Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Heb de afgelopen tijd een paar keer in de 5701 en de 5702 gereisd. De 5703 heb ik al een paar keer gezien. En de 5704 heb ik tot vandaag nog niet gezien.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door PatrickM »

Iets anders: volgende week is het marathon (waar ik nu voor het derde jaar op rij meehelp). Dat betekent weer een hoop wijzigingen:
Om jullie een PDF'je van 7 pagina's te besparen staat hij HIERRRR.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

KM46 schreef:Heb de afgelopen tijd een paar keer in de 5701 en de 5702 gereisd. De 5703 heb ik al een paar keer gezien. En de 5704 heb ik tot vandaag nog niet gezien.
En laat ik nou afgelopen zaterdag (2 april 2016) ook de 5704 voor het eerst zien rijden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ArrivaBas »

En ik zag de 5702 :D
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door busfanNL »

KM46 schreef:
KM46 schreef:Heb de afgelopen tijd een paar keer in de 5701 en de 5702 gereisd. De 5703 heb ik al een paar keer gezien. En de 5704 heb ik tot vandaag nog niet gezien.
En laat ik nou afgelopen zaterdag (2 april 2016) ook de 5704 voor het eerst zien rijden.
Die heb ik ook gezien. Ik heb een school aan het spoor.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Vandaag zijn alle vervoersplannen van de vervoerders door de MRDH Den Haag/Rotterdam geplaats op de website!

http://mrdh.nl/nieuws/concept-vervoerpl ... -gemeenten
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Dank je, dank je, dank je.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Frequentieverhoging van de RandstadRail blijft dus voorlopig bij drie ritten. Die van 7:44 en 7:54 rijden inmiddels al, daar komt dus 7:34 nog bij en dat is het. Duur grapje op deze manier, zes rijtuigen die in de ochtend een ritje Waalhaven-Leidschenveen-Waalhaven maken en dan de rest van de dag stilstaan.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Bemined schreef:Frequentieverhoging van de RandstadRail blijft dus voorlopig bij drie ritten. Die van 7:44 en 7:54 rijden inmiddels al, daar komt dus 7:34 nog bij en dat is het. Duur grapje op deze manier, zes rijtuigen die in de ochtend een ritje Waalhaven-Leidschenveen-Waalhaven maken en dan de rest van de dag stilstaan.
Ik denk dat die rijtuigen ergens anders worden ingezet. Ze kunnen misschien door naar de Akkers en dan op lijn C verder. zo wisselen er ook rijtuigen van Lijn D op lijn C en anders om.

En een andere grap vind ik dat lijn 183/283 gedoe. Waarom zou lijn 283 via Harplaan, Strauslaan en Oemvliet moeten rijden. Daarnaast begint de dienstregeling daarvan ook om 7:30. Die is dan niet meer om 8:15 bij Kralingse Zoom. En als dat de enigste rit is die er dan in de ochtend rijdt, wordt het wel een probleem. De bussen op lijn 283 zijn in de ochtend wel gevuld(15 tot 25 man).
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Er zijn in de middag geen spitsdiensten op lijn E. Op lijn A krijg je straks hetzelfde want ook de spitsritten naar Vlaardingen staan alleen in de ochtendspits gepland. Je hebt op deze manier in de ochtendspits 10 rijtuigen meer nodig dan in de middagspits.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

BusFreakRotterdam schreef:Vandaag zijn alle vervoersplannen van de vervoerders door de MRDH Den Haag/Rotterdam geplaats op de website!

http://mrdh.nl/nieuws/concept-vervoerpl ... -gemeenten
Dank voor de link. Interessant om te lezen. Het vervoerplan van RET kan echter wel (a) wat ambitie gebruiken, maar bovenal (b) is een redacteur geen overbodige luxe. -o- Bij het stuk over tram bekruipt je een constant déjà vu gevoel, omdat het maar over lijn 20 blijft gaan. Het gedeelte dat gaat over het busvervoer, is tenminste opgedeeld in geografisch geordende bundels. In de samenvatting die MRDH zelf geeft zijn de tussenkopjes ook een stuk duidelijker aanwezig.
Het is een spectrum.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Heb het vervoersplan vluchtig doorgelezen maar ik krijg toch het idee dat de maatregelen die RET neemt, zijn vruchten afwerpt
voor wat betreft de bussen. Door te schuiven met de DRU's op zwakke lijn zoals het schrappen van lijn 95 kan je op andere
lijn meer dru's inzetten.

Lijn 79 krijgt extra ritten in de ochtendspits en in het weekend, positief, echter de 2 ochtendspitsritten zijn 3 jaar geleden geschrapt....
weekendupgrade is goed, nu een uurdienst. 19 minuten rijden, 41 minuten een bus stil.
Gaat RMC deze ritten rijden met het taxibusje?

Lijn 80 gaat gewoon weer buiten de spits het oude traject van lijn 78 wat een aantal jaar geleden geschrapt is.

Lijn 74 is vaak overvol en kom er extra ritten en extra haltes, gaat er dan weer een grote bus rijden of 2 taxibusjes in een half uursdienst?

Lijn 72 gaat in de spitsuren via Slinge rijden wat voor lucht zorgt op lijn 68 die overvol zit vanaf de Waalhaven.
Als ze het logische plannen moet lijn 72 voor lijn 68 uit gaan rijden een paar minuten.

Lijn 44 gaat nog vaker rijden op het drukste traject Zuidplein-Dijkzigt. van 8 naar 10 keer per uur in de spits. Perfect. Puilt helemaal uit na 3 haltes in

Lijn 70/77 nog vaker rijden en anderrs, dom van de gemeente door de Castellusweg heel smal te maken maar die wordt wel bediend
dalijk door lijn 84 prima dus.

Het enige waar ik niets van begrijp is lijn 183/283. Door lijn 183 via Vrouwenpolder te laten rijden de hele dag vervalt
de mogelijkheid om te reizen naar Ikea Barendrecht. Verder vervalt dan een stuk traject in de wijk Oemvliet wat pas
vanaf 07:30 uur bediend gaat worden door lijn 283. Dit lijkt me duidelijk een achteruitgang voor een deel van Barendrecht
dan een vooruitgang.

Keerlus voor lijn 2 bij Keizerswaard is ook al positief gebleken.

Bob-bus 18 meer haltes aan laten doen door een simpele route wijziging.
Bob-bus 11 sneltraject in de vroege nacht laten rijden voor reizigers die de laatste metro missen door slechte bus aansluitingen
Bob-bus 8 routeversnelling ivm de veiligheid is ook prima, goed geluisterd naar de chauffeurs zoals te lezen valt.

Ik krijg de indruk dat er op het hoofdkantoor van de RET prima vervoerskundige zitten die het optimale uit de dienstregeling halen gezien de voorgestelde wijzigingen binnen het beschikbare budget van de concessie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

BusFreakRotterdam schreef:Lijn 70/77 nog vaker rijden en anderrs, dom van de gemeente door de Castellusweg heel smal te maken maar die wordt wel bediend dalijk door lijn 84 prima dus.
Mee eens dat het dom is dat de Catullusweg versmald is en dat het jammer is lijn 70 daar niet meer rijdt. Overigens rijdt daar straks alleen nog maar lijn 183, lijn 184 neemt het traject via de Guido Gezelleweg over. :wink: De omlegging van lijn 184 had ik eerlijk gezegd aal een beetje verwacht, zeker omdat het kruispunt Spinozaweg / Pascalweg vaak erg druk is. Ik hoop wel dat lijn 84 richting Barendrecht ook bij de halte Victor Hugoweg gaat stoppen, aangezien in die richting de halte Spinozaweg niet bediend wordt.
Verder hoop ik dat lijn 70 wel een halte op de Spinozaweg krijgt ter hoogte van de Catullusweg, zodat dat deel van Lombardijen wel altijd frequent bediend blijft.
Het enige waar ik niets van begrijp is lijn 183/283. Door lijn 183 via Vrouwenpolder te laten rijden de hele dag vervalt
de mogelijkheid om te reizen naar Ikea Barendrecht. Verder vervalt dan een stuk traject in de wijk Oemvliet wat pas
vanaf 07:30 uur bediend gaat worden door lijn 283. Dit lijkt me duidelijk een achteruitgang voor een deel van Barendrecht
dan een vooruitgang.
In de tekst wordt het nergens expliciet genoemd, maar volgens het kaartje op pagina 22 blijft lijn 183 wel de halte Vaanpark / IKEA bedienen. Wat mij betreft wordt die lijn nog een klein stukje verlengd en krijgt een halte vlak voor de IKEA (op de Rostock).
De wijken Nieuweland en Molenvliet behouden natuurlijk hun bediening door middle van lijn 84. Wel verliezen deze wijken hun verbinding met Carnisselande. Ik vraag me af hoeveel mensen hier overlast van ondervinden.
Wel verliezen de wijken Bijdorp, Nieuweland en Molenvliet hun verbinding met Vrouwenpolder, waar enkele scholen gevestigd zijn. Ik weet alleen niet of veel scholieren uit deze wijken van de bus gebruikmaken om naar school te gaan.
Karl schreef:Het vervoerplan van RET kan echter wel (a) wat ambitie gebruiken,
Tja, de laatste grote wijzigingen waren eind 2014, dus is het nu nog tijd voor consolideren en evalueren.
De laatste tijd heft de RET elke drie jaar grote wijzigingen gehad (2008, 2011, 2014), dus ik verwacht eind 2017 wel weer wat grootsere plannen. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De reizigersaantallen groeien door, vind het jammer dat bij het tramnet dat niet terug te zien in frequenter rijden van sommige lijnen. Vergeleken met andere steden zijn de frequenties in de avond en het weekend toch wel aan de lage kant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Ik vind die 20-minuten diensten voor trams niet te doen. Heb de nodige keren meegemaakt dat alle snelheidswinst die ik boekte met de Fyra/Intercity Direct teniet werd gedaan omdat ik ruim een kwartier moest wachten op de tram bij Rotterdam Centraal. Dat is toch best zonde.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Die 20-minutendiensten 's avonds moeten inderdaad zo snel mogelijk opgewaardeerd worden tot kwartierdiensten.
De frequenties is het weekend zijn toch niet zo slecht (15' op 2, 4, 7, 8 en 10' op 21/24, 23 en 25)? In vergelijking met Amsterdam misschien wel, in vergelijking met Den Haag zeker niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

BusFreakRotterdam schreef: Lijn 72 gaat in de spitsuren via Slinge rijden wat voor lucht zorgt op lijn 68 die overvol zit vanaf de Waalhaven.
Als ze het logische plannen moet lijn 72 voor lijn 68 uit gaan rijden een paar minuten.
Het dik gedrukte is juist niet het effect. Lijn 68 blijft overval gewoonweg omdat de grootste drukte op het traject Zuidplein <-> Anthony fokkerweg is. En lijn 72 komt nou net niet op Anthony Fokkerweg.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Dylanwild94, het probleem wordt wel deels opgelost! Als lijn 72 2/3 minuten voor lijn 67/68 rijdt pikt deze alle reizigers van de haltes op de Slinge op en hoeven die niet meer mee met lijn 68. RET gaat echt niet lijn 72 anders laten rijden voor wat tijdversnelling van wat reizigers uit deze bus, deze bus is namelijk nooit vol....
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Dat is ook het enige de mensen die vanaf metrostation slinge willen uitstappen op de haltes plein 1953 tot korperweg kunnen dat wel op een normale manier uitstappen. maar dan moet het wel duidelijk kenbaar gemaakt worden dat die mogelijk er is want lijn 72 vertrekt vanaf de slinge i.p.v. de zuiderparkweg bij metrostation slinge.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Die 20-minutendiensten 's avonds moeten inderdaad zo snel mogelijk opgewaardeerd worden tot kwartierdiensten.
De frequenties is het weekend zijn toch niet zo slecht (15' op 2, 4, 7, 8 en 10' op 21/24, 23 en 25)? In vergelijking met Amsterdam misschien wel, in vergelijking met Den Haag zeker niet.
Volgens mij zijn er geen lijnen in Amsterdam meer die overdag in het weekend om het kwartier rijden. Alles gaat minimaal om te tien minuten of frequenter. Hele vroege en late uren daargelaten.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Dat volgt toch al uit het bericht van Meltrain?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Lijn 183 gaat gewoon naar IKEA. Alleen Vaanpark 2 vervalt en lijn 283 gaat via Harplaan.
Dat van lijn 283 is de domste zet ooit gemaakt. Dat wordt zo weer teruggedraaid. En *Catullusweg trouwens waar lijn 77 niets mee te maken heeft, is inderdaad smal.
Dat van de Catullusweg is al vaak verbeterd. Niet vervelend bedoeld. Maar waarom blijft lijn 184 niet rijden in de spits.

Wat de mooiste dienstregeling is volgens mij, is dat lijn 82/182, 83, 84, 183, 184 allemaal blijven rijden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Afgelopen middag was er een stremming op metrolijn A/B t.h.v. Schenkel. Metrolijn A pendelde tussen Graskruid en Binnenhof. Opvallend was daarbij dat de metro Graskruid als eindbestemming toonde *O* (was voorheen altijd Alexander). In de metro zelf werd Graskruid ook netjes als eindpunt werd omgeroepen, dit i.v.m. werkzaamheden. Dat laatste was dan wel weer vreemd gezien het om een stremming ging. Vorig jaar toen metrolijn A met regelmaat tot Graskruid reed, was dit nog niet het geval. Denk dat er sinds kort wederom een update in het afroepsysteem is doorgevoerd, goede zaak.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OVwatcher »

Het concept vervoerplan 2017 van de RET staat sinds kort online op de site van de MRDH:

http://mrdh.nl/sites/mrdh.nl/files/file ... %20RET.PDF
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Bedank voor de link :wink: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten