Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

sirvinniei schreef:http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.5844183
Blijkbaar wil Breng in de zomer op alle lijnen maximaal 2x per uur rijden. Lijkt me wel erg weinig voor de stadsdiensten en de 3xx lijnen.
Lijn 6 2x per uur gaat een feest worden :')
"Een touringcar is geen bus"
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat ze gewoon wat met de geledes willen doen die in de zomer stilstaan :')
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

SuperGhost schreef:Lijn 9 is voor de Heyendaalseweg van groot belang, maar op het stuk Heyendaal-Grave juist weer minder, omdat die het daar vooral van de studenten moet hebben (wellicht dat je tussen Aldenhof en Grave ter vervanging nog een belbus kan instellen).
Oneens, lijn 9 heeft een ontsluitende functie van de dorpen Nederasselt en Overasselt. Alleen lijn 99 lijkt me voor die dorpen niet voldoende. Lijn 9 heeft in mijn ogen meer "functie" dan lijn 11, bewoners van Lindenholt-Oost hebben dichterbij een alternatief dan inwoners van Nederasselt en Overasselt.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Nederasselt heeft lijn 99 al, die heeft lijn 9 niet nodig.
Overasselt is wat anders, maar die heeft doordeweeks overdag (ook in de vakanties) ook nog een buurtbus naar Wijchen (overstapmogelijkheid op lijn 99) en Malden (met een loopafstand van 200m overstapmogelijkheid op lijn 83), dus die blijft wel bediend. Maar desondanks was dat de reden dat ik nog een belbus voorstelde. Voor betreft de avond tot 22:00 en het weekend (de andere momenten dat lijn 9 nog rijdt maar de buurtbus niet) zou ik dan ook de buurtbus extra laten rijden, dat is goedkoper én zorgt er tenminste ook voor dat ook de kern Heumen bereikbaar wordt dan.

Overigens zou ik er ook voorstander van zijn als men lijn 9 ook via Malden, Heumen en Overasselt naar Grave stuurt in plaats van via de bossen van de Overasseltse Vennen. Dan bedien je immers ook de kern Heumen met regulier OV en wordt die buslijn ook rendabeler buiten collegetijden (daarbuiten rijdt lijn 9 vaak vrijwel leeg tussen Heyendaal en Grave)
Sietse
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 14 nov 2014, 01:26
Locatie: Etten GLD (lijn 28)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Sietse »

Trolley 5263 reed zojuist op lijn 6. Hij rook nieuw en was zodanig schoon van binnen dat dit de eerste dag lijkt voor deze bus.
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Hoe vaak ontsporen de trolleys eigenlijk wel niet? Ik heb nu in een maand al verschillende keren meegemaakt dat een trolleybus van de bovenleiding afloopt. Dan wordt vaak de hulpmotor opgestart, en moet de bus weer opnieuw op de bovenleiding gezet worden... Heeft dit nog ergens een verband mee, dat de wissels dan bijvoorbeeld verkeerd gesteld staan?
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wolfje98 »

albertjan96 schreef:Hoe vaak ontsporen de trolleys eigenlijk wel niet? Ik heb nu in een maand al verschillende keren meegemaakt dat een trolleybus van de bovenleiding afloopt. Dan wordt vaak de hulpmotor opgestart, en moet de bus weer opnieuw op de bovenleiding gezet worden... Heeft dit nog ergens een verband mee, dat de wissels dan bijvoorbeeld verkeerd gesteld staan?
Hoe vaak trolleybussen ontsporen durf ik niet te zeggen. Het is wel zo dat er stroomloze stukken zitten in de bovenleiding (een paar maar), als de bus daar strand kan hij geen stroom meer geven (gas geven), ook kan het zijn de de chauffeur de verkeerde wissel instelt of het verkeerde perron neemt is ook een oorzaak voor het ontsporen.
TeamGewei
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 04 mar 2016, 16:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door TeamGewei »

Ik zat vandaag in lijn 13 (Arnhem Klarendal --> CS), en deze werd gereden door Noot. Is dit gebruikelijk op deze lijn? Ik had eigenlijk een bus(je) van Breng verwacht...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Wolfje98 schreef:
albertjan96 schreef:Hoe vaak ontsporen de trolleys eigenlijk wel niet? Ik heb nu in een maand al verschillende keren meegemaakt dat een trolleybus van de bovenleiding afloopt. Dan wordt vaak de hulpmotor opgestart, en moet de bus weer opnieuw op de bovenleiding gezet worden... Heeft dit nog ergens een verband mee, dat de wissels dan bijvoorbeeld verkeerd gesteld staan?
Hoe vaak trolleybussen ontsporen durf ik niet te zeggen.
Trolleys rijden niet op sporen, anders waren het wel trams geweest :wink:

Maar met de plannen van Arnhem moet dat probleem in de toekomst verholpen worden. Trolleys moeten dan 10km kunnen rijden zonder een bovenleiding. Dat is in zulke gevallen (en ook bij stroomstoringen) natuurlijk ook erg praktisch.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Hainje »

SuperGhost schreef:Trolleys rijden niet op sporen, anders waren het wel trams geweest :wink:
Wanneer de pantografen losschieten van de bovenleiding, noemt men dat geloof ik anders ook ontsporen.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39169
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Daniel »

TeamGewei schreef:Ik zat vandaag in lijn 13 (Arnhem Klarendal --> CS), en deze werd gereden door Noot. Is dit gebruikelijk op deze lijn? Ik had eigenlijk een bus(je) van Breng verwacht...
Ironisch genoeg blijkt er een hele serie busjes op onze wiki te ontbreken, maar je doelt gewoon op een Tribus Civitas (gebaseerd op Fiat Ducato) neem ik aan? Meen me te herinneren dat alleen de lage nummers daarvan bij onderaannemers als Noot zaten. Ik heb zelf in elk geval de 1033 op die lijn op de foto en volgens onze wiki rijdt Breng die zelf.
Wolfje98 schreef:
albertjan96 schreef:Hoe vaak ontsporen de trolleys eigenlijk wel niet? Ik heb nu in een maand al verschillende keren meegemaakt dat een trolleybus van de bovenleiding afloopt. Dan wordt vaak de hulpmotor opgestart, en moet de bus weer opnieuw op de bovenleiding gezet worden... Heeft dit nog ergens een verband mee, dat de wissels dan bijvoorbeeld verkeerd gesteld staan?
Hoe vaak trolleybussen ontsporen durf ik niet te zeggen. Het is wel zo dat er stroomloze stukken zitten in de bovenleiding (een paar maar), als de bus daar strand kan hij geen stroom meer geven (gas geven), ook kan het zijn de de chauffeur de verkeerde wissel instelt of het verkeerde perron neemt is ook een oorzaak voor het ontsporen.
Wegwerkzaamheden kunnen ook wel een oorzaak zijn. In de tijd dat ik, jaren geleden, stage liep in Arnhem was men net de omgeving van halte Velperplein aan het verbouwen (t.b.v. mogelijk maken van tweerichtings busverkeer op de binnensingels). Daar reden de trolleys richting Velperweg toen een stukje over hobbelig gravel en dat heeft menig ontsporing opgeleverd. Ging nog net niet dagelijks mis, wel heel vaak.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door j7927 »

Lijn 13 rijdt laatste weken regelmatig met Mercedes Sprinters van Noot. Zijn zilveren met een Brenglogo voorop geplakt. Dus geen Civitas. ;-)

Trolley ontspoort eigenlijk alleeb als de chauffeur lomp rijdt of de wissel niet omzet. Stroomloos gebeurt voor zover ik weet alleen op kruisingen en in wissels. Waar gebeurt dat dan zo vaak Albertjan?
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Niet heel vaak, maar ik denk wel een paar keer per week. Het valt me op dat het vaak tussen Willemsplein en CS gebeurt, en de keren dat ik het heb meegemaakt was het lijn 1
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

SuperGhost schreef:Nederasselt heeft lijn 99 al, die heeft lijn 9 niet nodig.
De halte van lijn 99 ligt ver van de meeste bebouwing van Nederasselt af volgens mij, vandaar dat lijn 9 daar in mijn ogen wel nodig is.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Maximale loopafstand is geloof ik 700 meter, dus veruit de meeste bebouwing valt zelfs binnen de 500 meternorm die voor grote steden wordt aangehouden.
Genoeg grotere kernen moeten het met langere gemiddelde loopafstanden doen dan Nederasselt moet op momenten dat lijn 9 niet rijdt :wink:

Ik kom bijvoorbeeld oorspronkelijk uit Eibergen (wat veel groter is dan Nederasselt) en daar lopen de loopafstanden binnen de kern tot de dichtsbijzijnde bushalte op tot 1,8 km.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Je raakt die mensen kwijt, zowel Over- als Nederasselt. Nu hebben ze een directe verbinding. Als ze verder moeten gaan lopen of met de BB eerst naar Wijchen, dan pakken ze de auto. Via Wijchen is een stuk om en duurder omdat er de trein bijzit. Zeker voor mensen met een Breng abo. Overstappen op lijn 13/15 maakt het nig duurder. En belbussen slaan niet aan. Deze regio heeft dit systeem ooit gehad, vooral rond Wijchen waren er belbussen en later kwam de lijntaxi, ook deels op de route van lijn 9. De drempel tot reserveren is erg hoog.

Of je zou het Hermes Flexbus principe moeten proberen, maar daarvoor leent de route zich niet.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

We hadden het nu alleen over Nederasselt en voor Nederasselt zijn de loopafstanden naar lijn 99 gewoon acceptabel. Overasselt is uiteraard een ander geval.

Overigens hoef je met de buurtbus helemaal niet om te reizen via Wijchen, want die heeft gewoon overstap op lijn 99
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

fogeltje schreef:Je raakt die mensen kwijt, zowel Over- als Nederasselt. Nu hebben ze een directe verbinding. Als ze verder moeten gaan lopen of met de BB eerst naar Wijchen, dan pakken ze de auto. Via Wijchen is een stuk om en duurder omdat er de trein bijzit. Zeker voor mensen met een Breng abo. Overstappen op lijn 13/15 maakt het nig duurder. En belbussen slaan niet aan. Deze regio heeft dit systeem ooit gehad, vooral rond Wijchen waren er belbussen en later kwam de lijntaxi, ook deels op de route van lijn 9. De drempel tot reserveren is erg hoog.

Of je zou het Hermes Flexbus principe moeten proberen, maar daarvoor leent de route zich niet.
Flexbussen vind ik zo'n stom concept, uiteindelijk moet je toch alle routevarianten incalculeren in de reistijd. Je bespaart er hooguit wat brandstof mee.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Blijft een overstap. Overstap kost altijd mensen.
"Een touringcar is geen bus"
mark0
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 11:40
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door mark0 »

Vanmiddag nog een ontsporing zien gebeuren op Arnhem Centraal. Daar gingen 2 fouten van 2 chauffeurs aan vooraf. De eerste chauffeur reed op lijn 1 en stond stil bij de halte richting Oosterbeek. De bovenleiding heeft daar een stuk dubbelspoor zodat de bussen die bij de halte van lijn1 staan kunnen worden gepasseerd door de bussen op lijn 3, die in de overdekte hal halteren. De chauffeur van lijn 1 had zijn wissel niet omgezet en hij hield met zn stroomafnemers dus het doorgaande spoor bezet (is mij ook weleens gebeurd en is niet dramatisch zolang lijn 3 er niet langs wil). Een chauffeur op lijn 3 zag dit niet en reed dus met zijn stroomafnemers tegen die van lijn 1 aan, waarop lijn 3 ontspoorde. Was snel opgelost ook, lijn 1 werd omgezet naar het wachtspoor zodat lijn 3 er langs kon...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Suus »

Ik heb mij wel eens eerder afgevraagd waarom de wissels niet door de VETAG/KAR-installatie worden aangestuurd? Dit is wel het geval met spoorwissels in de tramnetwerken in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Djeez »

Dit jaar weer geen nachtbussen in Nijmegen met koningsnacht. Toch jammer als je geen bekenden hebt waar je kunt overnachten.. Kan je bijna geen feest vieren. Maar ook het ticket van 5 euro de hele dag reizen op Koningsdag is dit jaar afgeschaft ivm bezuinigingen?
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door chemie »

Beetje relativeren: Er rijden wel in de nacht treinen richting Doetinchem/Winterswijk. Zo slecht is het allemaal nog niet.
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Ja, maar daar hebben de mensen in Nijmegen toch niks aan :P
JothamvW
Berichten: 1225
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Inderdaad niet. Overigens rijden er ook extra treinen naar Tiel en rijden de bussen van Arnhem naar Nijmegen wel.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten