Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De provincie Groningen heeft een basis OV netwerk opgesteld. Document is te vinden via Google.
Goed dat men een netwerk heeft vastgesteld, maar het had nog meer durf gehad als je het bedienen van de huidige kernen voor 10 jaar had vastgelegd, mede ook vanwege de krimp. Het vastleggen van de verbinding Leek - Groningen is niet zo spannend, deze lijn rijdt ook over 10 jaar nog sowieso 2x/uur de gehele dag.
Overigens wel opvallend dat verbindingen Roden - Norg en Norg - Assen in een basisnetwerk zijn opgenomen, terwijl de grotere kernen Haren - Groningen (lijn 50), Assen - Vries (lijn 50), Eelde - Groningen (lijn 2) en de huidige lijn 61 niet in dat netwerk lijken te zijn opgenomen. Deze 3 lijnen rijden namelijk nu al volgens de minimale frequentie van een zware basislijn: 2x/u 7-19 (ma t/m vrijdag) en daarbuiten 1x/uur. (De zaterdag dus nog vaker).

Tot slot, de dienstregelingswijzigingen van mei zijn ook al een tijdje bekend. Lijn aanklikken en dan een datum van 15 mei bijvoorbeeld. Op de meeste stadslijnen wijzigingen de tijden om beter op tijd te rijden (o.a. lijn 2 en lijn 8). Ruischerbrug wordt toegevoegd aan lijn 3. Lijn 133 gaat vaker rijden ten koste van lijn 39. De Koningsnacht dienstregeling is ook te vinden. Er rijden erg veel extra nachtbussen met soms hoge frequenties.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Wellicht wordt het dan te onduidelijk als je die ontbrekende verbindingen ook gaat toevoegen?

Met de zoektermen "Voordracht Basisnetwerk OV" krijg je een link. In bijlage 4 van dit document staan die missende lijnen wel genoemd.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Ook de HOV-West verlening gaat 15 mei volgens mij in gebruik. Plaatsing van de tijdelijke brug staat gepland voor 29 april tot en met 2 mei in ieder geval.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef:Wellicht wordt het dan te onduidelijk als je die ontbrekende verbindingen ook gaat toevoegen?

Met de zoektermen "Voordracht Basisnetwerk OV" krijg je een link. In bijlage 4 van dit document staan die missende lijnen wel genoemd.
Precies, maar die zijn niet onderdeel van het Basisnetwerk OV (er zitten dus niet alle basislijnen in, terwijl ik bovengenoemde lijnen wel redelijk basis vind, ze hebben nota bene de minimale frequenties van een zware basislijn)

@Nicketick: Je hebt gelijk! Ik zie net dat voor de lijnen 3 en 4 de halte Kamerlingh Onnestraat dan niet meer bestaat (per mei). Maar hoe gaat het dan als bussen vanaf het Hoofdstation komen richting Roden/Leek?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

@gebruiker77 Ik ga er vanuit dat gewoon beide richtingen over het nieuwe deel van de HOV-as rijdt. Er is immers een doorsteek gemaakt door de parkeerplaats onder het Emmaviaduct. Ik heb het even voor je ingetekend:
Afbeelding
Ben wel heel erg benieuwd of de kruising voor bussen vanaf HS (wanneer de bussen onder het Emmaviaduct staan en rechtdoor de HOV-as op willen) dan geen knelpunt gaat worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:
CamilleKreemers schreef:Wellicht wordt het dan te onduidelijk als je die ontbrekende verbindingen ook gaat toevoegen?

Met de zoektermen "Voordracht Basisnetwerk OV" krijg je een link. In bijlage 4 van dit document staan die missende lijnen wel genoemd.
Precies, maar die zijn niet onderdeel van het Basisnetwerk OV (er zitten dus niet alle basislijnen in, terwijl ik bovengenoemde lijnen wel redelijk basis vind, ze hebben nota bene de minimale frequenties van een zware basislijn)
Juist om deze reden vraag ik me ook af hoe ik dit document lezen moet. Hier en daar komt de kaart namelijk niet overeen met de huidige situatie. Enkele zware basislijnen zijn niet frequent genoeg en enkele basislijnen zijn zwaar genoeg.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dankje voor de mooie kaart Nicketick. Ik ben ook benieuwd hoe dat met fietsers gaat, het is toch een redelijk constante stroom in de spits. En met de bussen is het wellicht ook lastig, ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt..

@CamilleKreemers ja, heb je helemaal gelijk! Had gewoon een lijstje gemaakt met buslijnen, daarin de huidige frequenties en wat je minimaal garandeert voor de komende 10 jaar en communiceer dat duidelijk.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Per 8 mei worden de volgende wijzigingen (lijst nog niet compleet) doorgevoerd:

2: Rijtijden veranderen
3: Gaat doorrijden naar Ruischerbrug en via de nieuwe HOV-as (die dus blijkbaar per 8 mei ingebruik wordt genomen)
4: Via de nieuwe HOV-as
8: Rijtijden veranderen
12: Wordt uitgebreid
16: Vervalt

35: Avondritten vervallen, in plaats daarvan een 8 persoonsbusje tussen Aduard en Oldehove met aansluiting op lijn 39 in Aduard
39: Gaat met uitzondering van de ochtendspits en de late avond altijd 1 keer per uur rijden. Sluit in Aduard aan op 35 naar Oldehove
40: Vervalt ten koste van lijn 140
50: Andere route in Assen, maar dat komt door de werkzaamheden aan de ondertunneling van de Overcingellaan
61: Krijgt minder rijtijd om zo beter op tijd te kunnen rijden
65: Krijgt meer ritten tijdens de tegenspits, 7:35 en 8:34 uit Groningen en 13:47 uit Zoutkamp
78: Gaat na Middelbert via Driebond, de sontbrug, IKEA en UMCG hoofdingang rijden
133: Gaat ook overdag rijden en vaker in de middagspits. Via de nieuwe HOV-as
140: Wordt flink uitgebreid vanwege het vervallen van lijn 40. Sluit op Ruischerbrug aan op lijn 3. 's avonds tot 22:00 minimaal halfuursdienst
639: Vervalt

En nog wat meer, maar die heb ik nog niet gevonden

Dienstregeling Koningsnacht: https://twitter.com/n8bus/status/715968430021746689
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijnen 3, 4 en 6 lichte wijzigingen in vertrektijden. Lijn 11 volgens mij ook, en Station Noord wordt op die lijn officiële tijdhalte.
Het vervallen van lijn 16 verbaast me een beetje. In de ochtendspits zit lijn 6 richting Vinkhuizen soms overvol. Voor de middag is het wel heel begrijpelijk, dan is die lijn echt aan de laag bezette kant.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:Had gewoon een lijstje gemaakt met buslijnen, daarin de huidige frequenties en wat je minimaal garandeert voor de komende 10 jaar en communiceer dat duidelijk.
Ik zie dan nog liever verbindingen staan met minimale frequenties. Al moet ik zeggen dat een goed gemaakt kaartje ook genoeg zegt erover.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Als aanvulling op Lijn65

Lijn 2 (Station Noord - Eelde: Rijtijden veranderen: in het dal wordt te vroeg vertrekken beperkt door later te vertrekken vanaf Station Noord en het Hoofdstation richting Eelde. Tussenliggende vertrektijden wijzigen licht. Van Eelde naar Groningen krijgt lijn 2 iets meer tijd, met name in de spits. In de avond wordt de rijtijd beperkt. De tijden op tussenliggende haltes wijzigen.
Lijn 3 (Lewenborg - Leek): Gaat doorrijden naar Ruischerbrug en via de nieuwe HOV-as (die dus blijkbaar per 8 mei ingebruik wordt genomen). De vertrektijden wijzigen licht overdag.
Lijn 4 (Beijum - Roden): Via de nieuwe HOV-as. Kleine wijziging in vertrektijden overdag.
Lijn 6 (Hoornsemeer - Vinkhuizen): Rijtijden veranderen licht.
Lijn 8 (Hoogkerk - Coendersborg): Rijtijden veranderen. In de avond geen aansluiting meer van treinen naar Coendersborg.
Lijn 11 (Zuidhorn - Hoofdstation): Vertrektijden vanaf Hoofdstation wijzigen licht.
Lijn 12 (Kardinge - Hoofdstation): Wordt uitgebreid, vanaf 14 uur een halfuursdienst. Gaat voortaan iets later weg vanaf het Hoofdstation richting Kardinge. Vertrektijden worden aangepast naar drukte. De ritten tot P+R Euroborg vervallen.
Lijn 15 (Zernike - Hoofdstation): Vertrektijden wijzigen. De totale rijtijd Zernike - Hoofdstation v.v. wordt verkort.
Lijn 16 (Vinkhuizen - Hoofdstation): Vervalt

35: Avondritten vervallen, in plaats daarvan een 8 persoonsbusje tussen Aduard en Oldehove met aansluiting op lijn 39 in Aduard
39: Gaat met uitzondering van de ochtendspits en de late avond altijd 1 keer per uur rijden. Sluit in Aduard aan op 35 naar Oldehove
40: Vervalt ten koste van lijn 140
50: Andere route in Assen, maar dat komt door de werkzaamheden aan de ondertunneling van de Overcingellaan
61: Krijgt minder rijtijd om zo beter op tijd te kunnen rijden
65: Krijgt meer ritten tijdens de tegenspits, 7:35 en 8:34 uit Groningen en 13:47 uit Zoutkamp
78: Gaat na Middelbert via Driebond, de sontbrug, IKEA en UMCG hoofdingang rijden
133: Gaat ook overdag rijden en vaker in de middagspits. Via de nieuwe HOV-as.
140: Wordt flink uitgebreid vanwege het vervallen van lijn 40. Sluit op Ruischerbrug aan op lijn 3. 's avonds tot 22:00 minimaal halfuursdienst
178: Gaat rijden via het UMCG (net als 78)
639: Vervalt
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op di 05 apr 2016, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

aanvulling:
Lijn 178 gaat ook via UMCG rijden.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Nog een aanvulling: lijn 73 gaat ook weer via het Zuiderdiep en het UMCG rijden.
Basislijn
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door bartjemestrom »

Lijn 73 rijdt toch al via Zuiderdiep - UMCG?
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Martijn25 »

bartjemestrom schreef:Lijn 73 rijdt toch al via Zuiderdiep - UMCG?
Ja rijdt daar nu al net als lijn 174.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Oh ja, dat was al per 6 maart :@
Basislijn
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bijzonder dat er in de Koningsnacht helemaal geen nachtvervoer naar Haren centrum en Glimmen wordt aangeboden (op die 1:21 na, dan). Vooral ook omdat lijn 50 's avonds wel extra ritten richting het station gaat rijden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Vorig jaar reden er toch ook extra bussen van Emmen naar Groningen terwijl er geen nachtbussen waren? Kan me vaag zoiets herinneren.

Wat ik dan weer apart vind is dat lijn 61 2x/u in de avond gaat rijden, maar een uurdienst als nachtbus.

Het ov bureau had wellicht 418 kunnen laten rijden in plaats van lijn 5.
Alternatief zou kunnen zijn om lijn 50 de hele avond en nacht naar Assen via Vries te laten rijden. Lijn 402 rijdt dan niet, in plaats daarvan rijdt lijn 2 tot De Punt Busstation.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Werd er in voorgaande jaren niet ook gewoon naar Emmen gereden?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Vorig jaar niet, in 2014 wel. Daarvoor weet ik zo niet. Probleem in Emmen is wel dat daar 's nachts geen natransport is, wellicht dat de bussen naar Emmen daarom niet goed liepen en ze nu niet meer rijden.
Basislijn
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

De nieuwe tafelbrug in de HOV-West heet de Zaanbrug (bron) en gaat volgens de gemeente open op 2 mei.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Etienne »

De nieuwe dienstregeling per 8 mei 2016 staat online.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Ik ga dinsdag (Koningsnacht) om 24:47 naar Emmen, 25:47 weer naar Groningen met 300.
Daarna gaan er nog een paar collega's die kant op met 300.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Eelde (lijn 2), Vries-Assen (lijn 50) en Middelstum (lijn 61) zijn alsnog opgenomen in het basisnet van de provincie Groningen op verzoek van provinciale staten Groningen door middel van een amendement.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Er is een eigen busbaan gekomen voor de stoplichten bij busstation Groningen vanuit het westen. Hoe het in de weg zit met de bus naar Emmeloord is nog even onduidelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten