Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Timon91 »

Het is alweer een paar maanden geleden sinds mijn laatste verslag verschenen is, inmiddels is er een hoop veranderd. Het belangrijkste is dat ik tegenwoordig fulltime werk en daarom veel minder tijd heb om spontaan reisjes te maken. Het voordeel is natuurlijk dat ik wel wat meer te besteden heb dus als ik een keer tijd heb kan ik me een klein reisje in ieder geval wel veroorloven ;) Het paasweekend was een lang weekend - Goede Vrijdag was op mijn werk een "verplichte ADV-dag", zoals dat heet in de terminologie die ik tegenwoordig voorbij zie komen - dus een geschikt moment om er weer op uit te gaan. Ik had in eerste instantie het idee om de langste directe langeafstandsbus vanuit Enschede te gaan uitzitten, een rit van 25 uur met Eurolines naar Sarajevo, en dan terug te vliegen vanaf Tuzla. Een vriend van mij uit Brussel heeft ooit vanuit daar de rit naar Sarajevo uitgezeten met Eurolines. Hij vertelde me echter dat het een ware hel moet zijn, dus deze reiswens gaat voorlopig naar het lijstje "wellicht ooit" :')

Kort daarna bedacht ik me echter dat de Tsjechische spoorwegen altijd zat goedkope kaartjes hebben. Nu is Tsjechië relatief dichtbij en is het altijd een geschikt gebied voor een reisje, dus besloot ik om eens te kijken op de site van České Dráhy. Inderdaad, voor €78 kon ik twee weken voor vertrek nog een retourtje Gronau-Praha krijgen - inclusief reserveringen. Als je naar Tsjechië gaat: boek NIET via de DB of de NS ;) Ik heb er een paar uur over nagedacht en toen de tickets aangeschaft, op vrijdag heen en op maandag terug. In de laatste anderhalve week voor vertrek heb ik eens bedacht wat ik wou gaan doen en een globaal plan uitgewerkt. In Praha kon ik in ieder geval overnachten bij de inmiddels wel bekende forumgebruiker Rychlik van het WorldOnRails forum, een week voor vertrek heb ik via booking.com nog een hotel in Zgorzelec (Polen) geboekt. Ik wilde al een tijdje wat rondtoeren in het Tsjechisch-Duits-Poolse grensgebied. Voor dit gebied kun je een zogenaamd Euro-Neiße-Ticket krijgen waarmee je het OV kunt gebruiken in deze regio, dat leek me wel een geschikte optie om eens te gebruiken :) In totaal ben ik vier dagen op stap geweest, waarvan twee voor de heen- en terugreis en twee om rond te toeren in de Euro-Neiße Regio. Een overzichtskaartje van de hele reis staat hier, een detailkaartje volgt in het verslag. Het is weer eens een heel verhaal geworden met in totaal 105 foto's (geen linkjes naar Flickr dit keer), dus als je alles door wilt lezen: ga er even voor zitten ;)

Goed, we schrijven vrijdag 25 maart, kwart over 7 's ochtends. Zoals wel vaker is het de avond voor ik op reis ga weer eens gruwelijk mis gegaan met "een biertje drinken", dus het gaat allemaal wat moeizaam. Ik moet zelfs m'n tas nog pakken, maar alles lukt ongeveer en iets na achten trek ik de deur achter me dicht. Op het station koop ik nog een grenskaartje naar Gronau en wat lectuur, de Euregio-Bahn naar Münster komt op tijd opdagen. Tien minuten later steek ik de eerste landsgrens van deze reis over, er gaan er nog vele volgen ;) De rit naar Münster verloopt rustig op de DB Regio-conducteur na die extreem wantrouwig naar m'n Tsjechische e-ticket kijkt, maar uiteindelijk vindt hij het wel prima. De overstap van 13 minuten te Münster Hbf haal ik probleemloos. Ik hoef naar Praha slechts twee keer over te stappen vandaag, al is de route - via Hamburg - geografisch gezien wel wat merkwaardig. Qua tijd maakt het echter vrij weinig uit gezien de goede aansluitingen, op deze manier kost Enschede-Praha zo'n 11 uur. Via Hengelo en Berlin is het een kwartier korter, maar moet je ook ruim anderhalf uur wachten in Berlin.

IC "Fehmarn" komt op tijd opdagen en zit behoorlijk vol. Geheel naar Duitse traditie rijdt de trein in omgekeerde rijtuigvolgorde, m'n plekje in het ietwat vaag ingedeelde stuurstandrijtuig heb ik snel gevonden. De trein rijdt volgens de CTA naar Hamburg, volgens de rijtuigaanwijzers op het perron naar Fehmarn (Burg) en volgens de omroep in de trein naar Lübeck. Uiteindelijk blijkt dat een deel van de trein maar tot Hamburg rijdt en dat de rest is ingekort tot Lübeck vanwege werkzaamheden. Duidelijk weergeven zijn ze bij de DB niet altijd even sterk in, blijkt maar weer eens.

1. De rit van Münster naar Hamburg duurt slechts 2:15 uur, de 287 kilometers snellen voorbij. Het landschap van Noord-Duitsland wordt er in de regen niet interessanter op dus ik slaap nog wat bij.

Afbeelding
Landscape in northern Germany seen from the train by Timon91, on Flickr

2. Station Hamburg Hbf, altijd een mooi gezicht :) We komen op tijd aan, direct links IC "Fehmarn" die voor een deel verder gaat rijden naar Lübeck.

Afbeelding
Hamburg Hbf train station by Timon91, on Flickr

3. In Hamburg heb ik 38 minuten overstaptijd. Ik haal wat lunch, loop wat rond en zoek een kwartiertje voor vertrek m'n perron op. De volgende trein - tevens de laatste voor vandaag - is EuroCity "Johannes Brahms", die mij vanaf hier in zo'n 6,5 uur naar Praha gaat brengen.

Afbeelding
EuroCity “Johannes Brahms” to Praha at Hamburg Hbf train station by Timon91, on Flickr

4. Matige foto van m'n coupeetje. Ik heb een stoel aan het gangpad, al heet dat officieel ook een "raamplaats" aangezien naast de gang ook direct het raam zit. Het rijtuig is vrijwel volledig gereserveerd, het is me nog niet duidelijk of iedereen met een reservering nou bij elkaar gezet wordt of dat het ook daadwerkelijk zo vol zit in de hele trein.

Afbeelding
EuroCity “Johannes Brahms” Hamburg-Praha interior by Timon91, on Flickr

Op tijd vertrekken we, al snel blazen we met hoge snelheid door het bosrijke landschap van Mecklenburg-Vorpommern en Brandenburg. We stoppen een enkele keer onderweg, maar Berlin bereiken we snel. Hier stroomt de trein leeg en weer vol, om één of andere onduidelijke reden vertrekken we met een kwartier vertraging uit het Berliner Hbf. Berlin-Dresden wordt zonder stops afgelegd, maar door de zeer slechte toestand van de spoorlijn direct ten zuiden van Berlin duurt het wel twee uur voordat Dresden bereikt wordt. Het is me eigenlijk ook nooit zo opgevallen aangezien ik dit stuk tot nu toe altijd in een nachttrein afgelegd heb, maar het stuk vanaf Berlin tot ongeveer Golßen is echt een notoire, Duitsland-onwaardige Langsamstrecke (beperkingen tot 30-50-70 km/h). Vanaf Golßen rijden we weer "gewoon" 160 km/h en duurt het niet lang voordat we Dresden Hbf bereiken. Hier stopt de trein voor 10 minuten voor een lokwissel, ondertussen stroomt de trein weer leeg en vol. Tot nu toe heeft iedereen in de coupé elkaar vakkundig genegeerd (lang leve Duitsland), op een interessant, kort gesprekje wat ik heb met een oude dame na. Ze reist naar Dresden om aan haar biografie te werken, maar omdat zij een "normale" raamplaats heeft praat het niet heel gemakkelijk in een volle coupé. Na Dresden krijg ik gezelschap van o.a. een groepje dagjesmensen bestaande uit een Tsjech en twee Amerikaanse dames. Hier praat ik wel wat mee terwijl we door het mooie Elbedal naar de grens reizen, maar de overdreven "OH MY GOD"'s gaan na een tijdje wel vervelen. In Bad Schandau controleert de Bundespolizei nog de documenten van iedereen die er ook maar enigszins "Midden-Oosten" uitziet, in onze coupé wordt niemand gecontroleerd :roll: Na Ústí nad Labem is het al bijna donker, in het resterende uurtje slaap ik nog wat.

5. Aankomst op Praha hlavní nádraží, stipt op tijd. Hamburg-Praha was ondanks de drukke trein toch best een fijne verbinding :)

Afbeelding
EuroCity “Johannes Brahms” from Hamburg at Praha hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr

Ik loop naar Rychlik's kantoor, het is inmiddels droog. Het heeft zo ongeveer de hele rit onderweg geregend, aan de natte straten te zien is het ook hier niet droog gebleven. Van Rychlik, die tot laat moet werken, krijg ik de sleutels en met de metro en de tram heb ik z'n mooie appartement gauw gevonden. In de buurt haal ik een broodje als avondeten, zodra Rychlik vrij is drinken we in de buurt een biertje en maken het niet al te laat.

Zaterdagochtend sta ik redelijk bijtijds op, douche, pak m'n spullen en ga weer op stap. Rychlik woont in de buurt van station Praha-Vršovice en aangezien de trein die ik wil nemen daar begint besluit ik daar maar de trein te pakken.

6. Na tien minuten heuvelafwaarts gelopen te hebben bereik ik dan Praha-Vršovice, een vrij typisch Tsjechisch semi-belangrijk station. Groot gebouw, redelijk onderhouden en volledig bemand. Bij het loket haal ik een kaartje naar Tanvald, wat zo'n 140 km verderop ligt.

Afbeelding
Praha-Vršovice train station by Timon91, on Flickr

7. Volgens het elektronische bord in de stationshal vertrekt de Rýchlik naar Tanvald van perron 3, dus ga ik vast daar wachten. Ondertussen komt er nog een EuroCity richting Slowakije langs op perron 2...

Afbeelding
Praha-Vršovice train station by Timon91, on Flickr

8. ...en rijdt zonder te stoppen verder.

Afbeelding
EuroCity to Slovakia at Praha-Vršovice train station by Timon91, on Flickr

9. Aangezien ik niemand op het perron zie verschijnen en de vertrektijd nadert vermoed ik dat er een spoorwijziging is, dus ik neem weer even een kijkje in de stationshal waar inderdaad blijkt dat ik op perron 2 moet zijn. Daar staat inderdaad de Rýchlik richting Tanvald, al vind ik "Rýchlik Metoděj Vlach" (Rýchlik = sneltrein) een vrij mooie naam voor het dieselboemeltje.

Afbeelding
Rýchlik Metoděj Vlach Praha-Tanvald interior by Timon91, on Flickr

10. We vertrekken op tijd, te Praha hlavní nádraží wordt het een stuk drukker. De rit over het niet-geëlektrificeerde enkelspoor is hobbelig, maar we rijden wel redelijk door. De eerste grote plaats onderweg is Mladá Boleslav, waar ik 9 jaar geleden met school als eens de Škoda-fabriek bezocht heb :)

Afbeelding
Mladá Boleslav hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr

11. Een ander belangrijk station onderweg is Turnov. Met haar 15.000 inwoners geen belangrijk stadje, maar wel een regionaal spoorwegknooppunt van belang. Er zijn bijvoorbeeld geen directe treinen van Praha naar Liberec (zie later), daarvoor moet je hier overstappen. De trein stroomt ook aardig leeg, vele overstappers duiken de trein naar Liberec in. Langeafstandsbussen van maatschappijen als Student Agency doen op Praha-Liberec overigens goede zaken, gezien het ontbreken van een snelle, directe treinverbinding.

Afbeelding
Rýchlik Metoděj Vlach Praha-Tanvald at Turnov train station by Timon91, on Flickr

Vanaf dit punt is het wel handig om dit detailkaartje van de regio erbij te houden ;)

12. Na een wat langere stop in Turnov gaan we weer verder, het landschap wordt steeds mooier en de trein gaat steeds langzamer rijden. Het spoor is nog steeds vrij hobbelig dus het is lastig om foto's te nemen door de achterruit, maar hier toch maar een poging ;)

Afbeelding
Railway Turnov-Tanvald seen from the back of the train by Timon91, on Flickr

13. Station Návarov onderweg, met het treintje in vol ornaat.

Afbeelding
Rýchlik Metoděj Vlach Praha-Tanvald at Návarov train station by Timon91, on Flickr

14. Tanvald bereiken we op tijd, hier het interieur van het rijtuig waar ik de 2 uur en 50 minuten in heb doorgebracht.

Afbeelding
Rýchlik Metoděj Vlach Praha-Tanvald interior by Timon91, on Flickr

15. Het stationsgebouwtje van Tanvald, binnen haal ik bij het loket een Euro-Nisa Ticket. Ondanks de mooie omgeving is de directe stationsomgeving niet heel boeiend.

Afbeelding
Tanvald train station by Timon91, on Flickr

16. Een kwartiertje later vertrekt er een stoptrein naar Harrachov, het laatste station voor de Poolse grens.

Afbeelding
Departure screen at Tanvald train station by Timon91, on Flickr

17. Inmiddels is het lokomotiefrijtuig omgelopen en staat mijn vorige trein alweer klaar om over anderhalf uur terug te keren naar Praha.

Afbeelding
Rýchlik to Praha-Vršovice at Tanvald train station by Timon91, on Flickr

18. De trein naar Harrachov (komend uit Liberec) is een Regio Spider, een treintje wat jullie nog wel vaker zullen terugzien dit verslag. Nieuw en best comfortabel. Druk is het niet naar Harrachov, maar de trein is toch wel voor een goeie 40% bezet. De vierzitter naast mij is leeg, dus ik heb er maar even een fotootje van gemaakt ;) Let ook op de sneeuw buiten, we komen steeds hoger en er ligt nog genoeg sneeuw hier.

Afbeelding
Train Liberec-Harrachov interior by Timon91, on Flickr

Overigens spot ik op deze lijn ook een tandrad, maar ik gok dat de Regio Spiders daar geen gebruik van maken. Het laat echter wel zien hoe steil het is, Tanvald-Harrachov is slechts 12 km maar toch stijgen we 280 meter.

19. Aangekomen in Harrachov komt er net een andere Regio Spider uit Polen voor de terugrit naar Liberec. Sommige treinen eindigen in Harrachov, de rest rijdt door naar station Szklarska Poręba Górna in Polen (zie later).

Afbeelding
Train from Szklarska Poręba Górna to Liberec at Harrachov train station by Timon91, on Flickr

20. Ik heb nog een uur voordat de trein naar Szklarska Poręba vertrekt dus ik ga hier wat rondlopen. Ik ben blij dat ik ervoor gekozen heb hierheen te gaan en niet in Tanvald te blijven, de omgeving is hier een stuk mooier. Hier nog het stationsgebouw, de trein naar Liberec is ook nog te zien.

Afbeelding
Harrachov train station by Timon91, on Flickr

21. Naar de grens lopen lijkt me wel leuk, ik zie een bordje naar een bestemming met als toevoeging "(CZ/P)" erbij wat slechts 0,5 km is. Ik besluit om die kant op te lopen, eerst over een asfaltweg. Rechtsboven zie je de trein waar ik net uit kwam omlopen.

Afbeelding
Harrachov by Timon91, on Flickr

22. Helaas loopt de route naar de grens via een mij iets te modderig pad, dus ik loop weer terug naar het station. Hier het bordje wat ik gevolgd heb (Mýtiny).

Afbeelding
Walking sign in Harrachov by Timon91, on Flickr

23. Ik besluit om de andere kant op te lopen, naast een uitgebrand hotel/restaurant en een gebroken sneeuwdek is er niet zoveel te zien, maar de omgeving is erg mooi :)

Afbeelding
Snow near Harrachov by Timon91, on Flickr

24. Terug op het station zie ik aan de overkant van het spoor nog een bordje staan, heuvelop richting Mýtiny. Ik geef het nog een kans en klauter de ijzige heuvel op. Na een minuut of 10 stevig doorstappen komt dan toch Polen in zicht!

Afbeelding
Czech-Polish border near Harrachov by Timon91, on Flickr

25. Grensbordje en grenspaaltje. Op een verdwaalde langlaufer na op de loipe in Polen is er niemand.

Afbeelding
Czech-Polish border near Harrachov by Timon91, on Flickr

26. Na wat rondgehangen te hebben bij de grens daal ik weer af richting station, ik heb honger gekregen. Vlak voor het station loop je nog parallel aan het spoor, alleen een stuk hoger.

Afbeelding
Railway near Harrachov by Timon91, on Flickr

27. Er is zowaar een stationsrestauratie, maar van de kaart begrijp ik weinig. Op het raam zie ik echter "štrůdl" staan en ik heb wel een vermoeden wat dat betekent :mrgreen: De warme apfelstrudel is heerlijk, net als de kop zwarte thee erbij. Voor m'n laatste 18 kronen kan ik nog precies een snackreep kopen, ben ik ook weer van dat muntgeld af :')

Afbeelding
Bistro at Harrachov train station by Timon91, on Flickr

28. Vlak voor vertrek ga ik weer naar buiten, het perron staat redelijk vol inmiddels. Hier komt de trein naar Szklarska Poręba Górna binnen, rechts staat de trein waar ik mee gekomen ben klaar voor vertrek richting Liberec.

Afbeelding
Train to Szklarska Poręba Górna entering Harrachov train station by Timon91, on Flickr

29. Al snel steken we de grens weer over en zijn we weer in Polen. In Polen stopt de trein nog twee keer voordat we station Szklarska Poręba Górna bereiken, het eindpunt van deze trein. Szklarska Poręba is een vrij bekend ski-resort aan de Poolse kant van het Reuzengebergte, er wordt hier nu ook nog volop geskied. Na aankomst te Szklarska Poręba Górna stroomt de trein weer vrij snel vol voor de terugreis naar Tsjechië, ik heb hier een minuut of 40 voordat de eerstvolgende trein naar Jelenia Góra vertrekt.

Afbeelding
Train from Liberec at Szklarska Poręba Górna train station by Timon91, on Flickr

30. Het mooie stationsgebouw van Szklarska Poręba Górna.

Afbeelding
Szklarska Poręba Górna train station by Timon91, on Flickr

31. En het fenomenale uitzicht! :D Helaas is de stationsomgeving vrij saai, maar het uitzicht kan ik wel even van genieten :) De hoogste pieken die je aan de overkant van het dal ziet gaan tot 1500 meter.

Afbeelding
View over Szklarska Poręba by Timon91, on Flickr

32. Station Szklarska Poręba Górna is wel vrij interessant. Er gaan treintjes naar Harrachov-Tanvald-Liberec in Tsjechië, een handvol regionale treinen richting Jelenia Góra en verder plus nog een TLK die in het seizoen naar Wrocław rijdt. Het zou zelfs kunnen dat je met de nachttrein (koersrijtuig) hier kunt komen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Hier verlaat de Tsjechische RegioSpider station Szklarska Poręba Górna richting Liberec, links staat de stoptrein van Koleje Dolnośląskie die mij straks naar Jelenia Góra gaat brengen.

Afbeelding
Train to Liberec leaving Szklarska Poręba Górna train station by Timon91, on Flickr

33. Station Szklarska Poręba Górna dus. De toevoeging "Górna" betekent zoveel als "boven", Szklarska Poręba heeft namelijk meer stations.

Afbeelding
Szklarska Poręba Górna train station by Timon91, on Flickr

34. De spoorlijn richting oosten, Polen in. Tot hier is de lijn geëlektrificeerd, richting Tsjechië niet.

Afbeelding
Railway at Szklarska Poręba Górna train station by Timon91, on Flickr

35. De TLK die vanavond weer naar Wrocław rijdt.

Afbeelding
TLK at Szklarska Poręba Górna train station by Timon91, on Flickr

36. Twee stoptreintjes van Koleje Dolnośląskie, de rechter gaat mij zo naar Jelenia Góra brengen en rijdt nog helemaal door naar Wrocław.

Afbeelding
Train to Wrocław Główny at Szklarska Poręba Górna train station by Timon91, on Flickr

37. Het interieur, de treintjes zijn best comfortabel. De beloofde wifi is overigens wel aanwezig, alleen werkt niet - al kan dat natuurlijk ook aan m'n telefoon liggen :')

Afbeelding
Train Szklarska Poręba Górna-Wrocław Główny interior by Timon91, on Flickr

38. We vertrekken op tijd, het is nog rustig. Hier een ander station van Szklarska Poręba, namelijk Szklarska Poręba Dolna (Dolna = laag).

Afbeelding
Szklarska Poręba Dolna train station by Timon91, on Flickr

39. Rustig rijden we verder, de heuvels uit. Richting Jelenia Góra is het al aardig uitgevlakt, maar de heuvels zijn in de verte nog wel te zien. Jelenia Góra bereiken we om 4 uur 's middags, hier heb ik 2,5 uur om wat rond te kijken. In de verte links staat de stoptrein naar Zgorzelec.

Afbeelding
Jelenia Góra train station by Timon91, on Flickr

40. Rechts mijn trein uit Szklarska Poręba, links een ander stoptreintje. Jelenia Góra ligt in een behoorlijke uithoek van het Poolse spoorwegnet en de spoorlijnen verkeren volgens mij voor een groot deel ook in vrij slechte staat.

Afbeelding
Train from Szklarska Poręba Górna to Wrocław Główny at Jelenia Góra train station by Timon91, on Flickr

41. Goed, tijd voor Jelenia Góra! Ik loop het centrum in, het ziet er niet onaardig uit :)

Afbeelding
Ulica 1. Maja, Jelenia Góra by Timon91, on Flickr

42. Een oude stadspoort.

Afbeelding
Ulica 1. Maja, Jelenia Góra by Timon91, on Flickr

43. Zoals het een Poolse stad betaamt heeft Jelenia Góra (ca. 80.000 inwoners) een "Ratusz", een stadshuis, gelegen op het centrale plein wat niet geheel verrassend "Plac Ratuszowy" heet.

Afbeelding
Ratusz, Jelenia Góra by Timon91, on Flickr

44. Iets verderop zie ik een torentje waar je zo naar boven kunt lopen. Heel hoog is het niet, maar het is net hoog genoeg om over de gebouwen heen te kijken. Hier het uitzicht richting Ratusz.

Afbeelding
View towards Plac Ratuszowy, Jelenia Góra by Timon91, on Flickr

45. En het uitzicht richting de bergen, daar in de verte ergens ligt Szklarska Poręba.

Afbeelding
View over Jelenia Góra by Timon91, on Flickr

46. Ik loop weer verder en tref nog een Pools kantoor van de NN, nooit geweten dat die ook internationaal opereerden.

Afbeelding
Nationale Nederlanden office, Jelenia Góra by Timon91, on Flickr

Bij een goedkoop restaurant eet ik żurek, wat ik nog nooit gegeten heb. Het smaakt wel apart maar ik vind het eigenlijk best lekker. Als hoofdgerecht ga ik voor een standaardmaaltijd van aardappelen, een stuk vlees en wat salade, het smaakt allemaal prima :) Ik kijk nog een kwartiertje naar de oefenwedstrijd Polen-Finland voordat ik weer verder ga.

47. Onderweg naar het station doe ik nog wat boodschappen en geniet nog wat van het mooie stadje.

Afbeelding
Kościół Św Krzyża, Jelenia Góra by Timon91, on Flickr

48. Mijn laatste trein van vandaag: de stoptrein naar Görlitz. Grensverkeer via grenspunt Zgorzelec(Gr) heeft met ingang van de nieuwe dienstregeling een flinke boost gehad. Tot vorig jaar waren er slechts drie dagelijkse RE's Dresden-Wrocław, die ook nog eens opgeheven werden vanwege geldgebrek. Een half jaar lang is er geen personenvervoer de grens over gegaan bij Görlitz, maar sinds december rijden de RE's weer. Daarnaast rijden er ook nog een stuk of 6-7 stoptreintjes van de KD (Koleje Dolnośląskie) vanaf Zgorzelec nog een kilometertje verder naar Görlitz, zodat er nu eigenlijk een best fatsoenlijk aanbod is :)

Afbeelding
Train to Görlitz at Jelenia Góra train station by Timon91, on Flickr

49. Het interieur, de trein vertrekt over 20 minuten pas en het is nu nog rustig. Ik ontmoet nog twee Duitsers die spontaan een weekendje Polen gedaan hebben en nu weer richting huis gaan. Max en Jan heten ze, ze zijn begin 20 en ze zijn een fijn gezelschap :) Ze zijn nu onderweg naar Dresden en gaan morgen weer naar Hamburg, waar ze vandaan komen. We vertrekken op tijd, het treintje zit op dat punt al aardig vol - ook niet zo moeilijk gezien de grootte ervan :')

Afbeelding
Train Jelenia Góra-Görlitz interior by Timon91, on Flickr

De rit verloopt rustig, buiten is het al donker en we rijden verder vooral erg langzaam. Görlitz is nog geen 80 km verder, maar de rit erheen duurt bijna twee uur. We doden de tijd met praten en kaarten, een biertje drinken mag helaas niet.

50. Na Zgorzelec zitten we nog als enigen in de trein voor de rit van 1 km naar Görlitz, ik denk dat de verbinding ook nog wel ontdekt moet worden. Station Görlitz komt extreem naargeestig over, er is maar weinig licht en er is helemaal NIEMAND. Hier ons treintje na aankomst.

Afbeelding
Train from Jelenia Góra at Görlitz train station by Timon91, on Flickr

51. Max en Jan hebben 20 minuten voordat de trein naar Dresden vertrekt. Ik help ze nog zoeken naar een kaartautomaat, maar daar doen ze in deze vergeten hoek van Duitsland niet aan. Het station is best goed uitgerust, maar op dit tijdstip (half 9 's avonds) is alles dicht en is er ook niemand te bekennen. Ik neem afscheid van Max en Jan en begeef me te voet weer richting Polen, hier nog de mooie gevel van het station buiten.

Afbeelding
Görlitz train station by Timon91, on Flickr

In Görlitz zijn nog een paar mensen op straat, maar vrij geconcentreerd rond een paar plekken. Ertussen is het meestal compleet verlaten, auto's rijden er ook nauwelijks. Daarnaast is er maar weinig straatverlichting zodat het soms extreem donker is, in de huizen schijnt ook maar heel weinig licht. Naargeestig vind ik het maar, Görlitz op de zaterdagavond. M'n hotelletje in Zgorzelec bereik ik na 20 minuten lopen, ook daar is vrij weinig leven. Het ligt ongeveer 300 meter van de brug over de Neiße af, net over de grens dus. Ik betaal 13 euro per nacht voor een éénpersoonskamer, het is ongelooflijk hoe groot het prijsverschil nog kan zijn in één stad die in twee landen ligt met open grenzen. Het kamertje is basic, maar prima. In het hotel is weinig te doen, dus ik besluit om toch nog maar even naar het centrum te lopen en ergens een biertje te drinken.

52. Langs de rivier loop ik naar het noorden, richting centrum. Hier een vrij klassiek beeld van Görlitz, met de spaarzaam verlichte kathedraal als hoogtepunt. Ook is in de verte ook nog de voetgangersbrug in het centrum te zien.

Afbeelding
Neiße/Nysa river in Zgorzelec by Timon91, on Flickr

Veel zin om de heuvel richting het centrum van Görlitz op te klauteren heb ik niet, veel kroegjes zie ik ook niet (wel restaurants, aan zowel de Poolse als de Duitse kant). Aan de Duitse kant zit nog wel een aardig ogend tentje vlak naast de brug, ik besluit om daar maar even te gaan zitten. Normaal gesproken zou ik dat natuurlijk aan de Poolse kant doen, maar ik dacht ik doe eens rebels :mrgreen: Aan de prijs merk je het natuurlijk wel meteen, in Polen zullen ze absoluut geen €3,60 vragen voor een halve liter bier :') Na een half uurtje gezeten te hebben steek ik de grens weer over - voor de laatste keer vandaag - en loop langs de rivier terug naar m'n hotel. Om half 11 lig ik in bed, het was een mooie dag vandaag :) In totaal ben ik deze dag zeven keer een landsgrens overgestoken, morgen gaan we dat aantal ook weer ruimschoots halen ;)

De wekker gaat om kwart over 8, wat voelt als kwart over 7 aangezien vannacht de zomertijd is ingegaan. Ik douche snel, pak m'n zooi in en check uit. Het weer is op deze Eerste Paasdag schitterend, dat zal het uiteindelijk ook de hele dag blijven :D

53. Mijn hotel, Dom Turysty. Basic, maar prima!

Afbeelding
Hotel Dom Turysty, Zgorzelec by Timon91, on Flickr

54. De eerste landsgrens van vandaag: we gaan te voet Duitsland in.

Afbeelding
Bridge crossing the Neiße/Nysa in Zgorzelec by Timon91, on Flickr

55. De Neiße, met links Duitsland en rechts Polen. Net iets na de bocht in de verte ligt de voetgangersbrug in het centrum.

Afbeelding
Neiße/Nysa river, Görlitz/Zgorzelec by Timon91, on Flickr

56. In Görlitz rijden zelfs nog trams, volgens mij in 20-minuten takt. Voor een stadje met 55.000 inwoners niet slecht (Zgorzelec heeft ongeveer 35.000 inwoners, samen rond de 90.000 dus) en overduidelijk een overblijfsel uit de DDR-tijd. In de verte zie je nog het station liggen.

Afbeelding
Tram in the Berliner Straße, Görlitz by Timon91, on Flickr

Er is zowaar nog een bakker open, zodat ik nog wat ontbijt kan scoren. Daarna loop ik verder naar het station, waar weinig reuring is maar waar nog wel een enkele levende ziel te vinden is. Ik heb deze keer niet zoveel van Görlitz zelf gezien, maar ik ben er vijf jaar geleden ook al eens geweest. Het is best een mooi stadje en de ligging aan de grens maakt het nog wel wat interessanter :) De contrasten vallen me hier ook heel erg op, een straat als op bovenstaande foto (de Berliner Straße) zou met enige fantasie ook nog wel in de Weense binnenstad kunnen liggen, maar drie straten verderop is er volop verval en misère. Een interessant stadje, dat wel.

57. De stationshal. Er is zelfs een DB Reisezentrum hier, maar dat is op zondag uiteraard gesloten. Kaartjes koop je in de trein, zo blijkt.

Afbeelding
Görlitz train station by Timon91, on Flickr

58. Het vertrekbord, de RE uit Polen richting Dresden is een kwartiertje te laat. Let ook op de vertragingsaankondiging, die is ook in het Pools. Mijn eerste trein van vandaag is de tweede uit het lijstje, die van 9:20 naar Zittau.

Afbeelding
Departure screen, Görlitz train station by Timon91, on Flickr

Om nog even terug te komen op het grensverkeer via grenspunt Zgorzelec(Gr): in totaal gaan er 10 treinen per dag van Görlitz naar Polen, met verschillende eindbestemmingen. Echt logica zit er niet in de dienstregeling, van een random weekdag over twee weken zie ik treinen om 7:33 (RE), 7:40, 10:34, 12:41, 13:33 (RE), 13:58, 14:29, 18:24, 19:33 (RE) en 21:00 - niet heel goed gespreid dus. Alleen de RE naar Wrocław rijdt in een soort 6-uurs takt :')

59. Voor Zittau zijn er nog aardig wat passagiers, het treintje is redelijk gevuld. Bij de conducteur haal ik voor 13 (!) euro een Euro-Neiße-Ticket, schijnbaar is hetzelfde kaartje in Duitsland twee keer zo duur als in Polen of Tsjechië, ik heb gisteren in Tanvald slechts 160 kronen betaald. Het zal wel :') Görlitz verlaten we in ieder geval op tijd en al snel passeren we de Berzdorfer See, een groot kunstmatig meer net ten zuiden van Görlitz.

Afbeelding
Berzdorfer See near Görlitz by Timon91, on Flickr

60. Görlitz-Zittau is een zeer interessante rit, want je passeert vier keer de grens tussen Duitsland en Polen. Van de 33 km tussen beide steden gaan er 12 over Pools grondgebied. Vlak na station Hagenwerder passeren we de Neiße voor het eerst. Hier is het Duitse plaatsje Leuba te zien, maar we rijden nu in Polen. Links kun je nog een Poolse grenspaal zien staan aan de oever van de rivier.

Afbeelding
Leuba seen from Poland by Timon91, on Flickr

61. De Neiße, nog maar een keer ;) De rivier is zo ver zuidelijk eigenlijk maar een kleine stroom, maar in de Europese geschiedenis van de laatste 70 jaar heeft ze een zeer belangrijke rol vervuld.

Afbeelding
Neiße/Nysa river seen from the train by Timon91, on Flickr

62. Er ligt zelfs een station aan de Poolse kant: station Krzewina Zgorzelecka. Het ligt direct aan de rivier en er is een voetgangersbrug naar de Duitse kant, waar het plaatsje Ostritz ligt en de wat ook de reden is dat hier überhaupt een station ligt. In de trein wordt het ook omgeroepen als "station Krzewina Zgorzelecka, ook uitstappen voor Ostritz". Ook in de DDR-tijd stopten hier al treinen, al zal het er toen grenstechnisch een stuk minder relaxed aan toe gegaan zijn :') Anders dan ik had verwacht wordt het station door de Poolse spoorwegen gerund, er is dan ook nog aansluiting met de rest van het Poolse netwerk zonder door Duitsland te komen, maar passagierstreinen rijden daar niet.

Afbeelding
Krzewina Zgorzelecka train station near Ostritz by Timon91, on Flickr

63. Vlak voor station Hirschfelde steek je binnen ongeveer anderhalve kilometer drie keer de grens over: eerst gaat de spoorlijn om een bocht in de Neiße af te snijden voor een stukje van slechts 200 meter Duitsland in, om direct daarna Polen weer in te rijden. Hier zien we de Neiße weer als we Polen weer in rijden. De rit is landschappelijk overigens ook erg de moeite waard, veel steile hellingen en bos ;)

Afbeelding
Neiße/Nysa river near Hirschfelde by Timon91, on Flickr

Na een ruime kilometer in Polen te hebben gereden gaan we weer Duitsland in, voor de laatste keer tijdens de rit naar Zittau. Het moge duidelijk zijn dat deze spoorlijn ouder is dan de Oder-Neiße grens ;) Vlak voor de brug ligt nog een aftakking richting de kolenmijn en elektriciteitscentrale van Bogatynia, waar nog wel wat goederenverkeer voor zal zijn.

64. Station Zittau bereiken we 35 minuten na Görlitz te hebben verlaten. Links het comfortabele ODEG-treintje wat mij hier gebracht heeft. Het valt me op de conducteur erg veel moet doen tijdens de rit: hij moet o.a. kaartjes verkopen, koffie verkopen (er is een heuse minibar!), de wc controleren plus al het andere wat de conducteur nog moet doen. Tijdens deze rit had hij ook nog de extra taak om paaschocolaatjes aan alle reizigers uit te delen :D

Afbeelding
RB from Cottbus-Görlitz at Zittau train station by Timon91, on Flickr

65. De straatzijde van station Zittau.

Afbeelding
Zittau train station by Timon91, on Flickr

66. Er rijdt zelfs nog een stoomtreintje hier (smalspoorlijn), waar het Euro-Neiße-Ticket ook geldig is. Hiermee kun je nog twee kuuroorden ten zuiden van Zittau bereiken. Ik heb het wel even overwogen, maar het treintje wat hier klaar staat voor vertrek zit behoorlijk vol (veel families met kinderen) dus heel aantrekkelijk is het niet.

Afbeelding
Steam train to Kurort Oybin at Zittau train station by Timon91, on Flickr

67. Zo vol als het treintje zit, zo leeg is Zittau. Net als Görlitz is het stadje uitgestorven, op een groep toeristen na die je in de verte ziet staan. Hier het centrale Marktplatz.

Afbeelding
Markt, Zittau by Timon91, on Flickr

68. Ik loop nog wat rond door het fraaie stadje, maar neem verder geen foto's. Veel is er ook niet te beleven verder. Zodra ik er genoeg van heb ga ik terug naar het station, voor m'n volgende trein. Ook hier is de rust wedergekeerd. Let op de klassieke beveiliging, die zie je nog veel in deze regio.

Afbeelding
Zittau train station by Timon91, on Flickr

69. Twee Trilex-treintjes staan te niksen.

Afbeelding
Trilex trains at Zittau train station by Timon91, on Flickr

70. Mijn volgende halte is Seifhennersdorf, een eindhalte die me min of meer per toeval is opgevallen op de kaart. Hier komt het Tsjechische treintje uit Seifhennersdorf richting Liberec binnenrijden, de trein uit Liberec naar Seifhennersdorf komt kort erna van de andere kant aangereden.

Afbeelding
RB Seifhennersdorf-Liberec at Zittau train station by Timon91, on Flickr

71. Het heuvelachtige landschap is prachtig 8-)

Afbeelding
Landscape near Zittau by Timon91, on Flickr

72. Na drie stops in Duitsland steken we weer een grens over: ditmaal gaan we Tsjechië in. Direct na de grens ligt station Varnsdorf, al doet de naam anders vermoeden. Dit is nog wel een aardig plaatsje. Helaas blijkt de trein na station Varnsdorf pivovar Kocour niet verder te rijden vanwege werkzaamheden, dus moet ik er uit. Seifhennersdorf is de volgende halte, maar daar kun je alleen met het zo gehate Schienenersatzverkehr (SEV) komen :( In de mashrutka naar Seifhennersdorf heb ik geen zin, dus ik besluit om hier wat rond te gaan lopen. Hier het treintje wat mij hier bracht, over drie kwartier gaan we weer weg.

Afbeelding
Varnsdorf pivovar Kocour train station by Timon91, on Flickr

73. Op de bonnefooi loop ik een kant op in de hoop nog even naar Duitsland te kunnen lopen en inderdaad, na een minuut of 10 kom ik de grens alweer tegen. Deze is vrij duidelijk hier ;) Links ligt Duitsland, rechts Tsjechië.

Afbeelding
Czech-German border near Varnsdorf pivovar Kocour by Timon91, on Flickr

74. Veel is er verder niet te zien, dus ik loop terug naar het station en vanaf daar nog even door. Ook hier blijkt de grens niet ver te zijn, op slechts driehonderd meter van het station :') Hier is de grens gemarkeerd met een soort van vangrail, al zit er wel een gat in voor dit wandelpad.

Afbeelding
Czech-German border near Varnsdorf pivovar Kocour by Timon91, on Flickr

75. Bij de brouwerij waar het station naar vernoemd is staan nog twee oude slaaprijtuigen, mooie apparaten! :D

Afbeelding
Old sleeping cars near Varnsdorf pivovar Kocour by Timon91, on Flickr

76. Varnsdorf pivovar Kocour dus, het ziet er gloednieuw uit. De schoorsteen in de verte is van de brouwerij, 100 meter daarna begint Duitsland. Seifhennersdorf ligt 2 km verderop.

Afbeelding
Varnsdorf pivovar Kocour train station by Timon91, on Flickr

77. Een hele waslijst aan Bauarbeiten! Alleen de bovenste heeft invloed op mijn reilen en zeilen hier, maar ik vind het wel wat vreemd. Ik kon niet vinden op de site van de Duitse en Tsjechische spoorwegen dat er geen treinen meer rijden naar Seifhennersdorf terwijl er toch wel iets aan de hand lijkt te zijn. Sinds half maart rijden er geen treinen maar naar Seifhennersdorf, een einddatum is niet genoemd (alleen "op z'n vroegst" 30 april) - ik hoop in ieder geval dat het gauw weer terug gaat komen.

Afbeelding
Engineering works in Varnsdorf by Timon91, on Flickr

De stoptrein Seifhennersdorf-Liberec is hoe dan ook een hele interessante, deze trein steekt binnen 45 minuten (en minder dan 30 km) vier keer een landsgrens over: vanaf Duitsland via Tsjechië, weer Duitsland en Polen naar Tsjechië. Ik stap weer in en ga ditmaal de hele rit uitzitten, tot Liberec.

78. Het eerste stuk van de rit vanaf Varnsdorf terug, naar Zittau, verloopt rustig. Na een korte stop in Zittau rijden we weer verder. Hier zie je nog de smalspoorlijn afbuigen net buiten station Zittau.

Afbeelding
Zittau outskirts by Timon91, on Flickr

79. De volgende grens: we rijden Polen (rechts) weer in!

Afbeelding
Crossing the Neiße near Zittau by Timon91, on Flickr

80. Ondanks dat deze stoptreintjes vrij standaardmeuk zijn zitten ze wel heel comfortabel, de rit naar Liberec is ook absoluut geen straf. De eerste stop na Zittau is het Tsjechische Hrádek nad Nisou, maar tussendoor rijden we nog twee kilometer door Polen - zoals al te zien is op de vorige foto. Dit stukje spoor is niet aangesloten op de rest van het Poolse net, maar wordt nog wel door de Polen onderhouden. Of eigenlijk beter gezegd: niet onderhouden. Harder dan 30 km/h hobbelen we niet op dit stukje, ik geloof ook dat de Duitsers en Tsjechen aardig wat druk uitoefenen om beter onderhoud te bewerkstelligen. De 6,5 km van Zittau naar Hrádek nad Nisou duren dan ook 11 minuten.

Afbeelding
Local train Seifhennersdorf-Liberec interior by Timon91, on Flickr

81. Meteen zodra we Tsjechië in rijden gaat de snelheid omhoog, geheel links kun je door het struikgewas heen nog een Tsjechisch grensbordje zien.

Afbeelding
Polish-Czech border near Hrádek nad Nisou by Timon91, on Flickr

In Hrádek nad Nisou loopt de trein leeg en weer vol. Ondanks de lege straten zijn de treintjes over het algemeen goed gevuld. Klein grensverkeer is er genoeg, de frequenties zijn ook prima :) De laatste ca. 20 minuten naar Liberec verlopen zonder noemenswaardige gebeurtenissen, Liberec bereiken we op tijd :)

82. Liberec is een vrij groot station, maar er zijn vrijwel alleen maar regionale en lokale treinen hier. Er is een CTA-storing dus ik moet even navragen waar m'n volgende trein vertrekt, maar dat is gelukkig geen probleem. Mijn trein vertrekt vanaf perron 1, wat hier op de foto te zien is. Geheel rechts is nog het stationsgebouw te zien.

Afbeelding
Liberec train station by Timon91, on Flickr

83. Liberec ga ik straks nog in, maar eerst maak ik nog een ander uitstapje: naar Černousy! Černousy zal je vermoedelijk weinig zeggen, het is dan ook een gehucht aan het eind van de spoorlijn. Het is een grensoord en er ligt ook nog spoor naar Polen, maar dat wordt volgens mij niet meer gebruikt. (en ja, de CTA's doen het weer!)

Afbeelding
Liberec train station by Timon91, on Flickr

84. De rit naar Černousy gaat plaatsvinden in een - jawel - RegioSpider! Het is ruim 50 minuten naar Černousy vanaf Liberec.

Afbeelding
RegioSpider Liberec-Černousy interior by Timon91, on Flickr

Naast het lieflijke landschap en een paar lange stops is de rit weinig noemenswaardig. Er liggen zelfs nog een paar aftakkingen aan dit lijntje, o.a. vanaf Frýdlant v Čechách, een dorpje met zo'n 8.000 inwoners en daarmee het grootste station onderweg.

85. Černousy bereiken we op tijd, ik heb nu echt het gevoel in de complete middle of nowhere te zijn :') Ik zie een wandelbordje richting een plek genaamd "Habartice", wat op de grens zou moeten liggen dus ik besluit om die te volgen.

Afbeelding
Walking signs at Černousy train station by Timon91, on Flickr

86. Station Černousy, met de zojuist uit Liberec aangekomen RegioSpider. Ik heb hier een uurtje om wat te wandelen, daarna ga ik weer terug naar Liberec.

Afbeelding
RegioSpider from Liberec at Černousy train station by Timon91, on Flickr

87. Eerst mag ik een flink stuk klimmen, daarna moet ik linksaf richting Habartice. Het is wel een stukje lopen, dus ik loop stevig door. Ik zie wel hoe ver ik kom, het lijkt me vooral leuk om even naar de grens te lopen. Het weer is overigens heerlijk, ik loop in m'n T-shirt 8-)

Afbeelding
Černousy area, near the Polish border by Timon91, on Flickr

88. Dan spot ik opeens wat grenspaaltjes, links naast het weggetje. Habartice wordt'm niet, maar de grens heb ik nog wel gehaald ;) Deze foto is gemaakt vanuit Polen, links ligt Tsjechië en het meertje op de achtergrond is nog net op de vorige foto te zien.

Afbeelding
Czech-Polish border near Černousy by Timon91, on Flickr

89. De andere kant op gekeken, met links Polen en rechts Tsjechië. Voor je oriëntatie: Duitsland is ook niet ver. Ostritz (zie foto 62) ligt hemelsbreed slechts 7 km naar het westen vanuit hier gezien.

Afbeelding
Czech-Polish border near Černousy by Timon91, on Flickr

90. Op m'n gemak loop ik terug, onderweg is de grens ook goed te volgen. Hier ben ik bijna terug op het station, ik moet alleen nog even afdalen. In de verte is het treintje naar Liberec al te zien.

Afbeelding
Černousy area, near the Polish border by Timon91, on Flickr

Terug op station Černousy zitten er een paar mensen te wachten, ik raak wat "aan de praat" met een stokoude dame en haar (?) dochter, beiden spreken geen woord over de grens maar ze vinden het wel leuk een buitenlander in Černousy aan te treffen. Van de oma krijg ik een chocolaatje, zoals het een oma betaamt :lol:

91. Terug naar Liberec, waar ik een klein uurtje later sta. Ondanks dat je niet direct naar Praha vanaf hier kunt kun je bijvoorbeeld wel zonder overstappen naar Dresden.

Afbeelding
Liberec train station by Timon91, on Flickr

92. Het centrum van Liberec ligt een minuut of 10 lopen vanaf het station en het is niet onaardig :) Liberec is duidelijk een regionaal centrum, maar heel groot is het niet.

Afbeelding
Liberec city centre by Timon91, on Flickr

93. Het stadhuis mag er zeker zijn, ze hebben er i.v.m. de aanslagen in Brussel een Belgische vlag aan gehangen. Gezien de vlag en de bouwstijl had dit met een beetje fantasie ook zomaar in Antwerpen geweest kunnen zijn ;)

Afbeelding
Ratice, Náměstí Dr. E. Beneše, Liberec by Timon91, on Flickr

94. Náměstí Dr. E. Beneše, zo heet het plein waar het stadhuis aan ligt. Het Tsjechische woord voor stadhuis is overigens ook niet zo lastig als je het Poolse "ratusz" al kent: radnice :')

Afbeelding
Náměstí Dr. E. Beneše, Liberec by Timon91, on Flickr

95. Gespot bij een lokaal reisbureau: een last-minute Egypte! Nu 60% goedkoper! Tsja, gezien de veiligheidssituatie verbaast dit me weinig ;)

Afbeelding
Travel agency in Liberec by Timon91, on Flickr

96. De Neiße/Nisa, voor de laatste keer op de foto dit verslag.

Afbeelding
The Nisa river in Liberec by Timon91, on Flickr

97. 25 minuten voor vertrek ben ik terug op het station, Liberec heb je snel gezien. Een hele fijne stad vond ik het overigens niet, er zijn relatief veel bedelaars en daklozen op straat. Vanaf hier ga ik weer terug naar Praha, waar ik vanavond wederom overnacht bij Rychlik. Vanaf Liberec is het nog zo'n 2,5 uur naar de hoofdstad, met één overstap. Eerst ga ik met de Rýchlik richting Pardubice naar Turnov, waar ik een strakke overstap heb op een Rýchlik uit Tanvald naar Praha.

Afbeelding
Rýchlik to Pardubice hlavní nádraží at Liberec train station by Timon91, on Flickr

98. Het eerste stuk tot Turnov is heel mooi, na de makkelijke overstap in Turnov wordt het snel donker. Het is redelijk druk, maar ondanks dat slaap ik nog wat bij. Op tijd bereiken we Praha hlavní nádraží, waar ik nog een sleep Slowaakse slaaprijtuigen zie staan. Sommigen daarvan zijn recentelijk gemoderniseerd, links is zo'n rijtuig te zien.

Afbeelding
Slovak sleeping cars at Praha hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr

In de buurt van hlavní nádraží zoek ik een restaurantje om wat te eten, ik moet nog anderhalf uur doden totdat Rychlik klaar is met werken. Ik vind een aardig tentje op een paar straten van Rychlik's kantoor, de steak smaakt prima :) Zodra Rychlik klaar is met werken gaan we met een collega van hem gedrieën naar een leuke bar in de wijk Žižkov, waar we nog een paar biertjes drinken. Met de laatste bus gaan we weer naar huis, waar we afscheid nemen. Tegen enen lig ik er in, voor een korte nacht....

....want om kwart over 5 gaat de wekker weer :') Mijn trein terug vertrekt al om half 7, dus ik douche even, pak m'n tas in en begeef me richting tramhalte. In alle vroegte wacht ik met een tiental forenzen op de tram, tijdens de paar minuten wachten worden we nog uitgescholden door een groep extreem dronken Franse toeristen die voorbij komen zwalken en duidelijk hun best doen om een vechtpartij uit te lokken. Superfijn begin van de dag :Y Met de tram en de metro kom ik na een minuut of 20 aan op Praha hlavní nádraží.

99. Het vertrekbord op Praha hlavní nádraží, mijn trein staat er ook al op (6:27 naar Berlin).

Afbeelding
Praha hlavní nádraží train station by Timon91, on Flickr

100. Zo druk als EC "Johannes Brahms" op de heenweg was, zo rustig is EC "Alois Negrelli" nu. Het is natuurlijk ook vroeg, desalniettemin heb ik een coupeetje voor mezelf. Zodra we Praha-Holešovice uit rijden begeef ik me richting restauratierijtuig, waar ik m'n laatste kronen in een goed ontbijt ga investeren :) In het restauratierijtuig zitten al een paar mensen, maar niet veel. De man achter mij zit al aan het bier, maar daarvoor vind ik het nog iets te vroeg :')

Afbeelding
JLV restaurant car in EC “Alois Negrelli” Praha-Berlin by Timon91, on Flickr

In deze (Tsjechische) restauratierijtuigen bestaat een mooi fenomeen genaamd "Happy Hour". Gedurende dit Happy Hour kost alles opeens 40-60% minder ten opzichte van de normale (westerse) prijzen. Het is dan ook heeeeeel erg toevallig dat het Happy Hour altijd precies valt op het moment dat de trein in Tsjechië rijdt, na Bad Schandau is het Happy Hour "opeens" voorbij :mrgreen:

101. Nu - in Tsjechië - gelden er dus eigenlijk gewoon normale Tsjechische prijzen, voor 139 kronen bestel ik het "Amerikaanse ontbijt". Voor omgerekend ruim 5 euro krijg je dus dit, buiten het Happy Hour kost dit iets van 11-12 euro. Het ontbijt smaakt heerlijk terwijl we in de opkomende zon langs de Elbe tuffen, dit maakt het vroege opstaan wel weer een beetje goed :)

Afbeelding
Breakfast in the Czech JLV restaurant car in EC “Alois Negrelli” by Timon91, on Flickr

102. Na het ontbijt keer ik terug naar m'n coupeetje, wat nog steeds leeg is. Ik slaap nog een beetje bij en geniet wat van het uitzicht, al laat het zich door de ramen erg lastig fotograferen.

Afbeelding
The Elbe river seen from the train near Bad Schandau by Timon91, on Flickr

103. Zo, we zijn weer bijna in Duitsland!

Afbeelding
EC “Alois Negrelli” Praha-Berlin interior by Timon91, on Flickr

De grenscontrole in Bad Schandau is gelijk aan die op de heenweg, ik word niet gecontroleerd. Dresden bereiken we op tijd, vanaf hier zitten we met z'n drieën in het coupeetje. Na een korte stop in Dresden-Neustadt razen we met 160 km/h noordwaarts, tot de inmiddels bekende Langsamstrecke weer begint. Berlin-Südkreuz bereiken we op tijd, hier stapt één coupégenoot uit. Pas hierna raak ik aan de praat met m'n andere coupégenote en het klikt best goed, zij blijkt ook een vrij lange overstap te hebben op Berlin Hbf. We besluiten om samen een kop koffie te gaan drinken ergens, een heel prima manier om de tijd door te brengen :) We praten veel en voor ik het weet is m'n uurtje overstap alweer voorbij en moet ik er weer vandoor. Ze is onderweg naar Aalborg, waar ze woont en werkt, dus ze heeft een nog wel iets langere reis te maken dan ik.

104. M'n volgende trein is de ICE naar Hamm, een joekel van een trein (twee treinstellen) die ook nog eens vrijwel vol zit. Ik ben blij hier gereserveerd te hebben, drie uur staan is ook niet alles.

Afbeelding
Berlin Hbf (tief) train station by Timon91, on Flickr

De rit verloopt rustig, het weer slaat hoe verder westelijk we komen om van stralend zonnig naar donkergrijs met zware neerslag. Hamm bereiken we met een kleine 10 minuten vertraging, dit is pas de eerste keer dit reisje dat ik ergens met vertraging aankom ;) Met een klein sprintje haal ik de RE naar Münster, waar ik m'n laatste overstap heb.

105. Tussen Hamm en Münster wordt de RE (de RE Krefeld-Rheine) tegenwoordig gereden door de National Express. De treintjes zijn niet oncomfortabel, maar wel enigszins vreemd. Veel smalle doorgangen en drempels, wat me bij zo'n moderne trein niet de bedoeling lijkt. Ook hangt er een nogal vage geur, maar voordat ik het kan identificeren staan we alweer hier, in Münster.

Afbeelding
National Express train from Krefeld at Münster (Westf) Hbf by Timon91, on Flickr

In Münster wordt nog steeds flink gebouwd, dus echt fijn wachten is het hier niet. Ik haal een stuk pizza als late lunch voordat ik 45 minuten na aankomst m'n laatste trein van deze reis in duik: de stoptrein naar Énsjeduh, zoals de Duitsers zo mooi kunnen zeggen :') Ik deel m'n vierzitter met een oudere man, al snel raken we aan de praat. Het is fijn om dit laatste stuk ook een gesprekspartner te hebben, de rit gaat er een stuk sneller door. Om 17:20 sta ik weer op station Enschede, vanaf waar ik op m'n dooie gemak naar huis loop. Het was weer een geslaagd reisje! 8-)

In totaal heb ik dit weekend ruim 2550 km afgelegd, waarvan zo'n 1700 km in Duitsland, 700 km in Tsjechië, 140 km in Polen en 10 km in Nederland. Ook heb ik 26 keer een landsgrens overgestoken, waarvan 14 keer per trein en 12 keer te voet. Ik heb weer behoorlijk wat gezien en volop van het mooie landschap en de leuke stadjes onderweg genoten, ik kan jullie dan ook van harte aanbevelen om eens wat in deze regio te gaan rondtoeren ;) Hopelijk hebben jullie ook een goede indruk gekregen en ik hoop dat ik jullie een beetje een beeld heb kunnen geven hoe fijn het eigenlijk is om open grenzen te hebben. Tenslotte wil ik Rychlik nog bedanken voor de twee nachten logeren en de gezellige tijd ;) Ik wil jullie graag hartelijk bedanken voor het meelezen en ik hoor graag wat jullie ervan vonden! :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Z2N »

Prachtig verslag! :D

Toch wel mooi om te zien dat er in die contreien wel veel geld wordt gestoken in regionale zijlijnen, mijn volgende reis naar Frankrijk wordt er weer eentje van zijlijnen afstrepen voordat ze gesloten worden...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Etienne »

Zoals verwacht weer een prachtig verslag, niet anders gewend van je. :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Zugführer »

Leuk verslag weer. Ik ben een paar jaar geleden op het drielandenpunt Tsjechië-Polen-Duitsland geweest, en een aantal foto's ademen de sfeer die daar hing wel uit. Komende zomer ga ik geloof ik een weekje naar het Reuzengebergte, je verslag geeft wel inspiratie voor het geval ik me daar mocht gaan vervelen *O*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door isadora »

Mooi werk Timon, zoals gewoonlijk. :pos: :pos:

Ik zie een reisje Denemarken voor je aankomen, Aalborg en het noorden van Denemarken bijvoorbeeld? :)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Milco »

Zoals gewoonlijk weer een tof verslag! Mooie foto's en zeker boeiend om te lezen! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Durashift »

Mooi verslag om te lezen en te bekijken.
Inderdaad, je moet er wél even de tijd voor nemen/hebben. :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door regenmaker »

Is inderdaad een erg boeiend verslag! :pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door ArrivaBas »

Erg tof verslag weer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door julsteren »

Tof verslag om eens door te spitten op een saaie zondag *O* :pos:

Regionaalspin :lol:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door waldo79 »

Top weer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Daniel »

Fraai verslag wederom :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Cookie »

Mooi verslag! Was leuk om te lezen :pos:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Timon91 »

Allemaal bedankt voor de toffe reacties! :D
Z2N schreef: Toch wel mooi om te zien dat er in die contreien wel veel geld wordt gestoken in regionale zijlijnen, mijn volgende reis naar Frankrijk wordt er weer eentje van zijlijnen afstrepen voordat ze gesloten worden...
Het verschilt per jaar en per regio, maar de laatste jaren gaat het wel weer oké. Wat betreft langeafstandsverkeer gaat het niet altijd even goed, maar regionaal is er wel het e.e.a. verbeterd. In Polen blijft de snelheid een groot probleem, veel lijntjes liggen er in slechte staat bij terwijl er toch vrij nieuwe treinen rijden. In Tsjechië rijden ze ook niet altijd even hard, maar daar rijden in ieder geval nog vrij veel treinen. Polen doet nauwelijks aan een taktdienstregeling, wat met vaak een paar treinen per dag niet heel fijn is.
isadora schreef: Ik zie een reisje Denemarken voor je aankomen, Aalborg en het noorden van Denemarken bijvoorbeeld? :)
Haha, zo serieus was het nou ook weer niet hoor ;)
julsteren schreef: Regionaalspin :lol:
Naast de RegioSpider zijn er ook nog de RegioShark (zie deel 4 van m'n afgelopen zomervakantie) en de RegioPanter. Verder is er nog de CityElefant, of ze nog meer dieren hebben weet ik eigenlijk niet :')
Mijn Flickr account.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Karl »

Leuk om weer eens een goed reisverslag te lezen. :pos:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zalig Schengen: een Paasweekend in de Euro-Nisa grensregio [105]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten