederlandse kiezer zich vandaag vooral uit tegen het referendum. Zelfs als de opkomstdrempel van 30 procent nipt gehaald wordt", aldus voorzitter Matthijs van de Burgwal.
Bron: AD.nl

Dát is dus de reden waarom ik vandaag ben gaan stemmen: om aan te geven dat ik het belangrijk vind dat het mogelijk is om referenda aan te vragen.
Maar omdat ik over dit onderwerp geen duidelijke mening heb, heb ik blanco gestemd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Suus »

Referenda slaan op de huidige manier echt nergens op. Onze democratie is er volledig op ingericht dat er afgevaardigden worden gekozen die de beslissingen maken. Wil je referenda, dan moet je of alle onderwerpen in een referendum voorleggen (waarbij de afgevaardigden alleen plannen maken maar er niet over stemmen) of helemaal niet. Nu is het cherrypicking van idiote onderwerpen waar echt niemand iets vanaf weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Daniel »

Intussen begint het live-kaartje op ad.nl langzaamaan kleur te krijgen. Wat me vooralsnog opvalt is de stad Groningen en omgeving wat het grootste gebied met een meerderheid voorstemmers is tot nu toe. Verder kom zie je vooral kleinere gemeentes waar de voorstanders een meerderheid hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door JWM »

Ehm, de grootste gemeente is voor.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door JWM »

JWM schreef:Mijn prognose:

Opkomst 32%

Voor 37%
Tegen 59%
Blanco 4%

Eens kijken hoe ver ik er naast zit :P
Ik denk dat ik ga solliciteren naar de functie van Ferry Mingelen :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Z2N »

Ferry is met pensioen tegenwoordig, tenzij je professioneel schnabbelaar wilt worden... :mrgreen:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door JWM »

Dat ja, ff een uurtje Pauw doen en dan een factuurtje van 2000 euro sturen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Meltrain »

JWM schreef:Ehm, de grootste gemeente is voor.
Is Súdwest-Fryslân voor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door JWM »

Dit is weer zo'n typisch grapje voor mensen die... nou ja.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door ODRAIL »

JWM schreef:Ehm, de grootste gemeente is voor.
Wat versta je onder de grootste gemeente?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door JWM »

Gemeente Nesselande.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Hainje »

JWM schreef:Dat ja, ff een uurtje Pauw doen en dan een factuurtje van 2000 euro sturen :mrgreen:
Vergeet ook tafelgast bij DWDD niet! Schijnt ook lekker aan te tikken. 8-)
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Aking »

JWM schreef:Gemeente Nesselande.
In welk opzicht of op welk gebied is dat de grootste?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten